Pausreklam för alla på Youtube

Permalänk
Medlem

Youtube gasar ganska aggressivt just nu, men de bör nog passa sig för att sladda allt för nära kanten. När vi användare väl tröttnar på ett företag, då tittar vi inte tillbaka längre. Antingen hittar vi ett alternativ, eller så finner vi det inte värt tiden att hänga där längre. Då är det så dags för ledningen att minska på reklamen för att återvinna 50% av de som lämnat.

Jag har en hel del jag skulle vilja se, men jag har bättre saker att ta itu med än att bara titta på YT. Oftast ser jag på det samtidigt som jag tittar på en film på TV, eller när jag sitter och skriver om något annat. Att numera ständigt sänka volymen och sätta igång reklamen (har auto-stop i Firefox vid varje reklamavbrott) börjar bli enerverande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Youtube gasar ganska aggressivt just nu, men de bör nog passa sig för att sladda allt för nära kanten. När vi användare väl tröttnar på ett företag, då tittar vi inte tillbaka längre. Antingen hittar vi ett alternativ, eller så finner vi det inte värt tiden att hänga där längre. Då är det så dags för ledningen att minska på reklamen för att återvinna 50% av de som lämnat.

Jag har en hel del jag skulle vilja se, men jag har bättre saker att ta itu med än att bara titta på YT. Oftast ser jag på det samtidigt som jag tittar på en film på TV, eller när jag sitter och skriver om något annat. Att numera ständigt sänka volymen och sätta igång reklamen (har auto-stop i Firefox vid varje reklamavbrott) börjar bli enerverande.

Dock ökar användarna av YouTube premium.. Så länge den siffran går stadigt uppåt kommer dom ju att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Någon stor aktör kommer vräka ut miljoner/miljarder för att bygga en youtube-konkurrent! Som helt kommer att sakna reklam! För de vill ju bara gott utan att vilja tjäna pengar!

Sen kommer alla lämna youtube direkt, både kreatörer och tittare!

...

Tillbaka i verkligheten. De som tittar kommer ju inte lämna youtube vad som än händer så länge det de som skapar alla bara är på youtube, de som skapar kommer inte lämna youtube för ett alternativ om det inte finns någon där som kommer att titta på vad de gör. Så, moment 22.

Uppstickare till giganter kommer med all sannolikhet misslyckas, hur mycket pengar som än slängs över projektet.

Microsoft och Facebook försökte skapa konkurrenter till Twitch, de lades ner. Google har ju fortfarande kvar YouTube Gaming (eller vad det nu heter), men det är inte i närheten av Twitch.

Samma sak gäller ju tex alla försök till att bygga en konkurrent till Xitter. Osv.

Rom byggdes inte på en dag. Eftersom vi ändå är inne på Rumble så finns till exempel Christopher Frost och Dustin Abbott där, båda två med kamera-relaterat material som verkligen drar nytta av att Rumble tillåter högre bitrate än YouTube. Louis Rossmann och Scammer Payback finns på Rumble. MrMario2011, som moddar retro-konsoller, finns också där fast använder det mer som backup än så länge (kanske smart strategi med tanke på Nintendo).

Poängen är att det bara är ett moment 22 så länge användarna väntar på varandra innan de börjar använda alternativ till YouTube. Jag avprenumererar från kanalerna på YouTube och prenumererar på andra ställen när det går. Det blir mer arbete att hoppa mellan sidor men det är det enda riktiga sättet att bli av med monopol. Särskilt när ingen stat känner sig tillräckligt modiga för att bryta upp Alphabet och tvinga YouTube till att stå på egna ben.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Så om man behöver pausa för att kolla lite noggrannare på nån viktig testdata 😅 så kommer man inte kunna det? 😅😳😱🤯🤬

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Så om man behöver pausa för att kolla lite noggrannare på nån viktig testdata 😅 så kommer man inte kunna det? 😅😳😱🤯🤬

Det är som om någon på YouTube vill att Floatplane tar över teknikkanalerna

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Konkurrenterna finns redan och är på många sätt bättre, men så länge som folk låter sig plågas på YouTube kommer de att fortsätta växa långsamt. Påminner också starkt om hur Facebook testade hur mycket de kunde försämra upplevelsen innan användaren slutade använda Facebook.

Du får gärna rekommendera dessa konkurrenter då jag tror folk inte ens är medvetna om vilka alternativ som finns där ute.

Själv känner jag bara till Vimeo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vilka egentliga konkurrenter finns det som faktiskt är ok?
Vet om Vimeo, Dailymotion, Rumble, Floatplane + några andra.

Tidal för music-videos, Twitch för game-streaming tex som är nischade.

Den överlägset största kategorin på Twitch är "Just Chatting". Nästan 3 gånger så många tittartimmar som 2an 2023.

Skrivet av sunefred:

Du har sett Futurama hör jag. Om inte så kolla S01E06, så ser du hur vi kommer ha det år 3000.

Idiocracy annars med.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Du får gärna rekommendera dessa konkurrenter då jag tror folk inte ens är medvetna om vilka alternativ som finns där ute.

Själv känner jag bara till Vimeo.

Grayjay
En app för att följa olika plattformar, inkl yt. Ingen reklam.
Utvecklas med stöd från Louis Rossman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Det kostar dom ju långt mer än 150kr att streama videor till dig hela månaden. det är väl typ 3 timmars video, det kollar jag lätt på en dag.

Jag räknade ut i en tidigare tråd att youtube tjänar drygt 100kr i annons intäkter per användare och år.

Självklart finns det många om och men här. Exempelvis skillnader mellan länder och hur mycket du kollar. Även om denna siffra bygger på aktiva användare.

Slutsatsen är att även om avanserna kanske inte är allt för långt ifrån reklamintäkterna för superanvändare, finns det inte en chans att youtube förlorar på att du skaffar premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag räknade ut i en tidigare tråd att youtube tjänar drygt 100kr i annons intäkter per användare och år.

Självklart finns det många om och men här. Exempelvis skillnader mellan länder och hur mycket du kollar. Även om denna siffra bygger på aktiva användare.

Slutsatsen är att även om avanserna kanske inte är allt för långt ifrån reklamintäkterna för superanvändare, finns det inte en chans att youtube förlorar på att du skaffar premium.

Finns diverse kalylatorer vade det kostar bolagen att leverara videoström till x antal tittare, dom förlorar definitivt mer på mig än vad jag betalar dom i premium säger jag bara...

därför bl.a twitch försöker hitta alla medel att dra in pengar, för små streamers tappar dom väldigt mycket förstår jag.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Stäng ner youtube om det inte är lönsamt. Enkel lösning på pengaproblem.

Permalänk

Brave Browser ❤️ Bästa uppfinningen sedan skivat bröd, som de säger. Inte bara för all reklam utan alla cookies meddelanden likaså.

Visa signatur

Ryzen 5 1600X | ROG STRIX b350-f Gaming | Corsair 32GB 3200MHz | ASUS GTX 1060 6GB