Centimeterprecision och högre säkerhet i Bluetooth 6.0

Permalänk
Melding Plague

Centimeterprecision och högre säkerhet i Bluetooth 6.0

Bluetooth Special Interest Group har lanserat version 6.0 av den trådlösa nätverksstandarden, som bland annat kan göra ultra wideband-tekniken onödig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på bra ljud i headset nu då? Och framförallt, bra ljud både på headset och mic samtidigt?

Det känns som om att det är den största svagheten med BT headsets idag. Men bättre svarstider är väldigt uppskattat, dels för ljud då man kanske slipper att det blir lite ur synk men också för andra saker som tangentbord, möss och handkontroller.

Permalänk
Medlem

Det största problemet i min vardag med bluetooth är att det är ganska slött så passar illa för speldosor och tangentbord för gaming. Har ett keychron med BT men det är helt värdelöst jämfört med min mus som har lightspeed vilket jag antar är radio.

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att BT kommer fungera på windows laptops?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Det största problemet i min vardag med bluetooth är att det är ganska slött så passar illa för speldosor och tangentbord för gaming. Har ett keychron med BT men det är helt värdelöst jämfört med min mus som har lightspeed vilket jag antar är radio.

Bluetooth är radio. Lightspeed är radio. Både ligger på samma 2,4 ghz frekvensband. Skillnaden är protokollet för lightspeed är simplare och att poll rate mot usb mottagaren är 1ms jämfört med bluetooth på 8ms.

Permalänk
Medlem

Antar att BT 6.0 riktar sig rätt mycket mot industrin även om vi vanliga svenssons hoppas på bättre ljudkvalité.

Permalänk
Medlem

Har de fixat allt skit BT är? en arm mellan mina hörlurar och telefon, eller garmin-klocka och telefonen, så tappar den anslutningen, även om det är mindre än en meter mellan enheterna.. Sedan är det slött, pausa musiken från en enheter som bil/hörlurar tar typ upp till 2 sekunder..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Har de fixat allt skit BT är? en arm mellan mina hörlurar och telefon, eller garmin-klocka och telefonen, så tappar den anslutningen, även om det är mindre än en meter mellan enheterna.. Sedan är det slött, pausa musiken från en enheter som bil/hörlurar tar typ upp till 2 sekunder..

Det är dina enheter som är skit. Garmin har dålig räckvidd pga begränsad strömbudget, och infotainment i bilar är generellt de segaste och buggigaste system som finns på planeten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är dina enheter som är skit. Garmin har dålig räckvidd pga begränsad strömbudget, och infotainment i bilar är generellt de segaste och buggigaste system som finns på planeten.

Det gäller alla enheter jag haft genom livet, minsta lilla kroppsdel mellan, så tappar den direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det gäller alla enheter jag haft genom livet, minsta lilla kroppsdel mellan, så tappar den direkt.

Min klocka, min CGM, mina hörlurar,, mina högtalare och min bilstereo har inte dessa problem som du beskriver.

Permalänk

Undra hur länge fördröjningen är innan de första enheterna får det? iPhone 16 kommer för snart och är nog bara att glömma. Men kommer även Samsung S25 för tidigt?
Jag själv hade avvaktat med dyra enheter om jag vet en ny BT väldigt snart kommer. Det jag inte gillar är BT inte än är riktigt stabil. Vilket de iofs ej nämner något om de förbättrar.

Sedan billig lösning för centimeterprecision på billiga enheter utan extra hårdvara är inte fel.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är trög på morgonen, eller vad är de för frekvenser o radioteknik de använder i botten, UWB med sina mycket varierande frekvenser, eller något de gör i 2.4 GHZ frekvenserna de använder?

Läser Bluetooth Channel Sounding och den Technical Overview som pressreleasen länkar till, och den iaf tydlig på vad de kallar tekniken och många detaljer, men mycket lite info om den underliggande radiodelen som de utnyttjar.

Om det mer är 2.4 GHz på olika kanaler (som ligger attans nära varandra) de utnyttjar, så borde det ju innebära annan, sämre kanske?, noggrannhet än en UWB lösning.

Kommer väl mer förklarande artiklar sen. Bluetooth var ju en gång i 4.x tiden nära att implementera UWB, men skippade det i sista stund innan de satte revideringen då, vad jag förstod.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vågar man hoppas på att BT kommer fungera på windows laptops?

Hur menar du? Varför skulle BT 6.0 orsaka att BT slutar fungera på Windows och just laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur menar du? Varför skulle BT 6.0 orsaka att BT slutar fungera på Windows och just laptops?

Jag menar att BT nästan alltid strular på windows laptops.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kanske är ett undantag, men jag har faktiskt aldrig haft problem med BT under windows (varken laptop eller desktop).

Jag är vanligtvis en ganska anti-windows människa och kör linux som primärt OS men just BT är väl det som får mig att ibland önska mig tillbaka till windows för under linux är det typ 50/50 varje gång om det fungerar eller ej.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Stor del av Bluetooth problemen, kommer med att inte tillverkare följer Bluetooth standarden utan hittar på något eget på sidan om... Eller hur man ska säga det..

Hade en utvecklingsprodukt (2016 typ) som funkande för det mesta men inte så man kunde lite på den till 100%, det här uppträdde på min iphone då, men det uppträdde inte på vissa android telefoner som de använde på "kontoret". Det visade sig att det var en miss i koden på appen..

Lika finns det hur många trådar som helst på forum hur vissa Hörlurar inte funkar på vissa telefoner efter någon uppdatering på telefonen.. (ex. Peltor WsAlert och Samsung)

Bra Bluetooth enheter funkar ju 20-30m utan att bråka... Gäller även ljud..
"Ex. WsAlert och Iphone, kan gå långt ifrån telefonen före den börjar bryta ljduet)

Mina Lightspeed hörlurar till datorn, så är det närmare 5-6m före det klipper totalt...

Ingen trådlös teknik är komplett absolut inte, men största delen av problemen kommer av att Bluetooth standarden har varit lite luddig och som en buffé, plocka lite vad du vill och orkar med.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Undra hur länge fördröjningen är innan de första enheterna får det? iPhone 16 kommer för snart och är nog bara att glömma. Men kommer även Samsung S25 för tidigt?
Jag själv hade avvaktat med dyra enheter om jag vet en ny BT väldigt snart kommer. Det jag inte gillar är BT inte än är riktigt stabil. Vilket de iofs ej nämner något om de förbättrar.

Sedan billig lösning för centimeterprecision på billiga enheter utan extra hårdvara är inte fel.

Jag var nära på att svara att Pixel 9 pro xl har det redan men det är tydligen bara enligt Elgiganten. 😅

Men tyvärr har du nog rätt, känslan är att det brukar dröja rätt mycket innan tillverkarna tar till sig nya bluetooth-standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiczor:

Vågar man hoppas på bra ljud i headset nu då? Och framförallt, bra ljud både på headset och mic samtidigt?

Det känns som om att det är den största svagheten med BT headsets idag. Men bättre svarstider är väldigt uppskattat, dels för ljud då man kanske slipper att det blir lite ur synk men också för andra saker som tangentbord, möss och handkontroller.

Mina Creative Aurvana Platinum tillverkade 2013 klarar bra dubbelriktat ljud genom FastStream. FastStream är att man använder den gamla SBC-kodningen (samma som de första hörlurarna med A2DP), fast åt båda hållen samtidigt.

Grejen med SBC är att vi kommer ihåg det som att det inte låter bra, fast anledningen till det var att med bandbredden som fanns då inte räckte för att skruva upp bithastigheten. Creative-lurarna klarar mycket högre bandbredd än så och låter mig köra SBC med så hög bitrate att jag knappt hör komprimeringsskillnaden mot aptX (som lurarna också klarar ett par versioner av). Kör man distansmöte hörs inte skillnaden mot sladd eftersom nästan allt komprimerar ljudet mycket hårdare ändå.

Kort sagt är det ett löst problem. Anledningen till att ingen använder lösningen, som på mina nya Sony-lurar tänkta att ersätta det slitna Creative-paret, är att det förmodligen säljer bättre att marknadsföra proprietära kodningar som LDAC. LDAC låter bra men är inte dubbelriktad, så om FastStream var implementerat och lät typ lika bra skulle det riskera att tappa kraft som säljargument.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det här låter grymt bra!

Har velat ha som ett projekt att bygga en liten robot som kan kasta tennisbollar där jag pekar med en pinne eller på Google maps på telefonen. Det går bygga redan nu, men bara UWB-modulerna gör det shvenadyrt för att vara ett hobbyprojekt.

Så billiga motsvarigheter till RTK-moduler är alltid välkommet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Konstigt, mina små BT snäckor fynkar bra med telefonen 10 meter bort genom väggar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Konstigt, mina små BT snäckor fynkar bra med telefonen 10 meter bort genom väggar.

precis, funkar så pass bra att frugan ofta har problem med att hitta sin telefon i lägenheten trotts att hon har hörlurarna i med musik spelande

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har också rätt mycket dåliga erfarenheter av bluetooth, tycker det generellt funkar riktigt kackigt. Däremot min Xbox-dosa som jag kopplar upp mot dator med deras dongel samt musen från Logitech med Lightspeed-teknologi funkar så jävulskt bra. Enda jag kan komma på, på rak arm, som funkar bra är Airpods Pro med min iPhone 13 Mini och de har bra räckvidd.

Permalänk
Medlem

Jag har haft noll problem med BT efter 2.0. Det är ingen som helst fel på BT men visst finns det lata företag som inte implementerar det ordentligt men det är inte ett problem med BT utan ett problem med lata företag.

Jag har en arbetskamrat som sitter i Bluetooth special interest group och från honom får jag höra massor av olika roliga förslag som har avslagits och även som färdigställts men dragits tillbaka. Likaså har han berättat vilket skithål BT var i början när alla utvecklade egna protokoll. Idag måste man nästan försöka misslyckas för att göra en dålig implementering.
UWB var man på gång med långt innan 4.0 och även mesh, men båda lades ner.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Bättre ljud?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Problemen jag har med Bluetooth är störningsrelaterade. Har headset som kan kopplas till flera enheter men om de samtidigt är kopplade till två enheter (för att spela media) blir det konstigt och skorrigt ljud (från datorn) ibland fast den ena enheten (telefonen) är i viloläge och inte används. Tar man bort mediakopplingen på telefonen funkar det utan störningar.

Permalänk
Medlem

Det allra värsta är hörapparater som tappar kontakten eller hackar svårt när man streamar ljud redan efter 2-3dm avstånd, utomhus eller i lite störd miljö där många bluetoothenheter är igång som på bussar,köpcentrum,resecentrum.

Hörapparaterna använder Bluetooth LE vilket är rätt värdelöst. Hade hellre fått ladda dem lite oftare vid streaming och de kört vanlig bluetooth istället. Som ytterligare irritationsmoment så fungerar deras handsfree bara med Iphone och inte Android vilket motvilligt har tvingat över mig till iphone.

Jämför jag med mina Marshall hörlurar så kan jag med dem istället gå långt ifrån utan att det bryts/hackar och de har batteritid på 80 timmar.

Fått fixa en mobilväska och korta remmen så telefonen hänger precis under hakan och det fungerar oftast med hörapparaterna även om enstaka störningar kan förekomma ibland då man får hålla mobilen ännu närmre genom att lyfta upp väskan.

Försöker man ha telefonen i den tunna jackans innerficka. något som går alldeles utmärkt med vanliga bluetooth hörlurar/headset/högtalare så tappas kontakten pga Bluetooth LE usla prestanda.

Ska tydligen finnas ett hörapparatsmärke som använder vanlig standard bluetooth i sina apparater, men då jag har specialanpassningar för musik så måste jag ha de jag har + att jag då och då dessutom får programmera om och finjustera dem för olika speciella situationer.

Haft massor med olika headset och inga har funkat så här dåligt när det gäller kontakt med telefonen som hörapparaterna, och nej det är inget fel på hörapparaterna för det har vi kontrollerat.