Alla fyndtips från mellandagsrean

Veckans fråga: Vilken ID-tjänst använder du?

Permalänk
Skrivet av seville57:

Bankerna är regeringigen i sverige, trodde alla visste det.

Eh, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag svarade "Annat" eftersom vi identifierar varandra genom hemliga handskakningar.

Har försökt köra den här när jag handlar online, men får bara http 525 tillbaka

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Frågan är konstigt ställd. Köper jag på Systembolaget använder jag fysiskt leg (körkort) ska jag legitimera mig online så är det med BankID.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dust0r:

Innan jag fick mitt körkort hade jag ett ID utfärdat av min bank. ( 80-90-tal )
Tror de flesta ID'n utfärdades av banker även innan e-legitimation om man inte räknar med pass.
Så det är ju inget nytt fenomen.

Sant. Jag hade nog också ett utfärdat av banken för många år sedan. Men även det är ju rätt sjukt kan jag tycka..

Permalänk
Medlem

Ah men, fake-freja funkar rätt bra iaf när de inte scannar appen

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har försökt köra den här när jag handlar online, men får bara http 525 tillbaka

Eller när man gör det inne i banken så får man 302 redirect to utgången med eskort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Trodde först att frågan handlade om jag använde legitimation typ pass via en applikation (Freja/BankID) eller fysiskt. Svarade därför bara fysiskt, men självklart använder jag digitalt id för vanlig autentisering och digitala signaturer. Har dock inget pass kopplat till något.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

ID kort från polisen, och ett pass när jag ska resa utanför EU. Inget digitalt leg.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Freja e-ID för att logga in på 1177 och kolla min journal efter att jag diagnostiserats med cancer. Innan dess vägrade jag.

Jag väntar fortfarande på Nationell e-legitimation som egentligen skulle ha kommit för flera år sedan. Men bankerna lyckades tydligen att få den dåvarande regeringen att tillsätta en utredning till ... som förstås kom fram till samma svar som den tidigare. Och sen har ingenting hänt på ett år till.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kör Freja där det finns bara för att. Brukar passa på att lägga en gliring på jobbet emellanåt om att vi inte stöjder Freja utan bara BankID.

I ren användning skulle jag nog säga att 98-99% av alla inloggningar sker med BankID i slutändan :/

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det jag VILL ha: Statlig e-legitimation (TOTALT oberoende av privatföretag).

Det jag har: BankID sedan det kom, 2003. Alltid funkat fint, men jag är starkt emot att det drivs av en bunt jävla banker (att de exempelvis kan vägra utfärda ett BankID om de så vill, är fullständigt sinnessjukt).

Om Freja någonsin får arslet ur vagnen och implementerar ITU-T E.161 keypad (vilket är otroligt enkelt, de har ingen ursäkt) så kommer jag skaffa ett sådant också, för redundansens skull. Och ja, jag är starkt emot att det är ett privatföretag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gimberg:

Kan man existera i Sverige utan BankID?

Skrivet av dlq84:

Hur lever man utan bankid?

Min 74-åriga mor klarar sig ännu utmärkt utan detta.

Så länge hon kan använda sig av Bankgirot och besöka det lokala bankkontoret så kommer det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

ID kort från polisen, och ett pass när jag ska resa utanför EU. Inget digitalt leg.

Tar de 500:- för vardera? Eller ingår ID-kortet när man samtidigt skaffar passet? Det är ju samma tjänst.. Foto + fingeravtryck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tar de 500:- för vardera? Eller ingår ID-kortet när man samtidigt skaffar passet? Det är ju samma tjänst.. Foto + fingeravtryck..

Tror id-kort (nationellt) är lite billigare, typ 300kr. Vill minnas att det var det jag betalade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Skrivet av Wh1spY:

Tror id-kort (nationellt) är lite billigare, typ 300kr. Vill minnas att det var det jag betalade.

Från polisens sida.

Hur mycket kostar ett pass/nationellt id-kort?
Pass: 500 kronor
Nationellt id-kort: 400 kronor
Provisoriskt pass: 980 kronor

Permalänk
Medlem

Körkort i Sverige. Pass när jag reser.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med BankID för legimtimering när det gäller saker kopplade till en bank, dvs inloggning till en bank, om man betalar något med banköverföring, Swish, osv.

Men för all annan identifiering vill jag allt ha något statligt ej privatägt, dvs för inloggning på skatteverket, sweclockers marknad, osv. Vilket innebär att både BankID och FrejaID går bort.

Skulle också vilja ha statliga e-kronor och ett alternativ till Visa/Mastercard/etc vars huvudägare är ett företag/bank i EU (eller EU självt.)

Permalänk
Medlem

Jag har båda men jag har nog aldrig använt Freja till något annat än att logga in på nån studentsida där bankid inte räckte av någon anledning.

Jag har aldrig använt Freja sen dess, för att aktivera Freja+ måste man bege sig till ett postombud eller liknande.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har båda men jag har nog aldrig använt Freja till något annat än att logga in på nån studentsida där bankid inte räckte av någon anledning.

Jag har aldrig använt Freja sen dess, för att aktivera Freja+ måste man bege sig till ett postombud eller liknande.

Nej man behöver inte det så länge man har ett id-kort eller pass med biometriska uppgifter behöver man inte längre besöka ett ombud.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Senaste så var det en tilläggsavgift på tror det var 60kr eller nått sånt. Altså 500+60kr och inte 500+500, men det kan ha ändrats sedan dess.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Nej man behöver inte det så länge man har ett id-kort eller pass med biometriska uppgifter behöver man inte längre besöka ett ombud.

Ja förlåt, så var det. Jag har gamla passtypen

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk

Har körkort, nationellt ID, pass samt BankID, det sistnämnda eftersom det accepteras överallt online och fungerar utan problem. Hoppas dock på att den statliga e-legitimationen inte ligger allt för långt bort i tiden och att det mesta kan implementeras i den. Vill också ha e-kronan, men det handlar ju inte tråden om.

Permalänk
Medlem

Som e-leg använder jag Bank-ID, eftersom inte alla accepterar Freja. Ska jag visa leg i en butik, tex, om jag hämtar paket, så är det körkortet, även om jag har ett Nationellt ID (polisens) i byrålådan. Det skaffade jag för att klara mig om jag skulle mista körkortet, och för att smidigt kunna förnya mitt Bank-ID, eftersom min bank numera kräver att jag scannar av ett nationellt ID eller pass för att förnya ett Bank-ID.

Permalänk
Medlem

Skaffade Freja ID, för att få lite variation i tillvaron. Och för att ha det på en annan enhet där jag inte har Bank-ID. Problemet är att stödet är klent för att lägga till betalkort i google wallet, samsung pay, etc.

Så, får fortsätta med Bank-ID till närapå 100%.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Kan man existera i Sverige utan BankID?

Det går men är svårt.

Är sorgligt att den enda allmänt accepterade ID-tjänsten vi har är BankID vilket styrs av våra giriga skit banker.
Vi behöver ett e-ID som drivs av staten och vi behöver det nu.

Som ett exempel tjejen hade stora problem med det i början innan hon fick sitt anställningskontrakt fixat, hon är från början från ett icke EU-land (Indien) och bankerna både SEB och Swebank vägrade att registrera henne som kund innan anställningskontraktet hade kommit något som de inte får de är egentligen skyldiga enligt lag och fixa konto.

Så i hennes fall så blev räddaren i nöden Freja e-ID de hade inga som helst problem med att registrera henne och de få ställen som vi behövde det till hade support för Freja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är väl framförallt papperslösa och gästarbetare som använder det, individer utan personnummer.

Fel du måste fortfarande ha ett personnummer eller samordningsnummer för att kunna få ett e-ID det är ett krav.
Problemet är våra giriga skit banker som oftast vägrar att ta sig an den gruppen av kunder där med inget BankID.