Vad ska sitta i årets Vinterdator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det som är fel är att du har att välja på corsair och Phanteks AMP GH agg som är byggt av Seasonic.

Jag hade tagit seasonic byggda phanteks agget alla dagar i veckan och har gjort tidigare, dom Phanteks aggen är kanon!

Fast precis som Donnerstal påpekar så tror jag inte att Phanteks AMP GH är producerat av Seasonic.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en maskin med AM6 och DDR6 minne. Men det är väl några år kvar tills man kommer dit. AM5 och DDR5 måste börja bli omodernt först.

Nytt grafikkort och 4K eller högre skärm är väl intressant annars.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

När det gäller diskarna för er som röstat och hur ni tänker er kring dem:
Varför väljer ni just den disken och hur är era upplevelser kring den?
Handlar det om pris/prisvärdhet, prestanda, stabilitet, annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Fast precis som Donnerstal påpekar så tror jag inte att Phanteks AMP GH är producerat av Seasonic.

PCB designen för GH är: ATX0500GB REV 1.9 av Helly, Exakt samma design som sitter i Seasonic G12 GC850 och tillverkas i samma fabrik med bl.a NZXT C850 80+ Guld etc.

Alla Caps t.ex är 105C rated japanska kondingar(precis som i seasonic)

och samma "fluid dynamic bearing fläkt" och hybrid läge.

Det är en simpel rebrand av en beprövad PSU.. så jag tror inte, jag vet

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det är ingen skillnad på ATX 3.0 och 3.1 på PSU-sidan. Skillnaden är i kontakten på grafikkortet.

På nätagg med 12+4-uttag är det utbytt till en nyare variant i och med 3.1, men jag ser att RMe inte har ett sådant, utan kör 2x8 och då gör det ingen skillnad. Så det är korrekt i detta fall.

Permalänk
Medlem

Vilka delar som är mest prisvärda för stunden ändras ju hela tiden men jag tror något i denna stil är en optimal 1440p-dator för 20 000 kr idag åtminstone.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Vad är det för fel på Corsairs nätagg?

Mitt RMe varvar upp fläkten utan anledning med jämna mellanrum, det är tydligen inte helt ovanligt.

Permalänk
Skrivet av D.:

1TB-disken gick bort direkt. 2TB är nödvändigt i mitt tycke, då dagens spel är så pass stora.
Då återstår Kingston och Samsung. Där skiljer det typ 100 kr och Samsung är helt klart den snabbare disken. Så då blev det den för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Årets dystopidator kanske den borde heta med dagens "öppna-våra-hjärtan"-priser. Själv minns jag en tid då dollarn kostade 6 kr som sig bör vilket gjorde att momssatsen blev skrattretande försumbar.

https://komponentkoll.se/bild/aEGdf.png

Valde snabbare ram (7200MT/s) och lite biffigare kylning än vad jag normalt sett skulle ha valt på grund av avsaknad av 3D-cache och för att 7000-serien går varm.

Tanken med ett bygge av det här slaget att det ska finnas möjlighet till uppgradering längre fram.

För spelprestanda är 7600(x) mer prisvärd, och minneskontrollern i Ryzen 7000 kommer inte klara av 3600MHz så ett 6000MT/s kit cl30 skulle jag köra på istället. Annars 8000 MT/s med fclk=uclk=mclk/2. Sedan lägga sparade pengar på en större disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Just den Kingston Fury 2TB som listas har varit en av de mest populära i flera månader. Har en själv och den är grym.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Sjuka priser på komponenter nu för tiden

Är ju galet billigt för den prestandan!!
Finns mkt dyrare hobbies

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
AsRock X870e Taichi
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag önskar ett Sweclocker har en -Christmans happening- med Emil, Jonas mfl gamla Sweclockersrävar som sätter ihop årets vinterdator:). Så jäkla coolt och se alla i tomtemössor och frottera sig bland alla nya pc-prylar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se Intel Arc B580 som ett alternativ för grafikkort

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt - Intel B580 känns som givet vad gäller pris/prestanda

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Är det reklam för AMD eller, varför finns inte intel med på listan?

Permalänk

Vad ska sitta i årets Vinterdator? En röd katt såklart.

Förutom detta så årets vinterdator tilltalar mycket "vanliga personer" och då gäller det att hålla nere på priset, inte heller välja något konstigt utan väldigt vanliga saker med bra support. Amd cpu + Nvidia grafikkort känns som lite problematisk. Cpu kylare någon traditionell luftkylare som är billig tyst och bra. Där Noctua gör bra fläktar, men extra pengar på denna blir mindre pengar på Grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Forumet fick ta fram förslag och det var black week då så det som finns i listan är det Inet hade kampanj på då typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad ska sitta i årets Vinterdator? En röd katt såklart.

Förutom detta så årets vinterdator tilltalar mycket "vanliga personer" och då gäller det att hålla nere på priset, inte heller välja något konstigt utan väldigt vanliga saker med bra support. Amd cpu + Nvidia grafikkort känns som lite problematisk. Cpu kylare någon traditionell luftkylare som är billig tyst och bra. Där Noctua gör bra fläktar, men extra pengar på denna blir mindre pengar på Grafikkort.

Say what? AMD-cpu + Nvidia-GPU är ju lätt den vanligaste kombinationen idag.

Sedan sticker inte priset 15000-20000kr ut speciallt mycket om man jämför vad fellow Sweclockare önskar byggtips kring i Köpråd-kategorin i forumet.

CPU-kylarna Thermalright Peerless Assassin är en av de mest populära kylarna idag. Den och Phantom Spirit matchar de CPU-kandidater som finns med.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Tyvärr går det ju inte rekommendera nån Intel justnu så länge 7800x3d eller 9800x3d finns (eller för den delen en lägre sku, eller om nu intel väljer leverera något i vår), tycker de är värt den dyrare pengen för den CPUn, ger nog minst ett år till du kan leva på maskinen sen tänker jag, synd bara de inte var ifjol när 7800x3d var bra mycket billigare , dessutom finns det ju på plattformen potentialt en uppgraderingsväg också på CPU, Intel måste du gå Ultra spåret då .

Permalänk
Medlem

Har altid tänkt att Swec har koll på var som ger bäst valuta för pengarna.

Kanske skulle lägga upp en tävling där vi (läsarna) med en video presenterar Swec's vinterdator istället?
Swec kommer spara en massa tid på det upplägget, tänker jag...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Just den Kingston Fury 2TB som listas har varit en av de mest populära i flera månader. Har en själv och den är grym.

Visst är den populär och säkert bra.
Men man undrar hur mycket som ligger i priset, då den ofta varit något billigare än t ex 990 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Visst är den populär och säkert bra.
Men man undrar hur mycket som ligger i priset, då den ofta varit något billigare än t ex 990 Pro.

Priset i kombination med prestandan. Det stämmer att denna disk ofta har nedsatt pris under rea-perioder. Den har även 1GB DRAM cache per TB om jag minns rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Hur går det med årets Vinterdator?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av trbl:

Hur går det med årets Vinterdator?

Vi var tvungna att skjuta lite på det hela pga sjukdom, men snart så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Vi var tvungna att skjuta lite på det hela pga sjukdom, men snart så!

Krya på er!