Permalänk

Passa er för åskan.. :/

Tänkte bara skriva av mig lite.. hoppas ingen mod tar illa vid sig.

Natten till Fredag var det ett ruskigt åskoväder här. Satt och drack bärs med ett par kompisar och tänkte väl inte så mycket på åskan.. Gick och la mig och sov och när jag vaknade upp upptäckte jag att mitt Alcatel SpeedTouch Home ADSL-modem var dött. Likaså min router, en Negear RP114 och ett integrerat nätverkskort på en av burkarna här.

Aja tänkte jag, inte i hela världen.. sånt som händer. Fredagkväll när jag kom tillbaka till datorn för att ha lämnat den i 10 minuter för en dusch så märker jag att skärmen är avstängd. Helt väck, startar inte mer. NEC 17" med Diamontron-bildrör, 2 år gammal (3500:- nypris).. hade 3 års på-platsen-garanti men då man inte hittade igen kvittot var det bara att fara och köpa en ny skärm.

Maximal otur som vanligt.. :/

Sitter här nu med nya prylar som jag var ut och handlade, en fin Compaq 17" och ett modem D-Link DSL-300G och så en router D-Link DI604. Funkar kanonfint..

Sammanfattning: Passa er för åskan

Permalänk
Medlem

ähhh... lite stöm har ingen dött av - eller?

Faktiskt vart en del oväder... inte bara i SWE utan även i HU.. Otroliga blixar där.. har aldrig sett något liknande.. synd att man inte hade kameran med sig då.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Jo appropå vädret som var över Sunsvall med omnejd...
Jag satt på LAN den natten ute i Juniskär hos en kompis. Det haglade som satan haglet var som ärtor och man kunde ha snöbollskig :). Det regnade och åskade hela tiden så vi tog en paus och gick in och spelade Risk. När vi startade upp igen så körde vi Warcraft 3 ett tag. Då dog två datorer pga. spänningsfall fast det vara bara att starta om. Sedan efter ett tag så dog alla datorer utom min :). Tacka vet jag Antec TruePower!

Och sen när jag kom hem dagen efter så har det regnat så mycket att en del av bakgården hade försvunnit.
Fast åskan tog inget utav mig... Bara ens kompis server och modem som rök-

Visa signatur

Föredetta kanalj.
JohanWJohanWWJohanWWW

Permalänk
Medlem

Re: Passa er för åskan.. :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av {76th}Johan
Tänkte bara skriva av mig lite.. hoppas ingen mod tar illa vid sig.

Natten till Fredag var det ett ruskigt åskoväder här. Satt och drack bärs med ett par kompisar och tänkte väl inte så mycket på åskan.. Gick och la mig och sov och när jag vaknade upp upptäckte jag att mitt Alcatel SpeedTouch Home ADSL-modem var dött. Likaså min router, en Negear RP114 och ett integrerat nätverkskort på en av burkarna här.

Aja tänkte jag, inte i hela världen.. sånt som händer. Fredagkväll när jag kom tillbaka till datorn för att ha lämnat den i 10 minuter för en dusch så märker jag att skärmen är avstängd. Helt väck, startar inte mer. NEC 17" med Diamontron-bildrör, 2 år gammal (3500:- nypris).. hade 3 års på-platsen-garanti men då man inte hittade igen kvittot var det bara att fara och köpa en ny skärm.

Maximal otur som vanligt.. :/

Sitter här nu med nya prylar som jag var ut och handlade, en fin Compaq 17" och ett modem D-Link DSL-300G och så en router D-Link DI604. Funkar kanonfint..

Sammanfattning: Passa er för åskan

Ja, mitt Alcantel speed touch pro modem dog också av åskan, samt ett nätverkskort på en bärbar. Men min RP114 klarade sig som tur va. Nu har jag iaf köpt ett nytt modem.

Och ja, beware of åska.

Permalänk
Medlem

Har en bekant som har fått minst tre modem smällda av åskan.

Permalänk
Medlem

Har lärt mig att det är billigare att dra ut alla känsliga elprylar än att köpa nya.

När jag far på jobbet så drar jag ut datorn, routern och adsl-modemet bara ifall att det börjar skramla i molnen.

Permalänk

Försäkringen nån?

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet, radhus, villa eller något annat?

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

åskan tog mitt moderkort i mitten av juli, beställde ett nf7-s som jag har retunerat 2 ggr, väntar nu på ett asus a7n8x deluxe, funkar inte det så hänger jag mig i vedbon

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk

Shit happens

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

Samma sak hände för mig förra året. Widescreen TV:n, datorerna mina(3st) routern, adslmodemet, videon dog.

TV och video och en dator fick jag på försäkring, nämnde dock inte nått med åska för det gäller inte.

Permalänk

Jag drar alltid ut mina saker när det händer något i molnen....har inte pengar att köpa nytt

Permalänk

Lurcazzus:

Försäkringen ja men då låg självrisken på 1500:- och då skulle man även kunna visa upp kvitton på grejerna. Kvittot på skärmen hade jag tappat bort som sagt, kvitto på routern hade jag inte då jag hade vunnit den och kvitto på modemet från Telia har jag inte heller. Ska då vara startavgiften man betalade i början. Btw för mig gällde åska hos försäkringsbolaget. Vet dock inget om avkastning eller hur det funkar..

Nytt modem och router gick på 1600:- så det hade inte varit värt att greja med försäkringen.

iGora: Villa..

Permalänk

Åskan tog mitt alcatell-modem också då (Bor nio mil från Sundsvall) Fick som tur är låna ett.

Permalänk

Hehe, min modem går varje gång det är åska om jag inte är hemma.. men bredband firman fixar det på 5min.

Jäkla bra med en sådan firma, jag fick allt som behövdes som kablar nätverkskort mm. gratis, supporten är gratis, brandväggen är gratis.. och det kostar 240kr per månad för 0.5Mbit och 400kr för 1Mbit..

Jätte trevliga är att jag inte behöver mina ADSL moden som jag hade till Telias skit.. 6000kr för dom

Visa signatur

AMD1200|1024MB|Geforce 3 3.8ns 64MB DDR|EPoX 8KTA3+PRO|Win XP PRO SP1|Addtronics 7896A
Har Dyslexi så räkna med stavfel... men jag har allafall inte fel i staven
Nu är det bevisat att svenska folket består av 56,1% totalonanister och idioter. (EMU valet)

Permalänk
Medlem

Åska... bor bland höga industriskorstenar precis invid järnvägen i ett ganska lågt hus.

Borde oroa mig mer.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Jag har lust att skaffa mig en åskledare. Har en antenn på taket till min radiolänk. Ingenting dog hos mig. Det är telenätet som verkar vara farligast. Elnätet brukar gå stabilt... Men jag vill ändå skaffa en liten UPS... eller några batterier så att jag kan få fart på en gammal som står.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

senast åskan slogner här omkring så tog den kraftledningarna å grannområdets satelit mottagare ;P
nånting som händer här föör ofta är att moder drar propparna i vardagsrummet (där min gateway står).. genom att stryka.. *GRR*

Permalänk
Medlem

@ {76th}Johan

weee vi har samma modem o router

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

förra sommarn slog åskan ut mitt inbygda modem, ena Hårddisken och mitt nätagg lämnade in datorn på lagning tog två månader innan ja fick tillbaka den. Det var dagen efter jag hade beställt ett sprillans nytt geforce4 ti4400. Sedan dess drar jag ut kontakterna innan jag går och lägger mig

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheTrooper
@ {76th}Johan

weee vi har samma modem o router

Hoppas för er skull att ni bor på samma ställe annars blir det nog bra jobbigt för er...

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/

Permalänk
Hedersmedlem

Håll koll på åskan - http://www.wighsnews.com/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor
Håll koll på åskan - http://www.wighsnews.com/

Besöksantalet lät inte vänta på sig. Flera tusen besökare under ett dygn gjorde att jag visste att jag gjort många andra nöjda genom att skicka upp sidan på webben. Men då började nästa problem. Antalet besökare steg och många tidningar och TV:s webbsidor länkade till min sida med texten " Se var åskvädret är just nu "

Undrar om denna länk gör saken bättre...

Permalänk
Medlem

Hjälper det någonting överhuvudtaget med ett överspänningsskydd om åskan slår ner i närheten?

Permalänk
Medlem

Resultatet av ett åskoväder som var här för ett tag sedan.

Fräser som fan i uttagen här. Som tur var var allt urdraget ur just den kontakten när det åskade. Hade det inte varit det så hade nog 2 telefoner och ett modem avlidit.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Men herregud... Det finns ju UPS:er och åskskydd.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pngvin
Men herregud... Det finns ju UPS:er och åskskydd.

1. UPS'er är långt ifrån billiga.
2. Inget åskskydd klarar ett direktnedslag av blixten.. :/

Permalänk
Hedersmedlem

Har åskan förstört något hos er som bor i lägenhet eller liknande i större stad? Brukar oftast vara ganska bra skyddat men man vet aldrig Hade en del problem med trasiga prylar efter åsksmällar när jag bodde ute i djungeln men efter att jag köpt en stadig ups så har jag klarat mig helt brukar knäppa och brumma lite spännande i ups:en när det åskar dock. skönt att kunna titta klart på en film när strömmen går också

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pawa00
Har åskan förstört något hos er som bor i lägenhet eller liknande i större stad? Brukar oftast vara ganska bra skyddat men man vet aldrig Hade en del problem med trasiga prylar efter åsksmällar när jag bodde ute i djungeln men efter att jag köpt en stadig ups så har jag klarat mig helt brukar knäppa och brumma lite spännande i ups:en när det åskar dock. skönt att kunna titta klart på en film när strömmen går också

Här i Göteborg har jag nog aldrig hört att man får datorn kysst för att man sitter och slösurfar när det åskar utav bara fan.
Glad att man bor som man gör då, bor i ett 9-våningshus.
EDIT: Jag bor på andra våningen.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

åskan har fackat en video hemma hos mig ...bor i lägenhet...men datorer o allt annat klarar sig finfint