Hur delar jag TrueNAS CORE utanför mitt nätverk?

Permalänk

Hur delar jag TrueNAS CORE utanför mitt nätverk?

Ska bygga om en äldre dator till en smb share? https://support.hp.com/se-sv/document/c05229185

Jag har beställt två 4tb hårddiskar (nas varianten).
Har ssd hårddiskar över även för os. Tänkte testa truenas core. Men hur gör jag för att ha tillgång utanför mitt nätverk? Jag har bahnhof. Är det ”static ip” lösningen eller hur gör man smidigt. Tanken att den ska vara hårddisk eventuellt testa plex. Men det använder jag inte egentligen.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem

Jag har en TrueNAS Core-burk, när jag ska komma åt den över internet kör jag VPN till min router. En snyggare lösning är dock att använda Nextcloud.

Båda lösningarna kräver så vitt jag vet en statisk publik IP.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använd VPN för att komma åt allt innanför ditt hemnät.
Vad gäller IP så kan du regga en domän och eventuellt köra deras mjukvara som kollar om IP ändras och uppdaterar automagiskt.

För plex behöver man såklart inte VPN.

Permalänk
Hedersmedlem

Statisk IP är inget krav för VPN (tror inte Nextcloud heller, har dock inte använt det). Ett annat alternativ som varit populärt typ 25 år är dynamisk DNS, alltså en tjänst som uppdaterar en domän/subdomän med din IP-adress varje gång den byts ut. Sen ansluter du till det namnet istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Okej då ska jag testa mig fram om några dagar! Tackar!

Permalänk
Medlem

Varför Truenas Core snarare än Truenas Scale? Core är något de kommer lägga ner och deras fokus ligger på Scale?

Permalänk

Noob

Skrivet av JBerger:

Varför Truenas Core snarare än Truenas Scale? Core är något de kommer lägga ner och deras fokus ligger på Scale?

Jag har noll koll egentligen. Jag trodde scale var för dem som vill installera virtuella datorer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Jag har noll koll egentligen. Jag trodde scale var för dem som vill installera virtuella datorer osv.

Ok, vart bara nyfiken. Core är som sagt utgående och tror inte Scale drar nämnvärt mycket mer att köra så jag hade nog rekommenderat det, framförallt om du har noll koll då det kommer finnas mer hjälp att hitta till Scale som framförallt är up-to-date då det är Scale som de utvecklar vidare på

Permalänk
Skrivet av JBerger:

Ok, vart bara nyfiken. Core är som sagt utgående och tror inte Scale drar nämnvärt mycket mer att köra så jag hade nog rekommenderat det, framförallt om du har noll koll då det kommer finnas mer hjälp att hitta till Scale som framförallt är up-to-date då det är Scale som de utvecklar vidare på

Ska testa lägga in det nu. Inte fått hårddiskarna. Men har boot ssd inkopplat. Så ska se om det funkar. Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Ska testa lägga in det nu. Inte fått hårddiskarna. Men har boot ssd inkopplat. Så ska se om det funkar. Tack för input!

Så lite så. Lycka till

Permalänk

Google

Skrivet av JBerger:

Så lite så. Lycka till

Tur man har google. Tror min äldre windows/hp installation på ssd strulade. Men google löste det. Fattar inte vad kommandot gjorde men skrev in det i shell så ville installation starta utan error iaf.

Error Installing SCALE: "Isblk:
CANT_FIND_sda_OR_sdap3: not a block device"

Kommandot jag körde i shell
'wipefs -a /dev/sda*

Permalänk
Skrivet av Elfving88:

Tur man har google. Tror min äldre windows/hp installation på ssd strulade. Men google löste det. Fattar inte vad kommandot gjorde men skrev in det i shell så ville installation starta utan error iaf.

Error Installing SCALE: "Isblk:
CANT_FIND_sda_OR_sdap3: not a block device"

Kommandot jag körde i shell
'wipefs -a /dev/sda*

Wipefs är typ rensa filsystem.Tror det tar bort alla pertitioner på definerad enhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Möjligen serverar Banhof inte publikt IP utan att man ber om det?
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag sörjer beslutet att lägga ner Core. Vad är bättre än FreeBSD när det gäller server? Får hoppas att Core får en fork och lever vidare. Där finns en som är nystartad men där fanns inget färdigt. när jag tittade senast. Heter zVault för den intresserade.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Jag sörjer beslutet att lägga ner Core. Vad är bättre än FreeBSD när det gäller server? Får hoppas att Core får en fork och lever vidare. Där finns en som är nystartad men där fanns inget färdigt. när jag tittade senast. Heter zVault för den intresserade.

Linux är väl större på webservermarknaden i all fall.

SCALE har i princip paritet på CORE:s funktion numera och är klart bättre på kompabilitet.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig exponera min NAS mot internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vänder på frågan, vad är det som är bättre med FreeBSD när det gäller server?

Permalänk

Share

Skrivet av izzie:

Skulle aldrig exponera min NAS mot internet.

Tanken är att min mobil ska se videofiler i infuse.
Har försökt med plex i truenas men får inte det att funka utanför mitt hemnätverk.

Permalänk

Truenas funkar nu!
Var inte så logiskt med fördelning av protokoll och smb share. Skulle aldrig listat ut utan google sökningar. Men kollat på några guider på nätet men plex docken/plugin/app får jag inte till att fungera. Tur nog ser jag i smb share som fungerar till appletv.