Alla fyndtips från mellandagsrean

Teckensekvens får IOS att krascha

Permalänk
Melding Plague

Teckensekvens får IOS att krascha

Skriv in några få tecken i en särskild följd så kraschar antingen hela systemet eller Inställningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Don't drink and programming!
Jag upplever inte ios/ipad mer stabilt än något annat. Och i princip allt finns det liknande buggar som återkommer.
Det jag facineras över är hur otestade saker idag är när de släpps idag. Kolla bara in betyg till Explosion Kitten 2 på svenska Appstore i ios.

Permalänk

På tal om citattecken och IOS så har jag ett mystiskt(?) problem med nuvarande uppdrag då Uppdragsgivaren berättat att i webbläsaren Safari så verkar &qout; (då jag använder htmlspecialchars() på all inmatad data) inte konverteras tillbaka till " utan det verkar skrivas ut som i ren text.

Detta trots att i Chrome, Edge & FireFox så skrivs det ut korrekt. Jag använder echo, det är charset=utf-8 i webbsidorna, utf8mb4 i databaserna (även för databasobjektinstanserna), och trots detta har Uppdragsgivaren rapporterat om detta mystiska(?) problem i webbläsaren. Uppdragsgivaren har lovat att prova FireFox härnäst.

Jag funderar således på ENT_NOQUOTES-flaggan för htmlspecialchars() men vet inte om det kan utgöra någon säkerhetsrisk genom att "-tecknen i vissa omständigheter kan råka tolkas och köras som programkod istället för vanliga tecken?🤔 Det hela är min första upplevelse av "Det ser bra ut på min dator!"😂

Mvh,
WKF.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Don't drink and programming!
Jag upplever inte ios/ipad mer stabilt än något annat. Och i princip allt finns det liknande buggar som återkommer.
Det jag facineras över är hur otestade saker idag är när de släpps idag. Kolla bara in betyg till Explosion Kitten 2 på svenska Appstore i ios.

Vad jämför du med när du skriver otestat? Äldre programvara har även de haft buggar och inte i låg utsträckning. Just denna bugg kan mycket väl ha funnits med ett tag. Få programvaror kan sägas vara bättre testade än iOS sett till hur många som använder det dagligen. Vilka företag hade rimligen kunnat lägga ner reaurserna för att överträffa detta och då före release - jag hävdar bestämt att detta är inga företag alls.

Permalänk
Medlem

Många andra sidor skriver att det är två kolon o inte bara ett. Någon med iPhone somm vill testa vilket som gäller?

Man kan aldrig testa allt inom utveckling. En omöjlighet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Vad jämför du med när du skrivee otestat? Äldre programvara har även de haft buggar och inte i låg utsträcining. Just denna bugg kan myclet väl ha funnits med ett tag. Få programvaror kan aägas vara bättre testade än iOS sett till hur många som använder det dagligen. Vilka företag hade rimligen kunnat lägga ner reaurserna för att överträffa detta och då före release - jag hävdar bestämt att detta är inga företag alls.

Jag äger en iPad m4. Testar diverse spel, jag har ej ännu sett ett som är så mycket mer stabilt än Androidversionen. Vilket jag självklart hade förväntat mig. Liksom det är enklare att testa emot samma typ av enheter, sunda förnuftet säger att ios versionerna borde vara bättre.
Explosion kitten 2 är ett exempel där ios nu är mer instabilt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av WebbkodsFrilansaren:

då jag använder htmlspecialchars() på all inmatad data

Hej! Du gör tyvärr fel här. Du ska aldrig anpassa innehållet som lagras. Validera inmatningen, om det går t.ex. bara siffror. Du ska sedan anpassa utskrift baserat på context.

https://cheatsheetseries.owasp.org/cheatsheets/Cross_Site_Scr...

Permalänk
Medlem

Jag äger en iPad m4. Testar diverse spel, jag har ej ännu sett ett som är så mycket mer stabilt än Androidversionen. Vilket jag självklart hade förväntat mig. Liksom det är enklare att testa emot samma typ av enheter, sunda förnuftet säger att ios versionerna borde vara bättre.
Explosion kitten 2 är ett exempel där ios nu är mer instabilt.

Eftersom du inte använder din ipad då den är för dyr betvivlar jag att du har någon relevant erfarenhet i frågan.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Eftersom du inte använder din ipad då den är för dyr betvivlar jag att du har någon relevant erfarenhet i frågan.

Spelet c&c rivials, pixelfel på tiberiums som blinkar vit vilket endast finns på vissa ios/ipads etc.

Det jag påstår är att det ungefär lika buggigt konstigt nog, jag hade förstora förväntningar.

Permalänk
Medlem

Inte den första gången detta händer med iOS. Ena gången var det nån Arabiska tecken i viss kombination som fick OSet att krasha. Minns också nån liknade bugg där det var en URL som fick Messages appen att ta ner hela OSet, var ju kul när folk skickade hit och dit för att vara roliga.

Det där med att det skulle vara bättre förr stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Inte den första gången detta händer med iOS. Ena gången var det nån Arabiska tecken i viss kombination som fick OSet att krasha. Minns också nån liknade bugg där det var en URL som fick Messages appen att ta ner hela OSet, var ju kul när folk skickade hit och dit för att vara roliga.

Det där med att det skulle vara bättre förr stämmer inte.

Skrivet av VinterSolen:

Ja, detta är väl typ 3:e eller 4:e gången det sker?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag äger en iPad m4.

Så det blev en Pro istället för Air till slut?

Min erfarenhet av appar till ipad är att de generellt är stabila men att det såklart alltid finns undantag. Jag använder främst Microsoft Office-programmen, en del Adobe (Photoshop, Lightroom), Kindle samt Civ VI. Civ VI hade en period i våras då det inte gick att starta alls men annars är min känsla att programmen på ipad fungerar bra utifrån ett stabilitetserpspektiv. Att en del funtionalitet saknas eller att vissa saker är svåra att få till beror nog ofta på begränsningar i OSet.

Jag har använt ipad närmast dagligen sedan jag köpte ipad3 när den kom ut våren 2012(?).

Permalänk
Medlem

Har testat "": på min iPhone med iOS 17.6.1 här. Springboard startar på en halv sekund, så undrar om det inte är en avsiktlig feature som aldrig skulle gått i produktion.

Kanske börjar använda detta tricket istället för en fullständig reboot om systemet börjar sega sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har testat "": på min iPhone med iOS 17.6.1 här. Springboard startar på en halv sekund, så undrar om det inte är en avsiktlig feature som aldrig skulle gått i produktion.

Kanske börjar använada detta tricket istället för en fullständig reboot om systemet börjar sega sig

Tänkte det samma.

Permalänk
Medlem

På tal om citattecken och IOS så har jag ett mystiskt(?) problem med nuvarande uppdrag då Uppdragsgivaren berättat att i webbläsaren Safari så verkar &qout; (då jag använder htmlspecialchars() på all inmatad data) inte konverteras tillbaka till " utan det verkar skrivas ut som i ren text.

Nu är jag väldigt kinkig, men heter det inte &quot ? Hoppas det är så enkelt som en felstavning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu får man äntligen valuta för de 15000 kr som telefonen kostar!

Permalänk
Medlem

Påminner om när man kunde skriva "File://" i finder så att den krashade, var en bugg i 1-2 år om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Iphone- och Ipad-användare med skojfriska vänner bör se upp med uppmaningar att ”testa något kul” de närmaste veckorna. Säkerhetsforskare har nämligen upptäckt att en kombination av vanliga tecken inskrivna i sökfält omedelbart leder till en krasch.

Läs hela artikeln här

Kul partytrick! 🥳

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta trots att i Chrome, Edge & FireFox så skrivs det ut korrekt. Jag använder echo, det är charset=utf-8 i webbsidorna, utf8mb4 i databaserna (även för databasobjektinstanserna), och trots detta har Uppdragsgivaren rapporterat om detta mystiska(?) problem i webbläsaren. Uppdragsgivaren har lovat att prova FireFox härnäst.

Jag funderar således på ENT_NOQUOTES-flaggan för htmlspecialchars() men vet inte om det kan utgöra någon säkerhetsrisk genom att "-tecknen i vissa omständigheter kan råka tolkas och köras som programkod istället för vanliga tecken?🤔 Det hela är min första upplevelse av "Det ser bra ut på min dator!"😂

Mvh,
WKF.

Det är väl framförallt om värdet läggs i ett attribut som " är problematiskt...

Men visa gärna ett exempel (på rå html då), låter riktigt underligt. (som redan noterats är det dock "quot", men om det är genererat av en färdig funktion sådär så är ju inte bokstäverna omkastade som i ditt inlägg)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Påminner om när man kunde skriva "File://" i finder så att den krashade, var en bugg i 1-2 år om jag inte minns fel.

Typ fram till XPSP1, så kunde du försöka nå /con/con så blåskärmade datorn tills MS fixade det efter mååånga år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Typ fram till XPSP1, så kunde du försöka nå /con/con så blåskärmade datorn tills MS fixade det efter mååånga år.

Vill minnas att om man hade en fil/katalog som hette CON var man också rätt rökt. (Det var väl inte meningen att man skulle tillåtas skapa en sådan, men det gick)

Är ju ett av de här reserverade namnen som lever kvar sedan forntiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för mig att det fanns något liknande på Ericsson-telefoner en gång i tiden (tidigt 2000-tal.) Om man öppnade ett SMS där det första ordet var exakt ett av språken man kunde välja på telefonen så kraschade den (om jag minns rätt.)

Permalänk
Medlem

Väldigt oldschoolbugg!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kraschar inte på min telefon iaf. :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Kraschar inte på min telefon iaf. :/

Som är en?
Och version av iOS?

Permalänk
Medlem

iOS 17.6.1 så stämmer det bra iaf, kraschar direkt i inställningar så jag behöver inte prova i appbiblioteket.

Permalänk
Medlem

Ajöss med json-filer med tomma property med andra ord?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dem8n:

iOS 17.6.1 så stämmer det bra iaf, kraschar direkt i inställningar så jag behöver inte prova i appbiblioteket.

Testade på min 12:a med 17.6.1 och där händer inget

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Testade på min 12:a med 17.6.1 och där händer inget

Säkert? Du skriver t.ex. "":: i sökrutan (sista tecknet kan vara vilket du vill, men för enkelhets skull mer av samma här) och inget händer?

Visa signatur