Hjälp att värdera bil
Hej,
Vänder mig till forumet då det kanske finns en och annan bilintresserad här som kan ge tips och förslag för lösning av en bilförsäljning.
Jag har fått ärva en bil som då innebär att jag blir andra ägaren. Jag har tyvärr en väldigt begränsad kunskap om bilar. Bilen i fråga är en Nissan Qashqai i årsmodell 2011. Kort tid efter att jag fått bilen så fick vi inbrott vilket resulterade i att jag bytte ut radion till vad som är den bästa bilradion jag kunde hitta 2022. Modell Pioneer AVH-Z5200DAB även backkamera installerades. Bilen har gått igenom samtliga besiktningar utan anmärkning förut 1 lampbyte. Batteribyte förra året och service 2021. mätare på ca 10900
Utöver ovan uppgradering så har bilen fått en backskada som skulle behöva återgärdas. Vi har fått ett estimat på 15000 kr för denna skada (har endast kollat med mekonomen service personal) så den kostnaden kanske inte är korrekt.
När jag värderar bilen och kollar liknande modeller med samma miltal så ligger priset på 70000-100000 kr förstår såklart att skadan minskar värdet med säkert 20000 kr men vi fick idag en värdering på vi köper din bil på 27000 kr vilket kändes som ett extremt skambud. Bara vinterdäcken/radion och annat som vi köpt till landar på den summan. Helt nya vinter+ sommardäck 1-2 säsonger med minimal körning.
Personen sa att det förmodligen läckte olja från bilen men jag insåg själv att det va kondensvatten då personen dragit igång aircondition på max. Antar att det är vanligt att det sker?, samt att personen inte ens visste hur man drog ut sidospeglarna. Jag kommer försöka få en annan värdering men vill veta hur jag gör det bäst.
Någon annan som sålt bil i stockholm som inte sålt till privatpersoner som vet vilken/vilka firmor man ska vända sig till. Känns som en djungel därute.