Många misslyckade inloggningsförsök I Outlook

Permalänk

Många misslyckade inloggningsförsök I Outlook

Så... Jag kollade igenom inloggningsförsök igår för att kolla läget... Det visa sig att det var 100-tals försök senaste månaden enbart.. Vet ej hur länge det har pågått... Jag kollade HaveIBeenPowd (eller hur det stavas) och min mail (som jag har haft nu 15+ år är med i en läcka härifrån (sweclockers)

Så jag har 2FA på och Microsoft Authenticatior appen (vilket var vars jag såg allting, kommer byta lösenord, men är det något mer jag bör göra... Eller är detta "vanligt"?

PS: Ser försök från hela världen, allt från Ryssland till Brasilien till Frankrike och Tunisien..

Permalänk
Medlem

Som du säger, det är försök. Misstänker du inte får upp i din authenticator hela tiden, alltså har de inte ditt lösenord. Om det poppar upp i appen titt som tätt så hade jag varit mer orolig och bytt lösenord, men som sagt, du har MFA så ingen brådska. Behöver inte vara paranoid.

Permalänk
Medlem

Jag har väl en 20+ inloggningsförsök PER konto per dag jag har på Microsoft...
Men igår fick jag faktiskt upp 2st authenticator-försök. Så då tryckte jag Deny och bytte lösenord på de två kontona.
Båda från samma IP-adress.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Tyrken:

Som du säger, det är försök. Misstänker du inte får upp i din authenticator hela tiden, alltså har de inte ditt lösenord. Om det poppar upp i appen titt som tätt så hade jag varit mer orolig och bytt lösenord, men som sagt, du har MFA så ingen brådska. Behöver inte vara paranoid.

Har inte fått upp det i appen någon gång, eller något SMS, ska ändå byta för jag har haft samma lösenord en längre tid, är bara lite skrämmande/irriterande att det är försök på försök... Ligger mellan 3-6 gånger per dag

Edit: Kam det bero på Breachen som inträffade här, eller är det något annat det kan vara? Och går det att få ett stopp på försöken eller är det bara att "leva" med det?

Mer information
Permalänk
Hedersmedlem

Det är normalt om du har ett konto på Internet, någon har fått tag på eller gissat din e-postadress på något sätt och provar olika enkla eller vanliga lösenord. Uppenbart har tillräckligt många enkla eller vanliga lösenord att det är värt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowlingking:

Så... Jag kollade igenom inloggningsförsök igår för att kolla läget... Det visa sig att det var 100-tals försök senaste månaden enbart.. Vet ej hur länge det har pågått... Jag kollade HaveIBeenPowd (eller hur det stavas) och min mail (som jag har haft nu 15+ år är med i en läcka härifrån (sweclockers)

Så jag har 2FA på och Microsoft Authenticatior appen (vilket var vars jag såg allting, kommer byta lösenord, men är det något mer jag bör göra... Eller är detta "vanligt"?

PS: Ser försök från hela världen, allt från Ryssland till Brasilien till Frankrike och Tunisien..

Jag hade ofta samma problem med en e-post. Slutade med att Outlook ofta låste min email på grund av för många felaktiga inloggningsförsök så jag behövde nollställa hela tiden vilket blev drygt. Det jag gjorde då var att byta själva inloggnings-mailen.

Säg att min e-post var "Yst*d123@outl*ok.com". Då bytte jag till "Hap*randa123@outlo*k.com".
Jag loggar alltså in med Haparanda men kommer in på själva Ystad mejlen. Försöker man logga in med Ystad123@outlook.com så står det att denna e-post finns ej vilket löste problemet för mig i alla fall.

Jag är usel på att förklara och minns inte ens hur jag gjorde, men jag googlade fram denna lösning i alla fall för jag blev tokig på att min email var spärrad stup i kvarten och att jag hela tiden behövde komma på nya lösenord.

Edit: Hittade Reddit-tråden. Man skapar ett alias helt enkelt och tillåter bara log in från alias mejlen.

"Had this happen to me over the weekend. Had almost 30 requests. What I did was add an alias and then only allowed log in from the alias email. You can still use your old email for signing up or into accounts (Facebook etc.) but you can't log in to it without using the email.

The hacker will just get an "this account doesn't exist" message instead of sending a log in attempt."

https://www.reddit.com/r/microsoft/comments/140evr2/constant_...

https://support.microsoft.com/en-us/office/add-or-remove-an-e...

Permalänk
Medlem

Det är likadant med min Outlook, har använt adressen i över 20 år så den har säkert läckt ut flera gånger. Det verkar ske ungefär ett försök i timmen dygnet runt. Som ovan nämnt så har de bara mailadressen, så det är lugnt så länge du har ett långt säkert lösenord och 2FA.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har väl en 20+ inloggningsförsök PER konto per dag jag har på Microsoft...
Men igår fick jag faktiskt upp 2st authenticator-försök. Så då tryckte jag Deny och bytte lösenord på de två kontona.
Båda från samma IP-adress.

Skrivet av pv2b:

Det är normalt om du har ett konto på Internet, någon har fått tag på eller gissat din e-postadress på något sätt och provar olika enkla eller vanliga lösenord. Uppenbart har tillräckligt många enkla eller vanliga lösenord att det är värt att göra.

Skrivet av urban22:

Det är likadant med min Outlook, har använt adressen i över 20 år så den har säkert läckt ut flera gånger. Det verkar ske ungefär ett försök i timmen dygnet runt. Som ovan nämnt så har de bara mailadressen, så det är lugnt så länge du har ett långt säkert lösenord och 2FA.

Så ursäkta mass citaten, men jag märker att mina inloggningar inte loggas in i session, har loggat in x antal gånger och ingen av dom gångerna kommer upp i sessionstyperna, MEN på mitt andra konto kommer det upp varje gång (I stort sett) har försök att gå via private browsing också.. SÅ undrar mest över om detta är normalt?

Permalänk
Medlem

Jag har säkert haft 5-10 försök per dag dom senaste 5 åren på min älsta mail .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Jag har säkert haft 5-10 försök per dag dom senaste 5 åren på min älsta mail .

snabb fråga; Har du "problem" med att se alla inloggningar du själv gör i "sessionshantaren"? ör jag ser inte längre mina egna inloggningar som jag själv gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maze_J:

snabb fråga; Har du "problem" med att se alla inloggningar du själv gör i "sessionshantaren"? ör jag ser inte längre mina egna inloggningar som jag själv gör

Ibland ser jag mina egna inte alltid

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro