Hög VID voltage efter uppdatering av BIOS (13600KF)

Permalänk
Hedersmedlem

Hög VID voltage efter uppdatering av BIOS (13600KF)

Hejsan,

Ja, jag är ju en av de där stackarna som har en 13th gen CPU (13600KF). Ni som följt nyhetsrapportering kring Intel vet vad det handlar om. Det ska tilläggas att jag har inte haft några problem alls med min CPU och förstår att de flesta som drabbats har haft high-end så som 13900k och 14900k som har mer extrema hastigheter. Min CPU har aldrig överklockats och i BIOS har alla inställningar varit default.

I vilket fall som helst:

• Asus lanserade en uppdatering till mitt moderkorts BIOS i mitten av juli som jag också installerade (på uppmaning av Linus Tech, JayZ och alla andra som rapporterat kring det hela).

• Uppdateringen gick bra, men jag tycker nu att moderkortet matar högre volt till CPU. Den ligger ibland på uppåt 1.577 V. För min gamla CPU (4790k) så var den mängden = döden, men kanske inte för 13600k?

• Vidare spikar temperaturerna högre, uppåt 90 grader på någon P-core. Detta verkar dock bara sker vid enstaka tillfällen. När jag spelar ligger den stabilt på runt 60 grader vilket var som innan.

Jag vet att uppdateringen av BIOS innebar att tillverkaren ändrade i strömförsörjningen till CPU utifrån instruktioner från Intel. Dessutom ska det komma en ny uppdatering i mitten av augusti då Intel jobbat mer med problemet de skapat. Behöver jag göra något eller är det "safe"?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att ta bort all boost av kärnorna och hellre köra all-core. Det kräver något högre vmin (alltså minsta volt vid max belastning), men till gengäld väldigt mycket lägre volt vid liten eller ingen belastning, vilket är själva problemet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Hejsan,

Ja, jag är ju en av de där stackarna som har en 13th gen CPU (13600KF). Ni som följt nyhetsrapportering kring Intel vet vad det handlar om. Det ska tilläggas att jag har inte haft några problem alls med min CPU och förstår att de flesta som drabbats har haft high-end så som 13900k och 14900k som har mer extrema hastigheter. Min CPU har aldrig överklockats och i BIOS har alla inställningar varit default.

I vilket fall som helst:

• Asus lanserade en uppdatering till mitt moderkorts BIOS i mitten av juli som jag också installerade (på uppmaning av Linus Tech, JayZ och alla andra som rapporterat kring det hela).

• Uppdateringen gick bra, men jag tycker nu att moderkortet matar högre volt till CPU. Den ligger ibland på uppåt 1.577 V. För min gamla CPU (4790k) så var den mängden = döden, men kanske inte för 13600k?

• Vidare spikar temperaturerna högre, uppåt 90 grader på någon P-core. Detta verkar dock bara sker vid enstaka tillfällen. När jag spelar ligger den stabilt på runt 60 grader vilket var som innan.

Jag vet att uppdateringen av BIOS innebar att tillverkaren ändrade i strömförsörjningen till CPU utifrån instruktioner från Intel. Dessutom ska det komma en ny uppdatering i mitten av augusti då Intel jobbat mer med problemet de skapat. Behöver jag göra något eller är det "safe"?

Öppna hwinfo och kolla vad din ac loadline är.
Alternativt gå in i bios och sätt svid behavior på typical.
Eller gör båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Hejsan,

I vilket fall som helst:

Reseta default inställningar, hjälper det?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Tror TS dator exploderade.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Tror TS dator exploderade.

Den lever!

Jag uppdaterade till senaste BIOS igår (med ny microcode från Intel 0x129) och nu har jag lite mer "normala" värden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X