Förbättra ljudet i vardagsrummet - men hur?
Tjenix,
Tänkte jag skulle varva mina tankar och förhoppningsvis få lite hjälp att tänka.
Börjar med vad jag har för elektronik i vardagsrummet:
Hegel H80 - Förstärkare med inbyggd DAC
Elac FS 247 Black Edition - Högtalare
Samsung 85QN95C - TV
Chromecast Ultra - För att kunna casta tex Formel 1 från androidtelefon till TV
Chromecast Audio - För att kunna spela musik från Tidal
Stationär dator - För gaming. Flyttas ibland ut i vardagsrummet för gaming på TVn, bor annars i annat rum.
Problem 1: Ljudet som plockas ur TV:n optiskt till förstärkarens DAC håller det en väldigt låg volym. Skruvar jag upp massor för att kompensera blir det brusigare och låter generellt inte speciellt bra. Har googlat och detta är tydligen ett bekymmer med samsungs tv-apparater och inget som kommer att fixas eller gå på garanti. Kör jag Tidal på TV:n/Chromecast ultra låter det märkbart sämre än om jag kör Tidal på Cromecast Audio.
2. Chromecast audio kan inte leverera full upplösing till min DAC, vet inte hur mycket detta påverkar men tråkigt att ha en flaskhals där.
Min första tanke var att köpa följande:
Wiim mini - För att kunna streama tidal och få full upplösning till min DAC
HDMI extractor - (Eller något liknande) För att kunna plocka ut ljudet innan TV:n och få bättre ljud när jag streamar film eller vid gaming.
En tanke dök dock upp! Min Hegel lanserades över 10 år sedan, kanske är det bättre att jag hittar en streamer med en schysst DAC som ersättare till Hegelns inbyggda och på så sätt får en prisvärd uppgradering på helheten?
Men jag har idag ingen aning hur DAC:en i min står sig mot dagens men jag tänkte att om det är någon del i hegeln där det borde ha skett någon märkbar utveckling över de senaste 10 åren så borde det vara i de digitala delarna, men så är kanske inte fallet?
Jag har läst att WiiM kommer släppa en ny modell, "Ultra, under Q2 som bland annat ska ha bättre DAC än deras befintliga modeller. Ryktet säger att den ska ligga i samma klass som Eversolo DMP-A6 men med en mer attraktiv prislapp.
Att denna släpps är vad jag väntar på just nu för att se om den kan vara något för mig.
Synpunkter och tankar?