Quiz: Vad är sant om datorbyggande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mitt resultat: 19/20.

Tyckte att flera av frågorna var tvetydiga i sin formulering, så att rätt svar blev en fråga om tolkning snarare än kunskap.

I synnerhet frågan om kylpasta, som jag tydligen svarade fel på, tycker jag bara var tramsig.

Jag håller med om att framförallt frågan om kylpasta så fick man gissa vad frågeställaren menade.

"Kylpasta är nödvändigt för att säkerställa effektiv värmeöverföring mellan CPU och kylare."

"A thermal interface material (shortened to TIM) is any material that is inserted between two components in order to enhance the thermal coupling between them."

Någon form av TIM är mer eller mindre ett måste för moderna processorer.
Åtminstone "riktiga processorer".

Men...

Det finns andra TIM än kylpasta.

Om ens dator är en Raspberry Pi, åtminstone om det är en från generation 1-3 (har inte testat 4 och 5) så behöver man inte ens kylare.

Frågan lämnar mycket utrymme för tolkning.

Skrivet av e1m1:

Håller för övrigt med om kylpasta, är det någon som i praktiken skippat detta "optionella" steg?

På Socket 7 tiden använde jag inte kylpasta.
Vi pratar allstå om Pentium 1 på 75-233 Mhz och AMD K6/K6-2/K6-3 på upp till 500 eller 550 MHz eller vad den snabbaste var.
Den snabbaste Socket 7/Super 7 jag själv använde var AMD K6-3 450Mhz.

Samt att jag kört flera Raspberry Pi's utan varken kylare eller kylpasta.

Men moderna prestanda datorer från de senaste 20 åren.
Nej

Eller...
Jag har Honywell PTM7950 i en dator som är ett "High Thermal Condictivity Phase Change Material", men inte en traditionell kylpasta.

Kan bli att jag använder PTM7950 i fler datorer i framtiden.

Så likt frågan i quizet blir det en tolkningsfråga om jag ska svara ja eller nej på den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Kul quiz! Missade på kylpastan 😤

Kan inte redaktionen, om ett par dagar, sätta samman en graf med antal rätt på ena axeln och antal år som medlem på den andra? Hade varit kul att se om gammal vet bäst

Nytt konto betyder ju inte att användaren är ny, Sweclockers har en historik av att banna för lite random saker. 😅

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Vissa luriga frågor som blir fel beroende på hur man tolkar frågan och svaret.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Mitt resultat: 16/20.

Kylpasta är nödvändigt för att säkerställa effektiv värmeöverföring mellan CPU och kylare.

Om inte kylpasta behövs för en effektiv värmeöverföring hur gör man annars för att säkerställa en effektiv värmeöverföring?
att det för över värme ändå ja men effektivt? vist man kan plan slippa kylare och processor så båda är helt plana så kanske det skulle vara effektivt.

Håller med att den frågan borde vara sant.
Kylpastan har du för att få bättre kontakt mellan kylare och cpu och du vill ha bättre kontakt (än utan kylpasta) för att få effektiv kylning, dvs värmeöverföring mellan cpu till kylare.

Tror nog dom flesta kan vittna om att ingen eller dålig kylpasta ger ingen effektiv kylning.

BTW det var den enda jag hade fel på

Permalänk
Medlem

Håller med om att kylpastafrågan var konstig! Jag svarade ja och trodde jag fick rätt för det, men antar den felfälldes? (verkar som jag fick tre fel totalt men jag trodde bara det var två, så antar den här blev fel också)

Men den som irriterade mig mest där och då var "fler grafikkort" frågan. (som även tex Findecanor och Mocka reagerade på)
Frågan var "går det", och jag skulle vilja påstå med alla moderna grafikkort som säljs nu där det är meningsfullt att vilja göra det, så går det inte eftersom SLI/Crossfire inte stöds på dem längre. Dessutom finns inga moderna spel med SLI/CF stöd.

Kortfattat: Det gick att använda fler grafikkort för att öka prestanda men i dag så går det inte längre.

...

Sen missade jag själv kontaktstiftfrågan AMD så den tar jag på mig

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ingen konst.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

De två jag hade "fel" på är slamkrypare, jag håller inte med om vad som anses vara "rätt" svar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men den som irriterade mig mest där och då var "fler grafikkort" frågan. (som även tex Findecanor och Mocka reagerade på)
Frågan var "går det", och jag skulle vilja påstå med alla moderna grafikkort som säljs nu där det är meningsfullt att vilja göra det, så går det inte eftersom SLI/Crossfire inte stöds på dem längre. Dessutom finns inga moderna spel med SLI/CF stöd.

Kortfattat: Det gick att använda fler grafikkort för att öka prestanda men i dag så går det inte längre.

Ptjao, fast visst har väl Vulkan fortfarande stöd för att nyttja fler än ett grafikkort, utan att kräva direktkontakt korten emellan (dvs det behövs varken SLI eller CF)?

Så rent tekniskt går det väl ... det blir en hårklyvningsfråga.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Den sista höll jag på att svara fel på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Nåja, slant på sista.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Visa signatur

Mac Mini M4 Pro (2024) + Cooler Master NR200P - Asus ROG Strix B660-I - Intel Core i5 12600K - Noctua NH-U12A Chromax Black - Asus GeForce RTX 3060 Dual OC V2 12GB - Samsung 980 Pro Series 1TB - Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 2x16GB - Corsair SF750 Platinum 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ptjao, fast visst har väl Vulkan fortfarande stöd för att nyttja fler än ett grafikkort, utan att kräva direktkontakt korten emellan (dvs det behövs varken SLI eller CF)?

Inte bara Vulkan, men även DirectX 12 har stöd för så kallad explicit multi-adapter rendering, om utvecklare väljer att implementera det, vilket är teknikneutral och kräver inte någon slags brygga mellan grafikkorten.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tja, tekniskt finns väl stödet. Mitt argument är väl att väldigt få utvecklare nånsin nyttjar detta (är ovanligt såvitt jag vet?) så i praktiken kan man ju inte nyttja det.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gällande #15 så skulle jag säga att det finns undantag. De flesta pastor är det klart överdrivet att byta årligen, men vissa specifika kylpastor (framför allt den uråldriga Arctic Silver 5, som jag f.ö. inte vet varför folk ibland fortfarande rekommenderar) som jag skulle rekommendera att man byter varje 9–12 månader då den har riktigt hemsk livslängd (i min erfarenhet).

Kör man något modernare dock, typ MX-4 eller MX-6, så lär man nog uppgradera CPU:n eller kylaren innan man behöver byta pastan. På pappret ska ju dessa vara bra i "upp till 8 år" men lär säkert klara minst 6–10 år i praktiken—själv körde jag MX-4 i en äldre rigg i närmare 6 år innan jag uppgraderade riggen, och pastan såg ju även då helt fräsch ut när jag väl tog av kylaren.

Permalänk

Missade sockelfrågorna! Trots att jag själv kör am4 så tog jag fel där pga lurigheten i frågan. Sen är det svårt att komma ihåg styrkretsar på moderkort som man inte använt själv, så missade den sista frågan om Intel sockeln också.

Roligt quiz, hoppas på fler liknande inom kort!

Permalänk
Medlem

Åkte fanimig dit på en göteborgare… att ni inte skäms!

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Har läst igenom tråden och ser att många ifrågasätter frågan om kylpasta.
Jag själv tänkte på listan över där de testade allt möjligt såsom tandkräm, ketchup etc och vissa av dessa icke riktiga kylpastor låg om jag inte minns helt fel relativt högt upp i listan och slog därmed riktiga kylpastor. Jag anser dock inte att ketchup som ett exempel kan räknas som kylpasta även om det kanske var bättre än riktig kylpasta.
Räknar inte heller den här förapplicerade massan som återfinns på vissa kylare som kylpasta.

Dessutom fanns det tidigare processorer (innan pentium II) som inte behövde kylare eller varför inte raspberrypi som inte har kylare.
Därför var denna fråga väldigt lätt att svara på

Såg att det också kom upp om SLI/CF. Att det inte finns längre är en sak, men jag har läst att det går att blanda olika grafikkort via någon mjukvara. Om detta fortfarande fungerar vet jag inte.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Mitt resultat: 18/20.

Jag tycker frågan om kylpasta är felställd, ja det är inte nödvändigt. Men det är nödvändigt för att "säkerställa effektiv värmeöverföring"!

Flytande metall. Även kylpaddor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Det behöver inte nämnas något om alternativ. Frågan lyder om man måste använda kylpasta för effektiv överföring och det måste man inte, man kan tex använda kryo-sheet. Alltså är svaret falskt.

Så läsförståelse spelar absolut in här och jag tvekade själv ett par gånger om jag överkomplicerade läsförståelsen men det gjorde jag alltså inte.

Nu råkar jag citera dig och det är inte riktat mot dig utan mot alla som tycker frågan är fel/dum/dålig etc.

Det är vedertaget att inkludera alla varianter av TIM's i begreppet "kylpasta". Kryosheets hittar du under just "kylpasta" både på webhallen och inet. Alltså är den rimliga tolkningen av frågan om du måste ha någon form av TIM mellan kylare och CPU, dvs det rätta svaret är "Sant".

Hur man än tycker om det är det ändå så att frågan givetvis är dålig om den är öppen för tolkningar överhuvudtaget.

Men det är ju om man har perspektivet att det skall vara en bra quiz. Om man istället har perspektivet att man vill skapa en massa aktivitet i ett besserwisserforum så är givetvis tolkningsfrågor rena guldet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Vem på swec tycker INTE att det kylpasta är nödvändigt?
ffs n00bs

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Blandade ihop Titanium/Platinum på PSU-rankingen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Har läst igenom tråden och ser att många ifrågasätter frågan om kylpasta.
Jag själv tänkte på listan över där de testade allt möjligt såsom tandkräm, ketchup etc och vissa av dessa icke riktiga kylpastor låg om jag inte minns helt fel relativt högt upp i listan och slog därmed riktiga kylpastor. Jag anser dock inte att ketchup som ett exempel kan räknas som kylpasta även om det kanske var bättre än riktig kylpasta.
Räknar inte heller den här förapplicerade massan som återfinns på vissa kylare som kylpasta.

Dessutom fanns det tidigare processorer (innan pentium II) som inte behövde kylare eller varför inte raspberrypi som inte har kylare.
Därför var denna fråga väldigt lätt att svara på

Såg att det också kom upp om SLI/CF. Att det inte finns längre är en sak, men jag har läst att det går att blanda olika grafikkort via någon mjukvara. Om detta fortfarande fungerar vet jag inte.

Fast att raspberry pie inte behöver kylpasta är för att den inte behöver en kylare. Kylare utan någon form av kylpasta är löjligt. Även om du använder ketchup är det antagligen bättre än ingen kylpasta alls. Så ketchup är en kylpasta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S