Permalänk

Telia öppen fiber -> Tele2

Hej,
Är det några som bytt från Telia öppen fiber till Tele2 och hur tycker ni det fungerar?
Jag har en villa med Telia öppen fiber sedan flera år och har valt att ha Telia även som bredbandsoperatör. Man behöver ringa Telia en gång om året och hota att säga upp bredbandet för att binda och få ett bättre pris. Tele2 ringde på dörren idag och de erbjuder 24 månaders bindningstid till 299 kr/mån för 300/300 Mbit/s, ca 150 kr lägre per månad vad jag betalar hos Telia för 100/100. Man byter då från Telia öppen fiber till Tele2s nät, dvs ny mediakonverter och de patchar om i telestation.
Jag är osäker om Tele2s nät är "öppet" med flera leverantörer men i praktiken byter man i från ett monopol till ett annat.
Är det andra som gjort samma byte och hur upplever ni att Tele2 fungerar? Något annat man ska tänka på?
Med vänlig hälsning,
/Anders

Permalänk
Medlem

Har en bekant som kör Tele2 villafiber tror faktiskt de har samma erbjudande som du.
De får ut sina 300/300Mbit.
Innan du gör ett byte kolla vad som finns i ditt redan "öppna" nät och vilka priser.
För efter Tele2 24Mån är det ofta dyrt om du inte får ett nytt erbjudande. Så du inte blir låst och inte kan byta nät tillbaka och vips efter 24mån så kostar internet 899:- mån.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andersgdk:

Hej,
Är det några som bytt från Telia öppen fiber till Tele2 och hur tycker ni det fungerar?
Jag har en villa med Telia öppen fiber sedan flera år och har valt att ha Telia även som bredbandsoperatör. Man behöver ringa Telia en gång om året och hota att säga upp bredbandet för att binda och få ett bättre pris. Tele2 ringde på dörren idag och de erbjuder 24 månaders bindningstid till 299 kr/mån för 300/300 Mbit/s, ca 150 kr lägre per månad vad jag betalar hos Telia för 100/100. Man byter då från Telia öppen fiber till Tele2s nät, dvs ny mediakonverter och de patchar om i telestation.
Jag är osäker om Tele2s nät är "öppet" med flera leverantörer men i praktiken byter man i från ett monopol till ett annat.
Är det andra som gjort samma byte och hur upplever ni att Tele2 fungerar? Något annat man ska tänka på?
Med vänlig hälsning,
/Anders

I praktiken lär du väl låsa dig till Tele 2 "för all framtid" för det finns inga andra i deras nät och det lär kosta att byta igen till annan operatör.
Ta alltså även reda på vad ett byte av nätoperatör kommer att kosta om du vill kunna lämna Tele 2.
I övrigt är de väl ganska lika men Telia brukar vara bäst.
Ta också reda på om de erbjuder ipv6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgdk:

Hej,
Med vänlig hälsning,
/Anders

Jag bytte till Bahnhofs villafiber och då med erbjudandet 349 för 1000/1000 under 24 månader. Inga startavgifter etc. Tips kan väl vara att även kolla med dom. Fungerar klockrent och jag får ut full speed.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

En stor anledning till det lägre priset är att de kopplar bort dig från stadsnätet (Telia Öppen Fiber), vilket gör att de slipper de höga avgifterna dit.

Nackdelen blir som sagt att du blir bunden till Tele2 om du inte betalar för att bli inkopplad i stadsnätet igen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q