Alla fyndtips från mellandagsrean

Valve sätter ned foten mot smarta tangentbord i Counter-Strike

Permalänk
Medlem

*edit* Uppdaterad förstafråga:

Skrivet av tozz:

Fast Snap Tap gör vad som egentligen är rätt ur ett logiskt perspektiv, att tangentbord inte varit bättre förr motiverar inte att dom ska fortsätta vara dåliga.

Här förstår jag inte hur du resonerar: det är väl logiskt att normalläget för ett tangentbord är att varje tangent är helt oberoende av varandra och inte slår ut varann… hur ska du kunna gå framåt och ducka eller ens gå framåt och tex byta vapen samtidigt?
(Eller ungefär en miljon andra användningsområden)

Skrivet av tozz:

Fast Snap Tap gör vad som egentligen är rätt ur ett logiskt perspektiv, att tangentbord inte varit bättre förr motiverar inte att dom ska fortsätta vara dåliga. Alla andra HID enheter stödjer interrupts och återgår när interrupt avbrutits, varför inte tangentbord?

Förstår inte riktigt vad du menar med interrupts och HID-enheter? (men undrar om du fortfarande missförstår Donnerstal )
Kan du vidareutveckla?

Menar du typ att det går att via HID-gränssnittet i själva drivrutinen koda tex en kontroller så att den har en permanent funktion mellan två av sina digitala knappar så att om man trycker ner den ena knappen, så slår den ut den andra knappen om den är nedtryckt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Viking
Skrivet av tozz:

Fast Snap Tap gör vad som egentligen är rätt ur ett logiskt perspektiv, att tangentbord inte varit bättre förr motiverar inte att dom ska fortsätta vara dåliga.

Det är fortfarande inget nytt med själva tangentborden som gör de bättre. Som jag tidigare skrivit är det bara ett enkelt skript. Det har funnits i över 20 år inom CS, och man kunde använda det tillsammans med ett tangentbord för 50kr från Wish om man så ville. Innan denna uppdateringen var det enda man behövde göra att kopiera in en fungerande kod i sin cfg-fil.
Detta har dock inte varit tillåtet i proffsmatcher, och var därför inte särskilt populärt eller känt. Bara för att samma skript läggs in i tangentbordets firmware, ska det inte vara tillåtet.

Snap Tap blev egentligen bara som ett kryphål för proffs att kunna använda "null binds" i matcher, vilket är idiotiskt att tillåta.

Varför ska man bli bannad av "mjukvaruvarianten" (null binds) men inte när samma skript är inprogrammerat i tangentbordet?

Skrivet av tozz:

Om CS som tävlingsspel hänger på att tangentbord måste fungera på ett visst sätt, då är det inte mycket till spel tbh.

Okej, det bestämmer du.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av tozz:

E-sporten behöver uppdatera sig, precis som alla andra idrotter, att föredra status quo bara för att spelmotorn är dåligt gjord gynnar ingen i det långa loppet. Om CS som tävlingsspel hänger på att tangentbord måste fungera på ett visst sätt, då är det inte mycket till spel tbh.

Såvida det inte handlar om att t.ex tävla i spjutkastning i en värld där man kastar spjut i skogen för att få mat på bordet - Så är sportens regel- och ramverk i princip alltid helt arbiträr, oavsett om det handlar om fotboll, motorsport eller CS. Det hela handlar om att se vad människor kan åstadkomma inom en viss gemensamt bestämd (och ärvd) sfär, varken mer eller mindre. Att det skulle behövas någon slags "utveckling" här är verkligen inte uppenbart. Om något så respekterar folk sporten mer ju mindre dess sfär justeras. Det är en av de största anledningarna till att E-sport har så svårt att tas på allvar (kommersiella produkter där utvecklaren "uppdaterar" för att hålla spelarbasen intresserad etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av inadekvat_hamburgare:

Såvida det inte handlar om att t.ex tävla i spjutkastning i en värld där man kastar spjut i skogen för att få mat på bordet - Så är sportens regel- och ramverk i princip alltid helt arbiträr, oavsett om det handlar om fotboll, motorsport eller CS. Det hela handlar om att se vad människor kan åstadkomma inom en viss gemensamt bestämd (och ärvd) sfär, varken mer eller mindre. Att det skulle behövas någon slags "utveckling" här är verkligen inte uppenbart. Om något så respekterar folk sporten mer ju mindre dess sfär justeras. Det är en av de största anledningarna till att E-sport har så svårt att tas på allvar (kommersiella produkter där utvecklaren "uppdaterar" för att hålla spelarbasen intresserad etc).

Alla dom kategorierna du nämner har sett kontinuerlig utveckling inom utrustningen, motorsport speciellt är ju otroliga pengahål där teamen gör allt för att optimera hårdvaran. Visst spelar föraren roll men tror ingen underskattar bilen eller fördelarna en bra mekaniker ger. Skulle inte påstå folk respekterar F1 mindre idag än för femtio år sedan, om något är det större respekt för förarna och dom extrema förhållandena dom utsätts för, något som inte ens var möjligt innan.

Permalänk
Viking
Skrivet av tozz:

Alla dom kategorierna du nämner har sett kontinuerlig utveckling inom utrustningen

För det har ju inte esport 🙄

På samma sätt som i esport förbjuds mycket i F1 för att vara för bra.
https://www.motorsport.com/f1/news/mercedes-and-aston-martin-...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Man skulle kanske inleda "Stamina" för sådana abnormala knapptryckningar. Så att spelaren skulle kunna förlora rörelsehastigheten med stamina loss. Och eventuellt stå still i en eller en halv sekund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Halmgubbe? Påståendet var att ju mer det ändras ju mindre respekterar folk sporten, jag säger att så inte är fallet och tog upp ett exempel. Att det ibland går för långt har jag inte heller sagt något om, men det är knappast så att det används bilar som är 20år gamla i ett race idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Alla dom kategorierna du nämner har sett kontinuerlig utveckling inom utrustningen, motorsport speciellt är ju otroliga pengahål där teamen gör allt för att optimera hårdvaran. Visst spelar föraren roll men tror ingen underskattar bilen eller fördelarna en bra mekaniker ger. Skulle inte påstå folk respekterar F1 mindre idag än för femtio år sedan, om något är det större respekt för förarna och dom extrema förhållandena dom utsätts för, något som inte ens var möjligt innan.

Få sporter har väl dock så många tekniska begränsningar som F1 och FIA har förbjudit väldigt många tekniska lösningar. Fortfarande imponerande hur teamen jobbar runt detta däremot.

Permalänk
Skrivet av tozz:

Har inte påstått att någon sport är 100% statisk i sin form, och givetvis kommer de nyaste att vara de rörligaste, speciellt när teknisk utveckling i och utanför sporten sätter press på regelverk osv (naturligtvis extra relevant i en teknologiskt orienterad sport). Att du körsbärsplockar motorsport och speciellt F1 och ignorerar resten av vad jag skrev motiverar mig inte direkt att fortsätta här. Att F1 inte har förändrats mer än vad det gjort med tanke på den tekniska utvecklingen i samhället, talar om något för att jag har en poäng. Speciellt då F1 är ett av de extremaste exemplen på "utveckling" man kan hitta i sportvärlden.

Permalänk
Skrivet av tozz:

Halmgubbe? Påståendet var

Rimligare vore att du går tillbaka och förklarar varför "E-sport och andra idrotter behöver uppdatera sig". Du skrev för övrigt direkt efter mitt svar att allt jag nämnde kontinuerligt utvecklas, och den av dig påstådda mängden utveckling duger tydligen inte, så då undrar man ju vad det är för utveckling du anser bör ske?

Öppnar man dörren för utrustning som skickar input som inte har en omedelbar koppling till fysisk input från spelaren i en rimlig ratio, så blir det inte mycket kvar av sport-aspekten av det hela. Om det sker i hårdvara, mjukvara eller ute i rymden är irrelevant. Tycker Valve sköter det här ämnet väldigt bra, till skillnad från hur de hanterar fuskare generellt... I både CS och DOTA2 så fullständigt kryllar det av dem.

Visst är det möjligt att skapa en E-sport där komplexa scripts triggade av triviala rörelser är en grundläggande del av spelet men det skulle nog snabbt bli väldigt intellektuellt och man undrar ju om det inte vore bättre att bara spela schack istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det skulle ju förstöra för bra spelare som faktiskt är bra på att "counter-strafe:a"

Motargumentet här är ju att så pass bra spelare blir just nu kickade för att dom spelar för bra. Och det är ju i mitt tycke mycket värre. Om man har en cooldown på movement penalty så är det något man kan lära sig att hantera. (och det är ju lite mer realistiskt)

Permalänk
Medlem

Har inte påstått att någon sport är 100% statisk i sin form, och givetvis kommer de nyaste att vara de rörligaste, speciellt när teknisk utveckling i och utanför sporten sätter press på regelverk osv (naturligtvis extra relevant i en teknologiskt orienterad sport). Att du körsbärsplockar motorsport och speciellt F1 och ignorerar resten av vad jag skrev motiverar mig inte direkt att fortsätta här. Att F1 inte har förändrats mer än vad det gjort med tanke på den tekniska utvecklingen i samhället, talar om något för att jag har en poäng. Speciellt då F1 är ett av de extremaste exemplen på "utveckling" man kan hitta i sportvärlden.

Det var du själv som tog upp motorsport, då kan du inte påstå att jag körsbärsplockar... 🤦🏻

Men vi kan titta på den enklaste sporten av alla, 100m. Start-högtalare, höghastighetskamera, förändring i skorna och kläderna. Det spelar ingen roll, det finns inget belägg för "Om något så respekterar folk sporten mer ju mindre dess sfär justeras." som du påstår.

Rimligare vore att du går tillbaka och förklarar varför "E-sport och andra idrotter behöver uppdatera sig". Du skrev för övrigt direkt efter mitt svar att allt jag nämnde kontinuerligt utvecklas, och den av dig påstådda mängden utveckling duger tydligen inte, så då undrar man ju vad det är för utveckling du anser bör ske?

Öppnar man dörren för utrustning som skickar input som inte har en omedelbar koppling till fysisk input från spelaren i en rimlig ratio, så blir det inte mycket kvar av sport-aspekten av det hela. Om det sker i hårdvara, mjukvara eller ute i rymden är irrelevant. Tycker Valve sköter det här ämnet väldigt bra, till skillnad från hur de hanterar fuskare generellt... I både CS och DOTA2 så fullständigt kryllar det av dem.

Visst är det möjligt att skapa en E-sport där komplexa scripts triggade av triviala rörelser är en grundläggande del av spelet men det skulle nog snabbt bli väldigt intellektuellt och man undrar ju om det inte vore bättre att bara spela schack istället då.

Fast hur har en fysisk knapptryckning inte en omedelbar koppling till fysisk input från spelaren? Vad är den magiska ration du pratar om? Med tanke på hur dåligt det verkar vara implementerat skulle jag nog påstå dom sköter det lika uselt som fuskarna och har bara valt någon arbiträr gräns som inte verkar speciellt genomtänkt.

Att sporter uppdateras har du redan fått exempel på, men helt sonika handlar det om att vi vet hur man gör saker bättre över tid och sporterna följer med (ibland skiter det sig, men till slut blir det bra). OS-finalen i år i 100m hade t.ex. inte varit möjligt att rättvist bedömas för tio år sedan, men nu har vi eliminerat två tekniska begränsningar vilket gör sporten mer rättvis och intressant.

Vi ser också att begränsningar i hur spel elimineras mer och mer, högre refresh rate, frame pacing, mindre input lag, precision på input med högre upplösning på sensorer, justerbara brytare, lättare möss, osv. Det är bra, det är spelarens prestanda som är intressant, inte dess begränsningar i hårdvaran (av samma anledning som jag personligen har väldigt lite intresse i matcher inom e-sport som spelas online i spel med höga krav på latens, det är fysiskt omöjligt att göras rättvist).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du har aldrig skjutit pistol/luftpistol va? Om det är så enkelt kan du få låna mina grejer och deltaga i nästa VM eller OS, lycka till.

Läs om, läs rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Problemet när det gäller e-sport är att det är en ytterst liten procent som spelar på någon form av proffsnivå. Att då medvetet låsa eller förbjuda ny/bättre hårdvara blir bara dumt enligt mig. Lite som många spel (t.o.m sp-spel) där man låser bildformatet till exempelvis max 16:9. Så alla som lagt pengar på en ultrawide tappar hela grejen med sin skärm.

Självklart finns det gråzoner, och vissa saker kanske måste begränsas till viss del. Men i regel så kommer hårdvara bara att bli bättre och bättre. Då kan man inte sitta och tjuvhålla på en 20 år gammal standard. Om alla ska ha samma förutsättningar inom e-sport så kommer utvecklingen aldrig att gå framåt.

Det finns många spel. Vissa pay-to-win. Den som vill köpa sig privilegiet att få fördelar gentemot andra kan rimligtvis spela något av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Fast hur har en fysisk knapptryckning inte en omedelbar koppling till fysisk input från spelaren?.

Missar du fortfarande poängen? Ena knappen "släpps upp" av hårdvaran utan att spelaren fysiskt släpper den knappen. Dvs man automatiserar något som görs utan fysisk input från spelaren.
Därmed så är det inte "spelarens prestanda" som är i fokus.

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av Lordsqueak:

Motargumentet här är ju att så pass bra spelare blir just nu kickade för att dom spelar för bra. Och det är ju i mitt tycke mycket värre. Om man har en cooldown på movement penalty så är det något man kan lära sig att hantera. (och det är ju lite mer realistiskt)

Jo det håller jag med om till 100%. Jag vågar inte ”jiggla” för länge nu på grund av risken att bli kickad.
Men allt jag skrivit förutsätter att de fixar det. De har i alla fall i efterhand gjort det svårare att bli kickad sedan uppdateringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Det finns många spel. Vissa pay-to-win. Den som vill köpa sig privilegiet att få fördelar gentemot andra kan rimligtvis spela något av dem.

Fast det handlar inte om att köpa sig fördelar, det handlar om att få en bättre upplevelse.
En ny skärm med högre uppdateringsfrekvens, en ny mus med högre polling rate, en stabil bredbandsleverantör etc. I princip allt kommer ge dig en fördel mot andra.

Med ditt argument så har du förmodligen själv "köpt dig privilegiet att få fördelar gentemot andra", massor med gånger. Eller så sitter du kvar med en 60Hz skärm, kulmus och uppringt modem.

Men det här problemet är som sagt inte endast inom e-sport utan gaming generellt, där stöd för ny hårdvara ibland tar lång tid eller aldrig kommer. Spelutvecklare bygger fortfarande UI:s som att det vore 2002 och alla har 17" 4:3 skärmar. Nej jag vill inte behöva snegla längst upp i höger hörn för att se kartan på min 48".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Fast det handlar inte om att köpa sig fördelar, det handlar om att få en bättre upplevelse.
En ny skärm med högre uppdateringsfrekvens, en ny mus med högre polling rate, en stabil bredbandsleverantör etc. I princip allt kommer ge dig en fördel mot andra.

Ja men den här funktionaliteten är inte samma sak! Det här är inte något som bara gör samma som den utrustning du har men som funkar lite bättre/snabbare ... utan något som (av)registrerar inputs åt dig baserat på dina andra inputs.

Med ditt resonemang så är ju en hårdvarubaserad aimbot lika orättvist som högre uppdateringsfrekvens, eller hur menar du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Fast det är ju inte oförutsägbart, bara dåligt gjort, dålig kod som sen blivit någon sorts standard. Hela den här aim-grejen är ju ett tydligt exempel på hur dåligt det faktiskt är, att det varit dåligt i två decennium ändrar inte det, det finns ingen rationell eller vettig anledning bakom mer än att någon utvecklare för länge sen skrev dålig kod där man kunde undvika movement penalty genom en snabb knapptryckning.

Men värst av allt är att dom inte är konsekventa, det är mätbart bättre aim med hör refreshrate på skärmar, och likaså med möss med hög upplösning och bättre sensor. Men jag ser ingen som vill förbjuda dess, dubbla måttstockar helt enkelt. Valve är egentligen bara intresserade av att skydda en medioker CS-specifik grej, inget annat.
Att tangentbord har varit dåliga länge är inte anledning att förhindra utvecklingen av tangentbord, eller ska vi gå tillbaka till kulmössen?

Counter strafing är det medvetet val och inte dålig kod (om det nu var dålig kod eller ett medvetet val för 24 år sedan vet jag inte men idag är det medvetet), även valorant implementerar det. Jämförelsen med mus är dålig, du måste fortfarande aima precis på det du ska träffa sensorn är bara mer exakt än exempelvis en kulmus. Tangentbordet/null scripts gör det mer exakt genom att ta bort kravet på att utföra en exakt counter strafe. Det är som att musen skulle implementera aim assist så länge du rör musen i närheten av ditt mål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja men den här funktionaliteten är inte samma sak! Det här är inte något som bara gör samma som den utrustning du har men som funkar lite bättre/snabbare ... utan något som (av)registrerar inputs åt dig baserat på dina andra inputs.

Diskussionen jag hade nu handlade inte specifikt om just "Snap Tap" utan mer generellt.
Sedan vet jag inte riktigt om jag delar åsikten att den gör något "åt dig". Man håller ju ner knappen manuellt. Det är ju snarare så att dessa tangetbord är mer korrekta i hur den läser av knapptryckningar jämfört med andra tangentbord. Vad gäller Valve och CS så handlar det ju antagligen bara om att counter strafing är en grej. Annars hade det inte varit någon fördel med detta tangentbord. Enligt mig borde lösningen snarare varit att tillåta dessa tangentbord, och sedan bygga in en lösning i spelet om det finns behov.

Skrivet av Roger W:

Med ditt resonemang så är ju en hårdvarubaserad aimbot lika orättvist som högre uppdateringsfrekvens, eller hur menar du?

Vet inte riktigt hur du kom fram till det? Det jag har sagt är att bättre hårdvara i regel alltid ger dig en fördel, det är inte en åsikt utan ett faktum. Jag kommer exempelvis ha en extremt stor fördel ifall jag spelar på en 480Hz OLED och du sitter på en gammal 19" 60Hz panel från 2003. Ska vi förbjuda allt över 19" 60Hz då? Borde vi artificiellt öka pingen så att alla har samma förutsättningar som den med sämst ping på servern? Eller ska vi kanske bara acceptera att tekniken går framåt och att det aldrig kommer vara 100% rättvist.

Kanske en vattendelare, men jag är iaf av åsikten att det är bättre att tillåta ny/bättre hårdvara och sedan eventuellt balansera direkt i spelet istället (om det absolut behövs).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Exemplet med F1 gynnar inte din ställning eftersom de inför extremt mycket mer artificiella restriktioner än vad som diskuteras i denna tråd och enligt dig så har det inte påverkat sporten negativt. Man skulle kunna göra väldigt mycket snabbare bilar om det inte vore för det mycket begränsande regelverket. Årets bilar är inte de snabbaste som sporten haft eftersom de inte ens får använda allt som varit tillåtet tidigare.

Det går inte att påstå att e-sporten inte tillåter utveckling inom utrustningen heller eftersom det kommit bättre, tillåten sådan hela tiden. Det som förbjuds är script som gör att tangentbordets input blir något annat än vad spelaren faktiskt gjorde. En solklar och enkel gränsdragning som inte någon borde ha svårt att greppa. Extremt mycket simplare och tydligare än vad som försiggår i ditt exempel med F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Diskussionen jag hade nu handlade inte specifikt om just "Snap Tap" utan mer generellt.
Sedan vet jag inte riktigt om jag delar resonemanget att den gör något "åt dig". Man håller ju ner knappen manuellt. Det är ju snarare så att dessa tangetbord är mer korrekta i hur den läser av knapptryckningar jämfört med andra tangentbord.

Jag svarade precis på detta när Tozz skrev ungefär samma sak... Läste du inte det?
Man håller nere knappen manuellt men man behöver inte släppa knappen manuellt. (utan makrot på tangentbordet gör det åt dig)
Och det är inte en mer korrekt generell avläsning av tangenter jämfört med andra tangentbord: i 99,99999% av fallet för ordinarie generell tangentbordsanvändning så vill man inte att andra tangenter slutar att aktiveras när du trycker ner en specifik tangent.
Här finns ju som sagt ett specifikt kodat makro för denna specifika hantering... Dvs det motsvarar helt enkelt inte "bättre hårdvara" i form av tex högre framerate eller snabbare respons, utan det är en automatiserad respons som rent teknisk mer kan likställas med med tex auto aim.

Anledningen att de inte bygger in det i spelet är väl helt enkelt att Valve vill att movement med tangentbordet ska vara skillbaserat som det är nu, och att den skillen ska vara lika för alla.
Jag kan köpa att om det är för lätt att kringgå systemet så kanske enda lösningen är att hantera det i spelet... Men då tappar ju spelet även en dimension i hur duktig man kan bli på rörelser.
(har pratat om det här redan... Se även Kasidros svar här ovan)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Och många gillar absolut inte att man förbjuder all utveckling, det är så oerhört strikt just nu att det kan till och med anses att vara tråkigt. Förstår dock att man förbjuder för det påverkar säkerheten för ens liv, men många gånger är det fan bara trams.
De andra kommer ändå i kapp, det ser man tex just nu i F1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag svarade precis på detta när Tozz skrev ungefär samma sak... Läste du inte det?
Man håller nere knappen manuellt men man behöver inte släppa knappen manuellt. (utan makrot på tangentbordet gör det åt dig)
Och det är inte en mer korrekt generell avläsning av tangenter jämfört med andra tangentbord: i 99,99999% av fallet för ordinarie generell tangentbordsanvändning så vill man inte att andra tangenter slutar att aktiveras när du trycker ner en specifik tangent.
Här finns ju som sagt ett specifikt kodat makro för denna specifika hantering... Dvs det motsvarar helt enkelt inte "bättre hårdvara" i form av tex högre framerate eller snabbare respons, utan det är en automatiserad respons som rent teknisk mer kan likställas med med tex auto aim.

Anledningen att de inte bygger in det i spelet är väl helt enkelt att Valve vill att movement med tangentbordet ska vara skillbaserat som det är nu, och att den skillen ska vara lika för alla.
Jag kan köpa att om det är för lätt att kringgå systemet så kanske enda lösningen är att hantera det i spelet... Men då tappar ju spelet även en dimension i hur duktig man kan bli på rörelser.
(har pratat om det här redan... Se även Kasidros svar här ovan)

Nope det hade jag inte läst, men så som jag förstod det så sker det ju på hårdvarunivå på razers tangentbord. Så det är ju bättre hårdvara sett till hur den klarar av att hantera knapptryckningar. Kanske är en tolkningsfråga, men så ser iaf jag det. Håller inte med om att det ens nästan är samma sak som auto aim.

Yepp det är ju lite speciellt med just CS eftersom de valt att bygga en skillbaserad funktion runt en begränsning, så jag fattar ju absolut varför man väljer att göra så här. Men som sagt, så är jag i regel av åsikten att man istället löser dessa problem in game, om det är möjligt.

Men, mitt argument var egentligen inte kopplat till de just dessa tangentbord, jag har inget själv, spelar inte CS och har inte kollat upp om det går att användas på andra sätt i andra spel eller mjukvara, där man kanske bara ser det som en qol-funktion eller uppgradering. Utan det var mer hur man generellt väljer att begränsa spel efter sämre hårdvara eller gamla standarder istället för att låta folk spela med den bästa hårdvaran på marknaden utan att artificiellt bli "vingklippt" till en sämre upplevelse bara för att det ska vara rättvist.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tozz:

Det var du själv som tog upp motorsport, då kan du inte påstå att jag körsbärsplockar... 🤦🏻

Det går givetvis att körsbärsplocka i andras inlägg och resonemang vilket du gjorde flitigt igen. Den överväldigande mängden saker du tar upp i det citerade inlägget är antingen upprepningar på saker du redan fått besvarat av mig och andra eller direkt oärliga (och ibland komiska) försök att få diskussionen att fokusera på något annat (därför att du vet att du har målat in dig själv i ett hörn här och vägrar ge med dig en enda millimeter av någon anledning).

Hoppas på högre nivå nästa gång, det går att ha fel ibland utan att det blir en obekväm sörja av det hela.

Skrivet av Roger W:

Precis. En bättre skärm ger något mer detaljerad information men i slutändan är det fortfarande spelaren som måste agera efter att ha bearbetat informationen, precis som för alla andra. En funktion som direkt modifierar spelarens input på ett intelligent vis utan att spelaren har lagt någon energi på det (utöver att skaffa sig tillgång till funktionen...) är naturligtvis något helt annat.

Man kan absolut argumentera för det hela känns godtyckligt osv, men jag tycker jag fick till det rätt bra med mitt första inlägg i tråden -

Hög refresh rate på skärmen ger dig bättre insikt i vad som händer i spelet men interagerar inte omedelbart med din input, till skillnad från det som artikeln handlar om. Absolut kan man föra argumentet att din input blir annorlunda med hög refresh rate än vad det hade blivit med en 60Hz skärm, men det är helt enkelt längre ned downstream och någonstans måste man dra en gräns.

Permalänk
Medlem

Precis. En bättre skärm ger något mer detaljerad information men i slutändan är det fortfarande spelaren som måste agera efter att ha bearbetat informationen, precis som för alla andra. En funktion som direkt modifierar spelarens input på ett intelligent vis utan att spelaren har lagt någon energi på det (utöver att skaffa sig tillgång till funktionen...) är naturligtvis något helt annat.

Jag har skrivit ett AHK-skript för ett FPS-spel. Så fort jag trycker höger musknapp (ADS) så triggas även shift, dvs 'hold breath' som stabiliserar siktet. Detta ger mig säkerligen en fördel, eftersom jag gissar att få har det i muskelminnet att trycka shift varje gång man siktar/skjuter. Tycker du att detta kvalificerar som fusk och borde förbjudas?

Permalänk
Skrivet av envisp:

Jag har skrivit ett AHK-skript för ett FPS-spel. Så fort jag trycker höger musknapp (ADS) så triggas även shift, dvs 'hold breath' som stabiliserar siktet. Detta ger mig säkerligen en fördel, eftersom jag gissar att få har det i muskelminnet att trycka shift varje gång man siktar/skjuter. Tycker du att detta kvalificerar som fusk och borde förbjudas?

Jag spelar inte själv, men min åsikt är att detta är fusk. Du frigör ett finger och behöver inte heller komma ihåg att manuellt trycka på shift.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av envisp:

Skript är ju förbjudet i competitive Gaming så.... Ja 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25