Microsoft utvecklar AI för sök i video- och ljudfiler

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utvecklar AI för sök i video- och ljudfiler

Vid sidan av Recall planerar Microsoft en ny AI-funktion för Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

intressant, eftersom att Mike Lynch som precis blivit mördad av CIA sålde ju samma AI funktion till HP, företaget heter Autonomy. CIA är väldigt intresserad av tekniken...

Ian Carroll har gjort intressant journalistik angående detta;

https://youtu.be/rvua5POw6xE?si=po-48Gk7TJZ0MpMM

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Så vill man ha sina filer ifred så måste man nu kryptera dom och gör man det, kommer dom utpekas som virus. (inte nu, det kommer i en senare patch)
Nej tack Pyttemjuk, dessutom kommer Windows 11 med telemetri så dom vet om man är en god eller ond användare i deras ögon.
Eftersom OneDrive inte varit en "hit" så vill dom nu ta över lokala diskar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Så MS ska gå igenom alla mina videofiler...och, ponera att funktionen skulle hitta något...olagligt? Vad gör den då? Anmälan till polisen?

Eller om den hittar "naturfilmerna" - ....(EDIT - tog bort lite skämt som kanske är NSFW, innan jag ens skrev klart inlägget )

Får hoppas att man själv får styra vilka filer den ska indexera...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Intressant utveckling vi går emot.. Säkerhet är alltid en fråga. Och frågan är vilket jobb man skulle ha idag för lugn och ro? Jag känner en som var utbildad lärare, men klarade ej av jobbet p.g.a föräldrarna..

Nej, man ska inte vara så pessimistisk. Det blir säkert bra. ta det bara försiktigt och låt andra vara försökskaniner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir säkert bra. ta det bara försiktigt och låt andra vara försökskaniner.

Ja, det är ju precis den inställningen som gjort världen till hur den ser ut idag. Varför göra nånting, eller bry sig, liksom?

On-topic: aldrig i h-vete.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

Nej tack, klarar att söka mig fram alldeles utmärkt själv m.h.a. filnamn.

Permalänk
Medlem

Körs det helt lokalt så ser jag inget fel med detta. Men vi vet ju hur företag tänker...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller för AI i operativsystemet direkt.

Men skulle inte förvåna mig att det lär krävas en CPU med NPU i Windows 12 eller dylikt, så det kan ta riktig maskin inlärning.
För kunna gå igenom allt som finns på datorn säkerligen bryter mot NIS2, och många andra grejer.

Kan tänka mig lite AI i typ Office däremot för kunna känna av i Outlook vilket som är verkligen skräp och inte ens ta emot dessa överlag. Men direkt i OS det är så nej nej.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk

Blir det lika bra som sökfunktionen i Outlook behöver vi inte vara oroliga.

Permalänk
Medlem

Inget behov av samt vill inte ha. Nu har det dessutom kommit flera kommentarer utan att någon nämnt Linux så då får jag ta på mig det. Verkar allt mer lockande med Linux.

Permalänk
Medlem

Intressant grej men jag undrar bara vad det hela har med AI att göra? Transkribera ljud till text har väl ändå gjorts i decennier och sen bara en sökbar indexering på detta?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen vill ha AI för sök... det är ju bara övervakning. För text så är det ganska coolt, för vilder så är det hit'n'miss för video så är det som kommer ta död på youtube.

Det jobbas på en extension hos mozilla labs som kan blocka alla videos gjorda med AI på youtube och andra sites, blocka auto-generated content på sidor sov. . Men mozilla har nu vadå, 5% av browser share på nätet och kanske 8% totalt om man räknar intranät.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag är inte heller för AI i operativsystemet direkt.

Men skulle inte förvåna mig att det lär krävas en CPU med NPU i Windows 12 eller dylikt, så det kan ta riktig maskin inlärning.
För kunna gå igenom allt som finns på datorn säkerligen bryter mot NIS2, och många andra grejer.

Kan tänka mig lite AI i typ Office däremot för kunna känna av i Outlook vilket som är verkligen skräp och inte ens ta emot dessa överlag. Men direkt i OS det är så nej nej.

Det vore det bästa, så vi andra som inte vill ha skiten kan opt out genom att disabla npu. Antingen genom software eller en hårdvarulösning, kanske en ny moderkortstillverkare kan komma fram och erbjuda nya kort för nya processorer så som det hänt i kina där tpm är förbjudet (mer eller mindre)

De har sina egna chip som övervakar folk och microsoft tillåter dessa chip som substitut för tpm för windows 11.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Under vissa förutsättningar låter det för mig som en smidig och hjälpsam funktion.

Men det är som sagt ENBART under förutsättningen: att man 1) måste aktivera det aktivt själv 2) det aktiveras på de mappar man själv ställer in, och endast dessa mappar och 3) det sker lokalt. Så att texten inte "automatiskt" råkar övervakas vid överföring av NSA och dess motsvarigheter världen över. Men självklart kommer det inte följa dessa tre punkter.

När all din text i dokument, video- och ljudfiler automatiskt övervakas för "feltänk" är det försent att göra något. Det är långt innan som vi måste göra något åt saken. I USA har de ju åtminstånde 2A (till viss begränsning ändock), som backup när 1A (yttrandefrihet) inte längre respekteras. Det saknar vi i Europa, så vi har svårt att göra något mer än att skrika (på internet och IRL) utan gehör från de i makt. Samtidigt som de belägger oss med fler och fler begränsningar i livet, fler lagar att följa utan att ge oss några fler rättigheter eller mer frihet.

//Sorry för blackpill, men det känns som att framtiden är rätt mörk så länge man inte tillhör topp-eliten i världen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Körs det helt lokalt så ser jag inget fel med detta. Men vi vet ju hur företag tänker...

Vad får dig att tro att resultatet eller andra metadata inte skickas vidare bara för att det körs lokalt?

Det finns inget på din Windows 11 maskin som enbart sker lokalt om MS känner för att det är data de kan tjäna pengar på. Det är inte läge att vara naiv och det börjar bli dags att sluta låtsas som att det regnar

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Intressant grej men jag undrar bara vad det hela har med AI att göra? Transkribera ljud till text har väl ändå gjorts i decennier och sen bara en sökbar indexering på detta?

Du har en lustig definition av AI om det inte inkluderar transkribering.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du har en lustig definition av AI om det inte inkluderar transkribering.

Hen menar bara att man inte behöver AI för att transkribera.

Men är samtidigt övertygad att man KAN använda AI för att transkribera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad får dig att tro att resultatet eller andra metadata inte skickas vidare bara för att det körs lokalt?

Det finns inget på din Windows 11 maskin som enbart sker lokalt om MS känner för att det är data de kan tjäna pengar på. Det är inte läge att vara naiv och det börjar bli dags att sluta låtsas som att det regnar

Har inte skrivit att jag INTE tror att detta sker. Men då körs det som sagt inte bara lokalt.
Det är inte bara Windows 11 som har spårning. Även 10 och tidigare har det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Hen menar bara att man inte behöver AI för att transkribera.

Men är samtidigt övertygad att man KAN använda AI för att transkribera

Maskinell transkribering av en inspelning till text är AI per definition. Finns liksom ingen enkel algoritm för att göra det. Samma med maskinöversättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Maskinell transkribering av en inspelning till text är AI per definition. Finns liksom ingen enkel algoritm för att göra det. Samma med maskinöversättning.

Det har bara inte kallats AI förrens nu då det är ett buzzword?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Det har bara inte kallats AI förrens nu då det är ett buzzword?

Ja, typ. Det har alltid kallats för AI, men nu använder man det som ett marknadsföringsbegrepp i större utsträckning än innan.

Egentligen är definitionen av AI ganska stökig och svårgreppbar, och alla har sin egen distinktion om vad som är AI och vad som inte är det, men de flesta är överens om att maskinöversättning och röstigenkänning är AI.

Eller tja, det finns ju en klick som tror att ett AI måste vara typ en "virtuell person" som man kan samtala med om typ vad som helst, kan lära sig som vi människor och liknande, och lösa problem den aldrig sett innan. Chattbottar som ChatGPT har förmågan att lura oss människor att de är virtuella personer, så det finns dom som tror att det bara är såna som är "riktig AI". Jag skulle nog kategoriskt säga att det är fel. AI blir inte mer på riktigt för att den kan lura dig att den är en person.

Sen finns det andra som påstår att "AI inte existerar" just eftersom vi inte har förmågan att skapa en sån här virtuell person. Jag skulle påstå att de använder ett felaktigt begrepp, att de i själva verket menar att AGI (artificiell generell intelligens) existerar. Men det är mer en fråga om ordval än något generellt konceptuellt missförstånd skulle jag säga.