Snart får fler skärmar G-Sync

Permalänk
Melding Plague

Snart får fler skärmar G-Sync

Nvidias nya samarbete med Mediatek ska leda till att fler skärmar får fullt stöd för synkroniseringstekniken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder det att alla olika G-Sync modeller blir en och samma?

Tänker Ultimate, för den har ju dessa avancerade funktioner.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Välkommet så länge designen blir fläktlös!

Permalänk
Medlem

Äntligen dags att uppgradera! Sjukt sugen på den där Acer:n, komsikomsi..

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om Mediatekmodulerna kommer att fortsätta stödja standard Vesa adaptive sync eller om de har gått med på att göra de till Nvidia Gsync exklusivt för att få till dealen.

Permalänk
Medlem

Jag har ju målat upp GSync Pulsar som det som får flatpanels att äntligen likna CRT i motion clarity. Har säkert för stora förväntningar men jag måste prova detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Välkommet så länge designen blir fläktlös!

Det bör den vara då det inte verkar röra sig om en FPGA utan ett dedikerat chip där G-sync integrerats i videoskalaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det bör den vara då det inte verkar röra sig om en FPGA utan ett dedikerat chip där G-sync integrerats i videoskalaren.

Det borde och i teorin göra modulen betydligt billigare. Sedan om det faktiskt får någon påverkan på slutpriset till konsument är oklart.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det borde och i teorin göra modulen betydligt billigare. Sedan om det faktiskt får någon påverkan på slutpriset till konsument är oklart.

Ja, borde bli betydligt billigare. Jens kommer kunna köpa många fina skinnjackor.

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen konstigt att det tagit så lång tid, det är ju inte som att Nvidia saknar kompetensen att utveckla kretsar. Jag antar att en FPGA gör det enklare för dem att anpassa det till en viss skärmmodell, men det känns ändå underligt att de använt dem så länge trots nackdelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är väl egentligen konstigt att det tagit så lång tid, det är ju inte som att Nvidia saknar kompetensen att utveckla kretsar. Jag antar att en FPGA gör det enklare för dem att anpassa det till en viss skärmmodell, men det känns ändå underligt att de använt dem så länge trots nackdelarna.

Jag tror det handlar om små volymer. Dessa nya upscalers från Mediatek är väl förhoppningsvis så billiga och generellt bra, även till AMD/Intel kort att dom kan bli lite mer standard. Men det återstår ju att se. Men helt klart måste utvecklingen gå framåt på Adaptive Sync också, det är inte perfekt som det är. Nvidia är bra på att få saker gjort, intressant samarbete med Mediatek.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt!

g-sync, är det bästa som hänt VRR och jag har haft det, från dag 1 och är något, jag vägrar vara utan!

Best Of News 🙌

Permalänk
Medlem

jag köper ingenting sämre än TCL 4k 1000hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag har ju målat upp GSync Pulsar som det som får flatpanels att äntligen likna CRT i motion clarity. Har säkert för stora förväntningar men jag måste prova detta.

Detta har varit en grej rätt länge på LCD skärmar, men då gäller det att hitta de skärmar som kan sköta det bra. Tyvärr finns det många paneler som har strobing som funktion men som inte fått bra inställningar från fabrik samtidigt som det inte går att ändra särskilt mycket för användaren.
De nyare Zowie skärmarna exempelvis har nästan perfekt rörelseskärpa och kan samtidigt hålla sig ljusa. Om du är intresserad av det här så kan du läsa mer och se rekommendationer på Blurbusters.

Permalänk

min skärm har G-sync men har aldrig riktigt fattat hur man använder det.
alla spel jag spelat har V-sync och jag minns vad min polare som byggde min dator sa och underströk "stäng av V-sync i alla spel" då min skärm inte stödjer det.

är det möjligt att ersätta V-sync med G-sync? isf hur?

EDIT:NWM, kikade på en guide, inga problem alls

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk

Ja, jag borde köpa nytt grafikkort. Men betyder detta att ett GTX 980ti kommer kunna köra G-sync med denna nya Mediatek-kretsen eller är det lönlöst att hoppas på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Detta har varit en grej rätt länge på LCD skärmar, men då gäller det att hitta de skärmar som kan sköta det bra. Tyvärr finns det många paneler som har strobing som funktion men som inte fått bra inställningar från fabrik samtidigt som det inte går att ändra särskilt mycket för användaren.
De nyare Zowie skärmarna exempelvis har nästan perfekt rörelseskärpa och kan samtidigt hålla sig ljusa. Om du är intresserad av det här så kan du läsa mer och se rekommendationer på Blurbusters.

Strobing har funnits rätt länge ja. När det gäller Strobing + VRR finns det egentligen bara Asus ELMB variant vad jag vet, och den har aldrig kommit i någon väl optimerad variant.
Det här är vad Mark "Blurbusters" Rejhon himself har skrivit om det hela: https://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=4&t=12888&sid=fec1fd8fbff015753ae8cd926943d6ad&start=10#p100598:
"G-SYNC Pulsar is an engineering achievement in strobed VRR, whole other ballpark. Not even in the same solar system as ELMB SYNC, mathematically."

Permalänk

Jag hade precis tänkt att uppgradera litegrann till ett 4090 samt en Samsung Oddesey G9 OLED som är G-sync Compatible, menar ni nu att den inte fungerar fullt ut som min nuvarande PG348Q till exempel?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av fieskmask:

Jag hade precis tänkt att uppgradera litegrann till ett 4090 samt en Samsung Oddesey G9 OLED som är G-sync Compatible, menar ni nu att den inte fungerar fullt ut som min nuvarande PG348Q till exempel?

Geforce RTX 4090 kan inte driva Samsung Odyssey Neo G9

Visa signatur
Permalänk

Tack för info.

Tänkte dock på Samsung Odyssey G9 G93SC, 49" varianten som är G-sync Compatible men det kanske är samma där?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB