Permalänk
Medlem

Hjälp att värdera bil

Hej,

Vänder mig till forumet då det kanske finns en och annan bilintresserad här som kan ge tips och förslag för lösning av en bilförsäljning.

Jag har fått ärva en bil som då innebär att jag blir andra ägaren. Jag har tyvärr en väldigt begränsad kunskap om bilar. Bilen i fråga är en Nissan Qashqai i årsmodell 2011. Kort tid efter att jag fått bilen så fick vi inbrott vilket resulterade i att jag bytte ut radion till vad som är den bästa bilradion jag kunde hitta 2022. Modell Pioneer AVH-Z5200DAB även backkamera installerades. Bilen har gått igenom samtliga besiktningar utan anmärkning förut 1 lampbyte. Batteribyte förra året och service 2021. mätare på ca 10900

Utöver ovan uppgradering så har bilen fått en backskada som skulle behöva återgärdas. Vi har fått ett estimat på 15000 kr för denna skada (har endast kollat med mekonomen service personal) så den kostnaden kanske inte är korrekt.

När jag värderar bilen och kollar liknande modeller med samma miltal så ligger priset på 70000-100000 kr förstår såklart att skadan minskar värdet med säkert 20000 kr men vi fick idag en värdering på vi köper din bil på 27000 kr vilket kändes som ett extremt skambud. Bara vinterdäcken/radion och annat som vi köpt till landar på den summan. Helt nya vinter+ sommardäck 1-2 säsonger med minimal körning.

Personen sa att det förmodligen läckte olja från bilen men jag insåg själv att det va kondensvatten då personen dragit igång aircondition på max. Antar att det är vanligt att det sker?, samt att personen inte ens visste hur man drog ut sidospeglarna. Jag kommer försöka få en annan värdering men vill veta hur jag gör det bäst.

Någon annan som sålt bil i stockholm som inte sålt till privatpersoner som vet vilken/vilka firmor man ska vända sig till. Känns som en djungel därute.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Hej,

Vänder mig till forumet då det kanske finns en och annan bilintresserad här som kan ge tips och förslag för lösning av en bilförsäljning.

Jag har fått ärva en bil som då innebär att jag blir andra ägaren. Jag har tyvärr en väldigt begränsad kunskap om bilar. Bilen i fråga är en Nissan Quashi årsmodell 2011. Kort tid efter att jag fått bilen så fick vi inbrott vilket resulterade i att jag bytte ut radion till vad som är den bästa bilradion jag kunde hitta 2022. Modell Pioneer AVH-Z5200DAB även backkamera installerades. Bilen har gått igenom samtliga besiktningar utan anmärkning förut 1 lampbyte. mätare på ca 10900

Utöver ovan uppgradering så har bilen fått en backskada som skulle behöva återgärdas. Vi har fått ett estimat på 15000 kr för denna skada (har endast kollat med mekonomen service personal) så den kostnaden kanske inte är korrekt.

När jag värderar bilen och kollar liknande modeller med samma miltal så ligger priset på 70000-100000 kr förstår såklart att skadan minskar värdet med säkert 20000 kr men vi fick idag en värdering på vi köper din bil på 27000 kr vilket kändes som ett extremt skambud. Bara vinterdäcken/radion och annat som vi köpt till landar på den summan. Helt nya vinter+ sommardäck 1-2 säsonger med minimal körning.

Personen sa att det förmodligen läckte olja från bilen men jag insåg själv att det va kondensvatten då personen dragit igång aircondition på max. Antar att det är vanligt att det sker?, samt att personen inte ens visste hur man drog ut sidospeglarna. Jag kommer försöka få en annan värdering men vill veta hur jag gör det bäst.

Någon annan som sålt bil i stockholm som inte sålt till privatpersoner som vet vilken/vilka firmor man ska vända sig till. Känns som en djungel därute.

Kan du inte laga backskadan via försäkringsbolaget? Borde vara runt 4500

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du inte laga backskadan via försäkringsbolaget? Borde vara runt 4500

Tyvärr inte. skadan skedde typ 1 vecka efter att jag bytt från heltförsäkring till halvförsäkring då bilen mest stod i garage. Ska det fixas så måste jag lägga ut hela summan själv.

Permalänk
Medlem

Värdet beror huvudsakligen på antal mil, ålder och skick.
Är det en lackskada eller skada på karossen?
Normalt sett hade din bil varit värd 30k kanske om de gått 20k mil, men efter pandemin och inflation är priserna mycket högre än vad de någonsin varit. 12 år gamla bilar kan mycket väl vara värda 100k om de är i bra skick.
Extrautrustning och tillbehör är ofta inte värt någonting alls på en standardbil, utan då får du sälja allt separat.
Sätt ut en annons på blocket annars, men du får vara beredd på en massa prutare.
Du skulle kunna testa med någon som Riddermark, men jag tror inte du får värst mycket för bilen av en bilsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Värdet beror huvudsakligen på antal mil, ålder och skick.
Är det en lackskada eller skada på karossen?
Normalt sett hade din bil varit värd 30k kanske om de gått 20k mil, men efter pandemin och inflation är priserna mycket högre än vad de någonsin varit. 12 år gamla bilar kan mycket väl vara värda 100k om de är i bra skick.
Extrautrustning och tillbehör är ofta inte värt någonting alls på en standardbil, utan då får du sälja allt separat.

Det är en lackskada men även en karossskada på backsidan så den behöver om jag förstått det rätt byta ut en del av karrosen. inget funktionsfel men skadan syns.

Det jag tycker är konstigt är att felfria modeller med samma miltal går för närmare 100k men min skada mer än halverar bilensvärde när den i övrigt är i bra skick? Ska man fixa skadan för 15000 papp och sälja den så istället?
Tycker att jag bör kunna få 40000-50000 kr för bilen iallafall. förstår att kringutrustning inte gör så mycket men radion innebär att bilen nu har navigering waze och google maps samt alla andra smartfunktioner som spotify android auto och carplay,backkamera som övriga modeller inte har för den årgången. bör ju ändå höja värdet med någon tusenlapp?

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Tyvärr inte. skadan skedde typ 1 vecka efter att jag bytt från heltförsäkring till halvförsäkring då bilen mest stod i garage. Ska det fixas så måste jag lägga ut hela summan själv.

Min kollega sålde annars via kvd och fick dubbla mot vad den värderades till hos 3 firmor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Är bara att värdera på olika sidor. Blocket har också en tjänst som värderar bil, både privat och via säljare.

https://www.blocket.se/tjanster/vardera-bil

Räkna bort lite på skadan där. Priset stämmer ganska väl in på min bil när jag testar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

KVD har en tjänst online som värderar din bil.
Testa den och se om det skiljer mycket mellan det du fick på ViKöperDinBil.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering?srsltid=AfmBO...

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Det är en lackskada men även en karossskada på backsidan så den behöver om jag förstått det rätt byta ut en del av karrosen. inget funktionsfel men skadan syns.

Det jag tycker är konstigt är att felfria modeller med samma miltal går för närmare 100k men min skada mer än halverar bilensvärde när den i övrigt är i bra skick? Ska man fixa skadan för 15000 papp och sälja den så istället?
Tycker att jag bör kunna få 40000-50000 kr för bilen iallafall. förstår att kringutrustning inte gör så mycket men radion innebär att bilen nu har navigering waze och google maps samt alla andra smartfunktioner som spotify android auto och carplay,backkamera som övriga modeller inte har för den årgången. bör ju ändå höja värdet med någon tusenlapp?

Skulle inte lägga en krona på att fixa något.
Testa KVD och Riddermark för att se vad de vill ge, men de ska sälja med marginal.
Varför inte bara sätta ut en annons på Blocket med ärlig beskrivning så får de pruta ned bilen till 70k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min kollega sålde annars via kvd och fick dubbla mot vad den värderades till hos 3 firmor

Tack kanske är vägen att gå.

Skrivet av sworst:

KVD har en tjänst online som värderar din bil.
Testa den och se om det skiljer mycket mellan det du fick på ViKöperDinBil.

https://www.kvd.se/ovriga-tjanster/bilvardering?srsltid=AfmBO...

Jag får ett förslag på 77000 kr för bilen. men då är inte skadan inräknad men jag har lagt till mycket slitage. Får försöka kontakta dom imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skulle inte lägga en krona på att fixa något.
Testa KVD och Riddermark för att se vad de vill ge, men de ska sälja med marginal.
Varför inte bara sätta ut en annons på Blocket med ärlig beskrivning så får de pruta ned bilen till 70k?

Nää så jag känner, inte så sugen på att fixa en skönhetsskada.
Vill helst sälja till bilfirma då det är skönt att slippa ha med "bästa pris" och folk som inte dyker upp etc. Bilen är inte heller i närheten av där jag bor nu heller. skulle vara mycket smidigare men inte för 1/3 av potentiellt pris. vill privatpersoner ens köpa bilar som har en karrosskada?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Är bara att värdera på olika sidor. Blocket har också en tjänst som värderar bil, både privat och via säljare.

https://www.blocket.se/tjanster/vardera-bil

Räkna bort lite på skadan där. Priset stämmer ganska väl in på min bil när jag testar.

intressant på blocket blir priset 84000-90000 kr. glad att man gick på magkänsla och inte släppte bilen iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Nää så jag känner, inte så sugen på att fixa en skönhetsskada.
Vill helst sälja till bilfirma då det är skönt att slippa ha med "bästa pris" och folk som inte dyker upp etc. Bilen är inte heller i närheten av där jag bor nu heller. skulle vara mycket smidigare men inte för 1/3 av potentiellt pris. vill privatpersoner ens köpa bilar som har en karrosskada?

Det finns alla möjliga personer.
Vissa vill bara ha en bil till lågt pris, andra fixar saker själva och tredje kommer klaga på precis allt.
Sätter man ett lågt pris brukar det ju gå fortare att sälja dock.

Permalänk
Medlem

Fixa saker och sedan sälja till en firma (kvd etc) är nog ingen idé, då är nog lika bra att sälja ofixat. De kan reparera mycket billigare än vad man själv betalar i en verkstad. Däremot om man ska sälja till privatpersoner, då kan det vara värt att reparera, men, då kan det ju bli mer krångel om bilen sedan inte motsvarar förväntningarna.

Jag mer eller mindre dumpade min 20 år gamla bil då jag bedömde det som att reparationskostnaderna var orimliga (rejält sprucken framruta pga stenskott, ojämn gång, handbroms som inte gick att använda utan att "lossa" den med våld under bilen, med mera), jag hade nog kunnat få 20 000 då den var besiktad nästan ett år framåt, men nu skrev jag ner allt som var skit med bilen på ett papper och dumpade den på en bilfirma vid ett inbyte, skulle tro att jag fick 5000 för bilen kanske i praktiken, och så kan jag sova lugnt; däremot skulle jag gärna sålt vinterdäcken separat men det gick inte då de satt på bilen - sommardäcken fick jag senare en knapp tusing för)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Upskattas. Jag kommer lämna in bilen på måndag till KVD så får vi se vad det landar i.

Permalänk
Medlem

Testa med Riddemark, sålde min bil till de. Hade fått ca 155 000 om jag sålt den privat.
Jag fick 140 000 så det får man nog vara nöjd med. Skönt att slippa alla "Sista priset" kompisar.

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden.Vi fick bilen sålt till 75000 kr. Riktigt nöjd.

Tackar för tipsen om KVD kommer både köpa och sälja via dom framöver.

ackar
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Uppdaterar tråden.Vi fick bilen sålt till 75000 kr. Riktigt nöjd.

Tackar för tipsen om KVD kommer både köpa och sälja via dom framöver.

Kanon.
Vad var provisionskostnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Kanon.
Vad var provisionskostnaden?

För allt under 100 000 så tar dom 10 000 i provision.