Alla fyndtips från mellandagsrean

Veckans fråga: Vilken ID-tjänst använder du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken ID-tjänst använder du?

Freja e-ID nådde en miljon användare i somras. Vilken legitimation använder du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört talas om nåt "freja"

Permalänk
Medlem

Kan man existera i Sverige utan BankID?

Permalänk
Medlem

Bank-ID då Freja inte stödjs överallt

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så gick det inte att legitimera sig med BankID på Stadium nyligen, de "använde bara Freja"...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Har båda men är bara Bank-ID som används i praktiken

Permalänk
Medlem

Flerval... ?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Använder aktivt Freja överallt där det går. Bra med fler aktörer.

Permalänk
Medlem

Aldrig använt Freja och vet ingen bekant heller som använder det.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Aldrig använt Freja och vet ingen bekant heller som använder det.

Är väl framförallt papperslösa och gästarbetare som använder det, individer utan personnummer.

Utlämningsstället (tror paket från Postnord) godkände inte Freja som id-handling när jag stod bakom någon på Hemköp förra veckan.

Permalänk
Medlem

Jag svarade "Annat" eftersom vi identifierar varandra genom hemliga handskakningar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Utlämningsstället (tror paket från Postnord) godkände inte Freja som id-handling när jag stod bakom någon på Hemköp förra veckan.

Måste antingen vara något nytt, eller bara det stället som gör/gjort fel.
FrejaID har annars varit giltigt som ID-handling sedan slutet 2021 hos Postnord.

https://www.postnord.se/om-oss/nyheter-press-och-artiklar/202...

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Har inte använt något av dem ännu och har ändå alltid ID-handling på mig.
Ett par veckor efter att jag aktiverade ID-funktionen i BankID appen så var det plötsligt försvunnet. Har inte brytt mig om att aktivera funktionen igen...

Permalänk

För många år sedan kände jag äldre personer som knappt kunde byta kanal på deras Tv. De tänker skaffa sig smartphone för snart kommer det krävas bankid för att besöka toaletten i samhället sa dem. Och jag tänkte, nej, nej ni bör inte ha en smartphone med Bankid.

Min poäng är att man kan behöva olika slags ID. En seriös privat, en mer allmän privat. Där den allmän kan användas lite mer vårdslös. Jag vet inte hur smart denna tanke är om det blir så mycket enklare.
Det känns dock helt fel att samma ID-tjänst som används till det absolut viktigaste folk har. Även skulle kunna användas till struntsaker.

Samtidigt lever vi i en ID kort, vpn program, säkerhetsdos inflation.
Min åsikt är att nej, att bära med sig 10st olika ID kort för olika saker/tjänster gör det inte så mycket säkrare än att bara ha med sig en ID kort som är säker. Detta för när man har 10st ID kort med sig, så får man hela tiden kontrollera att dessa 10st är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Har inte använt något av dem ännu och har ändå alltid ID-handling på mig.
Ett par veckor efter att jag aktiverade ID-funktionen i BankID appen så var det plötsligt försvunnet. Har inte brytt mig om att aktivera funktionen igen...

Hur lever man utan bankid?

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng är att man kan behöva olika slags ID. En seriös privat, en mer allmän privat. Där den allmän kan användas lite mer vårdslös. Jag vet inte hur smart denna tanke är om det blir så mycket enklare.
Det känns dock helt fel att samma ID-tjänst som används till det absolut viktigaste folk har. Även skulle kunna användas till struntsaker.

Ser inte varför det skulle spela någon roll... Det är ju inte som att du skickar en kopia på din privata nyckel till dem.

Permalänk
Medlem

Bank-ID
Freja använt 1 gång för några år sedan, har det dock aktivt fortfarande så.

Att leva utan Bank-ID låter för jävla jobbigt, enormt pass på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Använder aktivt Freja överallt där det går. Bra med fler aktörer.

Instämmer.
Och egentligen är det fullständigt katastrofalt att det är banken och inte staten som utfärdar legitimationen. Banken kan ju bl.a spärra ens personnr från bankid, åtminstone upp till ett år vad jag sett. Och då kan man inte aktivera bankid hos någon annan bank heller. Vet inte riktigt vad man måste lyckas göra för att uppnå det stadiet, men ändå... Det är ju ens legitimation, man använder ju detta en hel del. Tänk om man plötsligt inte fick ha sitt körkort eller pass. Tjoff bara, nu är du papperslös. Skyll dig själv. Vilket övertramp liksom...

Vet att det kollas på en statlig e-id men det lär väl ta sin lilla tid innan det är klart.
Jag har skaffat freja och använder det där det går, men det går ju knappt för alla kör med bankid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur lever man utan bankid?

Jag tänkte bara på den någorlunda nya funktionen som är tänkt att motsvara vanligt ID-Kort men som går att visa upp genom appen. BankID som sådant måste man ju ha idag för att undvika vad som borde kunna klassas som ren diskriminering. 😑

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ser inte varför det skulle spela någon roll... Det är ju inte som att du skickar en kopia på din privata nyckel till dem.

Jag ser lite skillnad på nivåer av olika identifikationer.
Bankid, så vad tusan är det nu man går med på? Man får granska alla paragrafer ner i minsta detalj.
Ett annat slags ID skulle kunna vara mer flummigt och användas mer vårdslös, med detta så kan man inte gå med på vad som helst. Jag funderar dock på om det är så smart för den stora skaran?

Jag själv spelar inte. Men om jag skulle spela på nätet, så känns bankid att legitimera sig på många av dessa lite skumma sidor som ändå har reklam på Tv3, Tv4, Tv6 så känns det för mig så inåth-lvete fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Inget cogito ergo sum utan BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är väl framförallt papperslösa och gästarbetare som använder det, individer utan personnummer.

Trodde det var ungdomar. Har iallafall ett jobb där jag dagligen kollar identitetshandlingar och när det är tonåringar som ska börja jobba har dom ibland freja.
Använder körkort som id-handling och BankID där jag kan, tex försäkringskassans digitala system eller bank-appen.
Har alltså inte skaffat ett "riktigt" id-kort digitalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

vi har en på jobbet från Ukraina, och han fick först sitt personnummer för någon månad sen så han kan skaffa BankID. men tiden utan kunde han ändå göra de flesta ärenden som kontakt med vårdcentral, bank, diverse myndigheter och företag . det tog oftast tid när företag/myndigheter frågade "vad har du för personnummer". men efter ett tag började de lära sig hur de skulle hantera ärendet utan personnummer

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Bank-ID för saker online som bankärenden/apotek/myndigheter osv. Behöver jag legitimera mig i butik så är det mitt nationella ID-kort som gäller. Vet inte vad jag ska välja i svarsalternativen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Förstår inte frågan ”vilket e-legg använder du” och som svarsalternativ finns fysiska alternativ?

Permalänk
Medlem

Tyvärr måste man ha PankID hos vissa myndigheter, jag undviker det dock så mycket jag kan, då min telefon är endast för privat bruk.(Bankerna har redan klorna väldigt långt in i myndigheter)

När myndigheter eller arbetsgivare förser mig med en telefon så kan jag absolut ha mina ID på den... också.
Jag vägrar dock ansvara för hårdvaran, mjukvaran, eller uppkopplingen då det är en oacceptabel ansvarsförskjutning.
Självklart har jag ett fysiskt ID-kort eller ett pass, ibland även bägge privat.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Tyvärr måste man ha PankID hos vissa myndigheter, jag undviker det dock så mycket jag kan, då min telefon är endast för privat bruk.(Bankerna har redan klorna väldigt långt in i myndigheter)

När myndigheter eller arbetsgivare förser mig med en telefon så kan jag absolut ha mina ID på den... också.
Jag vägrar dock ansvara för hårdvaran, mjukvaran, eller uppkopplingen då det är en oacceptabel ansvarsförskjutning.
Självklart har jag ett fysiskt ID-kort eller ett pass, ibland även bägge privat.

Börja jobba på bank, problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

FrejaID har funnits betydligt längre, och kan användas av personer med bara samordnnigsnummer, samt av medborgare i en hel drös länder(hela EU plus ett tiotal) En tysk student kan t,ex regga ett freja ID med sitt biometriska pass och sen hämta ut paket med bara mobilen i sverige.
Bank IDs variant är väldigt färsk i sammanhanget. Freja erbjuder även organisations-ID som ersättare till fysiska plastkort. Väldigt poppis hos kommuner t,ex.

För privatpersoner gäller båda på ungefär samma ställen, minus systembolaget i frejas fall, det och att alla redan hade bankID installerat fick nog det att explodera. Hade Freja fixat en deal med systembolaget när dom lanserade digitalt id-kort för flera år sedan så hade förmodligen användningen sett rätt annorlunda ut.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Instämmer.
Och egentligen är det fullständigt katastrofalt att det är banken och inte staten som utfärdar legitimationen. Banken kan ju bl.a spärra ens personnr från bankid, åtminstone upp till ett år vad jag sett. Och då kan man inte aktivera bankid hos någon annan bank heller. Vet inte riktigt vad man måste lyckas göra för att uppnå det stadiet, men ändå... Det är ju ens legitimation, man använder ju detta en hel del. Tänk om man plötsligt inte fick ha sitt körkort eller pass. Tjoff bara, nu är du papperslös. Skyll dig själv. Vilket övertramp liksom...

Vet att det kollas på en statlig e-id men det lär väl ta sin lilla tid innan det är klart.
Jag har skaffat freja och använder det där det går, men det går ju knappt för alla kör med bankid.

Innan jag fick mitt körkort hade jag ett ID utfärdat av min bank. ( 80-90-tal )
Tror de flesta ID'n utfärdades av banker även innan e-legitimation om man inte räknar med pass.
Så det är ju inget nytt fenomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Instämmer.

Bankerna är regeringigen i sverige, trodde alla visste det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

VET DU VEM JAG ÄR!!!!!

"Ska-ru ha en smäll eller?" Det brukar räcka som "ID-handling".