Baldur’s Gate 3 får sin sista stora uppdatering

Permalänk
Melding Plague

Baldur’s Gate 3 får sin sista stora uppdatering

Larian Studios avslutar sitt mästerverk med inbyggt modstöd samt massor av buggfixar och förbättringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade beta för patch 7 men efter 760h i spelet så är jag rätt mättad och testade bara några timmar. Vissa mods är verkligen QoL uppdateringar till basspelet och gör det mycket bättre. Kul för de som inte spelat klart ännu dock!

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk

Jag avbröt min playthrough direkt när jag slog i level cap som var ungefär hälften så högt som jag hade förväntat mig. Har inte rört det sen dess.

Det är ett ok Divine divinity III med Forgotten Realms-smink och om de kan modda in hög lvl-spells och kanske andra hög lvl-abilities samt öka lvl cap till vad det var i Baldurs Gate 2 så kanske jag ger det en till chans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag avbröt min playthrough direkt när jag slog i level cap som var ungefär hälften så högt som jag hade förväntat mig. Har inte rört det sen dess.

Det är ett ok Divine divinity III med Forgotten Realms-smink och om de kan modda in hög lvl-spells och kanske andra hög lvl-abilities samt öka lvl cap till vad det var i Baldurs Gate 2 så kanske jag ger det en till chans.

Det du vill ha finns redan

Denna finns i själva spelet, länkar hit främst för att ge mer info:
https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/377

Fler spells, upp till level 9:
https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/125

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

https://x.com/cromwelp/status/1832043819799376283
Det är dock inte sista uppdateringen enligt Larian.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://x.com/cromwelp/status/1832043819799376283
Det är dock inte sista uppdateringen enligt Larian.

"evil endings too vile for streaming"

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Hade alltid en massa bråk med kameran som åkte hiss hipp som happ när man hamnar vid öppna ytor där det finns nivåskillnader. Dessutom var det någon quest som triggades utan att upplysa mig om det vilket gjorde att jag gick miste om väldigt mycket. De bägge sakerna kombinerat gjorde att jag gav upp för ungefär ett år sedan och avinstallerade spelet. Får se om någon modd kommer som får mig in i spelet igen.

Permalänk
Medlem

Vill köpa men det är för dyrt fortfarande.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Det här är nog bästa spelet jag aldrig kommer spela, inte min spelsmak. Men gillar verkligen att spelet kommer komplett utan massa mtx/lootlådor etc.

Permalänk
Medlem

Stämmer det att det inte längre går att modda in frame gen med denna patchen?

Har läst att Nvidia börjat med fulspel med just detta.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det du vill ha finns redan

Denna finns i själva spelet, länkar hit främst för att ge mer info:
https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/377

Fler spells, upp till level 9:
https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/125

Riktigt bra med levelsen men tyvärr verkar spellsen vara väldigt begränsade. Jag förväntade mig att BG3 skulle vara allt BG2 var och lite till. Men det var ju helt annat.

Jag vill ha Abi Dalzim's Horrid Wilting, Wish, Time Stop, Gate och så vidare... Och inte bara arcane spells utan även för cleric och druid såklart.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra med levelsen men tyvärr verkar spellsen vara väldigt begränsade. Jag förväntade mig att BG3 skulle vara allt BG2 var och lite till. Men det var ju helt annat.

Jag vill ha Abi Dalzim's Horrid Wilting, Wish, Time Stop, Gate och så vidare... Och inte bara arcane spells utan även för cleric och druid såklart.

Men det bygger väl på helt olika D&D versioner ?

Eller är jag ute o simmar nu?

Permalänk
Skrivet av UncleDirty:

Men det bygger väl på helt olika D&D versioner ?

Eller är jag ute o simmar nu?

Det tror jag du har rätt i, det är så jag förstått det och det gör saken värre i mitt tycke och understryker min poäng.

Permalänk
Medlem

Tyckte spelstilen med turn based combat var så ohygglig tråkig att det är ett av de två spel jag någonsin refundat. Det andra är Game of Thrones - The role playing game" aka "stirra-i-nacken-simulatorn"

Det var inte i min smak alls, men jag älskar BG1/BG2 så jag spelade om dem istället.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tyckte spelstilen med turn based combat var så ohygglig tråkig att det är ett av de två spel jag någonsin refundat. Det andra är Game of Thrones - The role playing game" aka "stirra-i-nacken-simulatorn"

Det var inte i min smak alls, men jag älskar BG1/BG2 så jag spelade om dem istället.

Spela Pillars of Eternity 1 & 2 med expansioner, de är 100% grymma om man gillar de gamla Baldur's Gate. Real time with pause.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Vill köpa men det är för dyrt fortfarande.

50 dollares för ett spel som är värt det tre dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag hade beta för patch 7 men efter 760h i spelet så är jag rätt mättad och testade bara några timmar. Vissa mods är verkligen QoL uppdateringar till basspelet och gör det mycket bättre. Kul för de som inte spelat klart ännu dock!

Vad är QoL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Vad är QoL?

Quality of Life,
Spelförbättringar som inte känns som försämringar, or leaves a toggle if that was critical immersion /engage for ya.

och jag känner:
välförtjänt.
Tack Larian, we know you'll keep it in working condition, tack för BG_3_!
After Divinity.. Just thanks.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Quality of Life

äsh, jag var inte först

Permalänk
Medlem

BG1 stannade ju på level 8-10 eftersom high level-spelande blir något helt annat, så BG3 gav oss ju snarare mer i ett spel som startar på level 1 än vi fick tidigare.

Ska man ha med högre levels hade det varit mycket vettigare att göra som tidigare, dvs introducerat det i en uppföljare. D&D 5e tenderar spåra ur på högre levels så man skulle behöva göra en hel del ändringar i spelet för att kunna implementera mycket av det.

Permalänk
Medlem

Local split-screen co-op verkar ju jättekul!

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

BG1 stannade ju på level 8-10 eftersom high level-spelande blir något helt annat, så BG3 gav oss ju snarare mer i ett spel som startar på level 1 än vi fick tidigare.

Ska man ha med högre levels hade det varit mycket vettigare att göra som tidigare, dvs introducerat det i en uppföljare. D&D 5e tenderar spåra ur på högre levels så man skulle behöva göra en hel del ändringar i spelet för att kunna implementera mycket av det.

Jag antog att uppföljaren på BG2 skulle bygga vidare på BG2 så som BG2 gjorde på BG1.

Du har rätt i att BG3 är något helt annat. Det borde inte ha hetat BG3 utan t.ex. Divine Divinity: Forgotten Realms och då hade hard core-fans av Infinity Engine-spelen som jag inte behövt bli besvikna utan vi hade spelat det för vad det är. Ett bra spel.

Permalänk
Medlem

Jag antog att uppföljaren på BG2 skulle bygga vidare på BG2 så som BG2 gjorde på BG1.

Du har rätt i att BG3 är något helt annat. Det borde inte ha hetat BG3 utan t.ex. Divine Divinity: Forgotten Realms och då hade hard core-fans av Infinity Engine-spelen som jag inte behövt bli besvikna utan vi hade spelat det för vad det är. Ett bra spel.

Fast Baldur's Gate har ju med staden att göra och baseras i alla fall lite på de äldre spelen. Divine Divinity är baserad på en helt annan spelvärld. Men förstår hur du tänker och hade också hellre sett ett isometrisk BG3 på någon Infitiny Engine-avknoppning. Känns väldigt konstigt att gå från första två (och ½) Baldur's Gate-spelen till tredje.

Permalänk
Medlem

Aha. Det hade nog blivit lite svårt då BG2-expansionen slutade på i princip så episk nivå man kan tänka sig, men jag förstår tanken med tanke på namnet.

Jag älskade också BG1, BG2 och ToB spelen. Dock tyckte jag även att BG3 var suveränt men jag hade koll på hur det skulle skilja sig från de tidigare så jag blev inte överraskad på det sättet.

Permalänk
Medlem

Snart färdigpatchat? Bara invänta något år till då det är 50% så köper jag. 😊

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Passade på att köpa det nu när GOG hade det nedsatt med 20%, ska bli grymt kul att spela.

Permalänk
Medlem

Skrivet av underd0g76:

Fast Baldur's Gate har ju med staden att göra och baseras i alla fall lite på de äldre spelen. Divine Divinity är baserad på en helt annan spelvärld. Men förstår hur du tänker och hade också hellre sett ett isometrisk BG3 på någon Infitiny Engine-avknoppning. Känns väldigt konstigt att gå från första två (och ½) Baldur's Gate-spelen till tredje.

Skrivet av Evil Peter:

Aha. Det hade nog blivit lite svårt då BG2-expansionen slutade på i princip så episk nivå man kan tänka sig, men jag förstår tanken med tanke på namnet.

Jag älskade också BG1, BG2 och ToB spelen. Dock tyckte jag även att BG3 var suveränt men jag hade koll på hur det skulle skilja sig från de tidigare så jag blev inte överraskad på det sättet.

Ja, sett till världsbygget så finns ju kopplingen där, och inte bara att det är förlagt i Forgotten Realms och att staden Baldur's Gate figurerar, utan även mer specifika kopplingar till storyn i de gamla spelen.

Spelet är ungefär vad jag tycker är rimligt för något slags "reboot" efter drygt 20 års paus i datorspelsvärlden; man betraktar den gamla storyn som avslutad (svår att fortsätta ändå, inklusive rent level-mässigt), så man anspelar på den men man gör något nytt, och den nya spelstudion gör ett spel i samma övergripande genre men spelet är definitivt i deras egen stil snarare än att de försökt återskapa det föregående spelet i serien.

Jag anser iaf personligen att det tydligt är ett spel i Baldur's Gate-serien, men inte nödvändigtvis en fortsättning i egentlig mening.
Så jag tycker nog att det hade kunnat vara rimligt att kalla det "Baldur's Gate: nånting nånting" snarare än "Baldur's Gate 3", just för att undvika förväntningar på en direkt fortsättning.

För mig var dock BG3 helt klart ett av de bästa spelen på senare tid, men då gick jag in i det med relativt öppet sinne sett till vad det skulle vara. Jag hade förstått att det var i Larian-stil, jag hade inte spelat BG1/BG2 på evigheter, osv.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, sett till världsbygget så finns ju kopplingen där, och inte bara att det är förlagt i Forgotten Realms och att staden Baldur's Gate figurerar, utan även mer specifika kopplingar till storyn i de gamla spelen.

Spelet är ungefär vad jag tycker är rimligt för något slags "reboot" efter drygt 20 års paus i datorspelsvärlden; man betraktar den gamla storyn som avslutad (svår att fortsätta ändå, inklusive rent level-mässigt), så man anspelar på den men man gör något nytt, och den nya spelstudion gör ett spel i samma övergripande genre men spelet är definitivt i deras egen stil snarare än att de försökt återskapa det föregående spelet i serien.

Jag anser iaf personligen att det tydligt är ett spel i Baldur's Gate-serien, men inte nödvändigtvis en fortsättning i egentlig mening.
Så jag tycker nog att det hade kunnat vara rimligt att kalla det "Baldur's Gate: nånting nånting" snarare än "Baldur's Gate 3", just för att undvika förväntningar på en direkt fortsättning.

För mig var dock BG3 helt klart ett av de bästa spelen på senare tid, men då gick jag in i det med relativt öppet sinne sett till vad det skulle vara. Jag hade förstått att det var i Larian-stil, jag hade inte spelat BG1/BG2 på evigheter, osv.

Fast tycker ändå att ett spel som kommer mer än 20 år senare kan få ha lyxen att inte vara en direkt uppföljare utan kör sitt eget race och få heta "3"

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast tycker ändå att ett spel som kommer mer än 20 år senare kan få ha lyxen att inte vara en direkt uppföljare utan kör sitt eget race och få heta "3"

Jag bjuder också på den, helt klart.
Men jag ville mest åt att om jag ifrågasätter titeln så har jag inget problem med "Baldur's Gate"-delen av den, och det blir isf just "3" jag ifrågasätter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

+500h i BG3 och väntar med patch 7 då jag numera är insnöad i BG1. Sjukt bra serie