Svag säljstart för Ryzen 9000‑serien

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna satt in en 9950X i min dator om jag gjort en uppdatering idag.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Extremt mycket värde får man för pengarna med en 5700X3D för ca. 2200 SEK. Kanske inte en uppgraderingsväg framåt, men håller ett bra tag – that's for sure.

köpte en sån och den kommer vara med länge. Uppgraderade från en 3800X

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sinsei

Permalänk
Medlem

Dom drar lite ström och är svala men det gör att de inte presterar så mycket bättre än föregående generation.
Dom kanske skulle haft 2 olika lägen eller olika cpuer? En som är som dagens och den andra där de sätter prestandan främst.

Har du en 7000 serie eller i 5000x3d serie så är prestanda skillnaden försumbar.
De borde lanserat x3d samtidigt som prestanda varianter. Får hoppas de är pressade hårdare när de kommer.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Även 5800 X3D står sig snuskigt bra mot både 7000 och 9000 serien.

Japp, kört min sen 2022 💪

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Finns ingen poäng att uppdatera juste nu. Folk inväntar definitivt nya spel eller grafikkort innan folk beslutar sig för att uppgradera.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det var en refresh som i stort sett bara höjde priset så får det väl ändå ses bra att det säljs några. Finns faktiskt ingen anledning att köpa 9000 serien över 7000 serien med dagens priser.

Sen så släpper Intel för första gången på väldigt många år något nytt och spännande sol många inväntar. Det tillsammans med att nya grafikkort är på ingång så är tiden för hårdvara inte jätteattraktiv just nu.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Värst vad alla sätter sitt hopp på X3D modellerna. De har sina negativa sidor som långsamt L3 cache som är sämre för vanliga program. Stort L3 är nästan bara spel som tar nytta av.

X3D modellerna är också en komplicerad och dyr process som AMD inte kan göra många av heller.

Är besviken på den dåliga ökningen av prestandan på de vanliga modellerna såklart. X3D modellerna av Zen 5 kommer inte göra sig mycket bättre.

Större mängd L3 är inte sämre för "vanliga program" och L3 på x3d modellerna är inte heller långsammare än L3 på icke -x3d modeller. Skillnaden som göra att vissa "vanliga program" går sämre handlar helt och hållet om att base-clock och boost-clock är lägre på -x3d modellerna jämfört med samma cpu fast utan den extra L3 cachen.

Att många "vanliga applikationer" inte alltid drar nyttan av större L3 är för att L3 är enbart en sk eviction cache, dvs den matas inte i förväg av prefetchern som L1 och L2 utan det som hamnar i L3 är det som kastas ut från L1 och L2 när de inte har plats längre. Så om man har program som hela tiden bara processar nytt minne (t.ex komprimering) så får man ingen nytta av L3, har man dock applikationer som t.ex databaser så vinner de stort på mer L3 eller om man har många multitaskande program igång samtidigt (syns aldrig i benchmarks eftersom folk enbart kör en enda applikation åt gången där).

Skrivet av Ryzer:

Med tanke på att det var en refresh som i stort sett bara höjde priset så får det väl ändå ses bra att det säljs några. Finns faktiskt ingen anledning att köpa 9000 serien över 7000 serien med dagens priser.

Sen så släpper Intel för första gången på väldigt många år något nytt och spännande sol många inväntar. Det tillsammans med att nya grafikkort är på ingång så är tiden för hårdvara inte jätteattraktiv just nu.

Plus 30% i vissa spel är ju knappast "en refresh som i stort sett bara höjde priset".

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Enligt initiala tester så kändes de mer som undervoltade 7000-serien, det enda som stack ut var ju ökade latenser och lägre effekt. Antingen behövs en ny lansering eller nya tester som visar att de är värda en uppgradering. Lanseringen gav verkligen ingen bra känsla

Latenserna är fixade i senaste AGESA åtminstone. Men jo, med allt som har hänt vore nya recensioner kanske inte så dumt. Fixade latenser för 12/16-kärniga, Ryzen-fixen för Windows 11, högre TDP (åtminstone för 9700X) med mera.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Värst vad alla sätter sitt hopp på X3D modellerna. De har sina negativa sidor som långsamt L3 cache som är sämre för vanliga program. Stort L3 är nästan bara spel som tar nytta av.

X3D modellerna är också en komplicerad och dyr process som AMD inte kan göra många av heller.

Är besviken på den dåliga ökningen av prestandan på de vanliga modellerna såklart. X3D modellerna av Zen 5 kommer inte göra sig mycket bättre.

Spel är ju det som räknas vet du väl och även om de inte är bäst på annat än spel så går det ju bra att köra annat ändå.

Permalänk
Medlem

Bygger nytt med 780x3d och byter cpu när 9800x3d släpps

Permalänk
Medlem

Inte förvånad när man såg recensionerna och fick höra om arrogansen från laget som utvecklade processorn. Lisa borde avskeda de flesta där (om ryktena är sanna).

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

sitter på AM4 och ser inte vaför man ska legga 3x priset på AM5 för 30% mer prestanda vs en 5700/5800x3d

måste mer till

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

köpte en sån och den kommer vara med länge. Uppgraderade från en 3800X

15% bättre ST och strax över 30% i MT. Inte särskilt bra uppgradering men visst i spel är det nog lite större skillnad.

Skrivet av thesutex:

sitter på AM4 och ser inte vaför man ska legga 3x priset på AM5 för 30% mer prestanda vs en 5700/5800x3d

måste mer till

Ptja nyare och snabbare USB, Uppgraderingsväg till Zen 6, PCI-e 5.0 både på grafikkortet och m2 ssder och snabbare minne och ddr5 gör faktiskt skillnad.

Skrivet av RekiN:

Inte förvånad när man såg recensionerna och fick höra om arrogansen från laget som utvecklade processorn. Lisa borde avskeda de flesta där (om ryktena är sanna).

Ryktet sa att det var Zen 2 teamet som sabbade det. Jag tycker faktiskt Lisa borde ta åt sig också hon tabbade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag tror de väntar in Intels nästa serie. Den lär äga.

Vad är det som kommer i Intels nästa? Har missat att det skulle vara något nytt på gång, men fler p-cores skulle ju vara intressant.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lågkonjektur på ingång, iPhone 16 säljer också dåligt.
Detta ihop med att många redan har bra hårdvaror och mer restriktioner på fler arbetsplatser emot privat datorhårdvara.
Jag själv skulle supergärna vilja ha en AMD Ryzen 9 9950X i arbetet, men kan glömma ens arbetsgivaren ger mig en desktop.

Lågkonjuktur på ingång.. VI är ju mitt i lågkonjuktuten. Sen tror jag att både mobiler och cpu kommer får det svårt med försäljning framöver. Det som finns ute på marknaden idag är så förbaskat bra. Och tex mobiler händer det ju inget nytt direkt utseende mesigt . och bilderna blir liiiiite bättre och den är snabbare i olika tester. Dock nått dom flesta inte märker av alls vid användning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiprat:

Vad är det som kommer i Intels nästa? Har missat att det skulle vara något nytt på gång, men fler p-cores skulle ju vara intressant.

Det är mycket nytt, dock inte fler P-cores. Det verkar inte bli något enormt prestandahopp enligt läckta siffror, +2% ST och +14 MT mot 9950X. Väldigt tveksamt att den tar sig förbi AMD i spel då, men för flertrådade grejer kan det nog bli bättre, förhoppningsvis med långt bättre perf/W.
Spec är fortfarande 253 W TDP, men Intel säger ändå att man kan förvänta sig klart lägre effekt... vi får se helt enkelt.

I Hardware Unboxed senaste test såg väl 14700K rätt bra ut för spel tills effektsiffrorna kom... 3% snabbare än 9700X i snitt, men till 171 W mot 84 W i BG3 och 216 W mot 95 W i The Last of Us. I just de två spelen vann 14700K med runt 10% i prestanda, till +103% resp +127% effekt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ptja nyare och snabbare USB, Uppgraderingsväg till Zen 6, PCI-e 5.0 både på grafikkortet och m2 ssder och snabbare minne och ddr5 gör faktiskt skillnad.

priset för “uppgraderingsvägen” er ofta så hög det er billigare köpa “last gen AM5” om några år när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Med tanke på vilka fiasko serier dom levererat så tror inte de. Det kommer ta dom några generationer innan dom har nått igen. Är juh bara kolla hur bra det går för dom nu som företag, vilket är inte alls bra och hur mycke skit dom får från sina aktieägare som stämmer dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I Hardware Unboxed senaste test såg väl 14700K rätt bra ut för spel tills effektsiffrorna kom... 3% snabbare än 9700X i snitt, men till 171 W mot 84 W i BG3 och 216 W mot 95 W i The Last of Us. I just de två spelen vann 14700K med runt 10% i prestanda, till +103% resp +127% effekt.

Vansinnigt effektuttag, måste ju gå att få ner ändå. Kan inte föreställa mig att någondera spel "behöver" så mycket - sett att de båda gillar att maxa CPU men 216 watt är ju lite absurt.

Har helt tappat grepp om hur Intel funkar numera med deras olika PL men hoppas detta inte är vad som sätts standard av moderkort. Undrar hur många som faktiskt köper kylare och löser luftflöde bra nog i chassi för att kunna avleda 216W sustained.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Enligt rapporter från flera håll har AMD:s nya processorserie haft den sämsta lanseringen sedan Bulldozer.
.
.
.
AMD har med Zen 5 satsat stort på effektivitet,...
.
.
.
Läs hela artikeln här

Kan man säga att detta visar hur mycket folk och företag egentligen bryr sig om energieffektivitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kan man säga att detta visar hur mycket folk och företag egentligen bryr sig om energieffektivitet?

Ingen bryr sig om 90W skillnad när en gpu drar 600W 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jag tänker att många nog aktar sig för deras chip som är övervoltade från fabrik och eldar sig själva inifrån… men jag kan såklart ha fel

Permalänk
Medlem

Är själv i uppgraderingstankar och hade ingen vidare koll på olika releaser, men efter några minuters sökande verkar det vara detta som gäller:

• Intel Arrow Lake-processorer. Lansering 10/10. Försäljning 17/10 eller 24/10.

• AMD AM5 nya moderkort X870 & X870E 30/9, B840 & B850 i början av 2025.

• AMD X3D-processor(er), Januari 2025.

Skrik till ifall det är helt uppåt väggarna fel.
Blir nog ingen 9000 X3D för min del då. Antingen en nuvarande X3D eller en av Intels nyare alster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vansinnigt effektuttag, måste ju gå att få ner ändå. Kan inte föreställa mig att någondera spel "behöver" så mycket - sett att de båda gillar att maxa CPU men 216 watt är ju lite absurt.

Det enklaste är ju att inte spela CPU limited hela tiden. Min 13700k brukar ligar runt 100W när jag spelar.

Permalänk
Medlem

För egen del väntar jag på nästa serie grafikkort innan jag uppgraderar. Det blir ett nybygge, sitter med 3090 och 5950x idag och ser inte direkt någon anledning till att uppgradera alls ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

@Dinkefing Skulle vilja läsa om detta, kan någon hjälpa mig i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det enklaste är ju att inte spela CPU limited hela tiden. Min 13700k brukar ligar runt 100W när jag spelar.

Och min 5800X3D puttrar runt 50W. Grejen är att det sticker iväg när du eventuellt uppgraderar GPU sen.

Permalänk
Medlem

Jag behöver byta allt i datorn, men tycker det är dumt att uppgradera så här nära lanseringarna av den intressanta (möjliga) kombinationen av 9800 X3D och 8800 XT
Det mest krävande jag gör är spel, övrigt (lite CAD men 90+% webläsare) går bra med en 3700x

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ingen bryr sig om 90W skillnad när en gpu drar 600W 😀

Du har en poäng....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Och min 5800X3D puttrar runt 50W. Grejen är att det sticker iväg när du eventuellt uppgraderar GPU sen.

Tror att ett av problemen ligger här:
Många tycker inte det är värt de extrakostnader som tillkommer om man går från AM4 till AM5.
Du måste byta hela plattformen, en mycket kännbar kostnad, får att få en marginell prestandavist och en märkbar sänkning i enegriförbrukningen, av CPUn.

Jag har också en 58000X3D, den hanterar allt jag slänger på den med glans. Den placerar sig högt upp i prestandajämförelser som är viktiga för mig. Jag ser ingen orsak att att köpa ny CPU, moderkort och RAM.
Än.