Snabbkoll: Använder du bildinterpolering i spel?

Permalänk

Endast använt detta i Cyberpunk ännu. Det är bara där jag behövt använda detta, för att kunna maxa grafiken inkl RT/PT och få 60 fps. Så mitt svar är: Kan jag, så låter jag bli. Om det behövs, så ja. För Maxad grafik, med max RT/PT och minst 50-60 fps. Använder hellre Frame generation, än skruvar ner grafiken. Reflex kan ju hjälpa till med responstiderna också.

Jag spelar endast SP. Kan förstå MP spelare som är vana vid 300 fps, att det inte är ett alternativ att spela i 60 bara för att se allt ögongodis, även när dom lirar SP. Men för mig som har World of Tanks, som min enda MP upplevelse någonsin är valet enkelt

Permalänk
Medlem

Har inte själv ett kort idag som kan köra nvidias men kör det via GFN och tycker det fungerar hur bra som helst

Permalänk
Medlem

Illa tvungen i det spelet jag spelar just nu, uppdatering som avsevärt försämrade prestandan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Ja men endast där det absolut behövs för att få ett acceptabelt flyt i spelet, som Cyberpunk 2077

Instämmer! Har kört det en hel del i Cyberpunk, för att kunna slå på PT. Och sen även i Hellblade 2. Tycker det har funkat helt acceptabelt med nvidia reflex (heter det väl?) påslaget. Under förutsättning att jag kör med handkontroll. Med tb & mus tycker jag det är lite värre, då vill jag helst köra utan FG. Eller om det är multi-player då förstås.

Permalänk
Medlem

Beror på definitionen av spel, i faktiska spel, aldrig i livet att jag skulle med flit aktivera det för annat än kuriosa.
Då snackar jag inte bara FPS spel som Bänk-Slag, utan i spel där man vill ha 60FPS och 30FPS inte duger.

Men för interaktiva filmer kan det såklart ha en funktion, då latens inte direkt är en faktor.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat ett spel som har den funktionen.

Permalänk
Medlem

Ibland? (Saknade det alternativet)

Permalänk
Medlem

Jag kör riktiga FPS med VRR

Permalänk
Medlem

För VR i sim-sammanhang är det tyvärr nödvändigt, även om man har en 3090 och lirar MSFS... Asynchronous Spacewarp (ASW) är en bildinterpoleringsfunktion för VR och med 40 fps native kan alltså AWS ge 80 eller 90 fps i headsetet.

Permalänk
Medlem

Nä, jag är allergisk mot input-delay

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem

Provade, visst krämar ju ut fps enligt räknaren men det känns som 30fps :I

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Provade, visst krämar ju ut fps enligt räknaren men det känns som 30fps :I

Jag vet inte var du startade, men det är väl åtminstone två effekter som uppstår:
Dels så kostar ju framegen också prestanda, så det sänker ju spelets bildfrekvens (före framegen... så man visar dubbelt upp jämfört en lägre punkt än där man startade), och sedan då att själva bildinterpoleringen tar lite tid, så ytterligare lite latens på allt.

Så ja, det krävs ju rätt bra bildfrekvens från början för att det inte ska bli kaos... Vilket gör hela grejen mer nischad än då t.ex. uppskalningsteknikerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Usch nej, man drar ner grafiken tills man når en fps som ger en minimalt med input lag, inte dra upp allt till max för att sedan plåstra på med fake frames. Cyberpunk är mycket roligare när man känner att man är i kontroll och poppar huvuden vänster o höger i hög FPS och låg input delay. Jag skulle älska och spela med path tracing, men grafikkorten är inte där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte var du startade, men det är väl åtminstone två effekter som uppstår:
Dels så kostar ju framegen också prestanda, så det sänker ju spelets bildfrekvens (före framegen... så man visar dubbelt upp jämfört en lägre punkt än där man startade), och sedan då att själva bildinterpoleringen tar lite tid, så ytterligare lite latens på allt.

Så ja, det krävs ju rätt bra bildfrekvens från början för att det inte ska bli kaos... Vilket gör hela grejen mer nischad än då t.ex. uppskalningsteknikerna.

Drog igång AMD Motion frames. Visste inte att det fanns. Ska kolla om jag hittar något tungt spel att prova på där jag inte från början har mer än 100fps.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Spelar inte dagens spel, men om jag hade gjort detta så hade jag använt det vid behov.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Självklart används det. Hög FPS tillsammans med högsta inställningarna inkl. RT ger bättre total upplevelse än avstängd RT och hög FPS.
Input-lag är inte något som märks av över huvud taget. Reflex skall tydligen även hjälpa till med detta ytterligare.
Jag tror att skärmen man använder har stor betydelse på om man märker av input-lag eller inte.

Permalänk
Medlem

Absolut FG= ON!

Sedan jag gick ifrån 60Hz till 120Hz så är det svårt med allt under 120fps. Använder Lossless Scaling till alla spel som är låsta till max 60fps (speciellt trevligt för emulerade spel) och ofta till Youtube/Twitch och filmtittande. Även testat DLSS FG till FSR modden och native FSR 3 FG och överlag imponerad. Kommer definitivt använda och se hur utvecklingen går för FG.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till det i ett spel jag kör men jag kör med stabila 60 fps och vsync!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Självklart används det. Hög FPS tillsammans med högsta inställningarna inkl. RT ger bättre total upplevelse än avstängd RT och hög FPS.
Input-lag är inte något som märks av över huvud taget. Reflex skall tydligen även hjälpa till med detta ytterligare.
Jag tror att skärmen man använder har stor betydelse på om man märker av input-lag eller inte.

Nja, stämmer inte riktigt.

Du kan ha hur bra bildskärm som helst, men i sig är den ganska värdelös om grafikkortet inte orkar av att leverera 'äkta' bilder tillräckligt snabbt.

Ett spels huvudloop uppdateras generellt sett för varje frame, vilket är när programmet/spelet läser av och bearbetar inputs. Så om ditt system bara klarar av att leverera 30 fps så kan fördröjningen aldrig vara mindre än 33.3 millisekunder (Teoretiskt minimum, verklig minimum i ett system är avsevärt högre).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

I cyberpunk fungerar det väl, men i andra spel mindre bra. Om man som jag tänkte att jag skulle ha det i Diablo för att ligga på en konstant fps på 120 (som också är min tv's uppdateringsfrekvens) så fungerar det skit om man inte helt tar bort frame rate cap. Fick tearing och allt möjligt när jag hade cap på 120.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Nej, skapar för mycket input-lag så valde att inte använda det. Känns som att spela streamat spel eller hur man ska säga, skitstörigt. Visste jag att det var så dåligt skulle jag aldrig uppgraderat från 3080 -> 4080.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

DLSS - nej! Jag vill köra mina spel så native det bara går!

Men en riktig ögonöppnare blev det när jag provade Frame Generation i MSFS! Jag gick från medium-inställningar 45 FPS till Ultra-inställningar stabila 60 FPS. Helt sjukt att det fungerar så väl som det faktiskt gör. Kan man köpa FPS, ja tydligen!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

DLSS - nej! Jag vill köra mina spel så native det bara går!

Men en riktig ögonöppnare blev det när jag provade Frame Generation i MSFS! Jag gick från medium-inställningar 45 FPS till Ultra-inställningar stabila 60 FPS. Helt sjukt att det fungerar så väl som det faktiskt gör. Kan man köpa FPS, ja tydligen!

Just civila flygsimulatorer är ett område där det faktiskt kan fungera bra, då inget händer jättesnabbt.

Kommer ihåg när Flight Simulator X var nytt och väldigt tungdrivet. Var ganska många som faktiskt låste spelet till bara 20 FPS och det ansågs vara okej.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Just civila flygsimulatorer är ett område där det faktiskt kan fungera bra, då inget händer jättesnabbt.

Kommer ihåg när Flight Simulator X var nytt och väldigt tungdrivet. Var ganska många som faktiskt låste spelet till bara 20 FPS och det ansågs vara okej.

Verkligen!
Ja, idag är väl de flesta inom communityt nöjda med att låsa till 30 FPS. Och tittar man man YT där någon påstår att hen renderar simulatorn i 30 FPS så måste videon vara efterbehandlad? För 30 FPS flyter inte bra, inte ens i MSFS. Jag vill ha mina 60 FPS

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Verkligen!
Ja, idag är väl de flesta inom communityt nöjda med att låsa till 30 FPS. Och tittar man man YT där någon påstår att hen renderar simulatorn i 30 FPS så måste videon vara efterbehandlad? För 30 FPS flyter inte bra, inte ens i MSFS. Jag vill ha mina 60 FPS

Det är ju rätt stor upplevd skillnad på att se 30 fps i video och att spela med 30 fps. Hjärnan förväntar sig en viss respons när du rör kontrollerna, men det förväntade uteblir om du har mycket lägre FPS än du är van vid.
Både pga ökad latens och hackandet.

Däremot så räcker ju inte 30 fps till alla gameplay-videos heller. Trailern till spelet "Hela" är 24 fps och medan trailer-delen såg bra ut så såg gameplay-delen i trailern rätt illa ut i min åsikt, enbart pga för låg FPS då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Absolut FG= ON!

Sedan jag gick ifrån 60Hz till 120Hz så är det svårt med allt under 120fps. Använder Lossless Scaling till alla spel som är låsta till max 60fps (speciellt trevligt för emulerade spel) och ofta till Youtube/Twitch och filmtittande. Även testat DLSS FG till FSR modden och native FSR 3 FG och överlag imponerad. Kommer definitivt använda och se hur utvecklingen går för FG.

Vilka inställningar har du i Lossless Scaling programmet?
Ge gärna exempel på ett spel du använder det i och vilka inställningar spelet har.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vilka inställningar har du i Lossless Scaling programmet?
Ge gärna exempel på ett spel du använder det i och vilka inställningar spelet har.

I Lossless Scaling har jag vid spelande:
-LSFG 2.3
-X2 (för 60 till 120fps)
-Sync mode off (ibland default om tearing blir störande)
-Max frame latency 1 (ska tydligen vara 3 för AMD GPUs)
-Capture API DXGI

Scaling mode är vad du föredrar. Vill jag bara ha FG i borderless fullscreen:
-Scaling Mode Auto
-Aspect ratio
-Scaling Type Off

I spelen kör jag inga direkta specifika inställningar men Vsync off och ser till att jag har 60fps med god marginal på gpu usage för att låta LS kunna prestera bäst.

I Nvidia control Panel har jag lagt till Lossless Scaling och manuelt satt:
Prefer maximum performance
Low latency till Ultra

Använt LS till många spel så svårt minnas specifika men senaste jag spelade igenom var Huntdown som är låst till 60fps. Har även testat islets och något av dom tidigare rayman spelen. Använder LS i emulatorer såsom mednafen, Dolphin,PCSX2 m m

En video där jag testar Collin McRae Rally 2.0 via duckstation och använder LS. Definitivt för låg fps för "omärkbar" latens men var spelbart och kan visa hur LS fungerar och hur artefakter kan se ut. Slår även av LS i slutet så man kan jämföra mot originalet.

Testar Crash Bandicoot med Lossless Scaling 30 till 60fps via duckstation.

La till en till video
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Testpilot
Skrivet av maweric:

Valde ”avstå röst” då jag inte spelar något spel som stödjer sådant.

Kan rekommendera Lossless Scaling-programmet ihop med deras LS1-uppskalare. Ger dig bildinterpolering likt FSR och DLSS FG, även om spelet inte har stöd för det inbyggt. Efter egna tester fungerar det bättre än AMD Fluid Motion som ämnar göra samma sak på AMD-grafikkort, i alla fall på ROG Ally som är den plattform jag primärt testat med.

Finns massa att pilla på för den som vill, likt att injicera med regelrätt FSR, Nvidia Image Scaling och massa andra tekniker för uppskalning. Går att välja olika nivåer av interpolering och allehandra andra funktioner likt G-sync-support – finns gott om guider på tuben för att ställa in saker. Väl värt varenda krona (vilket är en knapp kaffe i kostnad) för den som pular med emulerat eller vill nyttja 'FG' oavsett grafikkort eller speltitel

Digital Foundry har även gjort en video där de testar saken!

Infoga bild och videolänk.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du kan köra FSR3 på det kortet.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jo med fsr 😊

Wut.

Coolt, ska testa imorgon! Tack

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |