Asus visar upp nätaggregat med galliumnitrid

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp nätaggregat med galliumnitrid

GaN-tekniken är vanlig i USB-laddare, men Asus blir en av de första nätaggregattillverkarna att anamma den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, hade inte en tanke på det kunde användas i psu. Men det ser ju trevligt ut

Permalänk
Medlem

Roligt med lite ny teknik i nätagg, inte för jag förstår exakt vad skillnaden är mellan MOSFET och GaN men effektivare är ju alltid bra.
Vi har ju fått kontakterna till moderkortet på baksidan men annars har det varit nästan likadant i många år nu när det gäller desktop-datorer. ATX-standarden till gott och ont.

Edit: Hoppas man får se skillnaden sedan när någon YTare öppnar upp nätaggen

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Coolt, hade inte en tanke på det kunde användas i psu. Men det ser ju trevligt ut

USB-laddare är en PSU, fast mindre än den du har i datorn.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hoppas mer på att det kan användas för att göra ännu kortare SFX-agg eller andra mindre format.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

För mig som sitter med ett åldrande RM850x - är det korrekt antaget nu att 12VHPWR är förlegat och att det är 12V2x6 som gäller framöver? Kan man vara någorlunda säker på att man får kablar med den uppdaterade kontakten om man köper agg idag, även om de inte uttryckligen är stämplade med ATX 3.1? Eller är det bäst att bara avvakta nåt år till?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Undrar om nätagget kommer med en inbyggd LLM så att man kan skriva artiklar för Sweclockers och betala av det snabbare🤔

Permalänk
Skrivet av Arzei:

För mig som sitter med ett åldrande RM850x - är det korrekt antaget nu att 12VHPWR är förlegat och att det är 12V2x6 som gäller framöver? Kan man vara någorlunda säker på att man får kablar med den uppdaterade kontakten om man köper agg idag, även om de inte uttryckligen är stämplade med ATX 3.1? Eller är det bäst att bara avvakta nåt år till?

Äldre standarden används ju fortfarande på amd och low end Nvidia.
och cirulerar fortfarande modeller utan de nya kontakten än sålänge är det egen research som gäller vad man får med för kablage.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hoppas mer på att det kan användas för att göra ännu kortare SFX-agg eller andra mindre format.

Detta, och det vore också trevligt om de kunde få ATX-aggen tillbaka till officiellt längd. Idag är egentligen alla med någon högre effekt för långa (undantaget mitt eget, Seasonic Focus GX).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vill bara ha en som fungerar bra och är stabil när jag köper.
Tror aldrig jag har hört fläkten i något nätagg jag ägt.
Fläktars ljudvolym från andra komponenter är alltid mycket högre så är skitsamma hur tyst den är

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta, och det vore också trevligt om de kunde få ATX-aggen tillbaka till officiellt längd. Idag är egentligen alla med någon högre effekt för långa (undantaget mitt eget, Seasonic Focus GX).

Sålänge det får plats en fläkt på 120mm bara, mindre än så behöver den inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

GAN-tekniken är vanlig i USB-laddare, men Asus blir en av de första nätaggregattillverkarna att anamma den.

Asus är väl inte en *tillverkare* i sammanhanget, dock?

Vill minnas att det var Seasonic som stod för tillverkningen när Thor-serien introducerades iaf, har ingen aning om de bytt underleverantör sedan dess.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vill minnas att det var Seasonic som stod för tillverkningen när Thor-serien introducerades iaf, har ingen aning om de bytt underleverantör sedan dess.

Vem är det som tillverkar nätaggregat idag?
Kommer personligen bara på Seasonic och Superflower.

HFX är väl också ett tror jag, ( kom bara spontant ifrån minnet)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vissa märken har olika tillverkare inom samma serie t.om och det byter ofta, så man ska verkligen inte anta att de har en specifik tillverkare bara för att de hade en till några modeller förr

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vi har ju fått kontakterna till moderkortet på baksidan men annars har det varit nästan likadant i många år nu när det gäller desktop-datorer. ATX-standarden till gott och ont.

Tyvärr har marknaden varit dålig på att ta till sig nya påhitt. Kontakter på baksidan, Project Zero, kräver speciella chassin och moderkort. Jag tror inte att vi kommer få se det anammas av någon annan än MSI som hittat på det. Likt Antecs försök att ändra hur nätagg skulle fungera en gång i tiden med CP-modellerna.

Känns mer som PR-stunt än att dessa tillverkare faktiskt vill se förändring.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vissa märken har olika tillverkare inom samma serie t.om och det byter ofta, så man ska verkligen inte anta att de har en specifik tillverkare bara för att de hade en till några modeller förr

Sant.
Det jag ville åt är väl mest att det högst sannolikt inte är just Asus som tillverkar nätaggen, samt oklart om det är Asus val att gå den här vägen eller om det (mer som vanligt) är en Asusifierad variant av någon standardmodell som kommer dyka upp både här och där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vem är det som tillverkar nätaggregat idag?
Kommer personligen bara på Seasonic och Superflower.

HFX är väl också ett tror jag, ( kom bara spontant ifrån minnet)

Great Wall gör väl också har jag för mig att jag hört?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Great Wall gör väl också har jag för mig att jag hört?

Finns väldigt många olika PSU OEM tillverkare.

CWT, FSP, Cooler Master, HEC, Enhance, Chicony m.m.

Edit Ja Great Wall är också en PSU OEM tillverkare ASUS använder Great Wall för ROG Loki SFX-L serien.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Kan väl inte säga att jag kollar så mycket på vikten när jag köper nätaggregat precis.
Sen ännu tystare kan ju vara bra,även om jag aldrig har störts av det. Har andra fläktar som hörs mycket mer😋

Felstavat
Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Kan väl inte säga att jag kollar så mycket på vikten när jag köper nätaggregat precis.
Sen ännu tystare kan ju bara bra,även om jag aldrig har störts av det. Har andra fläktar som hörs mycket mer😋

De flesta bra kvalitets nätaggregat är tysta samt att de flesta köper ett över dimensionerat nätaggregat även nätaggregaten som är lite mer högljudda är ganska tysta ifall man inte belastar de mer än 60%.

Idag går det annars att använda Cybenetics ljudnivåcertifieringar A- eller bättre är alla ganska tysta nätaggregat.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att tomrummet i sig bidrar till bättre kylning, det beror mer på effektiv kylarea.

Sedan om små komponenter får bättre kylning för att de inte ligger i svackor mellan jättekomponenter, då stämmer det väl i större grad.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det ser ut med miljövänligheten för Galliumnitrid? Det låter lite otrevligt men kanske inte är värre än nått annat alternativ

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag hört fläkten i ett nätagg i modern tid var när fläkten blev dålig i serverns nätagg. Sen brukar jag förvisso köpa lite bättre nätagg, de håller ju hur länge som helst så inget som behöver bytas ofta.

Känns som det vore vettigare att använda tekniken för att göra nätaggen mindre.

Permalänk
Medlem

Bara jag som gärna haft en rörbaserad switchad PSU med typ neonstabbade spänningar och trefasmatning, allt med point to point ledningar. Tänkt Tektronix eller HP från 70-tal med keramiska plintar och silverlod. Gärna med CRT i också.

50 kilo hit eller dit på en stationär dator kvittar väl 😎

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Exakt samma förhoppning! HDPLEX har ju redan 2 nätagg som använder GaN teknik faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Skrivet av Rouge of Darkness:

Äldre standarden används ju fortfarande på amd och low end Nvidia.
och cirulerar fortfarande modeller utan de nya kontakten än sålänge är det egen research som gäller vad man får med för kablage.

Kontakterna är ju egentligen desamma, visst är den nyare lite säkrare i hur den signalerar att allt är helt korrekt intryckt men annars är det i princip detsamma. På PSU-sidan av sladden har ingenting förändrats alls på flertalet nätaggregat. Sen är det såklart trevligt att få den nya oavsett

Vad gäller tillgänlighet så beror det mest på rotation på lager hos återförsäljare skulle jag säga. Flera nätaggregat har i det tysta uppdaterats till den nya, men utan att det står på kartongen eller tydligt framgår på något annat sätt än att öppna lådan och titta på sladden. Så är det bra snurr hos ÅF är chansen större att få den nya, men då kommer ju leverantörens lager in i beräkningen med.

Jag köpte dator i våras och gav mig på att returnera ett nätagg i hopp om att få nya kontakten efter att ÅF fyllt upp sitt lager med nätagget igen. Men fick ändå med den äldre kontakten, sen sket jag i det och säkerställde att jag stoppat in kontakten hela vägen.

Mer om vad ATX v3.1 faktiskt innebär gentemot v3.0 kan man läsa om här: https://hwbusters.com/quick-tips/should-i-get-an-atx-v3-1-psu...

On-topic: Roligt med nätagg som nyttjar GAN. Vikten bryr jag mig inte om, men större avstånd mellan komponenter, högre effektivitet och lägre ljudnivå är ju däremot alltid trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Sålänge det får plats en fläkt på 120mm bara, mindre än så behöver den inte vara.

Det gör det i vilket fall. Går t.o.m in en 140mm.

Standarden är att bakplattan är 86*150mm och att djupet är 140mm. Rätt många agg numer är djupare - t.o.m ganska mycket djupare - för att "det brukar funka". Det här är ett av de problemen som finns med att folk inte följer standarderna (se också - grafikkort), och det vore väldigt bra om vi kunde hålla oss till standarder igen. alla såna här avvikelser leder till att lådorna blir större helt i onödan.

Skrivet av Roger W:

Undrar hur det ser ut med miljövänligheten för Galliumnitrid? Det låter lite otrevligt men kanske inte är värre än nått annat alternativ

Inte värre än något annat, tror jag? Gallium är en övergångsmetall, inte någon av de där sällsynta jordartsmetallerna som det är så mycket snack om numer. Den är lite sällsynt men inte sådär katastrofalt. Kväve är det inte direkt någon brist på. Visst kan det vara nån skit med produktionsprocessen, men jag har inte hört att den skall vara så där speciellt vidrig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Fattar inte vitsen i ATX-formfaktor, det finns ju gott om plats att inte använda GAN.

Men visst, det ökar ju vad man får plats med i SFX, eller i servrar för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fattar inte vitsen i ATX-formfaktor, det finns ju gott om plats att inte använda GAN.

Men visst, det ökar ju vad man får plats med i SFX, eller i servrar för den delen.

Håller helt med,
bygg hellre ett orimligt kompakt nätagg och skicka med en ATX-plåtburk att montera det i.
Chassitillverkare som nzxt borde ha varit först med detta och byggt ett chassi med inbyggt slimmat nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det gör det i vilket fall. Går t.o.m in en 140mm.

Standarden är att bakplattan är 86*150mm och att djupet är 140mm.

Är det inte svårt att klämma in en 140mm fläkt i en låda som är 140mm djup - inklusive plåtväggarna antar jag?

Skrivet av mpat:

Inte värre än något annat, tror jag? Gallium är en övergångsmetall, inte någon av de där sällsynta jordartsmetallerna som det är så mycket snack om numer. Den är lite sällsynt men inte sådär katastrofalt. Kväve är det inte direkt någon brist på. Visst kan det vara nån skit med produktionsprocessen, men jag har inte hört att den skall vara så där speciellt vidrig.

Ah nu minns jag var jag tänkte på Gallium: det kan reagera med aluminium och gör att aluminiumet blir supermjukt... Sett videos på det på youtube Antagligen inte ett stort problem normalt sett i ett nätagg...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.