Snart enklare att stänga av reklam i Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pv2b:

Generellt skulle jag nog avråda folk från att köra program som gräver in sig i ett OS på osupporterade sätt på det här sättet. Det finns risker med att:

1. Programmen slutar fungera vid en Windows-uppdatering, i bästa fall så startas datainsamlingen upp igen i all tystnad, i värsta fall så orsakar det skumma funktionsfel i datorn.

2. Programmen i sig blir hijackade eller uppköpta av någon som använder programmen för att göra sin egen datainsamling istället. (Händer ju ganska ofta med populära chrome-extensions t.ex.)

Det är inte sunt att köra ett OS som är fientligt inställt till en, som man måste hålla i schack för att någon ska komma på något nytt sätt att tjäna pengar på sina betalande kunder. Sen är man väl ibland tvungen att köra ett OS man inte gillar för vissa saker, men då får man hängna in OS:et används till på ångot sätt

Gräver ner sig i ett OS som att ändra fullt tillgängliga för alla grupprinciper som enbart bygger på registervärden?
1: Det värsta som kan hända är att värden återställs, vilket MS faktiskt gör "hela tiden"
2: DoNotSpy är ingen extension, DNS11 är välkänt, likaså utvecklarna bakom men visst kan det fortfarande hända (*host* ccleaner)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tcntad:

Gräver ner sig i ett OS som att ändra fullt tillgängliga för alla grupprinciper som enbart bygger på registervärden?
1: Det värsta som kan hända är att värden återställs, vilket MS faktiskt gör "hela tiden"
2: DoNotSpy är ingen extension, DNS11 är välkänt, likaså utvecklarna bakom men visst kan det fortfarande hända (*host* ccleaner)

Som sagt, jag menar rent generellt. Om allt DNS11 gör är att ändra några registervärden, varför är det då inte bara en .reg-fil?

Och nej, det är ingen chrome-extension, jag menar bara att det finns flera fall där Chrome-extensions hijackats, men det är inget speciellt just med Chrome-extensions, utan det är lite inneboende i tredjepartsprogram i allmänhet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av pv2b:

Som sagt, jag menar rent generellt. Om allt DNS11 gör är att ändra några registervärden, varför är det då inte bara en .reg-fil?

Och nej, det är ingen chrome-extension, jag menar bara att det finns flera fall där Chrome-extensions hijackats, men det är inget speciellt just med Chrome-extensions, utan det är lite inneboende i tredjepartsprogram i allmänhet.

Ska du ha hundratals lösa registerfiler i en mapp där användaren måste söka på hur allt funkar eller vill du ha det enkelt/kategoriskt staplat med kort info om vad varje val gör? Välj själv:)

Det finns andra verktyg som gör likadant och allt körs i PS som är väldigt enkelt att granska

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Generellt skulle jag nog avråda folk från att köra program som gräver in sig i ett OS på osupporterade sätt på det här sättet. Det finns risker med att:

1. Programmen slutar fungera vid en Windows-uppdatering, i bästa fall så startas datainsamlingen upp igen i all tystnad, i värsta fall så orsakar det skumma funktionsfel i datorn.

2. Programmen i sig blir hijackade eller uppköpta av någon som använder programmen för att göra sin egen datainsamling istället. (Händer ju ganska ofta med populära chrome-extensions t.ex.)

Det är inte sunt att köra ett OS som är fientligt inställt till en, som man måste hålla i schack för att någon ska komma på något nytt sätt att tjäna pengar på sina betalande kunder. Sen är man väl ibland tvungen att köra ett OS man inte gillar för vissa saker, men då får man hängna in OS:et används till på ångot sätt

DYOR kanske inte är applicerbart alla gånger så ja, det hade nog varit bra att förtydliga att det inte är en tredjepartslösning som ingen har kollat. En snabb googling på programmet ger en hel del träffar på olika sajter som rapporterat om verktyget. DoNotSpy har ju hängt med sedan 10:an så inget nytt

Men det är precis som du säger att man givetvis behöver vara medveten om vad man gör och sedan om man känner sig bekväm med det. Finns väl alltid en risk när det är någon ensam kodare att den till slut hamnar på illovägar, men tillägg i webbläsaren för Chrome t ex känns som lite orättvis.

Känns nästan som val av OS spelar mindre och mindre roll när data harvest sedan sker via tredjepartsprogam/tjänster. Som andra varit inne på får man nog vara glad att just i detta fall, vi lyder under EUs regleringar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Lycka till att få allt detta till en .reg-fil där du har koll på vad du gör.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det har inte hänt någon av mina datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Det har inte hänt någon av mina datorer

Inte än, har hänt andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Inte än, har hänt andra.

Den enda gången det skett för mig var 1:a året med Windows 10, och det var då en bugg. Sedan dess har Windows inte rört mina inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Den enda gången det skett för mig var 1:a året med Windows 10, och det var då en bugg. Sedan dess har Windows inte rört mina inställningar

Det är ju bra

Permalänk
Medlem

Övergav just mitt Windows 10 i förra veckan och installerade Fedora 40 KDE istället och som novis på Linux så har det varit otroligt lätt och alla spel jag prövat har fungerat utan problem via Steam och Heroic Launcher (Gog & Epic). Det enda som inte fungerar är VoiceAttack som använder MS Speech platform, men det finns tydligen folk som fått även det att fungera så inte en chans att jag går tillbaka till Windows nu.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb