Varannan svensk behåller gamla telefoner som reserv

Permalänk
Medlem

Behåller också äldre telefoner som backup, just nu är det en iPhone 5c men kommer nog byta den till 8 eller SE.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbe60:

Jag har 6st fungerande gamla mobiler, och 4st fungerande smarttelefoner

den äldsta är från 1994 en Bosch (= Motorola)

Permalänk
Medlem

Jag har alla mina telefoner kvar, från Ericsson T10 till min Samsung Fold 2 som jag har nu. Varför ska man slänga dom ?

Permalänk
Medlem

Det hänger helt och hållet på om den får säkerhetsuppdateringar.

Jag behåller den gamla som reserv för BankID och nödtelefoni, så länge som den fortfarande får säkerhetsuppdateringar, och får den inte det så blir det återvinningen (för jag har ingen lust att sälja eller skänka bort en säkerhetsrisk till någon annan).

Ny köper jag på sin höjd var tredje år, normalt efter längre tid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förr köpte jag loss den gamla när jag fick ny jobbmobil men på senaste ställena har det varit för dyrt eller inte tillåtet så nu lämnar jag bara in den till ITavdelningen som förstör dem och sedan förhoppningsvis återvinner dem.

Edit:har inte köpt egen mobil sedan tidigt 2000tal men där hade jag klart pimpat de vidare inom familjen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Sparar alla mina gamla mobiltelefoner, surfplattor samt laptops, av sentimentala skäl.
Har väl 20+ mobiltelefoner då jag bytte ganska ofta tidigare.

Samsung Galaxy s21 Ultra och Oneplus 9 Pro hade jag kanske fått lite pengar för när det begav sig för ny förra året men hade hellre dessa som backup än att sälja. Nu ligger de med i den vanliga samlingen i en plåtlåda.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Har gett bort eller sålt mina gamla telefoner till släktingar som inte behöver "nya" telefoner. Billigt för dem och jag blir av med en telefon jag inte använder eller behöver.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Som andra, antingen får barn ta över eller så blir det reserv. Har dock slängt 1 telefon de senaste 15 åren, en Sony Ericsson Neo V med icke-fungerande skärm. Och nu åker snart en Nexus 4 tror jag, den är helt knas. Dels är det nog batteriet, bytt en gång redan, dels undrar jag om den inte har fel på lagringen eller nåt.

Andra mobiler i familjen som väntar på släng: Galaxy S4 mini - svullet batteri så det tog jag bort. Går dock att använda bra som musikspelare annars. Galaxy S4 - har varit barnens "mini-platta" ett tag, telefon utan SIM-kort, numera godnattsagetelefon, men, den har fått konkurrens av en Galaxy A40 som har bättre batteri. Galaxy S7 - godnattsagetelefon + Pokemon Go-telefon för minstingen (fick uppdatera firmware till AndroidOS 9 eller nåt via CFW på XDA).

Min "reservtelefon" är en Galaxy A3 2017, den klarar fortfarande bank-ID och stödjer VoLTE på 4G. Vilket påminner mig, jag ska nog installera bank-ID på den faktiskt...

Nuvarande S21 tänker jag använda ett par år till, sedan blir den bra till minstingen när hon är stor nog att få en telefon att ringa med. Funderar redan nu på om det blir en Galaxy S25, S26 eller kanske Pixel jag ska köpa till mig själv...(Ja, jag vill redan nu ha en ny telefon alltså, men kan inte alls motivera ett köp då den jag har är rätt ok...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Testpilot

Har alltid en reservtelefon liggandes.

I och med allt från bankärenden, sociala nätverk och skola/jobb förväntar sig att man har tillgång till en smarttelefon är det inte på kartan att stå utan i händelse av olycka med den primära luren.

Sedan behöver det inte vara något ultramodernt. I mitt fall har jag en gammal LG G7 som gör jobbet. Laddar och uppdaterar apparna på den några gånger om året, annars ligger den undanstoppad i en låda.

Däremot brukar jag sälja min gamla (primära) när jag bytt. Känns onödigt att ha en telefon som i regel brukar vara två år gammal liggandes och damma i en låda. Oftast får jag en ny telefon praktiskt taget gratis när jag förnyar mitt abonnemang eller byter operatör, annars hade jag nog inte bytt så ofta som jag gör till en början.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Har sparat alla gamla mobiler, förutom under de år då min dåvarande sambo fick ta över när jag skaffade ny. Borde nog rensa i lagret då de allra flesta inte går använda längre, alternativt göra någon slags display av dem.

Min nuvarande är tre år gammal och jag kommer köra med den tills den inte går använda längre, det är inte hållbart att skaffa nytt vartannat år längre. Förstår mig verkligen inte på de som byter varje år eller till och med oftare än så.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Orkar inte sälja, folk är för dryga.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Data kan ju man komma åt, även efter en snabbformatering.

Njae, på den. Android är sedan android 7.0 (2016) krypterade som standard. Nyckeln genereras under setup.
Factory reset skriver även över minnet på de flesta telefonerna.
iPhone är även de krypterade.

Det skall till med en forensiker eller en riktigt svettig nörd för att ens ha en chans att lyckas på nyare telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Säljer mina, bättre köpa ny om man behöver plötsligt. Teknik faller ändå så fort i pris på begagnadmarknaden. Köpte tillexemple min fold 6 begagnad ca tretusen kronor billigare tre dagar innan mobilen ens var släppt. xD

Permalänk
Medlem

Självklart. Har kvar både min Pixel 1 och 4A. Den sistnämnda extraknäcker som gps i bilen. Dock har den sprucken skärm så den ser lite tråkig ut. Är iofs av den anledningen jag köpte en ny lur för snart 2 år sedan

Mobilerna innan dessa har dock gått upp i rök bortsett från min absolut första smart-phone. En Glowfiish x800. Är dock bara 3G så är väl mer eller mindre obrukbar som telefon nu. Men för övrigt funkar den kalas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sparar alla mina gamla, även min första smartphone htc desire har jag kvar i lådan.

Permalänk
Medlem

Min senaste är en iPhone XR jag köpte 2018. Hade innan dess en iPhone 6. Hade 6an i en låda några år men gick till återvinning till slut. Dels var skärmen spräckt och batteriet slut, dels var den ju typ 10 år gammal.

Många verkar byta telefon oftare än jag byter kalsonger typ. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Har alltid sålt mina till nu sist då min fru behövde nyare iPhone så hon tog min 12 Pro och jag köpte en begagnad Pixel 7 nästan gratis.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

ungarna får återvinna mina, 15-åringen får min när jag byter och 10-åringen får 15-åringenss gamla, Just nu har jag 15Pro, äldsta 13 Pro och yngsta en 12:a

(iphones om nån inte kopplade)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Då mobilen är så pass viktig för så mycket idag, så är det vitalt att ha minst en reserv.

Ibland är reserven en nyare som ännu inte börjat användas aktivt.

För ja, det är en process att få till allt på ny.
BankID, div konton för appar osv som i vissa fall har någon slags tvåfaktorsautentisering, saker att ställa in m m.

Mobiler håller oftast, undantaget olyckor, runt 3-6 år innan de börjar visa tydliga ålderstecken som sämre batteri el appkrascher/-hängningar, omstarter osv.

Har själv haft mobiler mellan som kortast några månader, en påstått vattentät som blivit vattenskadad och inte täcktes av garantin, till runt 7-8 år med en icke-smartphone.
Räknar jag samman alla telefoner jag haft, inkl arbetstelefoner då dessa nästan alltid även fått användas privat och då oftast varit primär telefon, samt även någon annan jag fick låna under en tid (alltså mer än bara väldigt tillfälligt utan några månader), så kommer jag upp i någonstans runt 13-14 telefoner. Haft mobil sen runt 98, om det var julen -97 el -98.
Haft privat nummer utöver jobbtelefonen, så stor del av tiden haft två parallellt.

Har nog fysiskt kvar typ 7-8 st än om jag letar i lådorna; där 2-3 är mer praktiskt användbara, 1 fungerar men är extremt seg, övriga riktigt gamla el med kasst batteri.

Ingen iPhone hittills, men finns väl risk att man någon gång kan bli påtvingad sådan via jobbet.

Permalänk

Intressant fråga. Förut så blev det att den gammla mobilen var reserv, för egendel. Sen kanske kicka neråt/vidare inom familj. Tillslut återvinning eller sälj.

Senare tid så. Vissa inom familjen har mer eller mindre pengar. Jag köper inte värsta, för mig inte värt pengarna.

Nu näst senast bytte till a3 samsung. Liten, helt ok för mig. Batteritid vart lite lidande, kom dock ut 2019/17. Fungerade till 2022, ny för egendel samt likadan men begagnad till min mor. Alltså en a3 var

Sen blev en samsung a33, helt ok för mig. Dock ett år senare köpte jag en a34 för att hur jag än vände på det så blev, det billigare för min mor att få köpa min 1 år gamla a33 till bra pris. än att hon skulle köpa en budget telefon för henne. Och jag köpte en a34 på black Friday. Angående 4g/5g.

Dock vi har bägge kvar våra a3 telefoner för de har 4g samt nfc och aktiva bankid på våra gammla telefoner. vissa saker är man beroende av. Vi också pass samt nationellt id.

Mer irriterande är surfplattor, där ncf inte stöds och bankid. Jo jag vet man kan släppa till banken och kanske få det fungerar. Att ha en reserv telefon med bankid anser jag är ett måste idag. Man är lite låst...

Permalänk
Medlem

I mitt fall så har jag telefonerna till att det inte är något värde i dem mer. Och köper in inte jättedyra heller, så värdet är inte så stort

Permalänk
Skrivet av jope84:

Vi byter telefon varje 24 månad, sen ärver barnen dem.

Får man fråga varför ni byter så "ofta"? Fördelaktigt abonemang ?
Både jag och frugan behåller samma telefon tills den inte fungerar längre.

Den telefonen som höll längst var en oneplus nord (1a utgåva). Köptes för 900 kr o höll 6år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabilen:

Får man fråga varför ni byter så "ofta"? Fördelaktigt abonemang ?
Både jag och frugan behåller samma telefon tills den inte fungerar längre.

Den telefonen som höll längst var en oneplus nord (1a utgåva). Köptes för 900 kr o höll 6år.

Brukar ta de på fördelaktiga abonemang, vi väntar in kampanjer
Sen vill ju ungarna ha hyffsat moderna telefoner. Skulle vi ta de på 36 månader skulle de bli rätt gamla telefoner för ungarna.

Permalänk
Medlem

Har en gammal Galaxy S8 för att testa ethernet-/wifi-uppkoppling, kolla firmware på mina Samsung SSD:er, hantera NFC-taggar, enkel mediaspelare, fjärrkontroll och annat skoj.

Ett perfekt komplement till min iPhone 15 Pro

Permalänk
Medlem

En telefon bakåt har jag sparat. Byter var femte år. Äldre än så är farliga med svällande batterier, bortsett de med batterilucka där man kan avlägsna batteriet.

Permalänk
Medlem

Undersökning från 3?
Litar inte ett dugg på den undersökningen.

Permalänk
Medlem

Sparar alltid så jag har en reserv, den ser jag till hålla uppdaterad o laddar ibland samt att den också har simkort med aktiv pengaplan så man kan switch över snabbt vid behov

Dock byter jag telefon rätt sällan numera och blir allt längre mellan gångerna så snart får man väl aktivt köpa en reservlur

Man är ju alldeles för beroende av smartlur i dagens samhälle så känns typ som måste att ha

Sen har jag även kvar ett gäng äldre som jag inte orkat slänga

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Konstigt att inte fler behåller. Liksom idag så "måste" folk ha en fungerande mobil, på samma sätt som de "måste" ha ström i huset. Att endast behålla den gamla mobilen är ett superlätt lösning på problemet.

Men många byter mobil ofta idag och inte precis kör den gamla mobilen i en Shredder innan de lämnar från denna till andra personer.

Jag har bara flaggskepp som telefoner.
Säljer mina direkt när jag har fixat min nya.

Nu fick jag 4600 kr för min s22 ultra då blev min nya flip6 helt plötsligt mycket billigare.

Hade min telefon gått sönder så kostar en ny telefon med Android runt 900 kr som klarar alla dessa viktiga saker som BankID och Swish med mera.

Vill inte ha 5000 kr i en låda som dammar

Permalänk
Medlem

När jag byter iPhone så får någon i familjen / släkten ta över den gamla. Försten till kvarn…

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk

Behåller mina gamla och återanvänder dem som något annat än telefon tills de är helt stendöda.

Mina 2 senaste gamla telefoner huawei p8/p20 lite sitter för tillfället i min simulatorrig som telametry skärmar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows