Windows 11 till ny dator

Permalänk

Windows 11 till ny dator

Hej

jag planerar om 1 till 2 månader att uppgradera min dator med ny CPU, moderkort m.m. idag har jag en äldre system som inte hänger med i utvecklingen. Den den har idag Windows 11 Home där jag helst vill flyta över allt med program med inställningar men inte drivrutiner specifikt för mitt nuvarande system. Finns den möjligheten?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

jag planerar om 1 till 2 månader att uppgradera min dator med ny CPU, moderkort m.m. idag har jag en äldre system som inte hänger med i utvecklingen. Den den har idag Windows 11 Home där jag helst vill flyta över allt med program med inställningar men inte drivrutiner specifikt för mitt nuvarande system. Finns den möjligheten?

Mvh Fredrik

Inte program. Program rekommenderas att installera om. Det finns en syncning för inställningar och sånt. Du får den frågan under första startup guiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hade det varit Linux du ville använda, så skulle du kunna flytta över mjukvarornas data (bland annat inställningar). Men till Windows, både ja och nej.

Ja, du kan flytta över inställningarna om du har möjligheten till att exportera dessa i programmet. Sen om programmet använder sig av en molntjänst, brukar (dock sällan) ens inställningar att följa med till molnet.

Nej, det är som vad @jnsson skrev, att program rekommenderas att installeras om och sen låta en börja om från början igen. Rätt sämst om man tänker efter, men ibland är det faktiskt rätt nödvändigt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.