Bästa externa SSD till Mac?

Permalänk
Medlem

Bästa externa SSD till Mac?

Om man vill ha extern lagring med bra prestanda till Mac behöver den ha stöd för Thunderbolt 3/4, annars blir man begränsad till 10 Gbit/s.

Nya Mac har stöd för USB 3.2 (10 Gbit/s) och Thunderbolt 4 (40 Gbit/s) men inte USB 3.2 Gen2x2 (20 Gbit/s).

Har sneglat lite på SanDisk Professional PRO-G40. Någon här som har erfarenhet av den eller kan ge tips på alternativ med liknande prestanda?

https://appleinsider.com/articles/23/06/14/sandisk-pro-g40-ss...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek söker du och vad är du beredd att betala?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Externa diskar brukar ligga på någonstans 1000-3000 MB/s

Så 10 Gbit/s kommer flaskhalsa något, men sen är det ju helt på vad man tänkt för användningsområden och om man verkligen är så hjälpt av att ligga över 1000 MB/s.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du hela tiden överföra stora filer typ videoredigering eller ska du ha den för allmänt bruk ? Om det är för allmänt bruk kommer du inte att uppleva nån direkt skillnad på ssdns hastighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag byggde en egen med hyperdrive nvme kabinett och samsung 990 pro 2tb. Nöjd hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vilken storlek söker du och vad är du beredd att betala?

Minst 2TB men gärna 4TB. Har inte satt någon absolut gräns för priset.

Skrivet av mrqaffe:

Ska du hela tiden överföra stora filer typ videoredigering eller ska du ha den för allmänt bruk ? Om det är för allmänt bruk kommer du inte att uppleva nån direkt skillnad på ssdns hastighet.

Främst allmänt bruk men vore även trevligt om man kunde boota från den och få bra prestanda.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Samsung T7 har jag god erfarenhet av. En TB/s mellan intern lagring i min MacBook Pro och extern är bra. Gör du så många filöverföringar att du behöver högre överföringshastighet?

Samsung T9 är snabbare på pappret, men i praktiken är osvuret. Då får du kolla på specifikationer på din Mac och på hårddisken. Power har även en Kingston XS2000 men jag vet inget om den.

Vilket filsystem ska du använda?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Samsung T9 är snabbare på pappret, men i praktiken är osvuret.

Jag är osäker på om man kan nyttja de dubbla kanalerna på T9 på en Mac. Det kan så klart vara beroende på modell.

Jag använder ett par T7 som för mig fungerar stabilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag är osäker på om man kan nyttja de dubbla kanalerna på T9 på en Mac. Det kan så klart vara beroende på modell.

Det kan man inte. Enda sättet att få över 10 Gbit/s är som sagt att skaffa en enhet med stöd för Thunderbolt 3/4.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OWC har thunderbold chassin där du kan raida 4st M2 diskar, finns även PCIE slots for Mac Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med detta case:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0B29913DF?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Funkar bra utan några bekymmer. Sen är det bara att stoppa i valfri disk.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |