Permalänk
Medlem

@Json_81: ser du något i loggen?
Settings > System > Logs

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Json_81: ser du något i loggen?
Settings > System > Logs

Massa varningar om utdaterad HACS, har missat den.
Ska se om det kan hjälpa.

Den verkar ha nollat loggen efter senaste omstarten?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ska börja med home assistant. Kollade på en Lenovo m9 för att driva HA och samtidigt ha som dashboard? Funkar det bra?

Såg på något annat forum att någon hade en green någonting för att driva HA och sen lenovon bara som dashboard så blev lite osäker på vad som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ska börja med home assistant. Kollade på en Lenovo m9 för att driva HA och samtidigt ha som dashboard? Funkar det bra?

Såg på något annat forum att någon hade en green någonting för att driva HA och sen lenovon bara som dashboard så blev lite osäker på vad som krävs.

Lenovo M9 är väl bara en simpel Android tablet? Du kan använda den som dashboard/app men du behöver ha en server, antingen Green som du var inne på eller en Raspberry Pi som du installerar Home assistant på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Lenovo M9 är väl bara en simpel Android tablet? Du kan använda den som dashboard/app men du behöver ha en server, antingen Green som du var inne på eller en Raspberry Pi som du installerar Home assistant på.

Ok så en android tablet kan inte vara server? Den borde väl egentligen ha datakraft så det räcker tänkte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ok så en android tablet kan inte vara server? Den borde väl egentligen ha datakraft så det räcker tänkte jag.

I teorin kanske, men det finns nog inget sätt att installera HA på den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

I teorin kanske, men det finns nog inget sätt att installera HA på den.

Ok, behöver man Zigbee stickan om man köper en ha green? Har ju redan möjlighet att koppla in zigbee till min smartthings hub så det kanske räcker?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av cracko:

Ok, behöver man Zigbee stickan om man köper en ha green? Har ju redan möjlighet att koppla in zigbee till min smartthings hub så det kanske räcker?

Du kan styra alla SmartThings enheter via Home Assistant med SmartThings integrationen

Annars kan du koppla in en ganska billig men kraftfull Zigbee-sticka i din Green.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Jag kör en dashboard byggd med "Sections".
Kan man enkelt bygga på en riktig sideboard på ena kortsidan (liggande tablet), eller åtminstone på ovansidan?
Mest önskvärt hade nog sidan varit så man kan skriva rubriker och länka till andra vyer.

Har försökt kolla runt men får det inte att lira. Tacksam för alla tips ni har.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av OC&Burn:

Jag kör en dashboard byggd med "Sections".
Kan man enkelt bygga på en riktig sideboard på ena kortsidan (liggande tablet), eller åtminstone på ovansidan?
Mest önskvärt hade nog sidan varit så man kan skriva rubriker och länka till andra vyer.

Har försökt kolla runt men får det inte att lira. Tacksam för alla tips ni har.

Har du kikat på sidebar-card?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Du kan styra alla SmartThings enheter via Home Assistant med SmartThings integrationen

Annars kan du koppla in en ganska billig men kraftfull Zigbee-sticka i din Green.

Ok, är det någon nackdel att köra zigbee via smartthingshubben eftersom jag redan köpt en sån? Kommer jag kunna kontrollera min HA setup på distans med en HA green?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har du kikat på sidebar-card?

Yes, men tyvärr så ekar det tomt när jag sparat och kikar på dashboarden.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av OC&Burn:

Yes, men tyvärr så ekar det tomt när jag sparat och kikar på dashboarden.

Hmm tråkigt. Har tyvärr ingen dashboard längre så kan inte testa riktigt. Men känns som att det finns många dashboards där ute med sidebar så någon möjlighet måste ju finnas.

Visa signatur

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av cracko:

Ok, är det någon nackdel att köra zigbee via smartthingshubben eftersom jag redan köpt en sån? Kommer jag kunna kontrollera min HA setup på distans med en HA green?

Nej ingen nackdel vad jag kan tänka mig. Du behöver konfigurera någon remote-lösning för att nå HA på distans. Kör personligen via DuckDNS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Nej ingen nackdel vad jag kan tänka mig. Du behöver konfigurera någon remote-lösning för att nå HA på distans. Kör personligen via DuckDNS

Tack, så för att till exempel trigga en rutin som sätter på värme, ventilation och värmegolvet inför att man ska komma till tex sommarstugan så behöver någon sådan lösning?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av cracko:

Tack, så för att till exempel trigga en rutin som sätter på värme, ventilation och värmegolvet inför att man ska komma till tex sommarstugan så behöver någon sådan lösning?

Ja om du vill kunna göra det när som helst. Har du fasta dagar/tider som du åker till sommarstugan så kan du lägga in fasta automationer. Men ja det är en remote-lösning som du har mest nytta av skulle jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ja om du vill kunna göra det när som helst. Har du fasta dagar/tider som du åker till sommarstugan så kan du lägga in fasta automationer. Men ja det är en remote-lösning som du har mest nytta av skulle jag säga.

Om en inte lägger in det i sin kalender eller liknande att en skall vara i sommarstugan så HA kan agera på detta.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ok tack, blir att fixa någon remotelösning för det då. HA själva vill ju ha bisarrt mycket per månad genom något abonnemang för möjligheten.

Permalänk
Officiell jultomte

Då har jag äntligen sista pusselbiten för att det hemmabyggda larmet ska fungera på plats. Då jag inte haft Z-wave innan så fick jag köpa en Z-stick för att kunna para ihop min Ring Keypad V2.

Keypaden kommunicerar med S2 (AES-128) kryptering och fungerar väldigt bra. Använder Alarmo som synkar mot den och än så länge fungerar det som jag vill. Man har 30s på sig att gå ut vid larmning & larma av vid hemkomst. Inbyggd siren och rörelsesensor som tänder upp knapparna när man närmar sig. Batteriet beräknas räcka 6-8 månader på det läget & laddas upp på cirka 3 timmar med laddkabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Ok tack, blir att fixa någon remotelösning för det då. HA själva vill ju ha bisarrt mycket per månad genom något abonnemang för möjligheten.

7,5 euro per månad. Är det bisarrt mycket? Är väl rätt billigt för att stödja en grym programvara som annars är helt gratis att använda.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Här är du nog ensam om att nämna "bissart mycket" för du vet vad produkten faktiskt erbjuder va? helt gratis om man så vill?
För dom "bissart" många 7,5€ så får du en galet bra kryptering på din uppkoppling också. Inte helt ovanligt att folk som kör duck dns eller liknande har intrångsförsök..

Blir fan irriterad av ditt ordval..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Då har jag äntligen sista pusselbiten för att det hemmabyggda larmet ska fungera på plats. Då jag inte haft Z-wave innan så fick jag köpa en Z-stick för att kunna para ihop min Ring Keypad V2.

Keypaden kommunicerar med S2 (AES-128) kryptering och fungerar väldigt bra. Använder Alarmo som synkar mot den och än så länge fungerar det som jag vill. Man har 30s på sig att gå ut vid larmning & larma av vid hemkomst. Inbyggd siren och rörelsesensor som tänder upp knapparna när man närmar sig. Batteriet beräknas räcka 6-8 månader på det läget & laddas upp på cirka 3 timmar med laddkabel.

https://i.imgur.com/KQtkuWs.jpeg

Kul!

Hur funkar det vid strömavbrott? Kör du HA med UPS?

Edit: Kör du Yale låset med en zigbee eller Z-wave modul också?
Då kan du ju confa så det larmas på och av automatiskt vid upplåsning/låsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

7,5 euro per månad. Är det bisarrt mycket? Är väl rätt billigt för att stödja en grym programvara som annars är helt gratis att använda.

Alltså det är väl mycket i förhållande till vad man får om det enda det ger är att nå sin setup på distans? Kostnad som en VPN eller billigare streamingtjänst som man kan använda överallt och som måste skyffla betydligt mer data.
Jag kommer åt mina google home och smartthings helt gratis på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Här är du nog ensam om att nämna "bissart mycket" för du vet vad produkten faktiskt erbjuder va? helt gratis om man så vill?
För dom "bissart" många 7,5€ så får du en galet bra kryptering på din uppkoppling också. Inte helt ovanligt att folk som kör duck dns eller liknande har intrångsförsök..

Blir fan irriterad av ditt ordval..

Det är bisarrt mycket om man inte har användning av funktionerna. Sedan använder jag HA för att köra saker lokalt, att då binda upp sig till deras molntjänst, nej tack. Jag har min egen.
Blir irriterad på folk som blir irriterade över strunt som vad folk tycker är prisvärt.

Permalänk
Medlem

Beroende på kunskapsnivå så skulle jag säga att NabuCasas lösning är prisvärd, VPN i all ära men nabu casas lösning innebär mindre handpåläggning för att stödja även resten av familjens användning om man har en sådan med mera. Allt går och jag har löst det själv men skulle aldrig rekommendera min lösning för någon jag just rekommenderat HA för som inte verkar ha några direkt andra förkunskaper kring konfigurerande av docker och dylikt, allt handlar om vilken nivå en vill lägga det på.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av mattera:

Kul!

Hur funkar det vid strömavbrott? Kör du HA med UPS?

Edit: Kör du Yale låset med en zigbee eller Z-wave modul också?
Då kan du ju confa så det larmas på och av automatiskt vid upplåsning/låsning.

Ja precis servern där HA ligger har en UPS som backup.

Nej jag har ingen modul till låset, tror inte det blir något heller. Tänker att koder lätt kan komma på villovägar och då är det skönt att ha larmet som ett extra lager.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på om man skulle kunna lägga in en ritning över lägenheten och lägga in var lampor och sensorer finns. Någon som har en rekomendation för det?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Naki:

Funderar på om man skulle kunna lägga in en ritning över lägenheten och lägga in var lampor och sensorer finns. Någon som har en rekomendation för det?

Kanske Floorplan är något för dig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Alltså det är väl mycket i förhållande till vad man får om det enda det ger är att nå sin setup på distans? Kostnad som en VPN eller billigare streamingtjänst som man kan använda överallt och som måste skyffla betydligt mer data.

Yes!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jag skulle vilja hävda att 7,5 euro är billigt i jämförelse mot att ett av världens största bolag ständigt vet var du befinner dig och vad du konsumerar och på vilken device, och därmed kan dra slutsatser om när du är vaken och när du sover, vad du är intresserad av, osv osv.

Dessutom är det ju helt frivilligt att betala summan eftersom man är mycket öppen med att det finns andra lösningar. Det erbjuds en service för att göra ditt liv lättare, och det erbjuds även gratislösningar som är något mer komplexa. Du kan bokstavligen välja själv.

Dessutom är summan ett utmärkt alternativ för att stödja ett projekt som tillhandahålls - just det - gratis. Dvs även utan att du betalar med din användardata.

Men det är ju lätt att gnälla.