Valve sätter ned foten mot smarta tangentbord i Counter-Strike

Permalänk
Melding Plague

Valve sätter ned foten mot smarta tangentbord i Counter-Strike

Spelare som använder funktioner som Razers Snap Tap och Wootings Snappy Tappy i Counter-Strike 2 bör sluta då Valve har förbjudit dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hårdvarudoping skulle jag nästan kalla det.
Blir ju en fråga om ifall man har råd med hårdvaran eller inte också för att hänga med.

Jag tycker det är bra att det inte godkänns även om funktionen i sig inte är något "fusk" utan bara ett sätt att hantera inputs.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra där. Tycker också det är bra att man inte blir permant ban för detta, eller ens tillfälligt, då det kan vara ett ärligt misstag. Utan bara koppla ur tangentbordet, koppla in sitt gamla och börja spela igen liksom!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att routa tangentbordet genom en ESP32 eller dylikt och implementera mjukvaran i den istället?

Kan omöjligen tänka mig att det går att upptäcka från valves sida om de inte kör med oerhört intrusiva metoder. Sedan får man förstås ha lite omdöme i timers också, det är inte sannolikt att en människa regelbundet byter knapp på mindre än 1ms.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir ju en fråga om ifall man har råd med hårdvaran eller inte också för att hänga med.

Jag tycker det är bra att det inte godkänns även om funktionen i sig inte är något "fusk" utan bara ett sätt att hantera inputs.

Aaa. Är väl ett problem som funnits rätt så länge. Skärmar med högre refresh rate är väl också en form av hårdvarudoping. Egentligen. För ett gäng år sedan kostade hög refresh rate minsann extra.
Den här listan med fördelar från hårdvara kan nog göras lång hehe.

Oavsett så behövs väl gränsdragningar göras emellanåt. Im with you.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostic:

Det är väl bara att routa tangentbordet genom en ESP32 eller dylikt och implementera mjukvaran i den istället?

Kan omöjligen tänka mig att det går att upptäcka från valves sida om de inte kör med oerhört intrusiva metoder. Sedan får man förstås ha lite omdöme i timers också, det är inte sannolikt att en människa regelbundet byter knapp på mindre än 1ms.

Rätt säker på att spelet mäter hur konsekvent du är i dina "counter strafes", inte vad du faktiskt har för hårdvara. Tangentbord med snap tap är tillåtna, det är bara att ha det aktiverat som är förbjudet.

Permalänk
Medlem

Undra om de även gäller "rappy snappy" som Wooting har.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostic:

Hmm vad jag förstod är razers implementering iallafall i tangentbordet i sig, inte något som sker i enbart mjukvara i Windows, men kan ha misuppfattat det. Sedan konfigurerar man ju tangentbordet från deras mjukvara så kan ju vara så att de sneglar på något där som de kommer åt i guess.
Tror det är lite av poängen - finns rena mjukvaru implementeringar av detta sen tidigare. För referens så brukar ju bhopscript anses vara fusk i CS- tror inte valve gör någon detection där men får för mig att folk brukade åka dit på det i Overwatch (alltså community anti-cheat, inte spelet).

Och nej, de videos jag har sett på hur det ser ut live är långt, långt bortom klassisk ADAD metod, särskilt i Overwatch (spelet) där du inte har acceleration riktigt- folk bara flimrar omkring med detta.

Såg optimumtechs video om detta direkt och fick en stark känsla av att jag kanska började bli för gammal eller något för första tanken var att jag kommer nog bara helt enkelt aldrig spela multiplayerspel där detta är så funktionellt som i Overwatch osv. Jag har inget intresse av att köra scripts för att slippa använda motsvarande skills, och ingen motivation att spela mot de som använder sig av dessa heller.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt Logitec G15 där man kan "programera" knappar för olika knappkombinationer, tanken har slagit en att använda det i helldivers 2 ibland då det är lite bökigt o ibland o kalla fram oilika saker i stridens hetta...

Permalänk
Medlem

Hade varit ok men snap tap på mjukvarunivå i CS. En rimlig funktionalitet som spelet borde kunna erbjuda under settings.

Permalänk
Medlem

Valve kollar inte efter tangentbord (modell) utan hur exakt movement faktiskt utförs, på samma sätt får de bort inte bara tangentborden utan även "null bind"-script/alias, om jag förstått korrekt.

Jag har egentligen inte så mkt för eller emot här (de tog i samma veva aktion mot jump-throw, run-jump-throw-script/alias osv) men det som stör mig är hur de väljer att kommunicera - något de varken gör ofta eller är särskilt bra på imho... - de säger alltså "det är dags att dra en gräns"... ok... nivån av fusk i cs2 är som en vän säger "off the goddamn charts", kanske där gränsen ska dras.

Kändes mest som en quick win för Valve, men visst (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är ett fusk, hade nån använt mjukvara för att få samma effekt hade det blivit en ban utan diskussion.

Skrivet av Nostic:

Omöjligt skulle jag inte säga att det är. Om du skickar inputs som ser mekaniska ut (alltså exakt samma latens mellan knapptryck) så lär det vara rätt enkelt att upptäcka, om man däremot gör något mer sofistikerat blir det svårare. Detta är dock inget nytt, finns instickskort för PCIe för alla möjliga sorters fusk via hårdvara.

Permalänk
Medlem

Om vi tittar på sport i allmänhet landar allt på ett spektrum baserat på hur "huggen och stucken" sporten är. I vissa fall blir sporten en fars, t.ex. luftpistol, där det börjar handla om vem som har flest utstuderade tillbehör. I andra kan hela sporten "brickas", som när någon uppfann en badminton-serv som var fysiskt omöjlig att besvara.

Vi har liknande problem i e-sport, men vi börjar bli bättre ändå på att hantera det. Rimligtvis borde man kunna designa mjukvaran så att man inte blir utkastad om man använder detta, men att det istället bara inte funkar. Kanske inte går att eftermontera i ett äldre spel som CS, men i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Om vi tittar på sport i allmänhet landar allt på ett spektrum baserat på hur "huggen och stucken" sporten är. I vissa fall blir sporten en fars, t.ex. luftpistol, där det börjar handla om vem som har flest utstuderade tillbehör.

Du har aldrig skjutit pistol/luftpistol va? Om det är så enkelt kan du få låna mina grejer och deltaga i nästa VM eller OS, lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

I vissa fall blir sporten en fars, t.ex. luftpistol, där det börjar handla om vem som har flest utstuderade tillbehör. .

OS 2024 silvermedaljör vill säga dig ett par ord. 😛

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Citat:

Med SOCD kan en spelare till exempel hålla nere A-tangenten för att förflytta sig i sid led åt vänster, tillfälligt även hålla nere D-tangenten (utan att släppa A) för att plötsligt byta riktigt och röra sig åt höger och sedan släppa den för att omedelbart börja röra sig åt vänster igen.

Lite korrekturläsning hade varit bra...

Permalänk

Ärligt talat tycker jag att detta är helt fel. Gränsen som dras här känns väldigt märklig. Vissa kallar det hårdvarudoping eller "pay to win", men det är knappast något nytt fenomen.

Om man verkligen skulle ta detta resonemang till sin spets, skulle vi behöva granska all hårdvara och för att undvika att spelet blir en klassfråga, bestämma att ingen får använda en skärm med mer än 60 Hz, en mus med högst 125 Hz uppdateringsfrekvens och 400 dpi, samt att alla måste använda samma känslighet. Tangentbord skulle behöva vara standardiserade och godkända av Valve, för att eliminera all potentiell orättvisa som kan uppstå på grund av olika tangentbordfunktioner. Vidare skulle ingen CPU få överstiga 3 GHz, och grafikkort skulle behöva nedklockas till under 1 GHz. Denna logik kan föras vidare i det oändliga. Den enda "rättvisa" lösningen skulle då vara att alla spelar med Valve-certifierade produkter, och för att undvika att spelet blir en klassfråga, måste alla använda undermålig utrustning.

Dessutom är det inte heller en fråga om skicklighet om det inte finns en fast standard för vilka tangentbord, brytare och inställningar som måste användas. Så länge detta inte är reglerat, kommer "skill" att se olika ut för alla, vilket förhindrar en rättvis och jämförbar utveckling av skicklighet.

Valve skulle till och med kunna överväga att lägga till detta som en inställning i spelet som spelare kan aktivera om de önskar. Det kanske inte fungerar perfekt med alla tangentbord, men det skulle ändå vara ett steg i rätt riktning?

Valve är ett företag som tycks vara helt ointresserat av vad deras community faktiskt värderar mest. Jag behöver inte ens lista alla de problem som har funnits i över ett decennium och som fortfarande inte har åtgärdats (som ett fungerande rankningssystem som spelarna faktiskt vill ha, 128-tick-servrar, ett effektivt anti-cheat-system, och så vidare). Trots detta verkar Valve vara helt ovetande och fortsätter att släppa uppdateringar som R8-pistolen, som ingen efterfrågade. Det är svårt att förstå hur de ens kan vara kvar som en ledande aktör i branschen. Men kanske är det den kraftfulla dopaminpåverkan av gambling som håller ungdomarna fast. Vi får inte glömma vilket äckligt företag Valve egentligen är! ! !

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Undra om de även gäller "rappy snappy" som Wooting har.

https://i.imgur.com/GBu52sw.png

Ja det gör det, Sweclockers har bara inte med det i sin artikel. Andra artiklar av andra sidor har med detta.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

En mer hållbar lösning vore att programmera rörelserna så att figuren börjar röra sig segare efter en viss nivå av överdrivet spasmiska inmatningar.

Permalänk

Det är alltid en katt och råtta. Rättvisst är såklart identisk hårdvara med samma internetuppkoppling. I praktiken spelar folk för att ha skoj och använder den hårdvaran de har med dens för och nackdelar. Såklart de kan spärra vissa saker, men det blir otydligt.

Jag tycker detta problem är störst på ios. Vissa kör med en iPhone 7 eller liknande plus kass uppkoppling när de spelar på resan. Andra som mig spelar emot dem i spelen med en Apple M4 krets, 27" skärm, fast uppkoppling plus gamepad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

OS 2024 silvermedaljör vill säga dig ett par ord. 😛

Han kommer tillbaka med gear nästa gång och tar då guld

I övrigt är jag något ställd till hurvida jag tycker dessa tangentbord borde vara ok. Nog för att man bör sträva efter lika villkor för alla, men tangentbordet gör väl fortfarande inget annat än att förmedla ens inmatningar, även om det fungerar annorlunda jämtemot vanliga tangetbord? Att man behöver lägga en viss mängd pengar på sin rigg för att kunna prestera optimalt är ju inget man kommer ifrån när det gäller multiplayerspel ändå.

Sen är det klart, om det "förstör" känslan i spelet om alla använder det kanske det finns rätt bra incitament ändå.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Vad säger dom om macro då? Typ all hårdvara har så man kan sätta upp macro hur enkelt som helst idag

Permalänk
Medlem

Är det så jobbigt att trycka A och D växelvis för dagens ungdom?

Permalänk
Rekordmedlem

Vore det inte på tiden att de som "tävlar" byter till spelkonsoller eller nått Apple för då är det ju ännu mer likvärdig och nerlåst hårdvara, det är ju egentligen befängt att man tillåts ha olika datorer, skärmar och ljudsystem som att man förbjuder vissa tangentbord.
Endera ska det vara samma hårdvara för alla eller så får alla använda vad de vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

En mer hållbar lösning vore att programmera rörelserna så att figuren börjar röra sig segare efter en viss nivå av överdrivet spasmiska inmatningar.

På samma sätt som just Valve hanterade Crouch spam I CS, det leder också till att man blir seg som sirap ganska direkt.

Permalänk
Medlem

Ja det är bra, alla ska spela PvP på samma villkor. Endas inställningar som går att göra inne i spelet ska gå att använda.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är alltid en katt och råtta. Rättvisst är såklart identisk hårdvara med samma internetuppkoppling. I praktiken spelar folk för att ha skoj och använder den hårdvaran de har med dens för och nackdelar. Såklart de kan spärra vissa saker, men det blir otydligt.

Jag tycker detta problem är störst på ios. Vissa kör med en iPhone 7 eller liknande plus kass uppkoppling när de spelar på resan. Andra som mig spelar emot dem i spelen med en Apple M4 krets, 27" skärm, fast uppkoppling plus gamepad.

Jag känner väl snarare att anledningen att göra en sådan setup är att man vill skaffa sig fördelar mot andra spelare då majoriteten av iOS spelare spelar på själva enheten utan tillbehör.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Svinbra! Man kan lita på Valve

Skrivet av underd0g76:

Du anar inte hur lata personer (främst de yngre) har blivit nu med AI och automatisering. Det är enligt mig ett sjukt beteende. Jag är starkt emot sånt som gynnar lata personer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke2013-07-24:

Ärligt talat tycker jag att detta är helt fel. Gränsen som dras här känns väldigt märklig. Vissa kallar det hårdvarudoping eller "pay to win", men det är knappast något nytt fenomen.

Om man verkligen skulle ta detta resonemang till sin spets, skulle vi behöva granska all hårdvara och för att undvika att spelet blir en klassfråga, bestämma att ingen får använda en skärm med mer än 60 Hz, en mus med högst 125 Hz uppdateringsfrekvens och 400 dpi, samt att alla måste använda samma känslighet. Tangentbord skulle behöva vara standardiserade och godkända av Valve, för att eliminera all potentiell orättvisa som kan uppstå på grund av olika tangentbordfunktioner. Vidare skulle ingen CPU få överstiga 3 GHz, och grafikkort skulle behöva nedklockas till under 1 GHz. Denna logik kan föras vidare i det oändliga. Den enda "rättvisa" lösningen skulle då vara att alla spelar med Valve-certifierade produkter, och för att undvika att spelet blir en klassfråga, måste alla använda undermålig utrustning.

Dessutom är det inte heller en fråga om skicklighet om det inte finns en fast standard för vilka tangentbord, brytare och inställningar som måste användas. Så länge detta inte är reglerat, kommer "skill" att se olika ut för alla, vilket förhindrar en rättvis och jämförbar utveckling av skicklighet.

Valve skulle till och med kunna överväga att lägga till detta som en inställning i spelet som spelare kan aktivera om de önskar. Det kanske inte fungerar perfekt med alla tangentbord, men det skulle ändå vara ett steg i rätt riktning?

Valve är ett företag som tycks vara helt ointresserat av vad deras community faktiskt värderar mest. Jag behöver inte ens lista alla de problem som har funnits i över ett decennium och som fortfarande inte har åtgärdats (som ett fungerande rankningssystem som spelarna faktiskt vill ha, 128-tick-servrar, ett effektivt anti-cheat-system, och så vidare). Trots detta verkar Valve vara helt ovetande och fortsätter att släppa uppdateringar som R8-pistolen, som ingen efterfrågade. Det är svårt att förstå hur de ens kan vara kvar som en ledande aktör i branschen. Men kanske är det den kraftfulla dopaminpåverkan av gambling som håller ungdomarna fast. Vi får inte glömma vilket äckligt företag Valve egentligen är! ! !

Tror det är viktigt i sammanhänget här att man faktiskt vet vad dom här tangentborden med funktionen gör.
Funktionen gör så att spelet i stort sett går sönder och att du får perfekt aim bara någon milisekund efter att du slutat röra dig, vilket i sin tur kan ge nästan samma effekt som aimbot. Därav tycker jag att denna gränsen är rätt så enkel och tydlig att dra.

Här är ett bra klipp som förklarar vad som händer:
https://www.youtube.com/watch?v=Feny5bs2JCg

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Spekulerar bara nu, inte spelat CS sen skräp GO kom ut.

Men skulle kunna gissa på att om du automatiserar (inget delay) så kan det säkert härja med netcoden / bugga för motståndarna angående hitboxar osv. Utan att det påverkar din egen mobilitet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.