Kritiserad Windows 11-design på väg till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Så att ESU sträcker sig till januari 2026 är inget värt enligt dig?

Om det är officiellt från Microsoft, absolut. Vad jag kan hitta har Microsoft inte gått ut med 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vad ogillar ni med Windows 11?

Inte specifikt för Windows 11, men jag ogillar att det är samma kråksång varje gång nytt operativsystem från Microsoft ska ersätta det gamla. Var samma kråksång när XP kom, när Windows 7 kom osv. Samma kråksång VARJE GÅNG. Det ogillar jag mest just nu med Windows 11. Som operativsystem dock är jag riktigt nöjd och saknar inte något i Windows 10. Däremot har jag förbättringsförslag till 11:an men inget som är showstoppers.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Undrade om den gamla godingen skulle dyka upp, och som vanligt så har den tagits ur sin kontext och fullständigt feltolkats.

Parkers experiment handlar om att demonstrera vad som händer när man direktansluter Windows XP till det "öppna nätet", det vill säga utan något som helst skydd i form av vare sig router/NAT, brandvägg eller antivirus. Något som var lika katastrofalt dåligt under 00-talet, som det är idag. Det är heller inte representivt av "normal användning".

Bakom en modern router, särskilt en med inbyggd brandvägg, så är man ganska säker. Dock behöver man använda en uppdaterad webbläsare om man ska ut och surfa, av vilka få finns tillgängliga för Windows XP, därbland Superminium.

Det är en myt att man är ens ganska säker bakom en modern router. De som ägnar sig åt brottslig verksamhet har inga problem att ta sig in och sedan är ditt operativsystem så fullt av säkerhetshål att de kan göra vad de vill.

Om du med modern router menar en nyare konsumentrouter blir det ännu mer myt.

Permalänk
Medlem

Nyheten handlar väl bara om att Microsoft Account Manager eventuellt kommer läggas till i Windows 10? Ser ingenstans att det pratas om någon förändring av startmenyn i sig.

https://www.neowin.net/news/microsoft-wants-to-hide-the-sign-...

Tror att vi gör en höna av en fjäder här. Något som även lär vara lätt att stänga av mha ViVeTool.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nyheten handlar väl bara om att Microsoft Account Manager eventuellt kommer läggas till i Windows 10? Ser ingenstans att det pratas om någon förändring av startmenyn i sig.

Så det blir lite NO'MAM (al bundy referens)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är en myt att man är ens ganska säker bakom en modern router. De som ägnar sig åt brottslig verksamhet har inga problem att ta sig in och sedan är ditt operativsystem så fullt av säkerhetshål att de kan göra vad de vill.

Om du med modern router menar en nyare konsumentrouter blir det ännu mer myt.

Helt 100% säker kan man aldrig vara, utan att airgappa sitt system. Att man är "ganska säker" vidhåller jag och förkastar uppfattningen att det skulle vara "en myt". Annars skulle det råda totalt kaos och ingen skulle våga koppla upp sig.

Men nu börjar vi sticka iväg långt in i ett sidospår.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Helt 100% säker kan man aldrig vara, utan att airgappa sitt system. Att man är "ganska säker" vidhåller jag och förkastar uppfattningen att det skulle vara "en myt". Annars skulle det råda totalt kaos och ingen skulle våga koppla upp sig.

Men nu börjar vi sticka iväg långt in i ett sidospår.

Du tänker fel. Problemet är att väldigt många tror på myten och dessutpm är tämligen ointresserade av säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du tänker fel. Problemet är att väldigt många tror på myten och dessutpm är tämligen ointresserade av säkerhet.

Agree to disagree.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tur att jag kör Windows Update Blocker och kan själv bestämma nrä en uppdatering får installeras och när datorn ska startas om.

Dud (min) Orkar genuint inte. Jag lägger ner allt för i dag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E