Gratis är gott! Del 3: De bästa gratisalternativen till Adobe Lightroom

Permalänk
Melding Plague

Gratis är gott! Del 3: De bästa gratisalternativen till Adobe Lightroom

Måste ett digitalt mörkrum kosta pengar varje månad? Absolut icke! Här är gratisalternativen som får jobbet gjort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppskattar dessa tips
(Även om jag inte vågat mig på nån av gratisprogrammen än)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uppskattar dessa tips
(Även om jag inte vågat mig på nån av gratisprogrammen än)

Samma! Får lite datormagasin-vibbar när man läser de här artiklarna Man blir ju lätt hemmablind också, och då är det gott att läsa igenom de här artiklarna och få tips om andra bra alternativ(kör rawtherapee sj).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Lätt att glömma bort är att Lightroom har en rätt kompetent DAM för foton medans gratisalternativen inte har någon liknande motsvarighet, i alla fall vad jag läst mig till. Dom fungerar dock utmärkt för dom allra flesta amatörfotografer som inte har behov av att hantera riktigt stora bildbibliotek.

Permalänk
Expertgissare

Kul och bra artikel
Har använt både Rawtherapee och Darktable och tycker de är väldigt bra verktyg, Rawtherapee är lite enklare vill jag minnas, valde dock att gå vidare med enbart Darktable sedan något år tillbaka då det var lagom jobb att lära sig ett program bra än att hoppa fram och tillbaka.

Men ska nog prova Ansel, eller hålla lite koll på i alla fall, har helt missat det så tackar för tipset

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonii:

Lätt att glömma bort är att Lightroom har en rätt kompetent DAM för foton medans gratisalternativen inte har någon liknande motsvarighet, i alla fall vad jag läst mig till. Dom fungerar dock utmärkt för dom allra flesta amatörfotografer som inte har behov av att hantera riktigt stora bildbibliotek.

Ja det kan stämma. har man över 100k bilder börjar det gå utför. blir som o röra en sked i knäck. segt värre.
fördelen även om man har över 250k bilder är ju att man har ett index att söka i för att hitta bilder på en viss person etc.
men för att ha sådant stort bibliotek så gör man ingen förhandsgranskningminiatyrer eller sådant utöver vad som krävs för att generera ansiktsigenkänningen.
Det är mycket omständigt att köra flera olika "bibliotek" parallellt beroende på vad man gör. speciellt om man flyttar om raw bilderna till andra diskar etc under gång. Vågar inte ens skriva hur stor "biblioteket" blir med så många bilder (utan raw filerna)

nu sedan 2år har jag dock gått över till Rawtherapee då jag tycker att den vid bytet gav bättre bilder. Lite svårförklarat. fick till mer rymd i bilder efter redigering i Rawtherapee än i LR av någon anledning.
Det är lite svårare att sätta sig in i hur man applicerar inställningar över flera bilder etc.
bara ta ett exempel. att exportera en mapps bilder til jpeg i mindre antal pixlar så får man ställa in detta på en bild. sen kopiera inställningrna. sen markera alla bilder och klistra in med bara storlek bockruta som det man kopierat ska ersätta.

jag upplever inte att det finns något incitament att betala för Lightroom när bibliotekfunktionen som till viss del ger mervärde ändå blir så seg.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Lightroom Classic är verkligen ett program som jag känner behöver ett alternativ som inte kräver ett helt nytt arbetsflöde. Det är en på så många sätt eftersatt produkt (inte minst när det kommer till prestanda) och samtidigt en i mångt och mycket allt-i-ett-lösning som åtminstone jag klarar mig exklusivt med för nära 100% av det icke-astro-fotograferande jag gör. Darktable känns som det bästa alternativet för min del, men jag har inte kombinationen tid, ork och motivation att sätta mig och ändra arbetsmetodik fullständigt.
Förhoppningsvis lägger sig fotosuget lite under höst eller vinter så som det brukar för min del så att jag kan ge de alternativ som finns lite energi för att se om det är något jag ids hålla på med, eller om jag ska låta Lightroom fortsatt hålla mig kvar i windowsträsket.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har testat samtliga utom Ansel. Men har svårt att komma ifrån funktionaliteten och, vad jag upplever som intuitivt arbetssätt i LR.
Samtidigt motsvarar min användning inte kostnaden för LR så ett byte kommer behöva ske. Frågan är bara vilken häst man ska satsa på när man inte gillar utseendet på någon av alternativen...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Provade Lightroom som jag tog hem från Mac App store. Tog en provpren, gratis, en vecka, men lyckas inte hitta var man geotaggar foton. Kanske går det bara i Lightroom Classic. Blir avinstallation så snart jag hittat var man stänger av prenumerationen.

Fick för mig att prova Digikam igen, som även finns för MacOS. Version 8 kraschade för mig, men det löste sig genom att ta bort inställningarna som version 8 skapat, installera version 7 och sedan version 8 (och då valde jag weekly). Men, förhoppningarna på ett enkelt sätt att geotagga eller ändra geotag kom på skam.

Får leta vidare, och saknar Picasa, Aperture. Får kanske börja leta på Windows-sidan. Har provat Geophoto och Photowunder men känns inte helt ok...nästan så man får slänga över bilderna till mobilen för att kunna geotagga bättre. Jösses.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har provat Geophoto och Photowunder men känns inte helt ok...

Testat GeoTag? Hade lite bilder jag behövde justera geotaggen på och det funkade hyfsat smidigt.

https://apps.apple.com/se/app/geotag/id1465180184?mt=12

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Testat GeoTag? Hade lite bilder jag behövde justera geotaggen på och det funkade hyfsat smidigt.

https://apps.apple.com/se/app/geotag/id1465180184?mt=12

Tack, ja, det är ett bra tips, jag kör för gammal version av MacOS, app-store-versionen tycks kräva MacOS 14 vilket jag ännu inte hoppat på, men på geotags hemsida finns äldre versioner som funkar.

Har även provat HoudahGeo, men det var lite bökigt. Houdah har programmet Photos Workbench som kan användas ihop med Photos sägs det, men...nästan 400kr är för mycket för mig. Hade det kostat 40kr hade jag köpt det rakt upp och ner, utan att ens testa först.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att Ansel fortfarande är i alpha-stadiet. Använder själv Darktable sen flera år men Ansel är helt klart intressant och har det på test just nu i linux trots att det bara verkar finnas som appimage