Ikeas billiga smarta stickpropp kan mäta energi

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Helt otrolig att dessa fortfarande designas med att blocka uttag två .. anledning nog välja shelly

De är ju inte samma produkt. Shelly är ESP8266/32-baserade och Ikeas Zigbee. Att de är så stora kan myclet väl ha med elsäkerhet att göra. Ikea är sannolikt mycket noga med detta.

Med det aagt har jag föera Shelly-pluggar men detta är bara för att de även kan tjäna som Bluetooth-proxy genom ESPhome utöver pluggfunktionen. I övrigt bygger jag hellre Zigbee men smaken är olika.

Permalänk
Medlem

Kommer bli ett gäng av dessa för mig till min homey.
Kör Shelly smsrtplugs idag men 250kr mot 100 blir ju perfekt i vissa mindre effektkrävande scenarion.

Permalänk
Medlem

Har dessa något skydd för en strömspik mot den inkopplade produkten? Har led-lampor som går åt i rasande takt är de slås av och på med en smartplug, vilket jag misstänker beror på strö spik vid tillslaget...

Permalänk

Undrar hur de står sig mot andra vad gäller mätfel , standby och låg förbrukning. EM har gjort test av andra https://www.energimyndigheten.se/effektiv-energianvandning/te...

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det vill du inte om du går upp på natten och hela rummet badar i ljus

Inget problem, jag dimmrar ned mina automatiskt efter skymning och sedan dimmrar jag upp dessa igen vid soluppgång.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Ska helt klart inhandla en sådan.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Cove:

har du en RPI eller nån gammal dator över så kan du ju alltid köra home assistant och köpa en zigbee sticka, och börja kontrollera dina deltaco lampor wifi lamppr med sensorer och remotes ifrån Ikea. slipper du slänga fungerande saker i onödan

Kör redan HA som LXC på min Proxmox-burk, men det är ett redigt bök att få in Deltaco/Tuya i HA.
Kommer inte slänga fungerande lampor utan de ges bort till bättre behövande eller läggs i garderoben som reserv (samlar damm).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har dessa något skydd för en strömspik mot den inkopplade produkten? Har led-lampor som går åt i rasande takt är de slås av och på med en smartplug, vilket jag misstänker beror på strö spik vid tillslaget...

Du får ström spik när du kör med brytare också, tror inte det är problemet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör redan HA som LXC på min Proxmox-burk, men det är ett redigt bök att få in Deltaco/Tuya i HA.
Kommer inte slänga fungerande lampor utan de ges bort till bättre behövande eller läggs i garderoben som reserv (samlar damm).

Bökigt? Nu hittar du på big time
Inte det minsta bökigt är det, du lägger till en integration i HA, logga in, sedan är det färdigt.
Var i mångt och mycket lättare än att få in Zigbee prylar i HA.

EDIT:
https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av KeTonic:

Inte det minsta bökigt är det, du lägger till en integration i HA, logga in, sedan är det färdigt.

EDIT:
<Uppladdad bildlänk>

Då har det ändrats rejält sedan jag senast försökte.
Då var man tvungen att skapa ett devkonto, göra en "fake-app" och aktivera den, kopiera massa koder osv.

Men då skall jag kolla upp det igen.

Tackar för infon

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

EDIT:
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av THB:

Då har det ändrats rejält sedan jag senast försökte.
Då var man tvungen att skapa ett devkonto, göra en "fake-app" och aktivera den, kopiera massa koder osv.

Men då skall jag kolla upp det igen.

Tackar för infon

Nackdelen är att de behöver kommunicera med Tuyas server.
Om man vill köra lokalt är det lite mer bökigt, men går steg för steg.
https://github.com/make-all/tuya-local

Jag har en vibrationssensor som jag använder med Tuya Local-tillägget.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

De är ju inte samma produkt. Shelly är ESP8266/32-baserade och Ikeas Zigbee. Att de är så stora kan myclet väl ha med elsäkerhet att göra. Ikea är sannolikt mycket noga med detta.

Har nog mycket med vad det kostar att laga dessa . Säkert nått kinesisk basprodukt man ”anpassar”

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Inget problem, jag dimmrar ned mina automatiskt efter skymning och sedan dimmrar jag upp dessa igen vid soluppgång.

Oki, jag vill helst har det så mörkt det går.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Trevligt! Ikea ligger verkligen i framkant vad gäller schyssta prylar som är prisvärda. Det tråkiga är att man inte designat den bättre, den täcker ju över det andra uttaget om man skulle vilja ha två st i samtidigt.

Kom för att säga detta; hur tänkte de här? När shelly plug s som funnits ute hur länge som helst och, ja visst den kostar 199kr jämfört med 99kr, men gör jobbet superbra och shelly är kända för bra grejjer.
Ikeas grejjer å andra sidan mjaa.. jag hade deras tidigare smartplugs å de fungerade lite sisådär, t.ex. kunde de bara monteras på ett håll (wtf?!) och de tappade kontakten och höll på. Å de har bytt kontrollenhet två gånger.
Shelly "just works" å vill man är det bara slänga in den i homeassistant/homekit utan några svårigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du får ström spik när du kör med brytare också, tror inte det är problemet

nja smarta enheter som inte är anpassade för lasten dödar både last och dör i förtid.
tex är det supervanligt när man kör rörelsesensorer mot LED-lampor när sensorn eller lampan inte är anpassad för detta eller kör något med motor last mot enheter som inte är anpassade för det. typ 99% av alla smartpluggar klarar bara resistant last, dom som klarar andra laster brukar ändå kräva en snubber för att inte gå sönder.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Kom för att säga detta; hur tänkte de här? När shelly plug s som funnits ute hur länge som helst och, ja visst den kostar 199kr jämfört med 99kr, men gör jobbet superbra och shelly är kända för bra grejjer.
Ikeas grejjer å andra sidan mjaa.. jag hade deras tidigare smartplugs å de fungerade lite sisådär, t.ex. kunde de bara monteras på ett håll (wtf?!) och de tappade kontakten och höll på. Å de har bytt kontrollenhet två gånger.
Shelly "just works" å vill man är det bara slänga in den i homeassistant/homekit utan några svårigheter.

Svårare/dyrare att bygga de mindre. Så jag tror det är ett väldigt medvetet val av IKEA, sikta på en billig enhet men offra formfaktor. Lite samma spår de redan gick med sin gamla som var väldigt stor. 99 spänn för ett smartuttag som mäter är väldigt kompetitivt. 100% högre pris blir trots allt ganska mycket om man skall ha säg 8-9 stycken.

Sen föredrar jag personligen zigbee över WiFi enheter, men jag har ett par shelly pluggar där formfaktor var viktigare än pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja smarta enheter som inte är anpassade för lasten dödar både last och dör i förtid.
tex är det supervänligt när man kör rörelsesensorer mot LED-lampor när sensorn eller lampan inte är anpassad för detta eller kör något med motor last mot enheter som inte är anpassade för det. typ 99% av alla smartpluggar klarar bara resistant last, dom som klarar andra laster brukar ändå kräva en snubber för att inte gå sönder.

Finns inget i en smart enhet som skulle kunna döda en last genom att bara sätta på eller av, oavsett Relä eller fas-dimmer jämfört med knapp eller dum triac dimmer. Sen har du rätt i att smarta enheter ofta har problem med induktiva laster och att elektroniken i den smarta enheten inte är resistent nog mot de backspänningar som genereras vid motorer eller stora kontaktorer. Har sett 4-5kv back spänning spikar på vissa kontaktorer varje brytning som har ställt till med massa dumt.
Skulle säga tvärt om, de nyare bättre enheterna har större varistorer som inte de äldre triac dimmrarna eller en vägg knapp har (eller billigare smarta enheterna) som kan skydda lasterna vid överspänningssituationer på bekostnad av den smarta enhetens varistor säger poof istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om bara två gick att sätta i samma kontakthus så hade de varit nice.
Fattar inte varför dom görs så att man bara kan ha en per kontakthus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Finns inget i en smart enhet som skulle kunna döda en last genom att bara sätta på eller av, oavsett Relä eller fas-dimmer jämfört med knapp eller dum triac dimmer. Sen har du rätt i att smarta enheter ofta har problem med induktiva laster och att elektroniken i den smarta enheten inte är resistent nog mot de backspänningar som genereras vid motorer eller stora kontaktorer. Har sett 4-5kv back spänning spikar på vissa kontaktorer varje brytning som har ställt till med massa dumt.
Skulle säga tvärt om, de nyare bättre enheterna har större varistorer som inte de äldre triac dimmrarna eller en vägg knapp har (eller billigare smarta enheterna) som kan skydda lasterna vid överspänningssituationer på bekostnad av den smarta enhetens varistor säger poof istället.

kolla upp det så får du se att det visst är så, den störning/brus pulsar som moduler slänger ur sig dödar led snabbt och är välkänt.
tex måste man köra Emi filter mellan led strålkastare och relä eller rörelsesensorer om dom ska hålla, annars går dom sönder väldigt fort, samma sak testa att köpa biltema led och köra utan filter mot en modul och se hur länge det håller
dödade led strålkastare konstant tills jag började sätta filter eller köpa led med inbyggt filter.

https://www.ledproff.se/led-stromforsorjning/2920-emi-filter-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Deltaco har grendosor som gör detta. Jag har en dubbelkontakt men de ska finnas i tre/fyra version med. När jag säger till Google att starta datorn så startar den allt utom mina aktiva högtalare först och fem sekunder efter startar den högtalarna. När jag stänger av är det tvärt om. Då får jag inga pop i högtalarna vilket var det jag var ute efter. Ser vad den drar i realtid med genom appen. Har en till min server med.

Hur gör du för att Google tom ska starta din dator? Vaknar den när den känner att det finns ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Hur gör du för att Google tom ska starta din dator? Vaknar den när den känner att det finns ström?

Det brukar finnas en BIOS-inställning för detta: Förbli avstängd, alltid starta upp eller återgå till läget då strömmen bröts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Går att beställa för mig.

Blir nästan lite sugen på att byta ut mina Deltaco-lampor mot ett system från IKEA med sensor när man går på muggen bla.

Du behöver inte byta ut. Skaffa en rpi eller kör home assistant i Docker på en dator så kan du blanda precis vad du vill.

Jag har en Ikea sensor som tänder mina deltaco lampor utanför dörren vid rörelse. Och en aqara fuktighetsmätare som styr badrumsfläkt ens Shelly.

Skaffar du bara en skyconnect och sätter in via usb så har du Zigbee, matter och wifi på samma ställe.

Jag har testat de flesta produkter, Shelly och Ikeas Zigbee sortiment sticker ut som bäst med marginal. Men kör även netatmo, Husqvarna gräsklipparen och effektmätning med Shellys. För att inte tala om att jag styr mitt solcellssystem med batterier med Home Assistant också. För att vinterhalvåret handla billigaste timmarna och använda batteri till förbrukning de dyraste.

T.o.m min bil har jag i home assistant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

kolla upp det så får du se att det visst är så, den störning/brus pulsar som moduler slänger ur sig dödar led snabbt och är välkänt.
tex måste man köra Emi filter mellan led strålkastare och relä eller rörelsesensorer om dom ska hålla, annars går dom sönder väldigt fort, samma sak testa att köpa biltema led och köra utan filter mot en modul och se hur länge det håller
dödade led strålkastare konstant tills jag började sätta filter eller köpa led med inbyggt filter.

https://www.ledproff.se/led-stromforsorjning/2920-emi-filter-...

Men då passerar ju inte grejerna de EMC kraven vi har. Det finns undantag, elpatroner är notoriska med störningar på elnätet när de slår till och från men när vi pratar smart utrustning i väggar så är det hårda krav på EMC.
Den största källan till EMC på relä är ju kontaktstuds men det är ingen skillnad mot att ha en lampknapp, de ger kontaktstudsar också. Smart enheterna har ofta brytning och slutning innan nollgenomgången för att öka livslängden på reläerna och det ger ju lägre EMC också än att bryta på toppen av ac vågen som man riskerar att göra med en lampknapp.
Alldrig hört talas om att behöva ha EMI filter på vanlig hemelektronik.

Var tvungen att testa nu bara för det. Tog en vanlig återfjädrande lampknapp och ett relä och de är typ lika i kontaktstuds. Men går ju att kontrollera hyffsat var på 50hz vågen man bryter och sluter relät så man bryter när spänningen är så låg som möjlig.
Det gör man inte med knappen, där kan man bryta när som hellst sådär är det mer behov av snubber. Där är också bläcken större, men jag har svetsat lampknappar genom att sluta och bryta stora induktiva laster som borde haft annan typ av brytare.

Många reläenheter jag varit i kontakt med har varistor i designen vilket agerar snubber. Men snubbern är ju där mestadels för att minska ljusbågen som kommer från induktiva lastens kickback för att skydda relät, där hjälper nollgenomgångsbrytning också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

För just det behovet finns det också icke-smarta alternativ, t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/Korttidstimer-15-60-min/p/Pr366...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...
även om dessa faktiskt är dyrare än IKEAs smarta.
Väldigt bra om man är glömsk och ofta glömmer att stänga av potentiellt brandfarliga saker.

Tack så mycket för tipset. 👌

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

För just det behovet finns det också icke-smarta alternativ, t.ex.
https://www.clasohlson.com/se/Korttidstimer-15-60-min/p/Pr366...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...
även om dessa faktiskt är dyrare än IKEAs smarta.
Väldigt bra om man är glömsk och ofta glömmer att stänga av potentiellt brandfarliga saker.

Tackar för tipset super bra. 👌

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De blir bättre. Det jag vill ha är en smart grendosa där man förutom kan mäta ström på varje uttag även kan ställa in olika startfördröjningar. Då det blir en rejäl strömrusning i början när man med en enda kabel pluggar in ens dator, skärmar, skrivare etc. Vilket kan få automatsäkringen att gå i huset.

Well i sånt fall måste något vara riktigt knas med eran el och skulle rekommendera att kolla upp det så snart som möjligt om ni nu inte vill ha en elbrand..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Well i sånt fall måste något vara riktigt knas med eran el och skulle rekommendera att kolla upp det så snart som möjligt om ni nu inte vill ha en elbrand..

Det går att mäta strömförbrukningen på utrustning inklusive startströmmar. Det vanligt folk gör är att ha hur många strömkablar och brytare som helst för deras små strömsnåla prylar. Inte en knapp som startar mycket.
Det är inget speciellt, på gamla goda tiden hade man manuell Y/D start på elmotorer för att strömruset i början ej skulle ta säkringarna. Idag kör man med någon mjukstartare, som kan vara en frekvensomriktare.

*edit2*
För professionella användare så finns det färdiga strölistor att köpa som är dyra: https://www.racktech.se/stromlist-med-amperemeter-och-sekvent...

Vad en UPS, antal nätagg drar vid norm säger inte hur mycket strömspiken blir om man slår på alla exakt samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeTonic:

EDIT:
<Uppladdad bildlänk>

Har en tuya baserad deltaco strömkontakt som kan läsa av el som jag försökt använda i home assistant. Problemet är att när man inte har tuya appen igång någonstans så är uppdateringsfrekvensen på datan EXTREMT låg av någon anledning, typ flera minuter mellan avläsningar jämfört med några sekunder mellan när man har appen igång.

Googlade lite på det och verkar vara problem som funnits väldigt länge och rekommenderade lösningen var någon work-around som skippar tuya servers och kör någon lokal lösning. Jag gav upp och slutade använda den istället, så viktigt var det inte för mig att använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Jag har en Google mini inkopplad i studion som jag kan prata med. Har även Google home i köket och vardagsrummet och så det även finns i mobilen går det att antingen säga till den att starta eller att gå in i Google home och starta manuellt.

Så det ser ut såhär i studio med elen:

Grendosa med Google Home och ett dubbelt smart uttag som går till två stycken grendosor som är fördelade mellan olika saker i studion. Så det enda som drar minimalt med el när jag stänger av sen är Google Home och smartpluggen.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men då passerar ju inte grejerna de EMC kraven vi har. Det finns undantag, elpatroner är notoriska med störningar på elnätet när de slår till och från men när vi pratar smart utrustning i väggar så är det hårda krav på EMC.
Den största källan till EMC på relä är ju kontaktstuds men det är ingen skillnad mot att ha en lampknapp, de ger kontaktstudsar också. Smart enheterna har ofta brytning och slutning innan nollgenomgången för att öka livslängden på reläerna och det ger ju lägre EMC också än att bryta på toppen av ac vågen som man riskerar att göra med en lampknapp.
Alldrig hört talas om att behöva ha EMI filter på vanlig hemelektronik.

Var tvungen att testa nu bara för det. Tog en vanlig återfjädrande lampknapp och ett relä och de är typ lika i kontaktstuds. Men går ju att kontrollera hyffsat var på 50hz vågen man bryter och sluter relät så man bryter när spänningen är så låg som möjlig.
Det gör man inte med knappen, där kan man bryta när som hellst sådär är det mer behov av snubber. Där är också bläcken större, men jag har svetsat lampknappar genom att sluta och bryta stora induktiva laster som borde haft annan typ av brytare.

Många reläenheter jag varit i kontakt med har varistor i designen vilket agerar snubber. Men snubbern är ju där mestadels för att minska ljusbågen som kommer från induktiva lastens kickback för att skydda relät, där hjälper nollgenomgångsbrytning också.

tja jag vet inte vad kraven är men just led är notoriskt känsliga för smarta pluggar och rörelsesensorer,
Jag blev aningen förvånad innan jag började kolla på det och fick veta att det är väldigt vanligt. tar man https://ledmegastore.se/ varnar dom för det och att garantierna inte gäller om man inte kör med anpassade saker till deras led.
https://ledmegastore.se/content/61-sensor-kompatibel

värsta jag sett är bitemas vita smala ledstrålkastare, kör man dom mot vissa rörelsesensor så blir det så pass illa att dom till och med smäller glaset på dom, (testat 5 gånger med 3 olika rörelsesensorer) sedan filter monterades har det varit lugnt.
samma sak biltemas g4 lampor, kör jag dom utan filter mot en qubino så tar det bara ett par timmars drift innan dom går sönder.

Visa signatur