Molnlagringsguide: Vilka alternativ finns och vad erbjuder de?

Permalänk
Medlem

Resiliosync mellan mina datorer och mobiltelefon, plus på min server så att filerna alltid är tillgängliga.

Permalänk
Medlem

iCloud och S3/Glacier

Permalänk
Citat:

Det är också värt att notera att tjänsten inte är översatt till svenska och att kundsupporten nås via ett väl dolt formulär på hemsidan.

Jag kan hålla med om att kontaktformuläret på hemsidan kunde varit enklare att komma åt, men det finns en knapp direkt i appen både på Windows och iOS som leder direkt till ett kontaktformulär. I Windows är formuläret integrerat i appen medan det på iOS skickar en till formuläret i webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Har alla mobilapplikationerna möjligheten att automatiskt backa foton och videos som man tar?
I stort sett det enda jag använder dropbox till.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Kompletterar tabellen:

Google Drive

Microsoft Onedrive

Apple Icloud Drive

Dropbox

Jottacloud

Proton Drive

Shadow Drive

Helsträckskryptering (aka end-to-end), dvs "är datan du lagrar oläsbar för tjänsteleverantören?"

Nej

Nej

Nej som standard
(kan aktiveras med "Advanced Data Protection" på Icloud-kontot men begränsar viss funktion)

Nej som standard
(kan aktiveras för Dropbox Teams)

Nej

Ja

Ja

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör Nextcloud på egen server och viktig data backas sen upp till en kompis NAS

Permalänk
Medlem

Tips för er som har bredband via Tele2: det ingår gratis obegränsad molnlagring i abonnemanget (vilket är Jotta cloud med Tele2-logga).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

https://mega.io/

något annat känns dumt.

Varför just Mega då? Vad erbjuder de som gör det värt?

Permalänk
Medlem

Snubbe på reddit som gjort en utförlig lista på olika moln-alternativ:
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/1aketpm/i_made_...

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem

Har ett 50GB konto hos Apple eftersom det är så billigt men det är alldeles för bökigt att hålla på med det i Linux, så den får vara för foton och annat Apple-relaterat bara. Kör med Megasync gratisversionen istället eftersom man får så mycket utrymmer för ingenting. Har haft det i fyra fem år och fungerar utmärkt att synka med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hest:

Snubbe på reddit som gjort en utförlig lista på olika moln-alternativ:
https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/1aketpm/i_made_...

Verkar bra...

https://comparisontabl.es/cloud-storage/ är såvitt jag förstår länken för den uppstädade versionen av listan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Xorlon:

Bra artikel, men vilka garantier för säkerhetskopiering av data gäller för dessa tjänster? Apple beskriver sin tjänst (icloud) som en förenklad delning och åtkomst till material från alla enheter i apples ecosystem, men ger inga garantier på lagrad data.

Kör själv 2TB lagring via icloud+ som vi har för familjen för dokument och foton. Supersmidig tjänst, men tyvärr fått prestandaproblem med tjänsten mängden data som lagras blir stor (strax över 1,1TB utnyttjat).
I kontakt med Apple i felsökning kring detta fick vi då informationen att det är viktigt att vi säkerhetskopierar vårt innehåll innan de börjar titta på kontot då det är risk att allt eller delar försvinner. Lite upprörd och irriterad kring denna information ledde det vidare till att vi tittade noggrannare på vilka villkor som gäller för data som lagras i tjänsten, risk för förlust och ansvar och hjälp om så skulle ske.

Visar sig då att Apple inte ger några garantier för att data lagras och inte riskerar att förstöras, förloras eller förvanskas.
Har inte haft några problem personligen annat än prestanda i tjänsten, men det är för stor risk att förlora hela familjens bibliotek med bilder på barn och familj för att inte titta över andra eller kompletterande lösningar.

Från terms and conditions:
D. Säkerhetskopiera ditt Innehåll

Du ansvarar för att säkerhetskopiera viktiga dokument, bilder och annat Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten till din egen dator eller enhet. Apple ska tillämpa vederbörligt yrkeskunnande och vidta lämpliga försiktighetsåtgärder vid tillhandahållande av Tjänsten, men Apple garanterar inte att Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten inte oavsiktligt skadas, förvanskas eller går förlorat.

Väldigt bra att du tar upp detta!

Undrar om det finns någon molntjänst som kan garantera att data som laddas upp till dem inte förloras? Skulle vara förvånad om det är så. Så det är nog inte fel att inte helt förlita sig på sin molntjänst. Frågan är dock hur man gör en egen backup på data som laddas upp direkt till molnet? Om det går så är det nog inget som är självklart att göra för de flesta användare, utan de förlitar sig nog helt på molnlagringen.

Minns att jag för flera år sedan hade problem med iCloud som två gånger synkade bort de PDF:er jag laddat upp. På senare år har jag inte haft några problem alls med detta, men visst får det än att vilja ha sin viktiga data på mer än bara i molnet och och på en tjänst..

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Man får väl räkna med att någon gång under sin livstid så kommer tjänsterna man använder råka ut för att totalraderas eller försvinna.
Så det är ju upp till oss som kan att se till så det finns flera kopior på åtminstone vårt eget.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xorlon:

Bra artikel, men vilka garantier för säkerhetskopiering av data gäller för dessa tjänster? Apple beskriver sin tjänst (icloud) som en förenklad delning och åtkomst till material från alla enheter i apples ecosystem, men ger inga garantier på lagrad data.

Kör själv 2TB lagring via icloud+ som vi har för familjen för dokument och foton. Supersmidig tjänst, men tyvärr fått prestandaproblem med tjänsten mängden data som lagras blir stor (strax över 1,1TB utnyttjat).
I kontakt med Apple i felsökning kring detta fick vi då informationen att det är viktigt att vi säkerhetskopierar vårt innehåll innan de börjar titta på kontot då det är risk att allt eller delar försvinner. Lite upprörd och irriterad kring denna information ledde det vidare till att vi tittade noggrannare på vilka villkor som gäller för data som lagras i tjänsten, risk för förlust och ansvar och hjälp om så skulle ske.

Visar sig då att Apple inte ger några garantier för att data lagras och inte riskerar att förstöras, förloras eller förvanskas.
Har inte haft några problem personligen annat än prestanda i tjänsten, men det är för stor risk att förlora hela familjens bibliotek med bilder på barn och familj för att inte titta över andra eller kompletterande lösningar.

Från terms and conditions:
D. Säkerhetskopiera ditt Innehåll

Du ansvarar för att säkerhetskopiera viktiga dokument, bilder och annat Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten till din egen dator eller enhet. Apple ska tillämpa vederbörligt yrkeskunnande och vidta lämpliga försiktighetsåtgärder vid tillhandahållande av Tjänsten, men Apple garanterar inte att Innehåll som du lagrar eller använder genom Tjänsten inte oavsiktligt skadas, förvanskas eller går förlorat.

Skrivet av star-affinity:

Väldigt bra att du tar upp detta!

Undrar om det finns någon molntjänst som kan garantera att data som laddas upp till dem inte förloras? Skulle vara förvånad om det är så. Så det är nog inte fel att inte helt förlita sig på sin molntjänst. Frågan är dock hur man gör en egen backup på data som laddas upp direkt till molnet? Om det går så är det nog inget som är självklart att göra för de flesta användare, utan de förlitar sig nog helt på molnlagringen.

Minns att jag för flera år sedan hade problem med iCloud som två gånger synkade bort de PDF:er jag laddat upp. På senare år har jag inte haft några problem alls med detta, men visst får det än att vilja ha sin viktiga data på mer än bara i molnet och och på en tjänst..

Det är nog en knepig fråga, olika leverantörer gör förmodligen olika mycket för att skydda mot dataförlust, men det är ofta svårt att veta hur mycket som är (halv)tomt snack om hur bra de är, respektive hur mycket friskrivningarna är att juristerna gått bananas osv.
Dock får man beakta att ingen på riktigt kan garantera att data inte går förlorad, men de kan göra ansträngningar som gör det osannolikt, och eventuellt kan det väl tänkas att någon erbjuder någon form av kompensation om så sker (går ju dock inte att trolla tillbaka datan om den faktiskt är borta).

Men OM man har data som man verkligen bryr sig om att den inte ska gå förlorad så bör man nog hålla sig till 3-2-1 eller liknande strategi.
Där då en sån här molntjänsten är 1 kopia (off-site vilket ju är bra att få in i modellen). Om tjänsten är sådan att innehållet automatsynkar i båda riktningar med någon annan enhet så får man dock nog överväga om båda bara ska räknas som 1 kopia tillsammans (och om molntjänsten inte har någon snapshotfunktion så är ju frågan om man fått in off-site-biten på riktigt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det finns inga. Att lägga viktig data i molnet är idiotiskt som synes de senaste veckorna.

Att lägga viktig data ENDAST i molnet är idiotiskt
^
Fixed it for ya
Kryptera och lägg upp i molnet som komplement till offsite backup.

OnT:
Kör en del icloud via webläsaren (primärt när jag sitter i windows) för att hantera dokument och anteckningar. Funkar rätt bra men det är ju otroligt smutt när man primärt kör appleenheter.
Har dock inte testat att dela dokument och editera flera samtidigt som ju är jäkligt smidigt med google drive.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

En nackdel med Proton Drive är att den inte kan integreras i andra program lika bra som Dropbox och Google Drive. Det går inte heller att samarbeta och redigera dokument i realtid. Det är också värt att notera att tjänsten inte är översatt till svenska och att kundsupporten nås via ett väl dolt formulär på hemsidan.

Detta är något som de har börjat implementerat. De skrev ett blogginlägg på detta via deras hemsida i juli i år.
https://proton.me/blog/docs-proton-drive

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har 30GB gratis på Onedrive, synkar över foton från telefonen till datorn, tömmer mappen och backupar offline när det är fullt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har 10 TB på en Hetzner Storage Box i Helsingfors, kostar 26 EUR per månad.
Kör backuper av min filserver dit med hjälp av restic.
Fördelen är mycket lagring för pengarna.
Nackdel är halvdålig hastighet men det funkar ändå bra med dagliga backuper.
Med restic får jag både kompression och deduplikation så de 10 TB jag tar backup på tar ca 5TB i molnlagringen.
Hade kanske klarat mig på den billigare varianten med 5 TB men tror inte det är bra att ha knökfullt på molndisken.

Just nedladdningshastighet kan jag tycka är en viktig faktor när man utvärderar molnlagring.
Saknar test av detta i artikeln. Minns när jag testade jottacloud för många år sedan, hastigheterna var bedrövliga. Antagligen därför de kunde erbjuda obegränsat utrymme eftersom det skulle ta oändlig tid att fylla någon större mängd.

Priset blev lite högre med svensk moms. 26 EUR istället för 25 EUR som jag skrev först.
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har 10 TB på en Hetzner Storage Box i Helsingfors, kostar 25 EUR per månad.
Kör backuper av min filserver dit med hjälp av restic.
Fördelen är mycket lagring för pengarna.
Nackdel är halvdålig hastighet men det funkar ändå bra med dagliga backuper.

Vad får du för typisk hastighet? Jag håller på och tittar på en extern lagring och priset känns helt klart överkmligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad får du för typisk hastighet? Jag håller på och tittar på en extern lagring och priset känns helt klart överkmligt tycker jag.

Svårt att säga då jag bara kör differentiella backuper med mitt backupprogram, alltså det som har ändrat sig sedan sist och så går de automatiskt på natten. Det jag skulle kunna testa är hur lång tid det tar att återställa en fil från backupen. Får kolla i kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Svårt att säga då jag bara kör differentiella backuper med mitt backupprogram, alltså det som har ändrat sig sedan sist och så går de automatiskt på natten. Det jag skulle kunna testa är hur lång tid det tar att återställa en fil från backupen. Får kolla i kväll.

Det är så jag har tänkt att köra också. Man får acceptera att det tar tid att få upp datan första gången.

Permalänk
Medlem

Bahnhof lanserade idag sin lösning BlackBox (Nextcloud):

https://bahnhof.cloud/en/blackbox/

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Snusfri
Skrivet av StenmanJones:

Bahnhof lanserade idag sin lösning BlackBox (Nextcloud):

https://bahnhof.cloud/en/blackbox/

Det är dock mer inriktat mot företag.
Priserna anges även utan moms.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att icloud inte finns i 0,5 eller ialafall 1tb variant. Nu är det 0,2 eller 2tb att välja på.

Permalänk
Medlem

Kör Google Drive då jag har android-telefon och det bara var enklast. Har inte så stor användning av det förutom när jag flyttar filer mellan enheter.

Hyr en dedikerad seedbox för filmer och musik 🏴‍☠️

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kör Apple One för familjen med 2,2TB delad lagring. Smidigt och prisvärt för 5 personer tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Varför just Mega då? Vad erbjuder de som gör det värt?

20GB gratis lagring, behöver du mer är det bland de billigaste, sett till vad du får, kanske inte billigaste sett till kapacitet.
Grym kryptering, tillgång till chatt, videosamtal, samtal, även dessa är krypterade end-to-end, du får även tillgång till deras VPN-tjänst.

https://mega.io/chatandmeetings
https://mega.nz/pro

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Har Jottacloud fast genom en gammal arbetsgivare med 50% rabatt.

Obegränsat med sänkt upload, Någon som vet vilka hastighet det blir efter 5TB ? vore intressant att veta innan man kommer dit (inte ens brukat hälften).

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Just nu kan man få tre fria månader på Telia Cloud (Jottacloud?), efter det 99 kr/mån.
För de som vill prova på är det ju en rätt lång tid.
Jag kör Telia cloud och kör såklart även backup till NAS som står hemma samt en lös disk som är offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztikkan:

Tips för er som har bredband via Tele2: det ingår gratis obegränsad molnlagring i abonnemanget (vilket är Jotta cloud med Tele2-logga).

"Om du har Bredband 250 eller snabbare kan du lägga till Tele2 Cloud utan kostnad."

Enligt https://www.tele2.se/bredband/tillval/tele2-cloud

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248