Anandtech går i graven

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Helt klart "End of an era" på fler än ett sätt.

Anandtech har för mig gett många fjärilar och kittlande känslor i magen när man snurrade in på en av dera mer djuplodade arkitekturartiklar. Jag minns när jag sommaren 2017 printade alla ca 30 sidor på deras Threadripper 1950X-artikel för att kunna läsa denna på bussen hem från sommarjobbet. En tydlig inspiration i mitt val att välja vidare utbildning och fördjupa mig just inom detta skrå.

Vidare måste jag trycka på att deras kompetens och skyhöga integritet att inte bli en blasé-blaska eller en clickbait site varit en förebild för mig personligen i mitt skrivande.

Farväl Anandtech, kvar finns bra minnen och ett tomrum som kommer vara svårt att ersätta.
RIP och snyggt skrivet! o7

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Trist, men inte så överraskande. Nyligen besökte jag sidan för första gången på väldigt länge och möttes av helsidesannonser för såna där blå piller för herrar. Då vet man att det inte går så bra för dem.

Permalänk
Medlem

Besökt sidan då och då sedan man gick i gymnasiet i slutet av 90-talet. Då var det Anandtech och Sharkyextreme som gällde. Sharky försvann väl för 15 år sedan eller nått sånt?

Verkligen slutet på en era.

Permalänk

Här finns gott om djupdykningar: https://chipsandcheese.com
Dom verkar leva på allmosor. Osäkert hur länge det är hållbart.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Anandtech har alltid funnits där och ibland har man varit inne och kikat. Otippat att de går i graven då jag trodde de var bland de större siterna i världen(teknik relaterade världen)

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

För mig peakade Anandtech i samband med att de första SSDerna lanserades, och fortsatte bra under några år. När Anand själv lämnade 2014 (för tio år sedan!) hade det redan börjat gå utför och det blev med tiden allt glesare mellan guldkornen. Ryan Smith och Ian Cutress höll hög kvalité men alltmer sällan. De senaste åren har jag liksom många andra slutat att besöka sidan mer än sporadiskt. Ett troligt skäl till att de slutligen lade ned.

En lärdom är väl att det behövs en kritisk massa i fråga om faktiskt innehåll för att hålla en sida levande. Inte bara köpguider. Svårigheten är förstås att producera det kostnadseffektivt.

Permalänk
Medlem

Innan alla youtube-recensenter kom in i bilden så var det ju bara Toms och Anand som man i första hand vände sig till för att läsa om tekniska nyhter. En lång epok som sträcker sig ända tillbaka till Pentium II. Tänk på allt som skett sedan dess.

Launched Years 1983-03 41 PC World (Magazine, ended 2013-08) 1991-04-01 33 ZDNet (Subscription service) 1992 32 CNET 1994 30 ZDNet (Website) 1996-04 28 Toms Hardware 1997 27 Anandtech 1999-12 25 Sweclockers 2000-12 24 Nordic Hardware

Permalänk
Medlem

De har också https://www.anandtech.com/show/26

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av stege99:

Mycket tråkigt, men förståeligt. De får det inte att gå ihop ekonomiskt. Tiden för djuplodande hårdvarurecensioner i textformat är sannolikt passerad. Idag är det videoformatet som gäller, även om jag själv anser att det inte går att ersätt text för att riktigt sätta sig in i saker och ting.
Men en gång i tiden var det Anandtech man gick in på först för att läsa, 9 gånger av 10, när det vankades nya processorer, grafikkort eller annat smått och gott i hårdvaruvärlden för datorer.
RIP.

Tror egentligen inte att det är något fel på själva formatet med recensioner i text/bild. Finns många fördelar, som att det går mycket snabbare att läsa än att titta på video för de flesta. Dessutom är text sökbart på ett helt annat sätt än video. Med tanke på hur mycket enshittification som sker på nätet nu ökar sannolikt även efterfrågan på kvalitet.

En stor förändring som skett de senaste åren är dock att annonsmarknaden blivit helt dominerad av de stora techjättarna (Google, Facebook etc). Det gör att det blir lite pengar kvar för mindre reklamfinansierade medier, som nu måste vara riktigt duktiga på att anpassa sina affärsmodeller för att överleva.

Om jag får gissa är sajter som Anandtech dessutom beroende av trafik från Google och när algoritmerna förändras kan det verkligen ställa till det för annonsintäkterna. Detta är dock bara spekulation från min sida och sannolikt inte enda förklaringen till varför de väljer att lägga ned.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tråkigt då Anandtech var den enda hårdvarusidan som en alltid visste att en kunde lita på, som inte dummade ner artiklarna och där skribenterna hade djupa kunskaper.
Jag har varit där sen starten och kvalitén de uppbringade under sin storhetstid har ingen varit ens i närheten att nudda. Ryan och Ian har tyvärr kämpat i motvind i många år, ofta väldigt ensama, så jag är inte förvånad.
En epok är över och vi kommer aldrig få se dess like igen, ingen annan är ens i närheten idag.
Hårdvarunyhetsvärlden är nu fattigare, tristare och dummare.

Skrivet av DavidtheDoom:

Anandtech har för mig gett många fjärilar och kittlande känslor i magen när man snurrade in på en av dera mer djuplodade arkitekturartiklar. Jag minns när jag sommaren 2017 printade alla ca 30 sidor på deras Threadripper 1950X-artikel för att kunna läsa denna på bussen hem från sommarjobbet. En tydlig inspiration i mitt val att välja vidare utbildning och fördjupa mig just inom detta skrå.

Haha, jag printade också artiklarna och läste dem på muggen på jobbet när det begav sig! Man gick dit med en centimetertjock lunta och var borta en halvtimma eller så!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mycket tråkigt, minns fortfarande det smått legendariska testet av amd k6-3.. (långt för alla andra)

Tycker även att sidan hållit hög klass av tester genom alla år, kommer sakna sidan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det lyckades inte riktigt nå upp till sin gamla standard efter att Anand Shimpi drog ned på sin roll och sedermera slutade. Jag minns en av hans sista podcasts för Anandtech, där kollegan inte hängde med i Anand's tekniska resonemang. Det kändes lite som ett omen.

Permalänk
Medlem

RIP Anandtech.
Men det var nog bortåt 20 år sedan dom levererade nånting värt att läsa, lite som THG.
Anands kommentarsfält på artiklar har varit helt överkört av bottar i ett decennium nu.

Lyckligtvis så har många andra siter fyllt luckorna med bra material sedan länge.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att titta på Ians video om ni är intresserade på att få ett perspektiv från tidigare anställd, utöver det så är Ians youtube kanal något att generellt rekommendera om man gillar hårdvara och tekniskt djupdyk (även chips and cheese är en bra sådan kanal)

Permalänk
Medlem

Inte varit på den sidan alls faktiskt sen Anand lämnade 2014. Jag brukade kolla hans videos ibland och tyckte de va rätt intressant djup i artiklarna på den tiden för utbudet va så litet då jämfört med idag.

Tråkigt. Hoppas alla som jobbade där landar på sina fötter.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Under många år så var Anandtech den techsida som jag respekterade mest och läste först. Nu är jag väl mindre inbiten och mer casual i mitt intresse, så det var ärligt talat ett tag sedan jag besökte sidan, men det är ändå väldigt tråkiga nyheter

Permalänk
Medlem

Har goda minnen av sidan MEN de var absolut största nVIDIA boosters som fanns, och vissa av deras reviews var en av anledningarna att 3dfx, SiS, S3 och och XGI fick buga och tacka för sig.

ATi hade så massivt prestandaöversprång över nvidia att det var löjligt med 9700 och slog dem i allt. Men Anandtech var lika opartiska som Tomshardware och ACEhardware i deras rewievs att de bara fokuserade på funktioner istället för prestanda och bildkvalitet. Precis tvärt emot vad de gjort när nvidia spöade 3dfx i raster medans 3dfx gjorde samma fps med och utan fsaa.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, men jag var lite mer ledsen över att AdoredTV hoppade av tech-babble tåget för över ett år sen, Anandtech hamnade jag bara på ibland när jag blev vidarelänkad dit när man läste inlägg eller googlade efter nåt specifikt.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag använde Anandtech för att dubbelkolla fakta i artiklar från Sweclockers precis i början av min 'karriär' som hårdvarunörd. Jag jobbade i en liten datorbutik i Göteborg och Anandtech var liksom pappan till alla hårdvarurecensenter och sidan alla strävade efter att hårdvarutester skulle leva upp till. Det var ett par sidor till men de hade en gudalik status (rättvist eller felaktigt) som många försökte nå upp till.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Synd. Har förr i tiden besökt den sidan frekvent. Gillade den mer än Toms hardware. Men nu för tiden är de enbart Sweclockers som gäller för mig.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

Jag minns när jag använde Anandtech för att dubbelkolla fakta i artiklar från Sweclockers precis i början av min 'karriär' som hårdvarunörd. Jag jobbade i en liten datorbutik i Göteborg och Anandtech var liksom pappan till alla hårdvarurecensenter och sidan alla strävade efter att hårdvarutester skulle leva upp till. Det var ett par sidor till men de hade en gudalik status (rättvist eller felaktigt) som många försökte nå upp till.

Hehe lite exakt var det för mig med även om jag inte jobbade på datorbutik.

Anandtech kändes nästan alltid som den sajt som inte vinklade sina recensioner och var extremt duktiga på att recensera.

Dock slutade jag använda deras sajt ungefär när Anand själv försvann.

Permalänk
Medlem

Det var sidan man djupdykte i C2D arkitekturen och Sandy Bridge mm.

Men Anand lämnade väl för några år sedan. Knappt besökt sidan senaste åren.

Vet inte om någon annan minns HardOCP men där hängde jag mycket runt 00 talet. De stängde ner för flera år sedan. De var rätt unika då de istället för att se hur många FPS man kunde få med samma inställningar kollade de på vilka inställningar man kunde ha med olika kort och få ungefär samma FPS. Så man kunde se tex att ena kortet klarade 1280x1024 medium i 60fps medan andra kortet klarade high med samma inställningar. Det är vad jag vet ingen som tagit efter det men det var rätt intressant.

Hoppas Anands djupdykningar i olika arkitekturer kommer finnas kvar för de som jag tänker på när det gäller den sidan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Mycket tråkigt, men förståeligt. De får det inte att gå ihop ekonomiskt. Tiden för djuplodande hårdvarurecensioner i textformat är sannolikt passerad. Idag är det videoformatet som gäller, även om jag själv anser att det inte går att ersätt text för att riktigt sätta sig in i saker och ting.
Men en gång i tiden var det Anandtech man gick in på först för att läsa, 9 gånger av 10, när det vankades nya processorer, grafikkort eller annat smått och gott i hårdvaruvärlden för datorer.
RIP.

Jag läser hellre än tittar på en video, alla dagar i veckan!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Datavetare

Trist men tyvärr inte speciellt oväntat då volymen på artiklar hade minskat till väldigt låg nivå senaste åren.

Har inte blivit många besök där senaste åren. En sak jag hoppas någon annan nu plockar upp är AnandTechs lysande artiklar de gjort varje maj-juni av Arms senaste Cortex A och Cortex X modeller. Teknik som andas framåtanda, inte teknik där en reviews känns som ett referat av gårdagens väderleksrapport.

Senaste åren:

• 2024 (Cortex X925 och Cortex A725, X925 lär bli Arms intåg på PC-marknaden)

• 2023 (Cortex X4 och Cortex A720, här såg man att Arm verkligen börjat sikta mot high-end då man där började komma ikapp Apple)

• 2022 (Cortex X3 och Cortex A715, här hade de ett stort problem då Andrei Frumusanu hade lämnat, han var deras mobil/Arm-CPU expert, blev ingen artikel)

• 2021 (Cortex X2 och Cortex A710, Cortex X2 matchar ungefär dagens snabbaste x86_64 i perf/MHz)

Borde ju finnas intresse för någon att plocka upp detta. Det är trots allt världens överlägset mest använda högpresterande CPU-arkitektur.

Finns fortfarande några guldkorn kvar om man vill ha riktiga djupdykningar i CPU-teknik. Chips and Cheese är redan nämnda. Föredrar man video-format finns High Yield (väldigt låg volym, men de är bra).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Väldigt trist, har varit en av mina mest besökta sidor genom åren och har hållit en kvalitet som varit svår att hitta någon annanstans på nätet. Dock så har det varit uppenbart att slutet varit nära när en efter en av hjältarna droppat av sen Anand sålde sidan och stack till Apple.

Permalänk
Medlem

Oj vet inte när jag senast besökte dom ens xD

Permalänk
Medlem

Redan 1997 så hängde man där och läste, minns denna artikeln Abit LX6 och att det va den som fick mig att köpa mitt Abit LX6 moderkort, den tiden man bytte moderkort som kalsonger för att kunna överklocka mer .
Synd sen att kvaliten på Anandtech sakta men säkert bara gick ner.

Permalänk
Medlem

Tråkigt.. Hade en del kontakt med Johan De Gelas då man jobbade med benchmarking på Intel em64t beta-cpuer för 20 år sedan (har fortfarande mardrömmar om moderkortsbyten och toktrasiga alpha firmware för Intel Nocona)

Få publikationer som går så djupt tekniskt, inte minst på server-hårdvara idag. Servethehome är väl det närmsta man kommer men känns som de har lite annat fokus.

Som sagt, väldigt tråkigt...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt. Deras analyser av Apples SoC:s är ju legendariska.

Stavfel.
Permalänk
Medlem

Tråkigt..

LTT hade något av en "gravöl" på nattens WANshow med en riktigt lång dialog om vad Anandtech har betydit för dem genom åren.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.