Spelutvecklare överens: Mikrotransaktioner är onödiga

Permalänk
Melding Plague

Spelutvecklare överens: Mikrotransaktioner är onödiga

Nära 90 procent av utvecklare på Devcom-konferensen i Köln svarade i en enkät att de anser att AAA-spel inte behöver mikrotransaktioner för att vara lönsamma.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Spelar väl ingen roll om mikrotransaktioner behövs för att hålla spelen lönsamma, det som spelar roll är om mikrotransaktioner drar in mer pengar än det tar att utveckla tjänsten, och att det inte skrämmer bort tillräckligt många kunder från att köpa hela spelet.

Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nej, men det gör spel mer lönsamma(re)! Sen om det implementeras typ som skins med 0.001‰ för legendarisk nivå är bara girighet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Annan infallsvinkel är att det spelar ingen roll vad utvecklarna själva tycker, om de arbetar åt ett storbolag som ska blidka aktieägarna.

Permalänk
Medlem

Kan man ens kalla dessa transaktioner för micro när skins i vissa spel kostar hälften av vad spelet kostar.

Permalänk
Skrivet av Särimner:

Annan infallsvinkel är att det spelar ingen roll vad utvecklarna själva tycker, om de arbetar åt ett storbolag som ska blidka aktieägarna.

Exakt min tanke och jag funderar på vilka som var med på denna konferensen?

Man kan ta vilket IT-område som helst, utvecklarna vill en sak. Ekonomiavdelningen vill något annat, som ofta är att inte sälja program löst utan endast hyra via abonnemang, där minsta lilla funktion extra än den grundläggande kommer kosta extra per månad.

Detta är den utveckling vi går emot inom IT och inte bara IT utan även andra verktyg som fordon, där tillverkaren vill ta avgifter per månad för det ena och andra. Som GPS mjukvara, på arbetsredskap kostar det och programvaran betydligt mer än till en bil.

Lite samma är det med Ai. Ai har gigantiska problem, det kan bli dyrare och mycket sämre resultat osv. Argument som det tar teknikers jobb, ja de argumenten kommer ej från ekonomiavdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Kan man ens kalla dessa transaktioner för micro när skins i vissa spel kostar hälften av vad spelet kostar.

makrotransaktioner 👍

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av employed:

Kan man ens kalla dessa transaktioner för micro när skins i vissa spel kostar hälften av vad spelet kostar.

Det man får är mikro, inte priset.

Permalänk
Medlem

Mikrotransaktioner stör mig inte om dom inte trycks upp i ansiktet eller påverkar gameplay. Vill någon betala för att se annorlunda ut i multiplayer så är det bara kul. Förutsatt att alla skins passar spelet och inte bryter inlevelsen såklart.

Permalänk
Medlem

Nä men spelutvecklare har inget att säga till om när det kommer till AAA-spel för samtliga ägs och drivs av folk som inte sysslar med spel...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Spelar väl ingen roll om mikrotransaktioner behövs för att hålla spelen lönsamma, det som spelar roll är om mikrotransaktioner drar in mer pengar än det tar att utveckla tjänsten, och att det inte skrämmer bort tillräckligt många kunder från att köpa hela spelet.

Tyvärr.

Skrivet av Särimner:

Annan infallsvinkel är att det spelar ingen roll vad utvecklarna själva tycker, om de arbetar åt ett storbolag som ska blidka aktieägarna.

Ja, dessa två inlägg tillsammans summerar väl i princip situationen

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt min tanke och jag funderar på vilka som var med på denna konferensen?

Har visserligen inte koll på denna konferens, men...

Det heter att det är en utvecklarkonferens, och sett till foton från konferensen så verkar det vara lågt ratio som har kostym, så utifrån mina fördomar så känner jag att det nog är ett rättvisande namn; dvs det är inte i första hand en konferens för chefiga personer från bolag som jobbar med spelutveckling eller någon annan liknande tolkning av det hela.

Sedan hur välrepresenterade AAA-studior, föremålet för frågan artikeln handlar om, är väl oklart.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trist nog så är det inte upp till spelutvecklare om ett spel ska ha mikrotransaktioner eller inte det är upp till utgivarna av spelet att sätta och bestämma affärsmodell.

Och utgivarna av spelet lyssnar väldigt noga till deras shareholders.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Utfallet beror nog på om man frågar någon utvecklare, eller om man frågar någon i styrelsen på ett större företag som tittar på sin överförenklade modell av hur saker fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag kom ihåg när vi inte betalade för spel alls. Fantastiska spelidéer kom under samma tid.

Permalänk
Medlem

Mycket vill ha mer. Utöver det rör det sig överallt mot att allt ska bekostas över tid med premunationer eller mikrotransaktioner som inte är så mikro längre.

Ett exempel är att i vissa bilar kostar tex sätesvärme en månadskostnad eller extremfallet där öppning av takluckan är en premunationstjänst.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Mikrotransaktioner löser två problem för spelföretag. Dels att om (eller snarare när) de släpper ett spel som floppar så ska företag inte behöver göra sig av med halva styrkan, eller åtminstone ska företaget inte behöva gå under. Mikrotransaktioner ger stabil inkomst över tid. De hjälper också till att stabilisera aktiekursen som annars har en tendens att skjuta i höjden vid en succé och störtdyka vid en flopp. Liknande effekter verkar kunna uppnås av mindre DLC som släpps månads/kvartalsvis och det tror jag är en bättre väg för AAA-spel snarare än kosmetiska grejer för 1-2 dollar styck.

Permalänk
Medlem

Klart spel kan vara lönsamma även utan mikrotransaktioner... problemet är att de (potentiellt) är väldigt mycket mer lönsamma med mikrotransaktioner, vilket är allt delägarna bryr sig om.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Bara att hoppas att många av de här utvecklarna väljer att lämna jättarna och starta eget istället.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Jag kom ihåg när vi inte betalade för spel alls. Fantastiska spelidéer kom under samma tid.

Någon har betalat... När var detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Mikrotransaktioner stör mig inte om dom inte trycks upp i ansiktet eller påverkar gameplay. Vill någon betala för att se annorlunda ut i multiplayer så är det bara kul. Förutsatt att alla skins passar spelet och inte bryter inlevelsen såklart.

Det är alltid många som säger att de inte har något problem med betalning för skins.
Men jag tor att skins är mycket viktigare än många säger, framförallt i mmorpgs.
En stor majoritet gillar att samla skins och det är lite status att ha vissa skins, och transmog tävlingar är väldigt populärt.
I spel som FF14 så är den communityn enorm och många spelar enbart för att klä ut sina karaktärer och roleplaya.
Jag har hellre subscription och ALLT kan gå att få i spelet genom att faktiskt spela.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Varför nöja sig med att vara lönsam när man kan vara megalönsam? - Folk, probably

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Det är just därför det är underhållande när spel som Concord floppar, där det annonserats 3 seasons innan spelet släppts, och allt genomskinligt är designat för att maximera mikrotransaktioner.

Permalänk
Medlem

Problemet med spelekonomin och konceptet "lönsamhet" idag är att utvecklingskostnaden av AAA-spel drivs uteslutande av riskkapital. Frågan är inte längre ifall förtjänsten täcker-, eller överträffar utvecklingskostnaden, utan snarare ifall man kan erbjuda samma riskkapitalutveckling som t.ex. aktiemarknaden. I takt med att utvecklingstiden skenar iväg blir det allt svårare att nå upp till samma ROI (return of investment). Idag måste ett spel ofta tjäna 3x-4x sin utvecklingskostnad för att anses vara lönsam för investerarna. Och det är detta som är det stora problemet inom AAA-industrin idag.

Med spekulativa bubblor som crypto, ai etc. med aktier som skjuter i taket blir det allt svårare att locka riskkapitalister. Speciellt då de idag låser upp kapital under lång tid i högrisk-projekt som AAA-spel faktiskt är.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Annan infallsvinkel är att det spelar ingen roll vad utvecklarna själva tycker, om de arbetar åt ett storbolag som ska blidka aktieägarna.

En tredje infallsvinkel är att utvecklarna vet att de kan säga vad de vill utan att det påverkar något, de kommer ändå i slutändan bli överkörda av ägarna. Gissar att en hel del av dem vill tjäna pengar och vill jobba på spel som drar in pengar, men det ger dem möjlighet att säga vad spelarna vill höra och ändå få vad de vill i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Spelar väl ingen roll om mikrotransaktioner behövs för att hålla spelen lönsamma, det som spelar roll är om mikrotransaktioner drar in mer pengar än det tar att utveckla tjänsten, och att det inte skrämmer bort tillräckligt många kunder från att köpa hela spelet.

Tyvärr.

Precis. Bara lönsamhet är inte intressant i praktiken. Man vill ha maximal lönsamhet, och det inbegriper att hitta den övre gränsen för hur mycket skit man kan trycka ner i halsen på kunderna utan att de upphör att vara kunder.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känner att deras argument och tycke är lite som mitt nattätande. Jag vet att det gör mig fet och att det inte behövs men jag gör det ändå för jag vill ha mer.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

För min del så önskar jag att fler spelare valde bort spel helt och hållet som har någon typ av "ingame-transactions" oavsett om det är skins, items, in-game-valuta, loot-boxes eller ett season/battle pass (free-to-play).

Jag håller mig helt och hållet borta från dessa spel, det är bara synd när det kommer ett spel som verkar lovande och intressant som man skulle vilja pröva men så visar det sig att det blir ett free-to-play, eller ett battle-pass som i CoD där man får tillgång till nya vapen som kan vara bättre osv.

jag har inga problem med att betala en summa för spelet i sig, och en summa per månad för att hålla online servers igång.
Serverkonstnaden skall inte behöva belasta förtjänsten de får in när de sålt spelet. Om det inte är ett spel där spelarna kan dra igång sin egen server om de så vill.

Så även om jag bojkottar spel som inte klarar av min personliga checklista så önskar jag fler gjorde som jag, så vi faktiskt kan påverka något. men de verkar inte hända.. vad de håller på med på spel sidan för mobiltelefoner skiter jag i, jag spelar inte på telefon helt enkelt.

Det ända spelet som kommit ut de senaste åren som jag spelar och uppfyller min "check lista" är Helldivers 2.
Finns säkert fler spel, och indie spel som uppfyller min checklista som jag inte känner till. Men det beror på att jag inte är SUPER Gaming nörd som andra är som har stenkoll på spel marknaden, och där med anledningen att när ett spel kommer ut som jag får ett intresse av faktiskt kunna konsumera spelet utan att behöva bli besviken redan innan jag köpt det / laddat ned det.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Mikrotransaktioner stör mig inte om dom inte trycks upp i ansiktet eller påverkar gameplay. Vill någon betala för att se annorlunda ut i multiplayer så är det bara kul. Förutsatt att alla skins passar spelet och inte bryter inlevelsen såklart.

Det där är en ganska stor förutsättning som oftast inte uppfylls enligt mina erfarenheter. I majoriteten av spel så ska det tryckas upp i ansiktet varje gång man startar det och förstöra inlevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Spelar väl ingen roll om mikrotransaktioner behövs för att hålla spelen lönsamma, det som spelar roll är om mikrotransaktioner drar in mer pengar än det tar att utveckla tjänsten, och att det inte skrämmer bort tillräckligt många kunder från att köpa hela spelet.

Tyvärr.

Jag tror absolut det skrämmer bort fler spelare än pengarna de får in är värda. Det är väl ännu en vägning mellan det kortsiktiga och destruktiva mot det långsiktiga

TF2 gjorde köp på ett acceptabelt sätt, allt efter det känns bara som skräp. Att kunna köpa sig nivåer till sin gubbe eller bättre vapen eller annat som påverkar direkta förmågor i spelet är sjukt dumt på alla sätt