Permalänk
Viking
Skrivet av saarikoski:

Alla är så tråd kåta idag, 4 kärnor funkar än idag. Gå in på youtube och kolla 12100f vs 9700k (8 kärnor), ja jag vet det är en äldre gen. Du får dock ut minst samma om inte bättre fps med 12100f än 9700k.

Man får komma ihåg att testerna oftast görs med rena windows-installationer. Så man får se till att hålla nere på bakgrundsprocesserna för att inte yttligare begränsas av 4 kärnor.
En 6-kärnig är såklart inte lika känslig för detta.

Skrivet av saarikoski:

Tillägger igen det ska va ett budgetbygge med så mycket beg ja hittar. När jag spelar stänger ja dessutom ner all skit ja har i bakgrunden på datorn, vrf ha det öppet när jag ska spela.

En Ryzen 5600 lär nog vara betydligt enklare att hitta begagnad för bra pris än en ny i3:a. 5600:an är en av de populäraste processorerna på marknaden, medan raka motsatsen gäller för i3:orna.

Men hittar du en 12/13th gen i3 för några hundra mindre än en 5600, så kör på.

Edit: Utan att leta så finns den här på tradera/blocket (5600 för 900kr):
https://www.tradera.com/item/344503/641811971/ryzen-5-5600-ny-
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/ryzen_5_5600_ny_/1206...
(går säkert att hitta bättre pris)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av saarikoski:

Jämförde en i3 13100f med en i5 12400f och i3an höll liknande fps som i5an.
[...]
Samma med i3 12100f som slog i7 9700k på fingrarna.

Här jämför du nyare generationer med äldre, och det är förstås bättre att välja en nyare processor med så många kärnor man behöver framför en äldre, även om den äldre har fler kärnor. Prestanda handlar om att ha så många snabba kärnor som möjligt på den uppgiften som skall göras.

Om du vet att din uppgift kan köra på max 4 kärnor så vill du ha 4 kärnor med så ny generation som möjligt, så mycket cache som möjligt och så hög frekvens som möjligt.

Dessa "4 snabba kärnor" sitter dock ofta i en 6-kärnig eller 8-kärnig processor eftersom intel valt att ge dessa mer cache eller högre frekvens än de 4-kärniga processorerna. Sedan är det också optimalt att ha några fler kärnor än det spelet kan utnyttja. Windows kör ju alltid en massa bös förutom spelet.

Men optimalt är inte det samma som prisvärt. Det är helt rätt att snåla så mycket som möjligt på CPU för spel, nästan alla är snabba nog att något annat flaskar istället.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Här jämför du nyare generationer med äldre, och det är förstås bättre att välja en nyare processor med så många kärnor man behöver framför en äldre, även om den äldre har fler kärnor. Prestanda handlar om att ha så många snabba kärnor som möjligt på den uppgiften som skall göras.

Om du vet att din uppgift kan köra på max 4 kärnor så vill du ha 4 kärnor med så ny generation som möjligt, så mycket cache som möjligt och så hög frekvens som möjligt.

Dessa "4 snabba kärnor" sitter dock ofta i en 6-kärnig eller 8-kärnig processor eftersom intel valt att ge dessa mer cache eller högre frekvens än de 4-kärniga processorerna. Sedan är det också optimalt att ha några fler kärnor än det spelet kan utnyttja. Windows kör ju alltid en massa bös förutom spelet.

Men optimalt är inte det samma som prisvärt. Det är helt rätt att snåla så mycket som möjligt på CPU för spel, nästan alla är snabba nog att något annat flaskar istället.

Jag har sett tillräckligt med 4 kärniga i3or så jag vet att dem duger till mitt spelande idag och som sagt den dagen 4 kärnor inte funkar så byter ja cpu till en 12600k med 10 kärnor eller en 13600k med 14 kärnor om 12th och 13th gen passar i samma moderkort. Alla verkar hela tiden missa att de ska va ett budgetbygge dock med möjlighet att byta cpu längre fram.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Man får komma ihåg att testerna oftast görs med rena windows-installationer. Så man får se till att hålla nere på bakgrundsprocesserna för att inte yttligare begränsas av 4 kärnor.
En 6-kärnig är såklart inte lika känslig för detta.

En Ryzen 5600 lär nog vara betydligt enklare att hitta begagnad för bra pris än en ny i3:a. 5600:an är en av de populäraste processorerna på marknaden, medan raka motsatsen gäller för i3:orna.

Men hittar du en 12/13th gen i3 för några hundra mindre än en 5600, så kör på.

Edit: Utan att leta så finns den här på tradera/blocket (5600 för 900kr):
https://www.tradera.com/item/344503/641811971/ryzen-5-5600-ny-
https://www.blocket.se/annons/gavleborg/ryzen_5_5600_ny_/1206...
(går säkert att hitta bättre pris)

Alltid kört intel och kommer fortsätta med det doxk vet ja att ryzen cpuerna är bra.

Permalänk
Viking
Skrivet av saarikoski:

Alltid kört intel och kommer fortsätta med det doxk vet ja att ryzen cpuerna är bra.

bättre*

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja jag har inte haft någon koll vet bara att intel alltid låg före dom vad gällde cpuer för gaming. Men nu har alltså amd gått om? Bästa amd kontra bästs intel så får du ut mer fps ur amd?

Permalänk
Viking
Skrivet av saarikoski:

Ja jag har inte haft någon koll vet bara att intel alltid låg före dom vad gällde cpuer för gaming. Men nu har alltså amd gått om? Bästa amd kontra bästs intel så får du ut mer fps ur amd?

Japp, AMDs 7800X3D är bästa spelprocessorn som går att köpa.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Japp, AMDs 7800X3D är bästa spelprocessorn som går att köpa.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Najs! Såg att i5 12600k låg i botten, hade dom inte med 13600k i testet eller missade jag bara de? Eller är 12600k helt enkelt bättre i spel än 13600k 😅

Nu såg jag de, missade första gången.