Spelförsäljningen ökade i juli 2024 trots brist på nya storspel

Permalänk
Melding Plague

Spelförsäljningen ökade i juli 2024 trots brist på nya storspel

EM i fotboll räddade spelförsäljningen – bara ett spel släppt 2024 finns med på topp 10-listan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det blir när GTA 6 lanseras!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Här blir det bara gamla spel på PS3 och XBOX 360 som gäller

Permalänk

Jag tänkte dåligt väder kunde minska utomhusaktiviteterna och då kanske folk såg mer på film och spelade.

När det gäller Fifaspelen så finns det helt olika typer av spelare. Vissa mainstream som mer köper Fifa för de känner till spelet och sedan mer "hardcore Fifa spelare". Men min tolkning är på klassiska datorforum som sweclockers så har aldrig Fifa varit så stort eller utan mer FPS spel eller?

Permalänk
Medlem

Jodå köpte själv bland annat Red Dead Redemption 2 på sommar-rean

Permalänk
Medlem

När humble bundle säljer nästan alla legospel för mindre än 200kr går det inte att låta bli:
https://www.humblebundle.com/games/lego-worlds-collide-ultima...

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Xverminator:

Undrar hur det blir när GTA 6 lanseras!

Dussintals exemplar kommer säljas då!

Permalänk
Medlem

Finns det siffror på att sportbollsnördarna spenderade så mycket att ett enda spel fick det hela att öka?

Jag tror snarare på reor på gamla spelen på topplistan och att folk betar av sin backlog. Istället för titta på när andra sportleker är det ju mycket bättre dejma själv.

(För övrigt borde man titta på hur många våldsamma kriminella som kollar på sportlek. Där tror jag man hittar ett skrämmande samband. Förbjud sportlek på TV genast!!!)

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte dåligt väder kunde minska utomhusaktiviteterna och då kanske folk såg mer på film och spelade.

När det gäller Fifaspelen så finns det helt olika typer av spelare. Vissa mainstream som mer köper Fifa för de känner till spelet och sedan mer "hardcore Fifa spelare". Men min tolkning är på klassiska datorforum som sweclockers så har aldrig Fifa varit så stort eller utan mer FPS spel eller?

Precis. Fifaspelen är ju mer för casuals. Lite som Candy Crush.

Inget vi borde prata om på en pchårdvarusida

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av AppendixSE:

Precis. Fifaspelen är ju mer för casuals. Lite som Candy Crush.

Inget vi borde prata om på en pchårdvarusida

Ärligt, skulle lätt kunna lägga fler timmar på Candy Crush än i Fifa. Svårslaget när det kommer till instant gratification!

Permalänk
Medlem

Är väl inte jättekonstigt att konsollförsäljningen sjunker när Nintendo har annonserat att Switch 2 är på väg.

Ska PS5 och Xbox öka sina försäljningssiffror får dom nog se till att det släpps åtminstone nåt enstaka bra spel nån gång ibland iaf. Man kan inte leva på Horizon Forbidden west såhär långt in i konsollens livstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Är väl inte jättekonstigt att konsollförsäljningen sjunker när Nintendo har annonserat att Switch 2 är på väg.

Ska PS5 och Xbox öka sina försäljningssiffror får dom nog se till att det släpps åtminstone nåt enstaka bra spel nån gång ibland iaf. Man kan inte leva på Horizon Forbidden west såhär långt in i konsollens livstid

Ja Switch 2 är på gång, Ps5 Pro är på gång och Microsoft har dödat Xbox...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Beror ju på vad du är ute efter, är du ute efter exklusiva spel eller måste det också vara från Sony eller Microsoft?
PS5 har fått massa exklusiva spel i år redan:

Stellar Blade
Rise of the Ronin
Final Fantasy 7 Rebirth
Granblue Fantasy: Relink (finns på PC)

De har jag spelat i år iaf. Astro Bot kommer snart vilket jag lätt kommer spela.

Permalänk
Medlem

Konsolförsäljningen har sjunkit som en sten. Överprisat hårdvara med överprisade spel och tjänster. Det är därför jag tror det inte gick så bra för konsoler. Du får allt det där på PC eller för casuals på mobil redan. Hemkonsoler börjar tappa sin självklara roll i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Konsolförsäljningen har sjunkit som en sten. Överprisat hårdvara med överprisade spel och tjänster. Det är därför jag tror det inte gick så bra för konsoler. Du får allt det där på PC eller för casuals på mobil redan. Hemkonsoler börjar tappa sin självklara roll i huset.

Överprisad hårdvara? Menar du att konsolerna, t ex Playstation 5 kostar för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Överprisad hårdvara? Menar du att konsolerna, t ex Playstation 5 kostar för mycket?

Absolut. Produkten är ju dyrare än när jag köpte den för tre år sedan. Konsoler har aldrig varit så här högprisade så sent in i konsolgenerationen. Du kan dra med alla argument om inflation hit och dit men 6000 kr kommer alltid vara mycket pengar för gemene människan. Speciellt när den exklusiva konsolupplevelsen inte alls är lika självklar idag som för 10-20 år sen. Det har blivit för dyrt utan att övertygande erbjuda något bättre. Sitter du på en PC som är inköpt senaste 4-5 åren erbjuder konsolerna nästan inget extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

Absolut. Produkten är ju dyrare än när jag köpte den för tre år sedan. Konsoler har aldrig varit så här högprisade så sent in i konsolgenerationen. Du kan dra med alla argument om inflation hit och dit men 6000 kr kommer alltid vara mycket pengar för gemene människan. Speciellt när den exklusiva konsolupplevelsen inte alls är lika självklar idag som för 10-20 år sen. Det har blivit för dyrt utan att övertygande erbjuda något bättre. Sitter du på en PC som är inköpt senaste 4-5 åren erbjuder konsolerna nästan inget extra.

Klumpsumman för gemene man som vill spela lite är ju dock extremt mycket högre för en casual+-gamer som man väl få se som majoriteen. Får ju knappt ett grafikkort till priset av en konsol idag. (Att det sedan är lite andra spel som spelas osv är ju en annan sak. Civilization på konsol är hemskt)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Ja såklart? Meningen är ju att konsoler ska sjunka i pris med tiden, inte öka. Det är första gången i modern tid som konsoler ökat i pris mitt i livscykeln.

Permalänk
Musikälskare

"trots brist på nya storspel" det kanske är därför det ökade

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Ja såklart? Meningen är ju att konsoler ska sjunka i pris med tiden, inte öka. Det är första gången i modern tid som konsoler ökat i pris mitt i livscykeln.

Hört talas om material och andra produktionskostnader? Världsläget ser inte ut som för några år sedan så det är inte så konstigt om man funderar lite. Sen kostar ett PS5 som ett RTX 4060 Ti så som spelmaskin betraktad tycker jag ändå inte konsolerna är särskild dyra även om 6000-7000 kr är en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hört talas om material och andra produktionskostnader? Världsläget ser inte ut som för några år sedan så det är inte så konstigt om man funderar lite. Sen kostar ett PS5 som ett RTX 4060 Ti så som spelmaskin betraktad tycker jag ändå inte konsolerna är särskild dyra även om 6000-7000 kr är en slant.

Precis det har inte hänt förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamepass:

Precis det har inte hänt förut

Bra motargument att fortsätta mala på om att det inte hänt förut. Historien är aldrig ett facit på framtiden även om det ibland kan ge oss en hum på vad som kan hända.

Det är ju bara fundera själv vad du tror att prishöjningen kan bero på. Jag tror inte att detta är något Sony gärna vill göra i första taget då det redan var ett högt pris men var väl tvungna för att uppnå någon sorts lönsamhet på konsolerna (företag gillar sånt)

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på det härom dagen. Vi lever just nu i en fantastisk period rent spelmässigt. Man kan skaffa ett 15 år gammalt spel för nästan inga pengar alls som både är fullt spelbart, har acceptabel grafik och är roligt. Jag fick nyligen med mig 3 kollegor att spela Borderlands som släpptes 2009 och vi har väldigt roligt med det i co-op.
Det spelar inte så stor roll att man sitter på en gammal dator eller att det inte släpps några nya topp-spel för om man bara är lite öppen så finns det en backlog av riktigt bra spel som är i det närmaste outtömlig.

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Det kanske är mer intressant hur mycket pengar branschen omsätter snarare än antal försäljningar. Jag köper mycket rabatterat och det ökar ju antal försäljningar avsevärt om många gör likadant.
Däremot omsättningstalen och resultaten kanske inte är överväldigande.

Skrivet av Funkeman:

Jag tänkte på det härom dagen. Vi lever just nu i en fantastisk period rent spelmässigt. Man kan skaffa ett 15 år gammalt spel för nästan inga pengar alls som både är fullt spelbart, har acceptabel grafik och är roligt. Jag fick nyligen med mig 3 kollegor att spela Borderlands som släpptes 2009 och vi har väldigt roligt med det i co-op.
Det spelar inte så stor roll att man sitter på en gammal dator eller att det inte släpps några nya topp-spel för om man bara är lite öppen så finns det en backlog av riktigt bra spel som är i det närmaste outtömlig.

Ja, trevligt att det kom en remaster av det också så det är lite goare.
Och många av de här äldre spelen rullar ju ganska bra på dagens datorer.
Tyvärr inte i alla fall, det märks ibland att dåtidens optimeringar fokuserade på dåtidens hårdvara.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Bra motargument att fortsätta mala på om att det inte hänt förut. Historien är aldrig ett facit på framtiden även om det ibland kan ge oss en hum på vad som kan hända.

Det är ju bara fundera själv vad du tror att prishöjningen kan bero på. Jag tror inte att detta är något Sony gärna vill göra i första taget då det redan var ett högt pris men var väl tvungna för att uppnå någon sorts lönsamhet på konsolerna (företag gillar sånt)

Du verkar inte förstå vad som hänt i världen de senaste åren, kan avslöja att inflationen har varit väldigt hög plus massa annat som gjort att allt blivit dyrt. Detta är inte normalt och som redan nämnt så har priset gått nedåt, inte uppåt, i takt med att konsolgenerationen åldras.