Steam börjar dölja trams-recensioner

Permalänk
Medlem

Så inga mer ”Thumbs up for beeeeewbs” och liknande?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Börjar man sortera recensioner blir det snabbt skevt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ser ganska ofta recensioner som är rent skräp, överallt faktiskt. Speciellt av "vanliga människor".

Trist när betyg går väldigt lågt för att något som förväntas eller inte förstås av kunden inte kan uppfyllas. Ofta man ser klagomål för att det tagit för lång tid att leverera eller färgen inte är exakt nog etc.

Sådana recensioner blir väldigt missledande och gör det väldigt svårt att bedöma en produkts värde för någon annan.

Har sett folk klaga på i princip vad som helst som praktiskt sätt inte innebär någon funktionell avvikelse utan endast något för ögat.

Är ganska säker på att man väldigt ofta är missnöjd p.g.a förväntningarna än att en produkt är skräp. Trasig vid leverans. Dåliga märken etc. Javisst det finns i en oändlig ström skulle jag säga, men man är också skyldig sig själv att titta i rätt spår.

Senast jag köpte en separat USB-laddare var pinnarna böjda på den. Vad är det för mening att recensera och betygsätta det? Var bara att gå tillbaka till butiken (3 minuter bort) så kunde man byta över disk. Behövde inte ens visa kvittot. Känns kanske lite jobbare en kall novembermånad med -20 grader och 30 cm snö och butiken är på andra sidan av Stockholm. Typ Västerhaninge < - > Jordbro tur och retur. Brrr. Speciellt när det inte går några tåg.

Tror att många väldigt ofta blandar ihop sin missnöjdhet vad det gäller varan (dålig kvalité) och butikens kundbemötande (usel service / avstånd). Här måste vi bli mer tydliga mot oss själva, för vår egen skull.

Sedan kan man tycka, eller åtminstone jag tycker att reklamationsrätten (3 år) som lag alltid prövas först. Borde även vara ett lagkrav att det står på företags hemsidor och deras kvitton. Skulle bli fler kunder som vinner på det viset eftersom en bra garanti ändå är bättre än reklamationsrätten. Borde heller inte va kundens ansvar att välja om det är en garanti eller reklamationsrätt. Borde även vara straffbart för en säljare att inte testa en reklamationsrätt och vid returärende framgå hur det prövats.

Det här kanske man ska trycka på hos politiker?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Lär inte förändra något när det kommer till att få ut något av värde ur deras recensionssystem. Bättre recensioner brukar hamna högt upp och så har det varit länge. Skalan från "Overwhelmingly positive" till absoluta botten säger inte mycket mer än om mängden buggar och ibland utvecklarens eller utgivarens allmäna karaktär. Dvs inte speciellt mycket information om spelet i sig. Vet inte hur många gånger jag sett "Overwhelmingly positive" på högst mediokra eller ibland direkt dåliga spel.

Vill man veta något vettigt om spelet i sig så letar man någon annanstans alternativt tittar på de seriösare längre recensionerna som är positiva och sedan väger man dem mot motsvarande recensioner bland de negativa och håller utkik efter om flera t.ex gnäller över att spelet är spelmekaniskt fattigt, ovanligt kort eller estetiskt trubbigt. Recensentens språkbruk och erfarenhet från andra spel väger tungt. Ytligt gnäll över buggar och strul ignorerar man såvida det generella omdömet fortfarande är positivt nog för vad man själv anser vara acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Problemet med recensioner idag är att det finns väldigt mycket ignorans. Jag talar då om följande exempel på idioti:

1. Enstjärniga recensioner av typen: "Produkten var defekt när jag packade upp den". (Solklart fall av DOA, få den utbytt och skriv en recension därefter)

2. Oneliners modell: "Skitbra spel" eller "skitdåligt spel".

3. Klankande på en produkt baserat på "förväntningar" som inte är baserade på vad produkten faktiskt klarar (kollade inte upp detta före köpet). Exempel är: "Datorn (med en i3 och 4 GB RAM samt 64 GB disk) är långsam och klarar inte av nya spel med höga inställningar" följt av en stjärna.

4. Recensioner av en produkt man inte ens provat (exempelvis review bombing).

5. Sågning av produkten baserat på sådana aspekter som politik (exempelvis recensioner där det sägs att X är en dålig produkt eftersom skaparen/ledaren/whatever har politisk uppfattning Y eller donerade till organisation Z man ogillar).

Ovanstående exempel är irriterande brus.

För att en recension skall vara användbar bör den vara baserad på användning av produkten (alltså att man faktiskt provat/använt den), dels vara baserad på en rimlig nivå av kompetens och att den handlar om just PRODUKTEN och inte en massa kringfaktorer (politik etc).

Det är också en fördel om den som skriver recensionen också gillar produkttypen. Inget är mer irriterande än att läsa en massa gnäll på t.ex ett spel där det inte är själva spelet som är "problemet" - istället handlar det om att vederbörande ogillar genren. "Microsoft Flight Simulator är skit för det finns inte en massa action och luftstrider", "Fallout 2 är skit för det är isometriskt och jag ogillar det upplägget", "SimCity är inte ett lika bra spel som CoD eftersom man inte får skjuta" och så fortsätter det.

Kvaliteten på recensioner måste helt klart upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ordentligt med manipulation redan bland steamrecensioner.

Utveckla gärna exakt vad du menar.

Permalänk
Medlem

Även om de kanske avser att minska manipulation så tycker jag det är minst lika mycket manipulation att censurera vad folk skriver. Jag tycker att det är en dålig ide'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Även om de kanske avser att minska manipulation så tycker jag det är minst lika mycket manipulation att censurera vad folk skriver. Jag tycker att det är en dålig ide'.

Det är inte censur.

censur innebär att myndigheter granskar böcker, filmer, radioprogram och TV-program med mera innan de kommer ut. Ett forum/steam har rätt att moderera enligt sina egna regler.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Det är inte censur.

censur innebär att myndigheter granskar böcker, filmer, radioprogram och TV-program med mera innan de kommer ut. Ett forum/steam har rätt att moderera enligt sina egna regler.

Det finns fall där exempelvis EU eller USA straffar plattformar som tillåter folk att uttrycka sig fritt. Det är fortfarande inte myndigheterna som direkt censurerar men indirekt genom lagar och regler eller andra påtryckningar tvingar de plattformarna att tysta oliktänkande. Det "är inte censur" enligt myndigheternas egna twistade definition trots att det är på grund av dem som denna censuren finns. Så jag kommer fortsätta att kalla det för vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det finns fall där exempelvis EU eller USA straffar plattformar som tillåter folk att uttrycka sig fritt. Det är fortfarande inte myndigheterna som direkt censurerar men indirekt genom lagar och regler eller andra påtryckningar tvingar de plattformarna att tysta oliktänkande. Det "är inte censur" enligt myndigheternas egna twistade definition trots att det är på grund av dem som denna censuren finns. Så jag kommer fortsätta att kalla det för vad det är.

Myndigheterna kräver moderering, inte censur, sen vad moderatorerna väljer att tillåta är upp till dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Så från och med nu kommer alla spel att ha bra recensioner, för dåliga plockas bort. Jag kan spelet, om man säger så.

Nej, de kommer inte plockas bort.

De kommer komma längre ner, efter de som innehåller "riktiga" recensioner.

"Användarrecensioner som identifieras som ohjälpsamma för potentiella kunder, som recensioner på bara ett ord, recensioner som består av ASCII-bilder eller recensioner som främst innehåller roliga memes eller interna skämt, kommer att dyka upp efter andra recensioner på spelets butikssida. – Valve"

Man kan även själv stänga av funktionen om man vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kalla det vad du vill, jag kan kalla en skål med frukt för en dator...det gör det inte mer sant för det - däremot lär det förvirra andra som talar samma språk då de inte lär förstå vad jag menar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läser typ aldrig Steam reviews eftersom top reviews alltid är trams, alternativt nån generisk copy-paste sörja som ser ut som den är skriven av en AI. Tycker mest viktningen är det intressanta, "Mostly Positive" etc.

Permalänk
Medlem

Det har blivit väldigt mycket storpolitik i steamrecensionerna på senare tid. Spelar ju mycket Helldivers 2 och varannan recension handlade ju ett tag om Sony och hur dom är bajs osv.

För oss som skiter i sånt här och bara vill veta om spel är bra så förstår jag om det plockas bort. Det finns andra kanaler för att klaga på företag om man nu är så intresserad av det.

Och det finns många som ENBART är intresserade av att klaga på företag och NOLL intresse av spel överhuvudtaget. Gaming är ett nöje som skall ge feelgood så man orkar med veckan, konsumentkriga hör inte hemma i dom vanliga kanalerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lussarn:

Det har blivit väldigt mycket storpolitik i steamrecensionerna på senare tid. Spelar ju mycket Helldivers 2 och varannan recension handlade ju ett tag om Sony och hur dom är bajs osv.

För oss som skiter i sånt här och bara vill veta om spel är bra så förstår jag om det plockas bort. Det finns andra kanaler för att klaga på företag om man nu är så intresserad av det.

Och det finns många som ENBART är intresserade av att klaga på företag och NOLL intresse av spel överhuvudtaget. Gaming är ett nöje som skall ge feelgood så man orkar med veckan, konsumentkriga hör inte hemma i dom vanliga kanalerna.

Just det fallet var ju iofs för att spelare i en stor mängd länder som redan köpt och spelat spelet plötsligt inte längre fick spela det pga PSN-kravet som tillkom. Ganska relevant för recensioner för just det spelet.
Sen blev det förstås en stor storm även av de som fortfarande kunde spela det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Just det fallet var ju iofs för att spelare i en stor mängd länder som redan köpt och spelat spelet plötsligt inte längre fick spela det pga PSN-kravet som tillkom. Ganska relevant för recensioner för just det spelet.
Sen blev det förstås en stor storm även av de som fortfarande kunde spela det.

Njae, skulle säga att det inte är relevant för mig här i sverige som kan spela spelet om det enda jag bryr mig om är att spela spelet.

Men jag förstår om många blev upprörda

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Njae, skulle säga att det inte är relevant för mig här i sverige som kan spela spelet om det enda jag bryr mig om är att spela spelet.

Men jag förstår om många blev upprörda

Denna gången tog dem inte bort spelet för dig.

Men nästa gång? Nästa företag?

Exempel:
Den är principen i sig själv, även om du inte är påverkar. Inte så farligt när Ryssland invaderar Ukraina, men värre när det händer Sverige.

Man behöver inte vara empatisk och sätta sig in i någon annans situation. Man kan lika bra vara självisk och förhindra att det händer så att man inte blir utsatt för det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Denna gången tog dem inte bort spelet för dig.

Men nästa gång? Nästa företag?

Exempel:
Den är principen i sig själv, även om du inte är påverkar. Inte så farligt när Ryssland invaderar Ukraina, men värre när det händer Sverige.

Man behöver inte vara empatisk och sätta sig in i någon annans situation. Man kan lika bra vara självisk och förhindra att det händer så att man inte blir utsatt för det själv.

Nu tar du i, huruvida man kan spela ett spel på sin fritid och krig i Ukraina är inte jämförbart. Hade någon dragit tillbaka spelet från mig hade jag nöjt mig med att få tillbaka mina pengar och sedan hade jag spelat något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nu tar du i, huruvida man kan spela ett spel på sin fritid och krig i Ukraina är inte jämförbart. Hade någon dragit tillbaka spelet från mig hade jag nöjt mig med att få tillbaka mina pengar och sedan hade jag spelat något annat.

Det är en liknelse med higher stakes för att telegrafera konceptet.

Solidaritet och rättvisa. Att bry sig om andra och att andra ska göra rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är en liknelse med higher stakes för att telegrafera konceptet.

Solidaritet och rättvisa. Att bry sig om andra och att andra ska göra rätt.

För att förtydliga. Jag står på den lilles sida mot spelmakarna, det var ett d**k move av dom att hindra folk att spela spelt.

Men per definition saknar det relevans för om jag kan spela spelet här eller inte. Men jag tycker ändå det är dålig spel av spelmarkarna. Jag har empati med de som blir drabbade. Men fortfarande, de är inte relevant för om jag kan spela det eller inte.

Vi kan väl lämna referenser till krig åt andra...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så farväl till "Det här spelet är bättre än kaffe på en måndagsmorgon" eller "Skyrim är bättre än mitt äktenskap" och hej till djuplodande analyser.