Alla fyndtips från mellandagsrean

Realmes nya teknik laddar mobilen på 4 minuter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Finns framtagen fusion också sen 30 år. Ser fortfarande inga i drift .

Finns ingen framtagen fusion som genererar energi totalt sett; vissa kan ge mer energi ut än vad de ger in i själva reaktionen, men inte i närheten av att gå plus när man räknar allt. Så jag vet inte om jag skulle säga att det är "framtaget" då.

Ska man jämföra det med ett batteri så borde man väl typ dra gränsen för att det "finns" när de går att ladda och ta ut energi ur, oavsett om de används i praktiken eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Finns ingen framtagen fusion som genererar energi totalt sett; vissa kan ge mer energi ut än vad de ger in i själva reaktionen, men inte i närheten av att gå plus när man räknar allt. Så jag vet inte om jag skulle säga att det är "framtaget" då.

Ska man jämföra det med ett batteri så borde man väl typ dra gränsen för att det "finns" när de går att ladda och ta ut energi ur, oavsett om de används i praktiken eller inte.

Kontentan: ingen av dem är redo för kommersiellt bruk

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns framtagen fusion också sen 30 år. Ser fortfarande inga i drift .

Menar bara att jag hört att solid state ska komma i sååååå många år nu. Och det är alltid nåt genombrott som gjorts och det ska alldeles strax i produktion. Men sen händer inget.

Väck mig om 15 år så får vi se om det hänt något. Då kanske de börjar sälja en första version till extrema priser.

Fast du skrev väl ändå kall fusion?
Som sagt har Samsung gjort ett genombrott och levererat batterier till bilproducenter förra året för tester. Så frågan är väl hur stor skillnad det är på ett bilbatteri och ett mobilbatteri.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga transformatorer i teknisk bemärkelse i mobiltelefoner för transformatorer jobbar med växelström telefoner använder elektronik typ en buckregulator.

Det är sant, tänkte på laddkretsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Fast du skrev väl ändå kall fusion?
Som sagt har Samsung gjort ett genombrott och levererat batterier till bilproducenter förra året för tester. Så frågan är väl hur stor skillnad det är på ett bilbatteri och ett mobilbatteri.

Som sagt var... Dessa genombrott kommer en gång per år. Sen kommer verkligheten ikapp.

Solid state kan "teoretiskt" innehålla större mängd energi per viktenhet och billigare att framställa. Teoretisk. I praktiken misstänker jag att det är precis tvärtom och så väntar vi på nästa genombrott som är runt hörnet och sen nästa o nästa o.... Zzzzzz

Som sagt var, jag har sett större genombrott än Samsungs o hört finare löften att nu jäklar.

Jag hoppas du inte tror att det kommer en bil med solid state de närmsta åren o räddar elbilsmarknaden? För då kommer du bli redigt besviken.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Den telefonen lär ju inte alls börja brinna...

Vilket är syftet i din kommentar? Elbilar har också ibland börjar brinna, en vanlig mobilladdare kan också börja brinna. Det är inte rekommenderat att lämna laddaren i under natten pg.a bränder och då är en laddare som kan dra upp telefonen på 5-15 minuter perfekt? Hopp in i duschen och sen är det klart.

Du kanske glömt bort Samsungs totala batterifriasko.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Lanseras på iPhone år 2035 som en banbrytande teknik som ingen tidigare har utvecklat eller ens föreställt sig.

Faktiskt lite komiskt att det inte är en enda Applefanboy som har skrivit negativa saker om Android i denna tråd som handlar om just Android. Däremot är det tydligen minst en Androidfanboy som klagar på Apple i denna tråd som handlar om Android.

🤣🤣🤣

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som sagt var... Dessa genombrott kommer en gång per år. Sen kommer verkligheten ikapp.

Solid state kan "teoretiskt" innehålla större mängd energi per viktenhet och billigare att framställa. Teoretisk. I praktiken misstänker jag att det är precis tvärtom och så väntar vi på nästa genombrott som är runt hörnet och sen nästa o nästa o.... Zzzzzz

Som sagt var, jag har sett större genombrott än Samsungs o hört finare löften att nu jäklar.

Jag hoppas du inte tror att det kommer en bil med solid state de närmsta åren o räddar elbilsmarknaden? För då kommer du bli redigt besviken.

Nej jag håller liv i min diesel kuse från 2018. Om 10 år kanske man kan byta ut den mot en vettig elbil?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Android-tillverkares nya teknik laddar fullt på 4 minuter

Citat:

Nu rapporterar WCCF Tech att Realme har presenterat en ny laddteknik kallad Supersonic Charge som når en maxeffekt på 320 watt och laddar fullt ett batteri på 4 420 mAh på 4 minuter och 30 sekunder.

Det är definitivt snabbt.

Men är det inte avrundat åt fel håll?
Att 4 minuter och 30 sekunder är mer än 4 minuter.
Så har man bara 4 minuter på sig så hinner man inte ladda.
Hade det varit avrundat till 5 minuter så hade dessa 4 minuter och 30 sekunder varit inom 5 minuter.

Typ som om man skulle jobba på Sweclockers och man ska vara på kontoret 08:00 och man kommer in 08:50 så kan man bara avrunda neråt och säga att man var där vid 8 och då är man inte försenad ?

Permalänk
Medlem

O batterier tar skada av snabbladdning pratar man om🤔 o nu detta..hmm

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

4 420 mAh -> 4.4 Ah

26 procent på en minut och 50 procent på två minuter.
Ca 25%/ min, eller 1.1 Ah/min
Det är alltså 1.1 A * 60 ->66 A

320 W / 66 A -> strax under 5 V
Stämmer med andra ord.

66 A / 4.4 Ah -> C-rating 15

C-rating på 15 låter inte hållbart, varken för produkten eller miljön. Sedan får man väl ställa sig frågan, hur energieffektivt är det att ladda med 320 W och hur mycket blir värme som tuggar på komponenterna i mobilen.

Ballt, men inget jag vill se i mainstreamprodukter.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Härligt att se så många teknikfientliga på ett teknikforum, uppfriskande!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

4 420 mAh -> 4.4 Ah

26 procent på en minut och 50 procent på två minuter.
Ca 25%/ min, eller 1.1 Ah/min
Det är alltså 1.1 A * 60 ->66 A

320 W / 66 A -> strax under 5 V
Stämmer med andra ord.

66 A / 4.4 Ah -> C-rating 15

C-rating på 15 låter inte hållbart, varken för produkten eller miljön. Sedan får man väl ställa sig frågan, hur energieffektivt är det att ladda med 320 W och hur mycket blir värme som tuggar på komponenterna i mobilen.

Ballt, men inget jag vill se i mainstreamprodukter.

Vet inte om nyare superVOOC-standard används här. Men 20 volt 12 ampere används iaf för de "klenare "240W-laddarna medf samma laddstandard.

Det där med amperetimmar på batterierna blir rörigt. Det beror på vilken spänning som används. Och eftersom spänningen varierar beroende på laddstandard så är också Ah olika. Its a mess.

Men räkna med att amperestyrkan inte blir hur hög som helst. Det går inte med så tunna kontakter och kablar utan man tar hjälp av högre spänningar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Men varför? Med lite framförhållning behöver man inte ladda så jäkla snabbt.

Varför är du på ett teknikforum om du är så bakåtsträvande i utvecklingen?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

340W är ju typ en halv mikrovågsugn… borde bli galet varmt på 4 minuter, så skulle inte köra sådan laddning obevakad

Skrivet av Allexz:

Bra idé! Merförsäljning av batterier är ju helt underbart från företagets perspektiv!

Batteriers absolut största fiende (efter att man laddar dem med för hög strömstyrka) är såklart värme.

Att nuka in 325W i ett pyttelitet batteri ökar därmed med 100% garanti hur snabbt batterierna degraderas oavsett hur många celler.

325W a 4min räcker nog gott till att värma en middag. Perfekt för ett batteri stort som en halv handflata.https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwallpapers.com%2Fimages%2Ffeatured%2Flr4rvhyztrd9s3b7.jpg&f=1&nofb=1&ipt=628fe8165bba537fd41bc23fb51fbb1c6afb95cf2f27f5f615d3396b4adfe1a3&ipo=images

Prismatiska man har i energy storage systems brukar må bäst av att laddas runt 300-800W beroende på typ och kapacitet.
De är c:a 20*18*7 cm stora. Helst gärna 25C eller ner till 10C när de laddas, inte mycket över.

Det är såklart inte exakt samma teknik, dock extremt lik... Men ger en liten bild av vad mobiltillverkarna håller på med

Hmm, undrar varför man vattenkyler batterierna till EV's? Oh.. right... De kan inte lämna 6-12 månaders garanti...

Ja det är intressant att jämföra med mikrovågsugnar. Helt klart!

Men det ska sägas här att effekten som skickas in i batterier inte främst blir till värme som i en mikrovågsugn. Istället blir den till kemiskt lagrad energi i batteriet. Eller ja det mesta iaf. Det är rimligen enstaka (eller några få) procent som blir spillvärme i den här processen.
Så värmeutvecklingen är också några få procent av motsvarande mikrovågsanvändning vid samma effekt.
Det handlar alltså om några få watts värmeutveckling i batterierna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av oooskar:

Trevligt att möjligheten finns för de (fåtal?) som verkligen behöver det, men för min egen del tycker jag det låter som onödigt jagande av höga specs-siffror. Kan ju inte vara bra för batteriets livslängd att slita på det med flera hundra watt laddeffekt.
Själv tycker jag 15-20 W funkar alldeles utmärkt, och 90% av dagarna skulle jag nog kunna nöja mig med 10 W.
Till er som regelbundet laddar med 40 W eller mer är jag lite nyfiken på hur ert användningsområde skiljer sig från mitt. Jag tycker i alla fall det funkar fint att ha telefonen liggande antingen på skrivbordet på kontoret medan jag jobbar, eller på köksbänken hemma när jag rotar runt med andra saker, och då gör det inget om det tar en timme att ladda fullt.

Där har vi kanske en stor skillnad, du sitter på kontor med möjlighet att ladda medans du jobbar.

Jag tillhör en skara av folk som hela tiden är ute i fält, och sällan är inomhus mer än att sova.
Då spelar snabbalddning roll, även om jag nu bara råkar ha en mobil som laddas i 30W peak.
Sen har man ju självklart även många som är besatta av sociala medier och slukar batteri genom mediakonsumption.

Mycket spelar roll. Jag tycker att det är coolt att vi pushar tekniken, men vi lär behöva byta batteritekniker innan jag skulle vara villig att ladda så snabbt. Det tar trots allt flera generationer av en teknik innan den brukar vara mogen, och det får mer än gärna ske på sådana nischade produkter som denna innan den breda massan adopterar det.

Med det sagt laddar jag min telefon nattetid med mindre än 10W effekt för batteriets skull. men har snabbare laddning tillgängligt om det behövs.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Imponerande själv tar det 1-2timmar o ladda mina mobiler och då är de inte ens helt urladdade, brukar ladda på runt 20-50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Bästa batteriet är den som inte behöver laddas. Så väck mig när det kommit istället 😌

Edit: fast det finns redan kom jag på, men Iron-Man aka Stark Industries har patent på det och använder det i eget syfte..

Jobbigt att troligen behöva sova bort hela livet.
Laddning får man nog räkna med en ganska lång tid framöver.

Permalänk
Medlem

Naruto telefon!

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Testpilot
Skrivet av viller2:

Men varför? Med lite framförhållning behöver man inte ladda så jäkla snabbt.

Skrivet av KroesusSork:

Fast är man så jädra otålig, alternativt inte har något vettigt att göra i 30 minuter (som att exempelvis städa den alltid skitiga bilen), bör man ju fundera på att hänga upp skylten

Skrivet av Flutters:

Lite små coolt faktiskt.
Men känns även lite onödigt.

Behöver inte vara att man inte har annat att göra, ibland är man bara stressad.

Har hänt mer än en gång att jag tror mig sätta mobilen på laddning medan jag sköter morgonrutiner likt dusch, för att sedan få panik när jag ska ut genom dörren och inser att jag inte satte i kabeln ordentligt – eller alls. Då står man där med 8% i dörröppningen och endast digital biljett för tåget, med hoppet att batteriet räcker länge nog för att nå ett eluttag innan kontrollanten är framme.

Numera har jag oftast en reseladdare och powerbank med mig i väskan när jag pendlar, men om telefonen skulle kunna toppa av sig själv på fyra minuter är det prylar jag kanske bekvämt skulle kunna lämna hemma. Om tekniken inte sliter mer på batteriet än vanlig laddning (10-45W), då ser jag inte hur någon kan klaga i huvud taget faktiskt – är ju ren och skär vinst på alla fronter rakt igenom

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

Vet inte om nyare superVOOC-standard används här. Men 20 volt 12 ampere används iaf för de "klenare "240W-laddarna medf samma laddstandard.

Det där med amperetimmar på batterierna blir rörigt. Det beror på vilken spänning som används. Och eftersom spänningen varierar beroende på laddstandard så är också Ah olika. Its a mess.

Men räkna med att amperestyrkan inte blir hur hög som helst. Det går inte med så tunna kontakter och kablar utan man tar hjälp av högre spänningar ;).

Jag räknar egentligen bara någon form av sanitycheck, Liion är ju 3.7 V nominell spänning så 5 V är realistiskt nivå att få ut vid överslagsräkning.

USB PD PPS använder 48 V 5 A för 240 W. SuperVOOC är ju lite speciell men att köra många kräm-elektroner i liten kabel är generellt inte så bra. 😁 Tidigare VOOC-baserad körning styrde spänning från BMS-system i mobil men ändrade spänning i nätdelen så att minimal spänningskonvertering skedde i mobilen.

Att ladda för lång livslängd så brukar man snacka 0.5-2C och då primärt ladda snabbt i intervallet 10-15% till 80-85% SoC, då undviker man det värsta kristallbyggandet.

15C vid 0% känns som motsatsen, men om batteriet inte går att byta så får man nog sälja fler mobiler!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Faktiskt lite komiskt att det inte är en enda Applefanboy som har skrivit negativa saker om Android i denna tråd som handlar om just Android. Däremot är det tydligen minst en Androidfanboy som klagar på Apple i denna tråd som handlar om Android.

🤣🤣🤣

Så ett skämt som kan tolkas negativt om Apple gör en till androidfanboy i dina ögon?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låter livsfarligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

🤣🤣🤣

Man behöver inte vara en fanboy för att lägga en dräpande kommentar om konkurrenten. Det är faktiskt möjligt att göra det ändå, om företaget i fråga förtjänar kritiken och det håller i alla fall jag med om. Tydligen andra också.

Permalänk
Medlem

Först påpeka att jag inte gör reklam för Realme, vill bara skriva om fördelarna. Minskad laddningstid ökar användarvänligheten, med så snabb laddning behöver användarna inte längre planera sin dag runt batteritiden. En kort laddningspaus på bara några minuter kan ge flera timmars användning, vilket är särskilt praktiskt för personer med ett hektiskt schema. Förbättrad batterihälsa, trots den höga effekten har Realme utvecklat tekniken på ett sätt som minimerar slitage på batteriet. Genom att dela upp batteriet i flera sammankopplade celler som laddas parallellt, bibehålls batteriets livslängd bättre jämfört med äldre snabbladdningstekniker.

Realmes nya laddteknik innebär också förbättringar i säkerhet och värmehantering. Den nya transformatorn som separerar transformatorn från laddkretsen minskar risken för överhettning, vilket gör tekniken säkrare att använda även vid höga effektnivåer. Genom att erbjuda denna avancerade laddteknik kan Realme differentiera sig på marknaden, särskilt i en tid då konsumenter blir alltmer medvetna om fördelarna med snabbare och säkrare laddning. Detta kan öka varumärkets attraktionskraft och locka fler kunder som värderar tekniska innovationer.

Permalänk
Medlem

1 Ampere/ Minut, najz, nu behöver vi bara batterier som lagrar 480 Ampere, så laddas dom lagom på en natt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Realme redan idag har en bra laddningseffekt. 25 min för laddning från 20% till 100% och då är batteriet på 5000mah.
Jag tror att effekten är 65 watt - det är tillräckligt för mig.

Permalänk
Medlem

Ska man vara eltekniskt säkerhetsmedveten så må man ändå vara medveten om strömmarna det handlar om vid sådana effekter.

Låt säga att adaptern är på maximala 50V för att fortfarande vara klenspänning. Det är ändå 6,4A i kabeln, vilket är... Ja inte helt riskfritt när det gäller sådant som laddkablar som kan vara vilket rappel som helst.
Är laddaren på mer modesta 32V så har vi 10a i kabeln, och då är det 1,5mm2 tvärsnittsarea som gäller säkerhetstekniskt, och det blir en lite otymplig kabel att kånka runt på då det ska vara två såna ledare plus isolering. Inte groteskt tjock, men tjockare än ordinarie kablar idag. Sedan någon liten datakabel också förstås, men det är marginellt i sammanhanget.

Tycker för övrigt att telefoner borde ha klämkontakter som bak på stereon så att man kan klippa gamla kablar som glappar i C-änden och ändå kunna ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inga transformatorer i teknisk bemärkelse i mobiltelefoner för transformatorer jobbar med växelström telefoner använder elektronik typ en buckregulator.

Delvis skulle jag säga, eftersom buckregulatorer jobbar med pulserande DC, vilket för induktanser "ser ut" som växelström.

Skrivet av Thomas:

Vad är den korrekta termen för den del som annars kallas transformator i en buck converter då?
Varken buck eller boost fungerar ju utan vad jag skulle kalla en transformator; först switchar du DC, sen matar genom en transformator, sen jämnar ut det på andra sidan.

Utan det får man köra en linjär regulator, men där är effektiviteten Vout/Vin så 5 V till 3.7 V ger 74% effektivitet.

Transformatorer har olika lindningar, där man matar in energi i ena och plockar ut ur den andra. Buckregulatorer jobbar med en spole som bara har en lindning, och matar in och plockar ut energi ur samma. Och det är korrekt att dessa inte är galvaniskt frånskiljande.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Container:

Där har vi kanske en stor skillnad, du sitter på kontor med möjlighet att ladda medans du jobbar.

Jag tillhör en skara av folk som hela tiden är ute i fält, och sällan är inomhus mer än att sova.
Då spelar snabbalddning roll, även om jag nu bara råkar ha en mobil som laddas i 30W peak.
Sen har man ju självklart även många som är besatta av sociala medier och slukar batteri genom mediakonsumption.

Mycket spelar roll. Jag tycker att det är coolt att vi pushar tekniken, men vi lär behöva byta batteritekniker innan jag skulle vara villig att ladda så snabbt. Det tar trots allt flera generationer av en teknik innan den brukar vara mogen, och det får mer än gärna ske på sådana nischade produkter som denna innan den breda massan adopterar det.

Med det sagt laddar jag min telefon nattetid med mindre än 10W effekt för batteriets skull. men har snabbare laddning tillgängligt om det behövs.

Absolut, då är det helt klart meningsfullt för dig (och flera andra som kommenterat), så det är bra att möjligheten finns.
Jag har också kommit på mig själv med att behöva ha med powerbank för dagar då jag inte hunnit ladda tillräckligt innan jag skulle ut igen, speciellt när jag haft iPhones som på grund av ålder fått minskad batterikapacitet.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.