Valve sätter ned foten mot smarta tangentbord i Counter-Strike

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Fel, Snappy Tappy = SOCD, de bytte bara namn på det.

Skillnaden är att dessa inte ändrar vad du gör, bara minskar fördröjningen.

Enligt mig förändrar den inte vad jag gör, den svarar bara snabbare på det jag gör.

Permalänk
Viking
Skrivet av Micke2013-07-24:

Enligt mig förändrar den inte vad jag gör, den svarar bara snabbare på det jag gör.

Men om du inte släpper fingret från knappen, hur ändrar den inte vad du gör? Den avaktiverar ju knappen så att det är omöjligt att misslyckas med counter-strafen.
Så även om du trycker in både A och D, väljer tangentbordet endast det senast intryckta.
Den ändrar det du gör, och det är ingen åsikt, utan fakta.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det handlar inte om lathet, det handlar om perfekta counter strafes.
Och när man gör perfekta counter strafes kan man gå från att springa i full fart till att stå helt still på 1ms med snap tap och null binds. Detta gör att du kan springa full fart, stanna på 1ms, skjuta mot folk helt utan movement penalty, springa vidare.
Utan snap tap och null binds blir det mer skill, för man måste släppa A helt, sen trycka D för att stanna snabbare.

Samtidigt känns det IMO lite som att man kunde ha låtit detta vara, och bara aktiverat det in game så att alla får det istället. Känns lite som att man handikappar spelaren med flit för att göra det svårare. Men oavsett så ska det vara lika för alla så detta är ju ett steg i rätt riktning!

Då får man träna upp sina färdigheter och inte "fuska" med automatisering Men det finns de som inte orkar träna upp sig, så de väljer det som gör jobbet åt dom = lata personer. Sen finns det såklart de som inte kan bemästra färdigheten och därmed köper ett tangentbord som gör det åt dom. Det är dock inte rätt anledning. Om de inte kan bemästra färdigheten, skit i den då och försök kom på en egen taktik.

Counter-Strike är och har alltid varit ett spel som kräver skicklighet och tålmodighet. När 1.6 var det enda CS som fanns där ute, fanns det ingenting som kunde hjälpa en att bemästra spelet, mer än fusk. Nu finns det både hårdvaror (tangentbord som artikeln tog upp) och möjligtvis även mjukvaror (AI) som kan hjälpa en med det.

Jag har märkt en enorm (negativ) skillnad mellan spelare i dag jämfört med när 1.6 var the shit (fan vad jag saknar den tiden). Allt fler personer (främst ungdomar) vill bli lika bra som de som har tränat upp sina färdigheter i väldigt många år. Men eftersom de färdigheterna tar lång tid att bemästra... ja, du vet vad jag kommer skriva härnäst.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

"Med SOCD kan en spelare till exempel hålla nere A-tangenten för att förflytta sig i sidled åt vänster, tillfälligt även hålla nere D-tangenten (utan att släppa A) för att plötsligt byta riktning och röra sig åt höger och sedan släppa den för att omedelbart börja röra sig åt vänster igen."

Det här låter ju som vanlig strafe åt höger o vänster? Är det verkligen aldrig något nytt?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Men om du inte släpper fingret från knappen, hur ändrar den inte vad du gör? Den avaktiverar ju knappen så att det är omöjligt att misslyckas med counter-strafen.
Så även om du trycker in både A och D, väljer tangentbordet endast det senast intryckta.
Den ändrar det du gör, och det är ingen åsikt, utan fakta.

Du har rätt i att tangentbordet avaktiverar knappen och därmed förändrar vad jag gör, sure. Men mitt perspektiv handlar om hur snabbt jag kan utföra den handling som JAG vill göra.

Detta kanske låter lite löjligt, men om skickligheten handlar om hur snabbt du kan släppa A-knappen för att aktivera D-knappen, kommer detta beteende alltid att variera beroende på dina switchar—oavsett om de är optiska eller mekaniska—och på actuation point. Detta gör att beteendet blir inkonsekvent och inte längre en fråga om "ren skicklighet", utan om den tekniska prestandan hos ditt tangentbord. Om jag ska vara lite överdriven här kan man till och med säga att det handlar om naturens grundläggande lagar, till exempel hur snabbt knapp A kan återgå till sitt ursprungliga läge.

Denna funktion tar bort denna variabel och skapar därför en mer jämn fördelning av "skill" imo, om alla hade tillgång till detta via en inställning i spelet.

Haha intressant ämne ändå

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Då får man träna upp sina färdigheter och inte "fuska" med automatisering Men det finns de som inte orkar träna upp sig, så de väljer det som gör jobbet åt dom = lata personer. Sen finns det såklart de som inte kan bemästra färdigheten och därmed köper ett tangentbord som gör det åt dom. Det är dock inte rätt anledning. Om de inte kan bemästra färdigheten, skit i den då och försök kom på en egen taktik.

Counter-Strike är och har alltid varit ett spel som kräver skicklighet och tålmodighet. När 1.6 var det enda CS som fanns där ute, fanns det ingenting som kunde hjälpa en att bemästra spelet, mer än fusk. Nu finns det både hårdvaror (tangentbord som artikeln tog upp) och möjligtvis även mjukvaror (AI) som kan hjälpa en med det.

Jag har märkt en enorm (negativ) skillnad mellan spelare i dag jämfört med när 1.6 var the shit (fan vad jag saknar den tiden). Allt fler personer (främst ungdomar) vill bli lika bra som de som har tränat upp sina färdigheter i väldigt många år. Men eftersom de färdigheterna tar lång tid att bemästra... ja, du vet vad jag kommer skriva härnäst.

För mig är problemet att det finns många andra aspekter som av större anledning borde klassas som fusk, eftersom de inte är något man kan träna upp sig till, men som många inte ens känner till. Därav Valves hantering inkonsekvent. Det handlar inte om lathet, utan om att detta faktiskt skulle ha förbättrat spelet imo. Jag har inte spelat på ett år nu, så egentligen borde jag inte ens bry mig.

Permalänk
Medlem

Om man har en mjuk- eller hårdvara som assisterar med input, det spelar absolut ingen roll vad det är för input, så är det fusk. Om du har en mjukvara som hjälper dig med att sikta eller om ett tangentbord hjälper dig att stanna snabbare genom att mata in motsatt riktning när du släpper en knapp spelar ingen roll. Syntetisk input som inte görs av spelaren ska vara totalt förbjuden.

Jag tycker även att macron/binds för jumpthrows bör vara förbjudet, det är en input som mjukvaran gör - Tryck på en knapp som sedan lägger till input "gå fram+hoppa+kasta" inklusive perfekta timings på inputsen.

Ni som inte tycker det är fusk - Varför är det okey att ha syntetiska input på tangentbordet men inte på musens rörelser(aimbot) och vad är isåfall skillnaden?

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: ASRock Taichi RX 7900 XTX | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Skrivet av Pl4yGround:

Om man har en mjuk- eller hårdvara som assisterar med input, det spelar absolut ingen roll vad det är för input, så är det fusk. Om du har en mjukvara som hjälper dig med att sikta eller om ett tangentbord hjälper dig att stanna snabbare genom att mata in motsatt riktning när du släpper en knapp spelar ingen roll. Syntetisk input som inte görs av spelaren ska vara totalt förbjuden.

Jag tycker även att macron/binds för jumpthrows bör vara förbjudet, det är en input som mjukvaran gör - Tryck på en knapp som sedan lägger till input "gå fram+hoppa+kasta" inklusive perfekta timings på inputsen.

Ni som inte tycker det är fusk - Varför är det okey att ha syntetiska input på tangentbordet men inte på musens rörelser(aimbot) och vad är isåfall skillnaden?

Kort svar: för det finns redan massor av saker som assisterar med input, exempel mouse acceleration.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Pl4yGround:

Det är inte syntetisk input i detta fall, du måste trycka på motsatt riktning. Det som händer är att riktningen du höll in från början ignoreras efter att du tryckt motsatt riktning. Grejen med snap tap är att du fortfarande måste counter strafe:a, men du kommer nu göra det oändligt mycket bättre, om du kan hantera det. Det verkar vara många som istället börjar röra sig åt andra hållet när de ska counter strafe:a och därmed får movement penalty på skotten ändå.

Skrivet av Pl4yGround:

Jumpthrows blev faktiskt också bannat i och med detta! Jobbigt för dom som inte lärt sig kasta smokes på rätt sätt. Denna ändring gillar jag! Alla script som skickar in dubbel input blir ignorerade av spelet nu.

Permalänk
Medlem

Valve kan ju gärna ta bort alla fuskare på CS också. Ospelbart.

Permalänk
Skrivet av maoi:

Valve kan ju gärna ta bort alla fuskare på CS också. Ospelbart.

Amen to that 🙏

Permalänk
Medlem

Kort svar: för det finns redan massor av saker som assisterar med input, exempel mouse acceleration.

Jag förstår vad du menar men jag tycker det är att dra det lite för långt.
Jag utmanar gladerligen den människan som spelar med musacceleration och en gnutta natural scrolling för att skifta nades som ett vetenskapligt test.

Skrivet av huttala:

Det är inte syntetisk input i detta fall, du måste trycka på motsatt riktning. Det som händer är att riktningen du höll in från början ignoreras efter att du tryckt motsatt riktning. Grejen med snap tap är att du fortfarande måste counter strafe:a, men du kommer nu göra det oändligt mycket bättre, om du kan hantera det. Det verkar vara många som istället börjar röra sig åt andra hållet när de ska counter strafe:a och därmed får movement penalty på skotten ändå.

Jumpthrows blev faktiskt också bannat i och med detta! Jobbigt för dom som inte lärt sig kasta smokes på rätt sätt. Denna ändring gillar jag! Alla script som skickar in dubbel input blir ignorerade av spelet nu.

Det beror på hur man ser på det, det man gör är att eliminiera överlappet som blir på inputen mellan knapptrycken, om du trycker in en knapp så slutar den andra knappen att vara aktiverad trots att den är det. Sen om knapptrycket du gör lägger till input eller eliminerar ett annat input spelar i mitt tyckte ingen roll. Nullbinds som i praktiken är samma sak och har varit bannat länge.

Kul att vi är överens om jumpthrows iaf, haha.

Visa signatur

Chassi: Ncase M2 | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: ASRock Taichi RX 7900 XTX | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF850 Platinum | SSD: Kingston Fury Renegade | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Skrivet av Pl4yGround:

Jag förstår vad du menar men jag tycker det är att dra det lite för långt.
Jag utmanar gladerligen den människan som spelar med musacceleration och en gnutta natural scrolling för att skifta nades som ett vetenskapligt test.

Kul att vi är överens om jumpthrows iaf, haha.

Haha, jag förstår dig inte riktigt. Jag bryr mig enbart om ändringarna kring Snappy Tappy och har ingen åsikt kring jump throw binds.

Permalänk
Medlem

Dåligt, ett steg bakåt i utvecklingen. Hade alla tangentbord gjort på detta sättet från dag 1 hade inget höjt ögonbrynen man hade helt enkelt lärt sig att spela med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag har ett gammalt Logitec G15 där man kan "programera" knappar för olika knappkombinationer, tanken har slagit en att använda det i helldivers 2 ibland då det är lite bökigt o ibland o kalla fram oilika saker i stridens hetta...

Precis så använde jag mitt tangentbord. Det var fantastiskt att bara trycka på en knapp och få fram en strategem.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Viking
Skrivet av Loyd:

Dåligt, ett steg bakåt i utvecklingen. Hade alla tangentbord gjort på detta sättet från dag 1 hade inget höjt ögonbrynen man hade helt enkelt lärt sig att spela med det.

Hur är ett supersimpelt skript inbyggt i tangentbordet utveckling?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

för er som inte vet vad det handlar om...ta en titt på den här videon. han förklarar det väldigt bra https://www.youtube.com/watch?v=RxEa7k8j1Ro

har testat detta på min wooting och det stämmer 120% att det ger ett övertag. man TROR inte att det gör så stor skillnad, men det gör det verkligen! movements i spel är KUNG

för att förklara om vad det är så speciellt...på traditionella mekaniska brytare så måste varje stroke passera brytarens actuation point för att det ska registreras, men med analoga brytare så är behovet av att nå actuation point borta. så fort man lyfter på tangenten så lite som 0.01 mm och trycker igen så räknas det som en input.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Undra om de även gäller "rappy snappy" som Wooting har.

https://i.imgur.com/GBu52sw.png

Funkar Rappy snappy? Fattar inte varför det inte skulle funka? Rappy snappy är ju annorlunda mot SOCD, wooting tog fram det för att det inte skulle vara unfair. Då släppte Razer Snap Tap, och wooting var tvungen att släppa SOCD.

Roliga är att jag spelar lika bra på mitt Svive Triton RGB Mini 60 som på mitt wooting 60 he.

Det är musen och musmattan som gör skillnaden inte tangentbordet..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

eller N-key rollover.

tänk dig vilket rabalder det skulle bli i cs om de förbjöd alla tangentbord som kan ha mer än 3-5 input i samma region samtidigt aka inget w+ctrl+space och tvingade på så vis alla att sitta på gamla sketna kontorstangentbord utan det.

teoretiskt är det ju möjligt iom att de skulle mycket väl kunna koda in så vac får möjligheten att kolla exakt vad för hårdvara du har ansluten till datorn och hittar den en icke tillåten förhindra dig från att äns starta det eller kicka dig från spelet om du anslutit den efter du startat spelet.

är så min inre sadist faktiskt skulle vilja se skiten träffa fläkten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det verkar vara en dålig implementation för folk som inte kör Razer eller wooting (null bind) blir kickade som spammar A och D för mycket.

Dock tycker jag det är bra att dom tog bort äckliga script för granater.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Kör inga Script, har ingen hårdvara som är snappy-di-snoop men blev kickad 3 matcher i rad. Uppenbarligen har jag talang för perfekt counter-strafing...
Game over!

Permalänk
Medlem

Hur tror ni spelutvecklare kommer göra när BCI som neuralink är tillräckligt bra för att vara avsevärt bättre än mus och tangentbord förresten?

Permalänk
Medlem

Är det samma som att använda tangentbords makron? Tittar en del på PUBG streamers och deras rörelser är konstant udda, vilket gör att de är svårare att träffa. Det ska gå att göra det de gör med vissa tangentbordskombinationer, men att de rör sig på det sättet konstant verkar helt otroligt.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Om bara en enda modell av tangentbord tillåts så kan ingen fuska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur är ett supersimpelt skript inbyggt i tangentbordet utveckling?

Varför kan inte enkla saker vara utveckling?
Ingen annan tillverkare kom med samma lösning som Razer gjorde.
Wooting var marknadsledande i flera år och det var först nu som Razer kom på något nytt.

Valve tyckte det gick för långt men har inte lagt ut någon direkt argumentation om varför.
Lite som ifall dom skulle tvinga folk att använda sig av kulmus för det kräver mer skicklighet än laser. Liksom vem bryr sig må bästa pekdon vinna.

Permalänk
Medlem

Bättre att banna fuskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Wooting var marknadsledande i flera år och det var först nu som Razer kom på något nytt.

Valve tyckte det gick för långt men har inte lagt ut någon direkt argumentation om varför.
Lite som ifall dom skulle tvinga folk att använda sig av kulmus för det kräver mer skicklighet än laser. Liksom vem bryr sig må bästa pekdon vinna.

Bottar är också utveckling då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Hah ja precis, eller varför inte tvinga folk att använda handkontroll det kräver mer skill

Permalänk
Medlem

Som en spelare av tf2 är jag väldigt förvånad att se den här nyheten. I tf2 är det vanligt att använda ett "Null Movement Script", genom spelets egna kommandokonsoll, för att få samma effekt. Så i tf2 så kan man se det här som en inbyggd feature i spelet.

Permalänk
Medlem

Om spelutvecklarna vill ha en Snap-Tap-input i spelet så är det väldigt lätt för dem att implementera det i kod.
Att med extern mjukvara manipulera sin input för att få ett visst beteende är ju helt klart i samma klass med att använda aimbot och liknande.
Jämförelser med skärmar som har hög refreshrate och möss som har hög dpi är haltande eftersom det är faktisk hårdvarukapacitet. Rena signaler så att säga. Skulle man använda separat mjukvara för att manipulera dessa signaler så skulle det vara en annan femma.
Valve har rätt i detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB