Krönika: Star Wars Outlaws är lyxunderhållning

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Star Wars Outlaws är lyxunderhållning

André har spelat Star Wars Outlaws, men tycker hårdvarutröskeln är för hög för att avnjutas av flera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Förr i tiden. Så var den hårdvaran som krävdes för att spelet skulle gå att spela den hårdvara för att spelet ska gå att starta utan att krasha. När doom 2 kom så skulle många vilja testa det även om fps var nere på 10.

Idag så är det helt andra krav. Star Wars Outlaws går att köra på en ps5, där självklart ps5 är en lyxprodukt för många småbarnsgfamiljer.

Jag tror Star Wars Outlaws kommer bli som Star Wars Battlefield. Skitgrymt på alla sätt och viss, både grafisk, ljudet och karaktärerna. Det enda negativa om spelet jag kan komma på var att det är så fruktansvärt tråkigt att spela. Jag vet inte varför, men efter man har dräglat över hur bra det grafiska är så vill man ha nöje.

Permalänk
Medlem

Det får vara hur "snyggt" som helst.
Denna typer av spel blir inte bättre för det.
Jag skulle gissa att dom som gillar den här typen av mellanmjölk endå inte är några entusiaster så spela på konsol eller lägre speccad hårdvara kommer duga gott och väl för dom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet här, vi pratar om en handfull spel som kräver sjuka maskiner för att spela, hur många spel släpps det per år? 3000? (jag chansar här, men många spel är det).

Att sen målgruppen är mindre är väl ett problem för spelutvecklarna, eller? De som sitter med 4070+ kan lira och vi andra (nej, jag har inte sådan hårdvara själv) får spela ett annat spel, det är ju ingen brist på bra spel direkt.

Att det finns spel/mjukvara som pushar gränserna är ju en av de saker som gör denna hobbyn rolig.

Permalänk
Medlem

Jättekul att någon utvecklare äntligen skiter fullständigt i att folk sitter på Gtx 1060 och liknande 😅. Utveckling!

Varit fruktansvärt tråkigt för de som köpt 4090 och liknande att det inte finns några spel som tar ut prestandan riktigt ur dem för annat än massvis med fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sweclockers personal, gamear på konsoler och laptops. Ja vad ska man säga

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Det är ett helt annan typ av folk nu.
Man känner också att spelandet är väldigt slätstruket. Det som får uppmärksamhet är det från dom stora produktionerna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Såg att Digital Foundry menade att det var Avatar från ifjol med StarWars-skin på, exakt samma teknologi och motor och "lika snyggt".

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Det är RTX Direct Illumination som köttar sönder din gpu. Stäng av den så kommer det flyta på mycket bättre 🙂

Ubi har även sagt att det är en bugg med den inställningen som gör att det äter upp för mycket av hårdvaran

Permalänk
Medlem

Flesta spel är också uselt optimerade. Se hur oerhört snygga nya doom spelen är samtidigt som en potatis kan köra dem.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Det är ju perfekt att dessa spel görs, då kan man spela dem på Steam Deck 3 om några år, och köpa en nyckel för några tior dessutom. Ser inga problem med det

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är lipsyncen rätt så kass i spelet, ser så plastigt ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är det bara jag eller är lipsyncen rätt så kass i spelet, ser så plastigt ut

Nope, inte bara du...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Fissure:

Äh har tillgång till flådig datorer på jobbet, så har inte behov av att ha någon hemma. Men det kanske det blir ändring på sen! 😊

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som spelar på ett 4090?
Får en ganska brutal minnesanvänding när man kollar med GPU-Z.

Allting utmaxat 2160P och dlss quality, den börjar lite lugnt på 14gig och ökar upp till ca 22gig när man far runt lite.
Är det normalt tro?

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Är det någon mer som spelar på ett 4090?
Får en ganska brutal minnesanvänding när man kollar med GPU-Z.
<Uppladdad bildlänk>

Allting utmaxat 2160P och dlss quality, den börjar lite lugnt på 14gig och ökar upp till ca 22gig när man far runt lite.
Är det normalt tro?

Har du installerat hotfixen? Står något om vram men är osäker på exakt vad de menar.

Permalänk
Avstängd

Spelet är vansinnigt fult ibland. Spelet kräver uppskalning att ens vara spelbart i 1440p eller högre med 4070. Lumens reflektioner ser helt åt skogen dåliga ut också speciellt i vattendrag.

För att inte tala om animationerna framförallt i dialoger.

Gameplay logiken skulle behövt kokas i ytterligare ett år.

Att folk har mage att försvara det här spelet säger bara en sak.. "pushar gränser" lol.

Permalänk
Medlem

På stenåldern, när jag började med PC så va ens dator kass redan när man kom hem med den från affären. Det gick framåt i sådan jäkla takt! Vi är bortskämda idag med 60+ fps på ultra settings som minimumkrav.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man spela det på konsol och slippa tänka på att uppgradera för x antal tusen.

Jag gillar fortfarande pc-spel men såna här spel föredrar jag på konsol så jag slipper uppgradera min pc varje gång det krävs för dessa mer krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Eller så kan man spela det på konsol och slippa tänka på att uppgradera för x antal tusen.

Jag gillar fortfarande pc-spel men såna här spel föredrar jag på konsol så jag slipper uppgradera min pc varje gång det krävs för dessa mer krävande spel.

Kan det spelas på ps5 kan du köra den på en potatis pc också...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Man kan ju nästan tro att folk glömt att det går att sänka inställningarna i spel.
Minns inte att det ansågs negativt att inte kunna maxa Crysis när det släpptes, snarare tvärtom.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Minns när jag lirade Diablo 2 i typ 10fps eller ännu tidigare Jagged Alliance 2 i runt 5fps. När man var liten var man inte så kräsen haha

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

Minns när jag lirade Diablo 2 i typ 10fps eller ännu tidigare Jagged Alliance 2 i runt 5fps. När man var liten var man inte så kräsen haha

Exakt samma minne har jag. Det stod ett systemkrav och en var så stolt över hur duktig en var att man ändå fick igång spelet. Men det var så segt så..

Permalänk

Genom att välja ett spel som är långt ifrån optimerat, fullt med buggar och som använder sig av tvingande RTXDI som gör spelet tungdrivet (går att stänga av via konfigurationsfilerna om man vet vad man gör men då får man ett spel med en helt förstörd ljussättning eftersom ingen rasterbelysning finns) så försöker skribenten att få PC-spelande till att vara "lyxunderhållning", när så inte är fallet.

Har du råd att lägga 7-800 kr på ett spel har du råd att spara 450 kr varje månad till en ny PC.

Köper du en dator för 35,000 kr kommer den att vara relevant i minst 5 år när det gäller AAA-titlar. När det sedan är dags att köpa en ny säljer du av den gamla och behöver bara ha sparat 27,000 kr (högt räknat) under dessa 5 år, och vem här kan inte spara 450 kr per månad?

Permalänk
Medlem

Jag ser det inte riktigt som ett problem.
Det är väl kul att det görs tekniska framsteg och att utvecklarna inte är rädda för att använda dessa?
Bortsett från den tråkiga perioden när Xbone och PS4 var bromsklossar så har det alltid kostat att ligga på topp.
Jag fixade att spela Unreal Tournament mjukvarurenderat i 320x240. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Jag ser det inte riktigt som ett problem.

Det är väl kul att det görs tekniska framsteg och att utvecklarna inte är rädda för att använda dessa?

Kan du eller någon annan ge exempel på dessa framsteg?

Finns en fin youtube video som jämför konversationerna med assassins creed unity. Och det här spelet är helt sorgligt i jämförelse.

Grafiken är inte mycket att heja över.
Cyberpunk med hdr och rt ser som helt annan värld ut med undantag för npcer. Som i outlaws inte ens reagerar eller är medvetna om att du existerar.

Helt själlöst.

Galet också att spelet kan tugga 17-19gb vram i 1080p.

Att frankrike och kanada än idag ger pengar till ubisoft är helt sjukt.

Permalänk
Medlem

"För de som siktar på 4K-upplösning med ray tracing, är kraven ännu högre"

Nähä?
Är hårdavrukraven högre för höga upplösningar?
Wow.

Visa signatur

Dator: i5 10600k w/ Scythe Mugen 2 rev.B @ Stock | MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus OC | MSI Tomahawk z490 | Fractal Design Newton R3 600W | HyperX Fury 3200MHz CL16 2x16 GB | Silverstone Fortress FT-02 | Crucial MX100 SSD 256GB | 2TB WD Green | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hörde att en teknologi i Unreal 5 som ska förbättra prestanda är o-optimerat och skadar prestanda, nanite hette det.
https://youtu.be/M00DGjAP-mU?si=oeuyqZLVb0kPgoMF

Fixar ju inte dålig story men inte sett mycket snack om det från de relevanta nyheterna, hade kanske fått Unreal devs tummen ur att fixa det.
Istället använda framegen för att kompensera, usch

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Kan du eller någon annan ge exempel på dessa framsteg?

Finns en fin youtube video som jämför konversationerna med assassins creed unity. Och det här spelet är helt sorgligt i jämförelse.

Grafiken är inte mycket att heja över.
Cyberpunk med hdr och rt ser som helt annan värld ut med undantag för npcer. Som i outlaws inte ens reagerar eller är medvetna om att du existerar.

https://m.youtube.com/watch?v=KKBgyv4clug

Helt själlöst.

Galet också att spelet kan tugga 17-19gb vram i 1080p.

Att frankrike och kanada än idag ger pengar till ubisoft är helt sjukt.

Ja mer eller mindre samtliga spel annars hade vi överhuvudtaget inte haft vektorbaserad grafik.
Nej karaktärsmodellerna verkar inte ha varit någon större prioritering i Outlaws.
Många gånger så jämförs dock äpplen och päron som i fallet med texturer vars ljussättning är bakad mot ex ljussättning i realtid.
Slutresultatet kanske inte alltid imponerar men det går framåt och det såg betydligt sämre ut bara för några år sedan när övergången började.
Det är i sig ganska ointressant att spelet kan nyttja 17-19 GB VRAM om det finns tillgängligt.
Det är bättre att cacha så mycket data det går om möjligheten finns.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan det spelas på ps5 kan du köra den på en potatis pc också...

Nja, det är nog en smärre överdrift. Men beror nog på definitionerna här.