Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Accesspunkt

Behöver skaffa en accesspunkt till kidzens PS5. Finns det några tips på en bra sådan som går att koppla till någon app? Väldigt less på att behöva dra ut strömmen till routern så allt dör:) Jag har kollat på Ubiquiti men är inte så haj på detta. Någon som redan sitter på en lösning?

Permalänk
Medlem

Känns som att det behövs lite mer info här för att få ett bra svar.

1. Vad exakt är problemet med din nuvarande lösning? Varför behöver du dra ut sladden till routern?
2. Har du möjlighet att dra sladd till APn? Kan du dra en direkt till ps5an istället?
3. Hur stor yta behöver den täcka?
4. Vad vill du få ut genom att koppla den till en app? Är det bara för enkelhetens skull att installera eller är det något mer du är ute efter?
5. Vad har du för budget?

Permalänk

Jag vill slippa dra ut sladden till routern för att stänga av wifi till Ps5:an. Tänker då att en accesspunkt kan vara en lösning om man kan ha en app till den. Att då koppla PS5.ans wifi till accesspunkten och kan då stänga av wifi när det blir dags för sängen.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken prestanda vill du ha ur, alternativt vilken prisklass siktar du på?

Jag brukar tipsa om Ubiquitis accesspunkter, UniFi. Tex AP AC Lite. https://www.webhallen.com/se/product/233075-Ubiquiti-UniFi-UA...
Om du väljer en annan modell så kan man behöva komplettera med rätt PoE injector för strömförsörjning.

UniFi har en app. Det du får göra om du vill stänga ner trådlöst nätverk i appen är att gå in i inställningar och pausa det nätverk du satt upp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Alright, ja unifi är ju en väg att gå och är väl kända för att ha lite enklare interface än andra. Har inte använt deras app. Då klarar du dig nog på deras billigaste modell eller om du hittar någon begagnad här på marknaden, brukar dyka upp titt som tätt.

Men kan vara värt att undersöka om din router redan har nån funktion för att stänga av wifi eller kan blocka mac adress på schema.

Ett annat alternativ är ju att skaffa en billig AP eller router och sätta den i ett ”smart” eluttag som du sedan stänger av.

Permalänk
Medlem

Du bör kanske kolla upp detta istället?

- https://www.playstation.com/sv-se/parental-controls/

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av apa123456:

Behöver skaffa en accesspunkt till kidzens PS5. Finns det några tips på en bra sådan som går att koppla till någon app? Väldigt less på att behöva dra ut strömmen till routern så allt dör:) Jag har kollat på Ubiquiti men är inte så haj på detta. Någon som redan sitter på en lösning?

Jag har en EdgeRouter-X och en ubiquity AP. Det var länge sedan jag petade på dom, men vad jag minns så var det inte alls invecklat att ställa in och komma igång. "Inte så haj på detta" antar jag innebär att du inte har någon skräddarsydd lösning för hemnätverksmiljön med VLAN och annat som kan krångla till det.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk

Nä här hemma kör vi plug-and-play:) Men det får nog bli en sådan här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...

Dock rätt surt med 1500 spänn. Jag kan inte förtå hur Tele2 (fd ComHem) inte kan ha tidstyrt nätverk i sina inställningar. De har bara totaltid för en dag.

Permalänk
Medlem

Accesspunkten lär ge bättre täckning men kommer inte PS5 koppla över sig till routern igen om accesspunkten försvinner?

Annars kan du sätta upp ett gästnätverk som PS5 är kopplad till och stänga av det vissa tider på dygnet?

Nätverk är inte min starkaste sida. Begagnad router kanske är billigare än en accesspunkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QRikard:

Accesspunkten lär ge bättre täckning men kommer inte PS5 koppla över sig till routern igen om accesspunkten försvinner?

Annars kan du sätta upp ett gästnätverk som PS5 är kopplad till och stänga av det vissa tider på dygnet?

Nätverk är inte min starkaste sida. Begagnad router kanske är billigare än en accesspunkt.

Man får sätta upp ett nätverk med eget namn till PS5'an som är det enda den får använda.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Allt det du önskar går att göra med vilken router som helst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

krånglig lösning istället för att sätta parental controls på konsolen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apa123456:

Nä här hemma kör vi plug-and-play:) Men det får nog bli en sådan här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/accesspu...

Dock rätt surt med 1500 spänn. Jag kan inte förtå hur Tele2 (fd ComHem) inte kan ha tidstyrt nätverk i sina inställningar. De har bara totaltid för en dag.

God fortsättning!

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070