Helgsnack: Vilken teknikpryl använder du mest i vardagen?

Permalänk
Medlem

Ja det blir ju mycket med datorn och mobilen... men förutom det...

Räknas smartklocka ?
Det är ju lite som en förlängning av mobilen. Men använder den ofta.

Räknas bilen?
Den innehåller elektronik. Men min är tillräckligt gammal att den inte innehåller massa touchskärmar och GPS och sånt.
Den har backsensorer men inte back-kamera.
Förra året började Air Condition strula och fungerade sämre och sämre.
Denna sommaren fixade jag det. Eller jag och jag, en mekaniker fick montera ny ac kompressor.
Kan säga att det är riktigt skönt att ha ac i bilen på varma dagar. Upskattar det extra mycket när man varit utan en tid.

Räknas rakapparat?

Det är väl mest de som jag använder som ibland är dagligen och ibland mindre ofta än varje dag, men är sällan det går mer än en vecka mellan gångerna.

Ja och kyl och frys så klart som någon nämnde. De är inkopplade 24/7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Absolut. Det är det klassiska sättet. Fördelen med induktionsvärmare är att den kan användas av flera, man kan förvara den enklare etc. Ett säkrare arbetsredskap för den stora skaran.
Ditt skämt är såklart inte lagligt. Endast helt lagliga alternativ finns som alternativ.


Det var ju för att trigga igång dig.
Är säker på att du kommer på något fungerande, om inte annat så kör med siren och blixtljus ingjutet under sitsen.

Antar att jag har tittat lite för mycket på Rebel tV

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Routern utan tvekan

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Stereon. Den är på 24/7. Musik går inte leva utan.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

iPad, smartklockan, Apple TV samt tvn och stereon om man inte tar med dom självklara som kyl och frys etc.

Permalänk

Pacemaker

Permalänk
Medlem

Autoblow A.I+.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Stereon. Den är på 24/7. Musik går inte leva utan.

En del är sådana, att de aldrig vill ha tyst utan ständigt något ljud/musik på.
Själv föredrar jag tystnaden mestadels, ibland kan det bli musik el något annat men det är mer undantag.

När det gäller trådens ämne så är frågan ju rätt bred och är även hur man definierar teknikpryl.
Det mesta idag är ju i någon mening teknikpryl, även mycket som är självklart och man inte direkt tänker på som det.
Var drar man gränsen; är hushållsapparater som kyl/frys/mikro/tvättmaskin/belysning m m teknikprylar?
Sen saker som kan betraktas som tillbehör till el en förlängning av mobil el dator, t ex smartklocka.
Är det något elektroniskt/elektriskt/motordrivet, el t ex verktyg/liknande?
Sen varierar det ju mellan olika dagar/årstider/platser osv.

Så svårt att svara på.
Ta t ex termometrar, antingen mer primitiva el smarta, de är i någon mening självklar hushållsutrustning och i någon mening ev kopplade till mobilen (de smarta).

En sak som jag alltid har med, som inte har någon koppling till dator/mobil, samt används hyfsat frekvent om än inte dagligen, är div ficklampor (i olika storlek och format). Även om deras syfte enbart är att ge ljus, så är de rätt avancerade med dioder och styrkretsar m m.
Att pannalampan är en av de mest populära prylarna när Inet har erbjudanden vittnar ju om att det nog är fler som ser nyttan av av den teknikprylen.

Permalänk
Medlem

Stationära datorn.🖥️

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Vitvaror borträknat så är det definitivt TV´n och hembion (inkl. Apple TV) och trådlösa hörlurar.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... Induktionsvärmare ... då skruvar i vissa laptops idag sitter något förbaskat.

00 Smälter inte allt annat runt om?
Känns lika brutalt som att använda en Slagskruvmejsel i en laptop? (kanske ett tips för svåra skruvar) = )

Eller är det bara jag som blivit känslig på gamla dar??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Teknikpryl då undantar man vitvaror... I så fall min surfplatta. Galaxy tab s7. Är så otrolig nöjd med den och använder den i princip till allt.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Då man för tillfället har 4 hundar och 2 långhåriga katter på 80kvm så är det utan tvekan dammsugaren som används mest. Och då inkluderar jag mobilen och datorn i mina beräkningar

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Google nest hub i köket för radio, recept och timer är man gör käk. Hörlurar på jobbet. Robotgräsklippare och robotdammsugare går med jämna mellanrum med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || Asus Radeon 7800 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem

Är väl min TV som används flitigt både till film/serier (ej linjärt) och tv-spel.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Kyl och frys, och nära inpå därefter: mina gamla Sennheiser momentum 2 wireless, framförallt nu då jag har börjat köra dem vid datorn också.

Permalänk
Rekordmedlem

Ex klassad kommunikationsradio.
Eller möjligen mekanisk klocka om det inte måste handla om nått elektroniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antagligen vattenkokaren. Jag brygger kaffe för hand minst några ggr per dag, så den går bokstavligt varm!

Permalänk
Medlem

Tack neo 2T och ute Shimano Di2
Bortsett från kyl o frys .

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte nämna saker som står på dygnet runt och "används" passivt, såsom kyl och frys. Utan det får bli dom grejer som jag lägger mest aktiv användartid på. Skulle gissa att det är spis/ugn och prylarna i TV-bänken (TV, Blu-Ray spelare, PS5, Hemmabioljud) som används mest.

Permalänk
Medlem

Just nu är väl rankingen så här ungefär, lampor, kyl och frys, mobil, router, tv, monitor, soundbar, pc, mus, tangentbord, viture glasses, micro, ugn, te kokare, duelsence, steam deck, batteribank och eltandborste. (Men har säkert glömt något).

Permalänk
Medlem

Gjutjärnspannan.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Mono:

Är väl min TV som används flitigt både till film/serier (ej linjärt) och tv-spel.

Same! Utanför dator och telefon är det onekligen den pryl som används mest frekvent.

Permalänk
Medlem

Tänker inte räkna med passiva "prylar" så som vitvaror eller belysning här, men "mest" har ju en rätt så godtycklig innebörd ...
Mest tid i aktiv användning, ja det skulle jag nog tro är bilen, men om man räknar till antal användningar så går nog titeln till kameran där jag utan problem kan dra iväg ett tusental exponeringar på en dag, även om dess aktiva tid får räknas i sekunder eller minuter beroende på om man räknar in tiden innan avtryckaren trycks ned.
Men, det beror ju också lite på väder, vind och inspiration också. Höst och vinter så sticker TV:n iväg i användningstid en del medan fototurerna blir betydligt färre än på sommaren när jag är ute nästan varje dag åtskilliga timmar i stöten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är väl dött lopp mellan skruvdragaren och kaffebryggaren, har hus och gillar pyssla med det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Dammsugaren. Den änvänder jag varje dag. Har en dyson som hänger på väggen så det är väldigt smidigt att ta den och suga upp nå skit man ser.

Låter spännande, testat en mindre men den var värdelös. Så du har en som fungerar bra?

https://www.dyson.se/dammsugare/sladdlosa

Vilken modell är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Låter spännande, testat en mindre men den var värdelös. Så du har en som fungerar bra?

https://www.dyson.se/dammsugare/sladdlosa

Vilken modell är det?

Dom är alla lika värdelösa i min mening. Nån liten dammtuss eller en par gruskorn klarar dom väl, men jämfört med en med sladd är det ju en hel magnitud skillnad i sugkraft.

Vi har en Makita som drivs med deras 18V-batterier som komplement till roboten och den vanliga.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min iPad Pro.
Har ersatt datorn. Spelar, YouTube, söker jobb o skriver på SweC också 😁

Skrivet av underwatch:

Teknikpryl då undantar man vitvaror... I så fall min surfplatta. Galaxy tab s7. Är så otrolig nöjd med den och använder den i princip till allt.

Har du haft en iPad och kan isåfall jämföra dem?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Min iPad Pro.
Har ersatt datorn. Spelar, YouTube, söker jobb o skriver på SweC också 😁

Har du haft en iPad och kan isåfall jämföra dem?

Nop aldrig kört ios, använder Samsung galaxy s22 och den agerar sömlöst med min tab s7. Kan svara på sms, ringa etc

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Låter spännande, testat en mindre men den var värdelös. Så du har en som fungerar bra?

https://www.dyson.se/dammsugare/sladdlosa

Vilken modell är det?

V11 torque drive extra tror jag den heter. har några år på nacken nu men fungerar fortfarande bra. Kombinerat med en roborock v6

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"