Jag tror att ett grundläggande fel som görs är att de som ska upphandla inte har tillräcklig kompetens. Då menar jag inte upphandligsregler utan kompetens i sakfrågan. Det krävs kompetens för att kunna ställa krav som det inte går att slingra sig undan. Jag tycker det verkar vara en uppfattning på många håll att köper man in saker behöver man inte kunna något. Jag tycker hela cirkusen med skolplattformen vittnar om en inköpare med bristfällig kompetens.
Det behövs alltså kompetens på inköparens sida för att faställa vilka krav produkten ska klara och det behövs kompetens för att klarlägga om produkten klarar kraven. Finns inte denna kompetens blir man en leksak för leverantörerna.
Otillräcklig kompetens hos upphandlaren är säkert en stor del av problemet.
Men bra upphandlingsunderlag garanterar inte att man får en bra produkt - även om det kan öka chansen. Det gör mest att det är lättare att kräva pengar tillbaka om leverantören inte levererar.
Sedan så finns det risk att det går prestige i det hela. Att kommunen (eller annan ansvarig) inte vill erkänna att deras fina projekt mest är skit.
Och sen så är det nog så att många av de där stora konsultfirmorna inte har tillräcklig kompetens. De har säkert en hel del skickligt folk, men också ett stort antal juniora medarbetare som sätts på att göra saker de inte har erfarenheten eller kunskapen för att göra, utan att ge dem tillräcklig handledning och stöd.
Och sedan naturligtvis vanlig dålig projektledning på alla nivåer.
Men det här är inte något nytt problem. Exakt samma problematik med stora projekt har funnits i branchen sedan det kallades ADB och datorer började införas i större organisationer. Det är precis lika illa idag som det var för fyrtio år sedan, och anledningarna är de samma.
Det är nyare verktyg och nyare buzzwords, men människorna är likadana.