Unity pudlar helt – slopar kritiserade avgiften

Permalänk
Melding Plague

Unity pudlar helt – slopar kritiserade avgiften

Spelmotorn Unity har haft ett stormigt år sedan företaget bakom chockade alla kunder med en ny affärsmodell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag tror de redan brännt det här, särskillt mindre indie devs kommer nog aldrig våga utveckla med unity igen efter det där

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

"Too little, too late" känns det som, de har redan bränt indie-communityn som verkar gulla stenhårt med Godot numera.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Kan också tänka mig att de nog förlorade mer än de tjänade på denna id'en.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Bra att de vänder. Och när något är gratis så är folks minne extremt kort så blir bra det här.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är bra nyheter att Unity fortfarande är med i leken för annars får Unreal monopol på marknaden, vilket blir ännu sämre för prisutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Unity: Where loading screens are part of the gameplay.

Det är vad jag tänker på när jag tänker på Unity, enormt irriterande med spel som använder denna spelmotorn.

Permalänk
Medlem

Vi använder fortfarande Unity så detta är en bra nyhet för oss även om tilliten har fått sig en törn hur som, det har dock varit för riskabelt för oss att byta till något annat då mycket av expertisen för oss ligger i just Unity så vi har suttit stilla i båten än så länge.

Skrivet av Dem8n:

Unity: Where loading screens are part of the gameplay.

Det är vad jag tänker på när jag tänker på Unity, enormt irriterande med spel som använder denna spelmotorn.

Det är fullt möjligt att bygga ett spel i Unity utan laddskärmar men det är upp till utvecklaren att faktiskt bygga sina spel på sådant sätt, vilket kanske de flesta inte vill lägga tid på det komplicerar vissa saker och är inte superlätt i min erfarenhet, än mindre om man är indieutvecklare och snarare vill fokusera mer på andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vi använder fortfarande Unity så detta är en bra nyhet för oss även om tilliten har fått sig en törn hur som, det har dock varit för riskabelt för oss att byta till något annat då mycket av expertisen för oss ligger i just Unity så vi har suttit stilla i båten än så länge.

Instämmer! Sitter själv i samma båt som indieutvecklare och programmerare.

Letade själv efter ett alternativ när skandalen drog igång, och kom fram till att CryEngine var mest lik Unity med stöd för C# och komoponentbaserad programmering, men att det skulle bli ett helvete att porta över och bygga om alla mina assets till motorn (särskilt VFX effekter).

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Denna läsningen gillade jag, kommer fortsätta använda Unity.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Instämmer! Sitter själv i samma båt som indieutvecklare och programmerare.

Letade själv efter ett alternativ när skandalen drog igång, och kom fram till att CryEngine var mest lik Unity med stöd för C# och komoponentbaserad programmering, men att det skulle bli ett helvete att porta över och bygga om alla mina assets till motorn (särskilt VFX effekter).

Kika på Godot om du inte gjort det redan

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KQT3:

Det är bra nyheter att Unity fortfarande är med i leken för annars får Unreal monopol på marknaden, vilket blir ännu sämre för prisutvecklingen.

Cryengine och godot är ganska populära också som kan konkurrera vidare om det skulle vara så att unity försvinner.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig kunna lita på dem, om jag skulle starta ett projekt idag blir det helt klart andra alternativ. De har ju lagt korten på borden och visat hur de vill ha sina avtal framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle aldrig kunna lita på dem, om jag skulle starta ett projekt idag blir det helt klart andra alternativ. De har ju lagt korten på borden och visat hur de vill ha sina avtal framåt

Skulle jag "börja" så blir det annat. Värre är när man har åratal av erfarenhet och ett eller flera projekt i motor(erna) där det är svårare att lära om sig i nytt. Eller helt enkelt inte bara kan byta utan då måste sitta i två motorer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

jag tror de redan brännt det här, särskillt mindre indie devs kommer nog aldrig våga utveckla med unity igen efter det där

Misstänker att detta påverkar mindre än man tror. Det baserar jag på att de alternativa spelmotorerna är så annorlunda samt att det inte finns jättemånga att välja på. Man portar inte sitt spel på en dag direkt. Som litet indie-team är det svårt att komma ifrån att man lätt blir "investerad" kunskapsmässigt i en spelmotor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Unity sneglade på WoTC och tänkte "fan det där ser smart ut". Bra jobbat unity, länge leve godot.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Bra att de vänder. Och när något är gratis så är folks minne extremt kort så blir bra det här.

Nja, av bekanta och de cirklar jag rör mig i att döma så använder de redan andra gratis alternativ och vägrar använda unity någonsin igen. Being spiteful is a powerful motivator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Godot är billigare

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Det är fullt möjligt att bygga ett spel i Unity utan laddskärmar men det är upp till utvecklaren att faktiskt bygga sina spel på sådant sätt, vilket kanske de flesta inte vill lägga tid på det komplicerar vissa saker och är inte superlätt i min erfarenhet, än mindre om man är indieutvecklare och snarare vill fokusera mer på andra saker.

Samma här. Som soloutvecklare är Unity det enda realistiska alternativet för mig. Jag kan inte sitta och uppfinna hjulet igen varje gång, och fokuset är på att realisera mina idéer till något spelbart på enklaste sätt, och använder då en del olika add-ons (t.ex. Playmaker, Adventure Creator, Dialogue System, etc, etc). Så förslag om att byta till t.ex. Godot är väldigt ohjälpsamma.

För mig hade oavsett runtime-avgiften inte påverkat något. Om jag hade nått det antalet installationer och den inkomst att det hade haft någon effekt på mig hade det oavsett inte spelat någon roll, för överskottet hade varit långt mer än tillräckligt högt, även inkluderat de 30% som Steam vill ha.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Unity sneglade på WoTC och tänkte "fan det där ser smart ut". Bra jobbat unity, länge leve godot.

Det är ju garanterat Riccitiello som var problemet. Han styrde ju EA innan han tog över hos Unity. Alla vet väl vad som hände med EA:s rykte när han styrde. Fick ju sparken till slut för att deras ekonomiska resultat sjönk som en sten. Att han pensionerat sig är kanske inte så konstigt då han drivit ryktet för två världsomspännande företag i botten. Vem skulle vilja ta in honom nu? Lita dock på att han fått jävligt bra betalt för det som tack.

Jag håller honom i samma fack som Bobby Kotick och Randy Pitchford.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

WotC är faktiskt ännu mer korkade, de har bara använt lite liknande metoder.

Unitys problem började med att Riccitiello köpte ett bolag (ironSource) som gjorde reklam i spel och såg detta som den stora intäktskällan framåt. Det funkade inte alls, så hela grejen med att pilla med licenserna var ett försök att rädda den idén och få folk att sälja reklam via det bolaget. De var egentligen rökta redan innan, och att pilla med licensen var ett försök att rädda sig. Riccitiello köpte för många olika bolag, helt enkelt.

WotCs problem är att de ägs av Hasbro som bara vill ha in ännu mer pengar från D&D. Det är ren girighet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ju garanterat Riccitiello som var problemet. Han styrde ju EA innan han tog över hos Unity. Alla vet väl vad som hände med EA:s rykte när han styrde. Fick ju sparken till slut för att deras ekonomiska resultat sjönk som en sten. Att han pensionerat sig är kanske inte så konstigt då han drivit ryktet för två världsomspännande företag i botten. Vem skulle vilja ta in honom nu? Lita dock på att han fått jävligt bra betalt för det som tack.

Jag håller honom i samma fack som Bobby Kotick och Randy Pitchford.

De är inte riktigt likadana, dock. Bobby Kotick är mer av ett ont geni, på gränsen till Bondskurk. Han har drivit Activision sen -91, när de stod inför konkurs, och när han tvingades ut såldes bolaget för 150 000 gånger mer än han en gång köpte det för. Han har varit absolut vidrig mot alla han jobbat med och jag önskar verkligen att någon börjar åtala folk runt Epstein så att han åker in, men han är inte dum.

Riccitiello däremot är en clown som inte begriper marknaden han verkar i. Allt han lyckats med är för att han rider på namnet hos bolaget han driver - han har inte lyckats med något själv.

Pitchford spelar i juniorligan jämfört med bägge de här.

Visa signatur

5900X | 6700XT