Microsoft tar bort Windows artificiella tak på FAT32‑partitioner

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar bort Windows artificiella tak på FAT32‑partitioner

Trots att formatet stödjer volymer på upp till 2 TB har Windows alltid begränsat det till ynkliga 32 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta är ju glada nyheter för en del kan jag tro. 🥳 🎉

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag formatera alla mina diskar till FAT32, har väntat på detta jättelänge. /s

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Det finns hur mycket prylar som helst att köpa som bara stöder SD kort formaterade i FAT32. När man sedan panikköper ett sdkort, så har butikerna oftast bara ofta 64GB versioner hemma. Och man får partionerna om dem till 32GB och resten av utrymmet får vara onyttjat. (prylarna stöder ej flera partioner)

Nu i framtiden när FAT32 kommer stödja mer utrymme, så skulle jag säga det är obestämd vad som kommer hända om man stoppar in ett sd kort FAT32 större än 32GB. Prylen kan vägra använda den, prylen kanske använder den tills 32GB sedan säger det är fullt, prylen kan krascha. Sist så kan det fungera felfritt.
Och det finns som sagt inte ett svar på denna fråga som gäller varenda pryl, varenda pryl måste testas separat, gärna i samråd med tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur mycket prylar som helst att köpa som bara stöder SD kort formaterade i FAT32. När man sedan köper panikköper ett sdkort, så har butikerna oftast bara ofta 64GB versioner hemma. Och man får partionerna om dem till 32GB och resten av utrymmet får vara onyttjat. (prylarna stöder ej flera partioner)

Nu i framtiden när FAT32 kommer stödja mer utrymme, så skulle jag säga det är obestämd vad som kommer hända om amn stoppar in ett sd kort FAT32 större än 32GB. Prylen kan vägra använda den, prylen kanske använder den tills 32GB sedan säger det är fullt, prylen kan krascha. Sist så kan det fungera felfritt.
Och det finns som sagt inte ett svar på denna fråga som gäller varenda pryl, varenda pryl måste testas separat, gärna i samråd med tillverkaren.

Men inte är du väl tvingad att använda Windows inbyggda verktyg? Prylen kan ju själv formatera kortet? Och windows har väl inga problem med att läsa/skriva till en större partition?

För skojs skull formaterade jag precis en volym på 64GB FAT32 på Linux, funkar utmärkt

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Men inte är du väl tvingad att använda Windows inbyggda verktyg? Prylen kan ju själv formatera kortet? Och windows har väl inga problem med att läsa/skriva till en större partition?

Jag syftade dock på om man som de flesta bara tar ett sdkort och stoppar in. Alla prylar har inte funktion att formatera sd-kort, nästan alla konsumentprylar har det dock. (för mycket supporthjälp hade det annars blivit)

Btw: Att folk stoppar in NTFS formaterade sdkort med t.ex mjukvaruuppdatering och ej får det att fungera är en klassiker. I framtiden gör de exakt samma sak med t.ex 64GB Fat32 formaterade sdkort.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju... varför? exFAT har funnits sedan 2006 och SDCard Association har exFAT som officiellt default-format. exFAT stödjer 128PB (men man rekommenderar max 512TB).

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Frågan är ju... varför? exFAT har funnits sedan 2006 och SDCard Association har exFAT som officiellt default-format. exFAT stödjer 128PB (men man rekommenderar max 512TB).

Ja, ingen alls poäng att köra FAT32 idag, utom möjligen retrodatorer (och då lär inte dessa större fungera ändå)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

ja varför?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

För oss som håller på med retro konsoller där man spelar med t.ex. flash carts eller ODE så är detta trevligt då dom flesta endast stödjer FAT32

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, ingen alls poäng att köra FAT32 idag, utom möjligen retrodatorer (och då lär inte dessa större fungera ändå)

Jag kör en 120 GB partition FAT32 med Win98 SE och det fungerar utmärkt. Jag bootar till och med från den partitionen. Jag formaterade partitionen under Linux.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag kör en 120 GB partition FAT32 med Win98 SE och det fungerar utmärkt. Jag bootar till och med från den partitionen. Jag formaterade partitionen under Linux.

Okej, det var mer än jag visste, i så fall borde detta ju gjorts för länge sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Så det verkar som att det enda anledningen till att MS tog bort detta spärr är att folk kunde (relativt) lätt kringgå det.

Permalänk
Medlem

Bara jag som önskade att de gjorde detta redan vid Windows XP/ME typ? Artificiella begränsningar, i 20 år har vi fått höra att det är begränsning i arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan finnas enheter som inte hanterar exFAT som exempelvis en Blu-ray spelare på jobbet, går bra med FAT32 och NTFS men inte exFAT. Har också en äldre NAS som inte gillade filsystemet på externa enheter samt krävde uppdaterad mjukvara vilket inte heller var gratis, tror att dom tog bort kostnaden efter kritik. Så det kan fortfarande finnas kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

En digital spärr är allt som krävs! Etta eller nolla Att ha åtkomst eller inte!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nu i framtiden när FAT32 kommer stödja mer utrymme, så skulle jag säga det är obestämd vad som kommer hända om man stoppar in ett sd kort FAT32 större än 32GB. Prylen kan vägra använda den, prylen kanske använder den tills 32GB sedan säger det är fullt, prylen kan krascha. Sist så kan det fungera felfritt.

Det är nog gissningsvis ovanligt med prylar som bara stödjer FAT32 upp till 32GB, det finns ju ingen teknisk anledning till den begränsningen utan det var bara en godtycklig gräns som valdes för Windows formateringsverktyg.

Permalänk
Medlem

Att ha FAT32 på diskar större än 32 GB bryr jag mig inte om, värre är att inte få ha filer större än 4 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Att ha FAT32 på diskar större än 32 GB bryr jag mig inte om, värre är att inte få ha filer större än 4 GB.

Skillnaden är en artificiell begränsning.

(läste för snabbt, låter inlägget ligga kvar dock..)
Men ja.. det har hänt vid ett flertal tillfällen då jag kört hårt in i 4GB spärren..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Skrivet av medbor:

Grejen är väl just att FAT32 varit defactostandard i en massa sammanhang långt längre än exFAT varit en grej, och att det därmed ute i verkligheten fortfarande finns en massa prylar (inte alltid ens gamla prylar) som inte stöder exFAT även om man med viss rätt kan tycka att det, på pappret, är orimligt att det är så.

Och det finns väl inget egenvärde i att Windows inbyggda verktyg för att skapa FAT32-filsystem ska vara mer begränsande än typ alla andras FAT32-verktyg?

Det lär väl inte ha varit något enormt projekt heller att justera maxstorleken som Windows-verktygen säkerställer vid skapande av FAT32-filsystem, eftersom begränsningen (som noteras i artikeln) aldrig varit direkt tekniskt förankrad sett till FAT32-formatet och inte heller återspeglas i Windows eget stöd för läsa/skriva FAT32...

Bara för att något varit ett irritationsmoment så länge att alla typ accepterat det som en grej i kategorin "just Windows things" så känns det ju ändå positivt med ändringar som tydligt är förbättringar för användaren, till skillnad från mycket som tenderar att mer kännas som ändringar för ändrandets skull.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog gissningsvis ovanligt med prylar som bara stödjer FAT32 upp till 32GB, det finns ju ingen teknisk anledning till den begränsningen utan det var bara en godtycklig gräns som valdes för Windows formateringsverktyg.

Det fanns en teknisk anledning till att sätta en begränsning, nämligen att inte behöva använda stora kluster-storlekar vilket slösar en massa plats på disken om man har små filer.
Det var inte absolut nödvändigt att sätta en sådan begränsning, och exakt vad begränsningen skulle vara var godtyckligt.
Windows formateringsverktyg var bara menat att vara en snabb och enkel temporär lösning, tills den "riktiga" varianten blev skriven, så det var inte så mycket tankemöda bakom.
Den där temporära lösningen har hängt med i 30 år nu....

En god illustration av faran med att göra "det är tillräckligt bra för ögonblicket" lösningar. De riskerar att bli kvar länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Skrivet av xfade:

Skillnaden är en artificiell begränsning.

Ja precis, att Windows inte har kunnat skapa större FAT32-filsystem än 32GB är en helt godtycklig begränsning specifik för verktygen för att skapa FAT32 som följer med i Windows, dvs detta är en begränsning som Microsoft från start haft möjlighet att justera efter tycke och smak (upp till den faktiska tekniska begränsningen för FAT32, vilken är 2 TB).

Att filerna inte kan vara större än 4GB är ju däremot en teknisk begränsning i FAT32, dvs detta går inte att ändra utan att bryta kompatibiliteten med FAT32. Och om man gör det så har man ju skapat ett nytt filsystem som Windows och alla andra behöver stöda istället. (Där finns ju redan t.ex. exFAT som ett rimligt alternativ i samma kategori, men det är ju förstås inte FAT32-kompatibelt då...)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hah, känns bekant när man behöver rota i gammal kod gjord av andra och inte förstår var ett visst värde kommer ifrån.

"Hmm finns det en bra bakomliggande anledning till just det där värdet eller har han bara höftat nåt som funkade? Aja det har tydligen varit så i åratal, lika bra att inte pilla på det och råka sabba något nu..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jag inbillar mig i alla fall att det handlar om rättigheter. exFAT presenterades i alla fall som ett proprietärt filsystem, och det verkar som man släppt specifikationerna först 2019. Vet inte hur det ser ut med royalties och sådant, men är det aktuellt kan man ju fundera på det där med att välja mellan extra kostnad och administration, eller att inte stödja exFAT i sin produkt.

Generellt verkar de öppna driverimplementationerna mindre mogna också. Tycker man ofta läser noter om att FAT32 rekommenderas trots att exFAT stöds etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jag inbillar mig i alla fall att det handlar om rättigheter. exFAT presenterades i alla fall som ett proprietärt filsystem, och det verkar som man släppt specifikationerna först 2019. Vet inte hur det ser ut med royalties och sådant, men är det aktuellt kan man ju fundera på det där med att välja mellan extra kostnad och administration, eller att inte stödja exFAT i sin produkt.

Generellt verkar de öppna driverimplementationerna mindre mogna också. Tycker man ofta läser noter om att FAT32 rekommenderas trots att exFAT stöds etc.

japp, exFAT har patent som går ut först 2027 medan alla FAT32 patent har gått ut sedan några år tillbaka.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket wasted space det blir egentligen? NT4 klarade ju av dubbla klusterstorleken i FAT32, men körde NTFS som standard.

Har själv aldrig i stort använt FAT32 sedan NT 4 och sedan Windows 200 inte sett röken av det.

Med korrekt partionering i Linux behövs det inte ens en efi-partition i FAT32.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det finns hur mycket prylar som helst att köpa som bara stöder SD kort formaterade i FAT32. När man sedan panikköper ett sdkort, så har butikerna oftast bara ofta 64GB versioner hemma. Och man får partionerna om dem till 32GB och resten av utrymmet får vara onyttjat. (prylarna stöder ej flera partioner)

Vad tänker du på nu? I princip ingenting som tar SD kort (SDXC) har haft en 32GB FAT32 filsystemsbegränsning, begränsningen i "prylar" har vart mellan SD versionerna där SD, SDHC, SDXC har varit problemet.

FAT32 har gått formatera i större partitioner än 32GB hela tiden, bara att Windows egna formateringsverktyg vart begränsade i att göra det. Filsystemet i sig har ju alltid klarat större partitioner.

Känslan är att det missuppfattas som att Filsystemet haft begränsningen när det i själva verket inte haft det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att köra FAT32 längre?
Enda gången jag vart tvungen att använda det är typ för att formatera USB-minnen som ska användas för att uppgradera firmware på typ värmepumpen eller annan gammal hårdvara.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Finns det någon anledning att köra FAT32 längre?
Enda gången jag vart tvungen att använda det är typ för att formatera USB-minnen som ska användas för att uppgradera firmware på typ värmepumpen eller annan gammal hårdvara.

Ja, du har ju själv svarat på din fråga. Överallt där NTFS eller andra låsta filformat är inte tillgängliga den publika domänen kan det vara bra med en öppen standard.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av som99:

Vad tänker du på nu? I princip ingenting som tar SD kort (SDXC) har haft en 32GB FAT32 filsystemsbegränsning, begränsningen i "prylar" har vart mellan SD versionerna där SD, SDHC, SDXC har varit problemet.

FAT32 har gått formatera i större partitioner än 32GB hela tiden, bara att Windows egna formateringsverktyg vart begränsade i att göra det. Filsystemet i sig har ju alltid klarat större partitioner.

Känslan är att det missuppfattas som att Filsystemet haft begränsningen när det i själva verket inte haft det.

Många prylar stöder än idag inte NTFS sdkort, läser man deras manual så står det ibland att sdkort ska vara formaterade i Fat32 max 32GB.
Om dessa prylar sedan fungerar med större fat32 format så är det inget som är supportad av tillverkaren. Det kan mycket väl fungera, det kan uppstå fel av olika sätt.

Men man gör alltså något som ej är supportat. Det är exakt samma sak som att installera en mjukvara som endast är supportad i win7 på en win11 maskin. Det kan fungera, gör man detta i produktionsmiljö så ska man fundera på risker.