Oavsett hur känt det är... skulle jag inte säga att det är sant. Tar vi Disney t ex var det inte Disney+ direkt som blödde pengar, det var hela koncernen med alla uppköp, kika lite på hur mycket Disney faktiskt äger... som inte visade sig vara lönsamt. Så man försöker sprida ut kostnader för att inte aktievärdet skall rasa helt... men ägandet av Disney gör att vinst är en positiv sak. De skiljer sig från de andra "drakarna". Senast 2019 köpte de även 21st Century Fox, så ledarskapet förde en extremt expansiv strategi.
Ser man till de andra större drakarna (exklusive netflix) är det exakt samma bolag och personer bakom som en gång i tiden köpte upp Satellit-tv, gjorde det sämre och höjde priserna markant. De har en lång historia av att vara så giriga som möjligt och sedan skylla på "pirater" och hur "dåligt" det går för dem, trots att de betalar enorma mängder pengar till sina aktieägare. (Skatteplanering är värt enorma summor)
Att 7.3bn dollar (Max i Warner Bros. Discovery koncernen) t ex inte med lätthet skulle täcka all infrastruktur runt en streamingtjänst OCH täcka upp minskade förluster för fysiska försäljningar... mjae... skulle nog snarare säga att det är en ökad inkomst om man slår ihop det. Men ägarskapet har riskkapitalister, de är inte intresserad av "net profit" utan vill se ökad revenue för aktievärdets skull.
Jag kan inte säga exakt hur de sköter bokföringen eller hur de trollar, men som sagt... räcker inte 7.3bn dollar (plus 500m dollar) för att täcka infrastrukturen och minskad fysisk försäljning (men även kostnaden för fysisk försäljning blir mindre) och man INTE trollar med sifforna... är något riktigt generalknas. Kostnaderna jag tog upp var enbart "exempel", hur de verkligen gör kan jag inte säga utan att ha sett deras "böcker" så att säga. Och det kommer aldrig någonsin att hända
Att vara lönsam är inte (net profit) = bra för aktieägarna. (Men det KAN vara bra beroende på ägandeform etc)
Däremot är evigt ökande revenue och evigt ökande tillväxt = extremt bra för aktieägare.
(Hej och välkommen till riskkapitalister och skatteplanering)
Jag får nog gråta en tår, mitt företag gick 1 miljon minus detta år, det är synd om mig och
<insert skyll på valfri grupp här och lägg resurser på att lobba och övertyga politiker att gå mina ärenden>.
Men du är välkommen till min nya Yacht jag köpte i förra veckan för 500 miljoner!
(Ursäkta, men jag kunde verkligen inte låta bli då jag fann det ovan oerhört roande... kanske är lite för trött ha ha)