Rapport: 80 procent av alla AI-projekt misslyckas

Permalänk
Melding Plague

Rapport: 80 procent av alla AI-projekt misslyckas

Projekten saknar ofta en tydlig bild över nyttan som AI kan bidra med.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite som hemsidor på 90-talet. Alla skulle ha en, men ingen visste nyttan med dem.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen överraskning. Såklart är ju alla experter på AI och drar buzzwordet så hårt dom kan - utan att veta något

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Citat:

En av de främsta anledningarna är att ledare inom organisationer inte har en realistisk bild av vad AI faktiskt kan bidra med. Resultatet blir att AI-projekt ofta inte är anpassade för att lösa faktiska problem på arbetsplatsen. En annan anledning är att de som arbetar med AI-projekten ibland väljer att investera i den senaste tekniken snarare än att fokusera på hur tekniken kan hjälpa de tilltänkta användarna.

Kunde inte ha beskrivit verkligheten jag befinner mig inom bättre 😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Låter bra. Bort med skiten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Mycket inom Ai idag handlar om att ta reda på vilken information som saknas för att i framtiden kunna använda sig av Ai för att lösa problemet med den information som man då har samlat in. Där man ofta egentligen kommer fram till självklara saker att man ska logga mer data av olika arter

Jag själv tror att det snart blir en Ai-krash som på alla sätt kommer bli som IT-bubblan början av 2000talet. Den lär inte bli lika extrem som TV-spelskraschen år 1983, för jag vet ingen än idag som efter denna krasch fortfarande spelar datorspel.

Min poäng är att det lär krascha, men inte lika extremt som Anti-Ai personer vill. Det kraschar för att folk tror att Ai går snabbare fram än vad den gör och då satsar för mycket på det.

Skrivet av talonmas:

Lite som hemsidor på 90-talet. Alla skulle ha en, men ingen visste nyttan med dem.

Bra liknelse. Hemsida var dock roligt för den stora skaran att slänga ihop och det fanns inte andra sociala sidor som facebook etc.

*edit*
Rom byggdes inte heller på en dag. Hur många smartphones fanns det inte innan de slog igenom? Och som datanördar såg ner på dessa klumpiga smartpjones, inte heller förstod de på nyttan med 3G. Har man behov att surfa så går man bara hem till datorn sa dem..

Med det sagt Ai kommer ta tid på sig, vi är i skedet där snart vanligt folk mer får tillgång till Ai.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det inte viss risk för att man använder ai just för traditionellt knepiga projekt? De är säkert fortfarande svåra, men det är väl bra om man lyckas med några av dem?

Permalänk
Medlem

Vad innebär ens att det är ett AI projekt? Att utvecklarna använder AI vid utveckling? Projektiden togs fram av AI? Applikationen har någon slags AI funktion?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Finns det inte viss risk för att man använder ai just för traditionellt knepiga projekt? De är säkert fortfarande svåra, men det är väl bra om man lyckas med några av dem?

Sedan vad är Ai projekt? Allt fler jobb går emot att någon har använt Ai för att skapa saker som grafik, fått råd vid kod etc.
Detta räknas ju inte för ett Ai projekt för det. Och projekt kan innehålla väldigt små Ai delar, som endast en kamera som detekterar något med Ai. Då är detta lilla Ai funktion i ett stort projekt inte tillräckligt för att kalla det för ett Ai projekt.
Lite som att en stor processlina i en fabrik på 60talet inte var ett datorprojekt även om någon dator var inkopplad i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vad innebär ens att det är ett AI projekt? Att utvecklarna använder AI vid utveckling? Projektiden togs fram av AI? Applikationen har någon slags AI funktion?

Rapporten ger ingen definition, men läser man mellan raderna så menar de projekt vars ändamål är att lösa ett problem med hjälp av AI. Antingen genom att träna en språkmodell för ett specifikt problem eller använda en redan existerande språkmodell.

Permalänk
Medlem

Ja själv grunnade jag lite på att sälja trimmade elcyklar med kameror som periodiskt skickar bilder till en speldator eller molnlösning med bildigenkänning, som returnerar en strypsignal till motorstyrningen om en polisbil finns i bilden.

Men kände att jag inte ides ha det på samvetet, även om det lät som ett kul projekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan vad är Ai projekt? Allt fler jobb går emot att någon har använt Ai för att skapa saker som grafik, fått råd vid kod etc.
Detta räknas ju inte för ett Ai projekt för det. Och projekt kan innehålla väldigt små Ai delar, som endast en kamera som detekterar något med Ai. Då är detta lilla Ai funktion i ett stort projekt inte tillräckligt för att kalla det för ett Ai projekt.
Lite som att en stor processlina i en fabrik på 60talet inte var ett datorprojekt även om någon dator var inkopplad i den.

Det verkar inte heller vara den här rapporten som säger att 80% misslyckas. Däremot säger de "By some estimates, more than
80 percent of AI projects fail." och hänvisar hit, men det framgår inte vad siffrorna kommer ifrån eller hur aktuella de är. Den där sidan har två år på nacken, så chatgpt-eran är ju typiskt inte med.

Jag tror inte heller (nu har jag inte läst så noga) att de riktigt tar ställning till huruvida ai är bra eller dåligt. De nämner snarare saker man bör tänka på innan man startar ett ai-projekt.

Permalänk

Hype efterföljs av korrigering när investerarnas klienter tröttnat på förlusterna. Det kommer när slutkunderna genomskådat de många bluffarna. Som med alla hyper.

Permalänk
Medlem

Intressant!

Hade samtal med min chef om just att hen ville att jag skulle arbeta in AI i mitt arbete. På frågan hur, Så fick jag inget svar. Underförstått så kom det uppifrån och att företaget skulle använda det mer och vara duktiga på det. Det skulle göra oss konkurrenskraftiga!

Vi anställde en kille som sa att han var bra på AI också. Ingen aning om vad han gör på dagarna för att vara ärlig.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Skrivet av Plapo:

Intressant!

Hade samtal med min chef om just att hen ville att jag skulle arbeta in AI i mitt arbete. På frågan hur, Så fick jag inget svar. Underförstått så kom det uppifrån och att företaget skulle använda det mer och vara duktiga på det. Det skulle göra oss konkurrenskraftiga!

Vi anställde en kille som sa att han var på AI också. Ingen aning om vad han gör på dagarna för att vara ärlig.

Ai är en ny sak. Lite som när iPads kom och "alla" skulle komma på hur de kunde använda dem i jobbet. Jag ser inte ett dugg konstigt med din chefs åsikt.

Det speciella med Ai tycker jag är att det har inte riktigt kommit. Knappt någon har hård och mjukvara för det, det är mest någon LLM som de använder. När Ai kommer på bred front då varenda ny Appleprodukt kommer Ai. Så kommer folk använda lite Ai för mycket. Jag tror just detta använda lite Ai är det som kommer driva på utveckling. Det gäller även i projekt som använder lite Ai.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det speciella med Ai..

Det bör väl ändå skrivas AI eller ai, inte Ai? Enligt de vanligaste skrivreglerna skrivs förkortningar som utgör namn med inledande versal bokstav och övriga gemena om de kan uttalas som ett ord, ex Saab eller Ikea. Uttalas därefter alla enskilda bokstäver ska samtliga vara versaler, exempelvis SCB. Är det normala ord som förkortats används gemena bokstäver. Likaså etablerade förkortningar. Det går att diskutera huruvida AI eller ai ska användas, men det finns inget stöd för Ai.

Permalänk
Medlem

Lite lol när företag använder Stable Diffusion-bilder i sina mail-utskick och kvartalsrapporter och nån snubbe med 8 fingrar...

Var på en tillställning där någon kläckte ur sig "har ni provat chatGTP?" och alla i lokalen såg ut som frågetecken. Man får ha respekt för att de flesta är out of the loop, och det kommer ta många år innan gen-AI blir praktiskt applicerbart i "vanliga" vardagen.

,Att bara säga "vi ska satsa på AI!" i styrelserummet är lite som 2017 när folk la till 'blockchain' i namnet för att få upp aktiekursen... hur man använder gen-AI för produktivitetsökning kräver en grundförståelse för vad det är man satsar på.

Permalänk
Medlem

Låter lågt med 80%, block-chain som var förra hypen låg väl på 100%

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Saknar själv en tydlig bild när jag nyttjar Stable eller ChatGPT, man hoppas liksom på det bästa. Som att slänga spagetti på kaklet.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Det bör väl ändå skrivas AI eller ai, inte Ai? Enligt de vanligaste skrivreglerna skrivs förkortningar som utgör namn med inledande versal bokstav och övriga gemena om de kan uttalas som ett ord, ex Saab eller Ikea. Uttalas därefter alla enskilda bokstäver ska samtliga vara versaler, exempelvis SCB. Är det normala ord som förkortats används gemena bokstäver. Likaså etablerade förkortningar. Det går att diskutera huruvida AI eller ai ska användas, men det finns inget stöd för Ai.

Korrekt. Jag funderar lite varför jag hela tiden skriver Ai.

Permalänk
Medlem

Ja precis, det låter lågt. Jag trodde det var mer 90-95%.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Saknar själv en tydlig bild när jag nyttjar Stable eller ChatGPT, man hoppas liksom på det bästa. Som att slänga spagetti på kaklet.

I ärlighetens namn: man lär sig relativt fort vilken kategori frågor som tenderar att ge vettiga resultat och vilka som definitivt inte gör det. Man kan ändå kasta spaghetti på väggen och hoppas bli överraskad, naturligtvis, men tekniken vi har idag lämpar sig inte väl för uppgifter som kräver att man drar korrekta slutsatser av bristfällig information eller ens korrekt återger exakta fakta.

Permalänk
Medlem

Exakt min "specialitet":
Är A.I rätt för problemet, vad är relevant data, hur bygger vi något som går att utvärdera på riktigt så snabbt som möjligt.

Jag har byggt A.I system för industri i snart 6 år.
Med riktig nytta i "miljoner kronor sparade per år" tack vare effektivisering, så man sparar tid.

Men absolut att marketing termen "A.I" är överhypad och har vart så länge.

Visa signatur

"An eschatology, backed by power ... "

Permalänk
Medlem

Pessimismen och negativiteten här är lite tragisk med ett av mänsklighetens största genombrott som inte ens är färdig utvecklad. Ungefär som att skratta åt internet 1980. Har ni glömt hur det var att vara nörd och förstå potentialen när ingen annan gjorde det? Nu låter ni som gamla dinosaurier och ibland på gränsen till ludditer. Vet inte om det är rädsla för ens jobb?

Även om det är tröttsamt att höra att allt ska ha AI, är de 20% som lyckas förändra saker från grunden upp fast det fokuserar man inte på här. Vem bryr sig egentligen om 80% av projekten misslyckas eller ska klistra på AI på allt? Det är väl bättre att försöka. 90% av alla startups misslyckas. Jaha, ska vi sluta med startups då eller som är anledningen till all utveckling?

Vi kan bokstavligen ge varenda elev en personaliserad lärare som är lika smart som hela mänskligheten och kan anpassa sig efter eleven. Visst, den är inte perfekt, men om någon hade sagt det till dig för 5 år sedan hade de sagt att det var en dröm. Enbart detta genombrott i kanske den viktigaste sektorn är nog för att se AI som ett av det största som hänt.

Sjukvården kan rädda liv genom snabbare och mer exakt diagnosticering samt uppföljning och behandling. Självkörande transportmedel.

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett företag med Databricks som data platform. Nästan dagligen får vi frågor om AI projekt. Dom verkar inte ha nån insikt i att deras avdelnings rådata är i uselt skick samt att deras business processerer varken är kartlagda eller standardiserade. Bygger man nån AI/ML på detta så skiter det sig garanterat. Nästa förslag är då alltid att kasta "en AI" att fixa all grunddata och kartlägga arbetsprocesserna...

Sen får min avdelning ett rykte om att vi inte är tillmötesgående. Fun!

Permalänk
Medlem

Ser många likheter med AI som när RPA fick en uppsving under 2016–2018. Fokuset ligger på införandet av ny teknologi och man glömmer bort att prata om de konkreta problemen man vill lösa. Den stora skillnaden, vilket definitivt är positivt, är att denna hype inte är uteslutande teoretisk. De flesta jag stöter på har testat att använda div AI-lösningar och därmed fått ökad förståelse för vart och hur teknikerna kan appliceras, vilket gör att dialogerna blir bra mycket enklare. För mig är inte den stora vinsten ’AI-projekten’ som sådana, utan snarare att det satt digitalisering i en mer konkret form och därmed sänkt hindren för att komma igång med nya projekt. Om man då kombinerar det med lärdomarna från de senast 6-7 åren (2018 teknik, 2020 strategi & governance, 2021 mindset, läro- & människofokus, 2022 data, 2023 process, 2024 AI) så tror jag vi äntligen komma framåt. Det går inte att fokusera på det ena eller det andra, utan det behövs en kombination av alla områden för att lyckas i en digital transformation…

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är ungefär så mycket av IT-projekt i allmänhet som helt eller delvis misslyckas så är det ingen större ögonbrynshöjare.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Så överslagsmässigt räknat är det som att singla slant att satsa på IT-projekt i grunden.
Blandar man in AI får man singla slant två gånger för att lyckas istället.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av ThinkZen:

Pessimismen och negativiteten här är lite tragisk med ett av mänsklighetens största genombrott som inte ens är färdig utvecklad. Ungefär som att skratta åt internet 1980. Har ni glömt hur det var att vara nörd och förstå potentialen när ingen annan gjorde det? Nu låter ni som gamla dinosaurier och ibland på gränsen till ludditer. Vet inte om det är rädsla för ens jobb?

Även om det är tröttsamt att höra att allt ska ha AI, är de 20% som lyckas förändra saker från grunden upp fast det fokuserar man inte på här. Vem bryr sig egentligen om 80% av projekten misslyckas eller ska klistra på AI på allt? Det är väl bättre att försöka. 90% av alla startups misslyckas. Jaha, ska vi sluta med startups då eller som är anledningen till all utveckling?

Vi kan bokstavligen ge varenda elev en personaliserad lärare som är lika smart som hela mänskligheten och kan anpassa sig efter eleven. Visst, den är inte perfekt, men om någon hade sagt det till dig för 5 år sedan hade de sagt att det var en dröm. Enbart detta genombrott i kanske den viktigaste sektorn är nog för att se AI som ett av det största som hänt.

Sjukvården kan rädda liv genom snabbare och mer exakt diagnosticering samt uppföljning och behandling. Självkörande transportmedel.

Fetmarkerade nyckelpoängen.
Som jag gång på gång upprepar: Det vi har idag är inte AI, och är med största sannolikhet en opraktisk återvändsgränd i jakten på AI.

Finns det praktiska användningsområden för maskininlärning, stora språkmodeller och andra tekniker vi har skapat? Definitivt, och vi använder redan resultaten av dem på daglig bas.
Är de intelligenta? Absolut inte.
Bör man använda dem någonstans där korrekthet, eller omdöme är viktiga? Nej.
Kan man lämna dem utan övervakning av en rationell människa i sådana situationer? Nej igen!

När vi lyckas uppnå AI ser jag absolut områden liknande dem du nämner där det vore otroligt häftigt att kunna tillämpa det. Tills dess har vi hjälp av maskininlärning inom begränsade områden, men jag är inte ett dugg förvånad över att projekt som bygger på en missuppfattning av vad vi har möjlighet att uppnå med dagens teknik misslyckas. Vilket för övrigt var vad som hände i stor skala med Internet också när hypen över vad som kunde åstadkommas var större än de tekniska möjligheterna i slutet av 90- och början av 00-talet.

Permalänk
Medlem

Och låt mig gissa 80% av alla AI projekt är rena luftslott som existerar enbart för att AI just nu är ett sk. Buzzword?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |