SFW! Nya HP OmniBook X med NPU och AI

Permalänk
Melding Plague

SFW! Nya HP OmniBook X med NPU och AI

En dedikerad Neural Processing Unit är en av huvudingredienserna i HP:s senaste bärbara dator med Snapdragon X Elite.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med tanke på vilket dåligt ansvar HP tagit för sitt VR-headset Reverb så är det inte så troligt att jag skulle köpa en ny HP-produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Med tanke på vilket dåligt ansvar HP tagit för sitt VR-headset Reverb så är det inte så troligt att jag skulle köpa en ny HP-produkt.

Nyfiken på vad du menar specifikt?
Att Microsoft lägger ner mixed reality kan väl inte HP göra mycket åt? Eller tänkte du på något annat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nyfiken på vad du menar specifikt?
Att Microsoft lägger ner mixed reality kan väl inte HP göra mycket åt? Eller tänkte du på något annat?

Det är klart att de kan göra något om de vill. Men de vill inte. Varken HP eller MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Det är klart att de kan göra något om de vill. Men de vill inte. Varken HP eller MS.

Ska du inte såga Samsung (odyssey) och Lenovo (explorer) då också?

Och som sagt, vad kan HP göra om MS sätter ner foten? Stämma MS? Skriva ett nytt gränsnitt för tex SteamVR från noll, till en produkt som i vilket fall börjar nå slutet på sin naturliga livslängd?

Jag tycker nog MS verkar vara boven i dramat här...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ska du inte såga Samsung (odyssey) och Lenovo (explorer) då också?

Den här reklamartikeln handlar om HP. Jag har inte köpt något VR-headset av Samsung, Lenovo, Acer, Microsoft eller Dell. HP blir inte bättre av att andra är lika dåliga eller sämre.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har raderat en rörig parallell diskussion med besvikna kommentarer som handlade om att artikeln inte var en recension. Givetvis stämmer det! Detta är inte ett produkttest utan en visuell genomgång av produkten.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Snusfri

HP har Back to School rea på denna mackapär vilket jag tipsat om här: #20543505 12990 riksdaler vill de ha.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av Dimestam:

Jag har raderat en rörig parallell diskussion med besvikna kommentarer som handlade om att artikeln inte var en recension. Givetvis stämmer det! Detta är inte ett produkttest utan en visuell genomgång av produkten.

Visuell genomgång = a.k.a reklam?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Kan någon (företrädelsevis någon som inte tar betalt av HP) förklara för mig varför jag som vanlig jeppe skulle betala extra för en dator "med AI"? Kommer ChatGTP svara mig snabbare än på de 2 sekunder det tar den på nuvarande dator "utan AI"?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Kan någon (företrädelsevis någon som inte tar betalt av HP) förklara för mig varför jag som vanlig jeppe skulle betala extra för en dator "med AI"? Kommer ChatGTP svara mig snabbare än på de 2 sekunder det tar den på nuvarande dator "utan AI"?

Finns säkert prestandafördelar men den stora poängen, som jag ser det, är att din data stannar lokalt i maskinen och inte rinner ut till tredje part via olika tjänsteleverantörer. Beror dock även på applikationen som används.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Kan någon (företrädelsevis någon som inte tar betalt av HP) förklara för mig varför jag som vanlig jeppe skulle betala extra för en dator "med AI"? Kommer ChatGTP svara mig snabbare än på de 2 sekunder det tar den på nuvarande dator "utan AI"?

Det handlar inte bara om ChatGPT, olika lokal installerade mjukvaror kan dra nytta av den särskilda beräkningskraften. Som tex det nämnda ritprogrammet.
Men om det verkligen gör en stor skillnad återstår att se i olika tester?

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Jag minns tiden då om en chassi-fläkt hade RGB-belysning så kunde man vara säker på att den knappast tillhörde toppskiktet när det gällde prestanda. Kanske lurade det någon.

Jag minns tiden då när ett tangentbord marknadsfördes med "aluminium top plate" och "superb anti-ghosting" så hade tillverkaren inte egentligen något att komma med jämfört med konkurrenterna, utan de kom fram med vad de hade bara för att ha något. Kanske lurade det någon.

I framtiden kommer vi att se tillbaka på mitten av 20-talet då produkter marknadsfördes med att de hade någon slags lös koppling till en språkmodell för Engelska. Kanske lurade det någon.

Visa signatur

"Våga vägra Windows"
-- motto för Mac och Amiga-användare från tidiga 90-talet till idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Kan någon (företrädelsevis någon som inte tar betalt av HP) förklara för mig varför jag som vanlig jeppe skulle betala extra för en dator "med AI"? Kommer ChatGTP svara mig snabbare än på de 2 sekunder det tar den på nuvarande dator "utan AI"?

Skrivet av Dimestam:

Finns säkert prestandafördelar men den stora poängen, som jag ser det, är att din data stannar lokalt i maskinen och inte rinner ut till tredje part via olika tjänsteleverantörer. Beror dock även på applikationen som används.

ChatGPT kommer väl fortfarande köras online dock? Vissa andra mjukvaror kan säkert köras offline

Permalänk
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Kan någon (företrädelsevis någon som inte tar betalt av HP) förklara för mig varför jag som vanlig jeppe skulle betala extra för en dator "med AI"? Kommer ChatGTP svara mig snabbare än på de 2 sekunder det tar den på nuvarande dator "utan AI"?

Man kan se dessa datorer som första generations Ai datorer. Med det syftar jag inte bara hårdvara utan även mjukvara för Ai.
Första generation av precis allt brukar inte vara det bästa, bara se på macbook air m1 även m2 som var krånglig att ansluta till flera skärmar..

I vilket fall som helst, man kommer använda Ai för en drös saker. Alltifrån hjälpa en i Office som word och Excel. Men även grafiska program. Man vill av flera anledningar inte att datan ska lämna datorn..

Någon kan säga. Men första generations Ai datorer är inte så otroligt mycket bättre än de gamla datorer. Men då får man som sagt tänka på att det är första generation och de brukar inte vara helt perfekta. Man får dock uppleva känslan av att "vara först" med något nytt.

För min egen del skulle jag kunna ha köpt en sådan här dator, nu blev det en iPad som t.o.m var dyrare än denna. Så jag har redan gjort mitt val och därför blir det ingen snapdragon x dator för mig. Annars hade jag nog köpt en sådan.

Permalänk
Medlem

Hade helt klart kunnat va en intressant jobbdator för mig om jag inte varit student för tillfället

Permalänk
Medlem

Helt klart en intressant enhet, skulle vara kul att se hur bra den fungerar, det där AI-skräpet bryr jag mig inte om, men skulle vara kul att se vad arm kan prestera med både Windows och Linux

Permalänk
Medlem

Föredra x86-64 än så länge