Nvidias vd: Vi kan inte göra datorgrafik utan AI längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja och alla sitter hemma med ett stort datacenter i garaget för att kunna göra detta utan enorma latenser...

Är fullt möjligt redan idag om man är villig att experimentera lite med stil, kolla bara vad två unga killar lyckats göra med bodycam.

Vad du har och inte har vet jag ingenting om. Tycker Bodycam mest ser ut som ett ue5 demo, dvs dagens teknik. Nog inte det Nvidia pratar om.

https://youtu.be/SzHfZYClTwo?feature=shared

Permalänk

Är ju kanon med AI men det finns ju risker.
Låt mig ta ett exempel gällande grafikkort.

Man köper ett grafikkort om 10 år. Har motsvarande prestanda som 4090 idag men har DLSSv13.
Man köper det och det ingår 1års fritt DLSS.
Sedan kostar det 79kronor i månaden för utnjyttjandet av DLSS. Du får också med tiden tillgång till DLSSv14 och v15 genom din prenumeration.
Sedan är det dags för ett nytt grafikkort.

Många skrattar väl åt mig nu… men prenumerationstjänster verkar vara grejen som är här för att stanna. Det är inte givet att den behöver vara begränsad till mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jungestrand:

Man köper ett grafikkort om 10 år. Har motsvarande prestanda som 4090 idag men har DLSSv13.
Sedan kostar det 79kronor i månaden för utnjyttjandet av DLSS. Du får också med tiden tillgång till DLSSv14 och v15 genom din prenumeration.

Många skrattar väl åt mig nu… men prenumerationstjänster verkar vara grejen som är här för att stanna. Det är inte givet att den behöver vara begränsad till mjukvara.

Tja, fast det är väl inte en risk kopplad till AI specifikt egentligen? Det kan ju Nvidia göra med vilken feature som helst i sin drivrutin om de så skulle önska.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tja, fast det är väl inte en risk kopplad till AI specifikt egentligen? Det kan ju Nvidia göra med vilken feature som helst i sin drivrutin om de så skulle önska.

Absolut. Marknadsmodellen är redan här. Kommer vara än mer accepterad om 10 år tyvärr.
Tänkte att min kommentar var befogad givet att artikeln handlade om AI och Nvidia.

Permalänk
Medlem

Blir det bara bra spel struntar jag i om nästan hela spelet är gjort av ai. Samma med filmer. När det gäller ex actionfilmer, är ai om det blir så pass bra för film perfekt. Där ai får svårare är drama, men det tittar jag sällan på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Vad du har och inte har vet jag ingenting om. Tycker Bodycam mest ser ut som ett ue5 demo, dvs dagens teknik. Nog inte det Nvidia pratar om.

https://youtu.be/SzHfZYClTwo?feature=shared

ja absolut inte ett datacenter i garaget, men det du pratar om kommer kräva OTROLIGT mycket beräkningskraft om det ska göras on the fly..

Well Bodycam är det ända spelet jag vet om där det bitvis kan vara svårt att se om det är ett spel eller på riktigt!

"det är fotorealistiskt" vilket "kräver" AI enligt Nvidia men tydligen så kan två unga killar göra det i UE5 redan, och då är det Nvidia pratar om förmodligen inte spelbart vilket Bodycam är "techdemo" eller inte så är det ändå spelbart.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jensen vi vill inte heller att ni gör det! Fortsätta att vara bäst bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jungestrand:

Så kan det bli med exakt allt och har inget med detta att göra?
De kan lägga prenumeration på funktioner till ditt nya kylskåp

Permalänk
Medlem

Jensen kommer lura alla igen, mer proprietär teknik incoming.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Men att påstå att dlss är en "bildförbättring" över att köra i en korrekt upplösning för sin skärm är ju ren lögn.

Mest ett roligt avvikande exempel här. Death stranding upplevde jag faktiskt blev bättre med DLSS. Det handlade specifikt om att spelets AA-alternativ var inte särskilt bra. Det enda som fick bort aliasingen var just DLSS. I övrigt såg jag inga andra nackdelar på quality-läget (eller vad det nu hette). Så där var det en win rakt av ;).

Finns väl en del andra exempel också där en annan AA är igång per default som smetar ut bilden och det går inte att stänga av helt. Tills man slår igång DLSS och då stängs AA av.
Resultatet blir då högre skärpa med DLSS. Här har DLSS inte förbättrat skärpan per se utan andra inställningar har snarare försämrat den.

Jag tänker lite såhär. DLSS ger rimligen inte bättre bild av bara den inställningen. Men i de spel där DLSS funkar bra (vilket är rätt många nu) så öppnar DLSS möjligheten att skruva upp inställningarna i spelet. Och de högre inställnignarna ger bättre bild.
Så nä - DLSS är inte en bildförbättring. Men det möjliggör i många lägen en bildförbättring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Varför tänker jag på Robin Hood när jag läser vad ni skriver. Basically den där ormen som sover vid kungens fötter när han vaknar upp i shock och skriker “mitt guld, mitt guld”. Tid är pengar. OpenAi är snabba grejer 🦊

Det där liknelsen är väldigt träffsäker, bara inte på det vis du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Rent skitsnack.

DLSS är en krycka, och det är visserligen väldigt användbart för en omogen teknik, så som Ray-Tracing, men aldrig att jag någonsin i hela mitt liv skulle slå på det för enbart rasterisering.

Dagen man slutar göra framsteg med råprestanda, är dagen jag slutar köpa nya grafikkort.

Du kan ju alltid koppla upp en VT-100 terminal till burken din..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ai har redan börjat ersätta:

Ljudtekniker.
Musiker/låtskrivare.
Grafiker.
Spelutvecklare.
Översättare.
Lärare.
Filmskapare.
Skådespelare.
Med mera…

Det är inte 100%, men när tekniken blivit lite mognare kommer dagens 100% verka som 70%.

Gemene man struntar i hur de får sin underhållning då de inte har någon artistisk talang själva och inte tycker de som har det borde vara mer eftertraktade än alla andra.

Ai. Den stora utjämnaren.

AI kan skriva exakt noll vettiga låtar utan att först ha läst in tusentals låtar gjort av människor. Hur effektiv en AI är står i direkt korrelation till kvalitén på materialet som den lär av. Skit in skit ut. Precis som med alla algoritmer som var föregångarna till dagens AI är det många som hävdar att det inte är okej att fritt plundra Internet.

Adobe har försökt att träna sin AI Firefly genom att använda allt som laddas upp på Creative Cloud. En artist som laddar upp sina verk där tränar alltså sin framtida ersättare. Nu fick ju Adobe backa eftersom det blev ett himla liv men de kommer försöka igen.

Permalänk
Medlem

Så vadå, han menar att crysis var gjort med A.I? alla 4k high res textures packs till minecraft, A.I ?

klart vi kan göra fotorealistisk grafik till spel om vi vill, frågan är hur krävande det är jämfört med att göra det på hans sätt, men vilket konstigt uttalande....

Permalänk
Medlem

Hur många decennier bort är det då? För just nu är DLSS endast ett suddgummi som höjer FPS på bekostnad av att den får sudda ut din bild.

Sedan förstår jag inte hypen över AI och "machine learning". Den är varken intelligent eller studerande, DLSS är (vid uppskalning) fortfarande lika suddigt nu som flera år sedan. En människa som började spela gitarr fyra år sedan varje dag är ofantligt mycket duktigare och skickligare i dag fyra år senare än dag ett. Medan "AI och mAcHiNe lEaRniNg" fortfarande är underlägsna originalprodukten de ska vidareutveckla och förbättra.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

AI kan skriva exakt noll vettiga låtar utan att först ha läst in tusentals låtar gjort av människor. Hur effektiv en AI är står i direkt korrelation till kvalitén på materialet som den lär av. Skit in skit ut. Precis som med alla algoritmer som var föregångarna till dagens AI är det många som hävdar att det inte är okej att fritt plundra Internet.

Adobe har försökt att träna sin AI Firefly genom att använda allt som laddas upp på Creative Cloud. En artist som laddar upp sina verk där tränar alltså sin framtida ersättare. Nu fick ju Adobe backa eftersom det blev ett himla liv men de kommer försöka igen.

Det gäller ju människor också. Ingen klan skriva en bra låt i ett vakuum.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Påminner mig om denna videon som släpptes för 3 år sedan, innan AI boomen.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

klart vi kan göra fotorealistisk grafik till spel om vi vill, frågan är hur krävande det är jämfört med att göra det på hans sätt, men vilket konstigt uttalande....

Det är ju dock hela poängen. Vi är inte nära att ha fotorealistiska spel med dagens hårdvara och dagens tekniker, men vi kanske är närmare om vi gör på andra sätt.

Flera av de spel som ser mest realistiska ut ser mer ut som att man filmat verkligheten, med alla de brister kameror har, än det man faktiskt skulle se med egna ögon. Som GTA V-videon ovan och Bodycam. De kan vara väldigt imponerande i sig, men jag skulle inte se det som fotorealism på samma sätt som det datorrendering har som mål.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Undra ifall Jensen Huang vinner något på sina egna uttalanden? Som t.ex. att de ständigt försöker profilera sig som ett AI-företag. Klart att han vill att framtiden ska motsvara hans egen vision. ~:)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Skynet nära nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9900X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 7900xtx Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju dock hela poängen. Vi är inte nära att ha fotorealistiska spel med dagens hårdvara och dagens tekniker, men vi kanske är närmare om vi gör på andra sätt.

Flera av de spel som ser mest realistiska ut ser mer ut som att man filmat verkligheten, med alla de brister kameror har, än det man faktiskt skulle se med egna ögon. Som GTA V-videon ovan och Bodycam. De kan vara väldigt imponerande i sig, men jag skulle inte se det som fotorealism på samma sätt som det datorrendering har som mål.

Tycker det är två olika saker, fotorealism och... ptja, realism eller hyper-realism. I vissa fall är det möjligt att komma nära fotorealism i realtid, men det beror lite på vad man försöker efterlikna och hur högt man vill sätta ribban. Vi kan t.ex. lägga på tonmappning och vissa effekter som ger ett mer filmiskt intryck utan att det blir för resurskrävande. Renderingen sker dock med väldigt många förenklingar och genvägar för att det ska kunna köras i realtid.

Även offline-renderare tar genvägar i varierande utsträckning. Idealiskt vore att kunna simulera ljus på kvantnivå, men det är vi långt ifrån att kunna göra. Närmaste vi kommer är spektrala renderare.

I senaste inläggen i den här tråden lekte jag med att bygga ett kameraobjektiv och rendera genom det.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/529815-3d-trad-visa-er...

Nu är det renderat med Cycles som inte är den mest fysiskt korrekta och objektivet är ofullständigt (bakre elementen saknas). Det ger dock intressanta effekter på oskärpan, att bilden inte är är helt skarp, eller lika skarp kant till kant, distorsion och annat man ser med riktig optik.
Det går att få liknande effekter på annat vis men ser inte helt rätt ut (inte för att mina bilder på något vis är det ultimata i realism - det är en snabbt och slarvigt uppsatt scen i en HDRI-miljö). Min poäng här är alltså att ska man verkligen ta fotorealism till sin spets, då kostar det resurser. I mitt exempel är det ungefär dubbla renderingstiden. Det går alldeles säkert att korta ned avsevärt genom smartare metoder, men det är ändå något som kostar. Och då är vi nere på kanske ett par minuter per bildruta med ett high-end kort och en väldigt enkel scen.

Finns alltså en lång väg kvar även till fotorealism, trots att dagens realtidsgrafik kan se väldigt imponerande ut. Och därifrån till hyperrealism är ett rejält kliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Retro-gaming är inget nytt. Jag älskar nintendo 8/16 bitars. Vill man spela utan AI kommer det gå i framtiden också.

Vore inte dessa ypperliga för lite AI-uppskalning om man sprider ut orginalpixlarna och sedan låter AI fylla i tomrummen mellan?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

jag vet inte om vi kan komma ifrån effekten av "kamera" dock när vi alltid spelar på en platt skärm.
men jag förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem

Och så blev jag åter igen påmind om varför jag alltid avskytt Jen-Hsun Huang, den värsta skrävlande skitsnackaren i branschen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vore inte dessa ypperliga för lite AI-uppskalning om man sprider ut orginalpixlarna och sedan låter AI fylla i tomrummen mellan?

Det kan jag hålla med om

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Och så blev jag åter igen påmind om varför jag alltid avskytt Jen-Hsun Huang, den värsta skrävlande skitsnackaren i branschen.

På vilket sätt menar du att han är en skitsnackare? Finns nog ingen VD på jorden som har exekverat så bra som honom dom senaste 10 åren. Mannen kan långtidsplanera samt genomföra, och det visar sig på resultatet. Nvidia driver branscher framåt som få andra företag.

Permalänk
Medlem

Jag anser att AI behövs för att gå igenom koden i spel, för att förbättra prestandan.
Nästan alla spel som görs i UE4/5 optimeras av moddare genom att antingen ta bort onödig kod eller ändra variabler.
Ni vet kodändringar som skulle gjorts innan lansering av spelet.
Så där har vi ett lysande exempel på hjälp från AI.

I övrigt är det svårt att uttala sig. Jag gillar effektivitet, men jag gillar människors kreativitet och konstnärliga uttryck med.
Jag vill inte att vi förlorar den mänskliga faktorn.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Det där liknelsen är väldigt träffsäker, bara inte på det vis du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Men är det inte exakt så med flesta människor med?

Att man tränar på andras musik inledningsvis?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk

Hur jag ser situationen är att vi behöver AI inom uppskalningsteknik för att uppnå riktig fotorealism inom spel.

AI är nog nyckeln för att låsa upp den sista pusselbiten rörande det visuella. Då kan utvecklarna fokusera på allt annat som behövs för att uppnå riktig realism t ex fysik, ljus och skuggor även karaktärers kroppsrörelser.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH