Svårighetsgrad i spel

Permalänk
Medlem

Svårighetsgrad i spel

Körs det på easy, normal eller hard? Brukar köra på normal eller hard men jag undrar om man inte egentligen bara ska köra på easy. Spel är avslappning för det mesta då man jobbar häcken av sig irl. Jag får erkänna jag kör ganska mycket open world mög där man fritt kan välja svårighetsgrad. Ibland hoppar man ner på easy för vissa event och sen när man glömmer det kvar på easy känner man sig så nöjd med sig själv då man börjat dominera så pass och blivit så mycket bättre. Sen kommer man på sig själv. Flytet i spelen blir ofta bättre och det kortar ju grind som det finns enormt mycket av i open world möget som är norm numer.
Men man kanske bara skulle köra easy och idén med bra med tuggmotstånd är helt och hållet falskt? Kan tänkas det är rakt kopplat till hur enkelt jobb du har. Ju enklare jobb ju mer dark souls på svåraste kör du. Utmanande och mer givande jobb då är det horizon forbidden west på easy?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu när man är lite äldre och soff-gamer med handkontroll startar jag på normal. Dör jag fler än 2 gånger på en boss eller annat så sänker jag, det är inte värt för mig att sitta och nöta, det är liksom inte kul då

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Normal eller Easy. Vill ha lättillgänglig underhållning utan överdrivet motstånd efter arbetsdagen.
Avskyr att grinda.

Permalänk
Medlem

Normal-Hard, ofta lite svårare.
Trots allt med jobb osv så tycker jag utmaningen med en boss osv är tillfredsställande, man får preppa osv. Men helt föresteåligt när folk bara vill spela för story och ha det kul, men vill jag bara slappspela kör jag någon annan typ av spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Försöker köra normal så långt det går. Vill helt enkelt ha lagom motstånd men njuta av storyn utan att bli frustrerad. Blir spelet för
svårt så finns risken att jag helt enkelt slutar spela det. Tycker inte heller om att nöta samma sak för länge. Ett par försök är ok, kanske t.om upp till 10 försök på enstaka sektioner/bossar om dom är bra men då ska det vara långt emellan sådana ställen.

Permalänk
Medlem

När det är första gången jag spelar ett spel, väljer jag antingen den enklaste svårighetsgraden, eller medium/normal. När jag har lärt mig kontrollerna, hur AI'n funkar, och så vidare, ökar jag oftast svårighetsgraden till den svåraste.

När jag ska spela något som jag redan har spelat mycket tidigare, brukar jag köra på nästsvåraste eller svåraste svårighetsgraden. Ibland till och med på den enklaste, bara för att "softspela".

Crysis och Crysis Remastered är två spel som jag aldrig kör på någon annan svårighetsgrad än den allra svåraste, bara för att det är så himla kul att leka runt med AI'n Dishonored kör jag med den svåraste svårighetsgraden också, tills det blir för lätt och då byter till Dishonored 2, alternativt slutar spela serien helt. Har redan "spelat sönder" ettan + expansionspaketen, och snart även tvåan (men inte expansionspaketet).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kör i princip alltid på hard eller det svåraste "veteran" eller dylikt, om det inte är något som känns lite löjligt.
När man dött några gånger på grund av lagg och krascher etc. så blev det t.ex. inte mycket hardcore mode i Diablo 2.
Föredrar väl rent generellt att det är lite utmanande och på något vis känns som en "bedrift".

Brukar gå bra, men några fåtal gånger skiter det sig. Horizon som nämndes är väl ett sådant, minns inte vad den absolut högsta svårighetsgraden hette, men den var inte nådig när man kommit en bit. Kanske missade några lärdomar längs vägen, men fram till en viss punkt så hade jag inga större problem att hantera den.
Men när man bränt absolut alla items man har, och typ 30, 50? extremt svårnådda stealth attacks på samma fiende inte räckte, samtidigt som minsta lilla misstag ledde till instant death så blev man lite ställd.
Särskilt när en reträtt under en sådan strid tydligen rörde en autosave-punkt och vips var alla items osv. bortblåsta och fienden resettad. Inte rört det sedan dess. Mer konstruktivt hade väl kanske varit att lira igenom det på vanliga hard först...

Försökte även lira igenom C&C Remastered för några år sedan. Tror att jag körde igenom med ena laget (minns inte vilket), men fastnade sen på någon bana med andra laget där man hade extremt begränsat med enheter, ingen bas etc. Det kändes som att hur jag än försökte göra med micro, typ fokusera eld, positionering, använda rätt enhet som "tank", hålla vissa enheter i rörelse för att undvika granater och dylikt, så hade jag aldrig tillräckligt många enheter kvar för att klara banan..

Har dock lite svårt för spel där det känns som att "svårighetsgraden" är extremt artificiell och "orättvis", typ att utmaningen lever på oändliga fiendespawns och/eller att de får oändliga resurser medan man själv måste trolla med knäna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag kör på easy eller story mode nuförtiden. Märkte när jag köpte elden ring att det inte längre ger någon tillfredsställelse att "klara av" en boss med diverse kombinationer, kändes som slöseri med tid att utforska vilka kombinationer man var tvungen att använda. Blev som bara mekaniskt. En bra story med konsekvenser av valen man gör ger mer tillfredsställese och jag lever in mig mer. Bossfighterna har blivit mer som störande reklamavbrott i filmer, de stör flow så att säga.

Permalänk
Medlem

Normal/hard lagom svettigt utan att man gör om samma boss 40 gånger

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Låt säga att det finns fyra nivåer, där 1 är lättast och 4 är svårast. Då spelar jag gärna på 3.

Om det bara finns tre nivåer så spelar jag i regel på normal/medium.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Låt säga att det finns fyra nivåer, där 1 är lättast och 4 är svårast. Då spelar jag gärna på 3.

Om det bara finns tre nivåer så spelar jag i regel på normal/medium.

Typ såhär för mig med. Kanske att en nosar på nivå 4 i genres en är väldigt bekväm i men i regel inte, speciellt om nivå 4 betyder mer hp på fiender , vilket oftast bara gör spelet tråkigare på alla sätt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Godlike

Näe, jag spelar ofta på Easy första gången. Inte "story mode" dock. Finns det sådant så väljer jag nivån över. Sedan spelar jag ofta om spelet igen på svårare nivå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Finns det normal så kör jag på det. Känns som det är den som de naturligt balanserar på bäst sätt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Ultra Violence såklart!

Beror mycket på vad det är för typ av spel, är jag mer intresserad av storyn tenderar jag att köra på enklare såvrighetsgrad, jag har helt enkelt inte tiden och intresset dalar väldigt snabbt om det körs fast för hårt och det ska nötas i timmar på ett och samma ställe. Sen är det en jäkla skillnad om gameplayet är riktigt kul, då köttar jag gladerligen på även om framstegen går långsamt. Nu förtiden spelar jag mest äldre spel som jag kört förut, väldigt få nysläpp får mig nyfken. Då blir det oftast att man ökar svårighetsgraden istället.

Permalänk
Medlem

Easy för att det finns för många spel i backlogen för att stå och bli stenad för minsta misstag

Permalänk
Discokungen
Skrivet av psp123:

Normal eller Easy. Vill ha lättillgänglig underhållning utan överdrivet motstånd efter arbetsdagen.
Avskyr att grinda.

Samma här. Har tillräckligt med motgångar i vardagen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Kör oftast på normal.
Annars blir jag aldrig klart med spelet tills nästa dyker upp.
Man vill ju gärna köra färdigt innan man hoppar på nästa, annars kommer det bara falla i glömska.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | ASUS Chakram X Ori | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

På den tid när jag spelade mer så svåraste om inte svåraste innebar att fiender återuppstod eller extrem fusk.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att spel idag generellt är alldeles för lätta och förlåtande. Startar i princip alltid på svåraste, och blir glatt överraskad om jag måste ställa ner till normal. Det var länge sen jag stötte på ett spel som på allvar bjöd på motstånd och svettiga handflator.

Permalänk
Medlem

Startar oftast med något slags mellanläge, "normal" eller vad det nu heter i det aktuella spelet. Det kan ju sedan behöva justeras beroende på hur spelet känns; man vill ju iaf ha ett lagom tuggmotstånd på något vis, möjligen mindre lagom om spelmekaniken är en absolut fullträff.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Oftast normal eller hard, om det handlar om storydrivna singleplayer.
Spel som Diablo kör jag alltid hardcore, gillar utmaningen.
De få spel jag är riktigt bekväm med blir på svåraste, såsom The Division 2, alltid Heroic med massa directives eller Legendary.

Permalänk
Medlem

Jag är gammal så kör på normal så jag tar mig igenom spelen åtminstone och har roligt. Vissa spel kan jag köra svårare på men blir sällan nu. 😊

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Det varierar väldigt mycket. En del spel har intressantare story än gameplay. Så att komma vidare i spelet är roligare än nöta fiender.
Andra spel är tvärt om. Där är det väldigt belönande att besegra allt o alla.
Så för mig finns det inget si eller så. Det beror helt på spelet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Väljer oftast högsta som går. Ibland är det för mycket så att man får gå ner någon nivå men fungerar oftast bra. Tycker det är kul med lite utmaning, ska dock inte vara idiotiskt dryga saker.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Beror på vilken typ av spel men i regel börjar jag på medium. Skjutspel brukar bli svåraste (om jag kör det på PC, konsol med kontroll är jag för dålig på).

Permalänk
Medlem

När jag var yngre så ville man ha en riktig utmaning och valde oftast den svåraste.
Körde bla många av id softwares spel på nightmare och älskade det.

Nu är jag 48, familj och andra saker som tar tid, så har man inte så mycket tid, (eller reaktionstid heller😂) så väljer oftast easy eller story mode.

Permalänk
Medlem

Körde förr oftast Easy för att jag bara ville uppleva storyn. Men nu för tiden uppgraderat mig till medium. Svårare än så och jag blir bara irriterad

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

När jag var yngre så ville man ha en riktig utmaning och valde oftast den svåraste.
Körde bla många av id softwares spel på nightmare och älskade det.

Nu är jag 48, familj och andra saker som tar tid, så har man inte så mycket tid, (eller reaktionstid heller😂) så väljer oftast easy eller story mode.

Precis så. Väldigt casual för min del. Ibland blir det väl normal på sin höjd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Beror på spel. Normal vanligast. Är det något jag mest kör för story Easy. På den tiden man körde Halo däremot var det Heroic eller vad det heter alltså hard och sedan Legendary efter det. Mads Effect körde jag först normal sen på insane.

Men normal är klart vanligast och spelen brukar vara balanserade för det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tidigare svåraste men nu mer spelar jag hellre fler spel än klarar färre på högsta svårighetsgraden.